۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸

یک پست از اسکله طرح توسعه بندرشهید رجایی خرداد بهره‌برداری می‌شود

بندرعباس – معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یک پست اسکله از مرحله سوم طرح توسعه بندرشهید رجایی به طول ۴۰۰ متر و پسکرانه آن تا پایان خرداد امسال تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد. به گزارش خبرگزاری مهر، محمد راستاد درحاشیه بازدید از روند مر...

یک پست از اسکله طرح توسعه بندرشهید رجایی خرداد بهره‌برداری می‌شود
یک پست از اسکله طرح توسعه بندرشهید رجایی خرداد بهره‌برداری می‌شود

بندرعباس – معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یک پست اسکله از مرحله سوم طرح توسعه بندرشهید رجایی به طول ۴۰۰ متر و پسکرانه آن تا پایان خرداد امسال تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد راستاد درحاشیه بازدید از روند مرحله سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی اظهارداشت: مرحله سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی شامل احداث سه پست اسکله به طول ۱۴۰۰ متر است و همچنین امکان پهلوگیری شناورها با ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU را فراهم می کند و از سویی جایگاه بندر شهید رجایی را در رقابت با سایر بنادر منطقه ارتقاء خواهد داد.

وی با بیان اینکه مرحله اول طرح توسعه بندرشهید رجایی تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، خاطرنشان کرد: با اجرای کامل فاز سوم؛ ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری ترمینال کانتینری بندرشهید رجایی از ۶,۳ به ۸.۴ میلیون TEU افزایش پیدا می کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآورشد: یکی از مشخصه های بارز ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی این است که می‌تواند بالاترین نسل کشتی‌های کانتینربر را پذیرش کند از این رو در آینده ای نزدیک به مزیت‌های رقابتی بندرشهید رجایی تا حد قابل توجهی افزوده می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص توسعه اسکله نفتی بندرخلیج فارس و تاثیرآن در صادرات، گفت: با توجه به ظرفیت‌هایی که برای صادرات انواع مشتقات نفتی وجود دارد و همچنین سرمایه‎گذاری هایی که در بندر خلیج فارس و پروژه‌های پالایشگاهی انجام شده است، ظرفیت پایانه دریایی کشور با هدف پاسخگویی به درخواست ها (برای صادرات مشتقات نفتی) افزایش پیدا می کند.

راستاد بیان داشت: سه پست اسکله نفتی در حوضچه بندر شهید رجایی توسط سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد شده که خوشبختانه بخش ابنیه آن تکمیل شده است؛ این پروژه نیز تا نیمه دوم خرداد به بهره‌برداری می رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر یک روزه خود روند احداث و پیشرفت فاز سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی را مورد بررسی قرار داد.

وی در بخش دیگری ادامه داد: در بندر شهید رجایی به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بندر تجاری بحث ایجاد ظرفیت‌های بالاتر کشتی‌های کانتینربر در دستورکار قرار داشته است که در همین راستا مرحله سوم فایل‌های کانتینری در اواخر سال ۹۶ با حضور رییس جمهوری عملیات اجرایی آن شروع شد، تا نیمه دوم خرداد سال جاری از مرحله اول این پایانه بهره‌برداری کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: مشخصه بارز کانتینری بندر شهید رجایی این است که می‌تواند بالاترین نسل کشتی‌های کانتینربر را پذیرش کند از این رو مزیت‌های رقابتی بندرشهید رجایی از این لحاظ تا حد قابل توجهی ارتقا می‌دهد.

راستاد در خصوص برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص اسکله نفتی بندرخلیج فارس و تاثیرآن در حوزه صادرات نیز گفت: با توجه به ظرفیت‌هایی که برای صادرات انواع مشتقات نفتی برای بندر شهید رجایی و پیرامون آن ایجاد شده است و سرمایه‎‌گذاری‌هایی که در بندر خلیج فارس و نیز پروژه‌های پالایشگاهی پیرامون بندرشهید رجایی نیاز به ظرفیت پایانه دریایی برای صادرات این محموله‌ها را افزایش دهیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص برنامه‌های این سازمان در راستای شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نیز گفت: این سازمان متناسب با شعار سال در فرآیند تخلیه و بارگیری و نگه‌داری هرگونه حمایت و پشتیباتی از تولیدکننده را برای تسهیل در فرآیند کالاها در دستور کار خود قرار داده است.

راستاد اظهارداشت: از وظایف ذاتی حوزه بنادر و دریانوردی در محدوده بنادر بازرگانی کشور، خدمات تخلیه وبارگیری لجستیکی و در بخش دریایی نیز امورحاکیمتی را برعهده دارد، لذا آن چیزی که رابطه با شعار سال؛ «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری تکالیفی برای سازمان بنادر و دریانوردی مشخص است اینکه؛ در قالب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در بنادر تجاری کشور شاهد پایانه‌های مراکز تولیدی و ارزش افزوده هستیم.

وی عنوان کرد: یکی از کارهای مهم سازمان بنادر و دریانوردی پشتیبانی از این مراکز تولیدی و تاسیسات صنعتی که در محدوده تحت مسوولیت و نظارت سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد، است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از مواد اولیه که برای تولید در کشور وارد می‌شود از طریق سازمان بازرگانی است، یادآور شد: سازمان بنادرو دریانوردی متناسب با شعار سال در فرآیند تخلیه و بارگیری و نگه‌داری هرگونه حمایت و پشتیباتی از تولیدکننده را برای تسهیل در فرآیند کالاها در دستور کار خود قرار داده است.

به گفته راستاد، تولیدکنندگان داخلی که محصولات خود را از طریق بنادرتجاری کشور صادر می‌کنند، اینها نیز مشمول مکانیزم‌های حمایتی باشند و برای رفع موانع می‌توانند با حداقل هزینه محصولات خود را از طریق بنادرتجاری صادر کنند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: در راستای شعار سال و حمایت از تولید بحث تامین تجهیزات مورد نیاز سازمان بنادر و دریانوردی اعم از تجهیزات دریایی و صنایع داخلی بندری کارهای بزرگی برای تامین این ناوگان دریایی کشور از سال گذشته شروع شده که با یک برنامه‌ریزی قابل توجهی این کار نیز دنبال می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون وزیر راه و شهرسازی در این سفر در نشستی روند احداث و تشریح پیشرفت مرحله سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی و سه پست اسکله نفتی درحال احداث این مجتمع بندری را از محل پروژه مورد بررسی قرار داد.

مرحله سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی شامل «احداث سه پست اسکله به طول ۱۴۰۰ متر»، «پهلوگیری شناورهای با ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU و تناژ ۱۸۵ هزار DWT(تناژ)»، «افزایش اسمی تخلیه و بارگیری ترمینال کانتینری از ۶.۳ به ۸.۴ میلیون TEU» و «ارتقاء جایگاه بندر شهید رجایی در رقابت با سایر بنادر منطقه» است.

ارتقاء سهم کشور از بازار بانکرینگ، صادرات و واردات و ترانزیت فرآورده های نفتی، افزایش ۳۰ درصدی صادرات فرآورده‌های نفتی، احداث سه پست اسکله نفتی از نوع شمع فولادی و عرشه بتنی پیش ساخته با شناور طرح ۱۰۰ هزار تنی، احداث راه دسترسی و خطوط لوله انتقال تا ابتدای پل دسترسی اسکله ها بر روی موج شکن در مسیری به طول ۵۷۰ متر و احداث پل دسترسی و خطوط لوله انتقال به اسکله ها به طول ۸۵۰ متر از مشخصات سه پست اسکله نفتی است.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از روند احداث ساختمان مرجع دریایی بندرشهید رجایی بازدید کرد. این طرح نیز با ۶۳ متر ارتفاع و پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی مطابق با برنامه زمانبندی در حال انجام است.

مهر

مطالب مرتبط

آخرین اخبار