۰۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷

یکی از دلایل خواب آلودگی زیاد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، مصرف زیاد برنج باعث آزاد کردن هورمون آرامش بخشی می شود که عاملی برای حس ریلکسی و خواب آلودگی است. برنج از زمان های خیلی قدیم مورد استفاده مردم بوده است و بخشی از رژیم غذایی ما را تشکیل می دهد. برن...

یکی از دلایل خواب آلودگی زیاد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، مصرف زیاد برنج باعث آزاد کردن هورمون آرامش بخشی می شود که عاملی برای حس ریلکسی و خواب آلودگی است. برنج از زمان های خیلی قدیم مورد استفاده مردم بوده است و بخشی از رژیم غذایی ما را تشکیل می دهد.

برنج را در بعضی از کشور ها همراه با عدس برای صبحانه هم استفاده می کنند و بخش جدایی ناپذیر زندگی ما انسان ها محسوب می شود اما بعضی از افراد عقیده دارند که خوردن برنج باعث تنبلی و خواب آلودگی نیز خواهد شد.

یک متخصص تغذیه در این باره می گوید ” بهتر است که برنج را در میانه روز استفاده نکنید و سعی کنید سبک زندگی خود را سالم کنید تا با خوردن برنج کمتر دچار خواب آلودگی شوید. ”

برنج چگونه باعث خواب آلودگی می شود؟
برنج نه تنها یک غذای اصلی است و درست کردن آن در همه جای دنیا رواج دارد، بلکه یک غذای آسان و راحت هم محسوب می شود. همچنین سلامت ما را تضمین می کند و کربوهیدرات متعادلی دارد اما ممکن است باعث خواب آلودگی شود اما نمی توان گفت که کلا ناسالم است.

همه کربوهیدرات ها در بدن به گلوکز تبدیل می شوند و باقی مانده آنها به انسولین ؛ و همین اثر روی بدن انسان هم اتفاق می افتد. مغز اسید های چرب ضروری تریپتوفان را آزاد می کند که بعد از ترشح انسولین وارد کار می شوند.

هورمون های آرامش بخش مانند ملاتونین و سروتونین عاملی برای افزایش احساس خواب آلودگی در فرد بعد از خوردن برنج خواهد بود. سیستم عصبی خیلی خودش را درگیر نمی کند و همین باعث می شود که بدن ما فقط روی گوارش تمرکز داشته باشد.

چگونه از خواب آلودگی میانه روز جلوگیری کنیم؟
اگر با خوردن برنج در طول روز دچار خواب آلودگی میشوید بهتر است بهتر است برخی نکات را رعایت کنید.

مصرف کربوهیدرات
با خوردن کربوهیدرات کم تر می توانید از خواب آلودگی میانه روز جلوگیری کنید. وعده غذایی شما باید ۵۰ درصد سبزیجات، ۲۵ درصد پروتئین و ۳۵ درصد کربوهیدرات را تشکیل دهد. کربوهیدرات انرژی شما را در طول روز تامین می کنند. اگر چه که باید در میزان مصرف آن زیاده روی نکنید تا کمتر خواب الوده شوید.

وعده های اصلی
تعداد کمتر وعده های غذایی به شما کمک می کند که جلوی خواب آلودگی را بگیرید. افرادی که در طول روز زیاد برنج مصرف می کنند، باید مراقب باشند. هرچه قدر که غذا کم تر بخورید، کمتر خسته می شوید. پس مراقب مقدار برنج مصرفی خود باشید.

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار