۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶

گزینه های وارداتی برای بازار خودروی ایران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency، بررسی بازار خودروهای وارداتی پیش از ممنوعیت ورود خودرو در تیرماه ۹۷ نشان می‌دهد بیشتر خودروهایی که وارد کشور شده‌اند، در بازه قیمتی حدود ۱۹‌هزار تا ۳۵‌هزار دلاری بودند. ا...

گزینه های وارداتی برای بازار خودروی ایران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency، بررسی بازار خودروهای وارداتی پیش از ممنوعیت ورود خودرو در تیرماه ۹۷ نشان می‌دهد بیشتر خودروهایی که وارد کشور شده‌اند، در بازه قیمتی حدود ۱۹‌هزار تا ۳۵‌هزار دلاری بودند. البته در آن زمان بیش از اینکه بحث سقف قیمت برای واردات خودرو مطرح باشد سیاست‌گذار تمرکز خود را روی حجم موتور خودروهای وارداتی قرار داده بود. خودروهای وارداتی نمی‌توانستند با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی به کشور وارد شوند.

آن‌طور که مصطفی خدری، فعال وارد‌کننده، به «دنیای ‌اقتصاد» می‌گوید ایجاد محدودیت با استفاده از حجم موتور در واقع به‌نوعی قیمت خودروهای وارداتی را محدود می‌کرد. او ادامه داد این روند می‌توانست در دوره جدید نیز مورد توجه قرار گیرد، اما مشخص نیست وزارت صمت به چه دلیل اصرار دارد سقف قیمتی را برای ورود خودرو به کشور در مصوبه خود لحاظ کند.

خدری می‌گوید در دوران پیش از ممنوعیت واردات خودرو بیش از ۸۰‌درصد خودروهای وارداتی در بازه ۱۹‌هزار دلاری تا ۳۵‌هزار دلاری بودند.  این فعال واردکننده تاکید می‌کند برخلاف اظهارات مطرح‌شده در ارتباط با واردات خودروهای لوکس در دوران قبل از ممنوعیت واردات، تنها حدود ۱۵‌درصد یا نهایتا ۲۰‌درصد خودروهای وارداتی، عنوان خودروی لوکس داشتند. اما چنان‌چه در بهترین حالت قرار باشد خودروهای وارداتی تا سقف ۲۵‌هزار دلار اجازه ورود به کشور را پیدا کنند، آن‌گاه چه خودروهایی در بازار قابل‌رویت هستند؟

به گفته خدری، پیش‌تر بخش عمده‌ای از خودروهای وارداتی به کشور را محصولات دو برند کره‌ای هیوندایی و کیا تشکیل می‌دادند. بعد از این دو برند، برندهای ژاپنی مانند تویوتا، نیسان، هوندا و میتسوبیشی در رده‌های بعدی قرار داشتند. در میان برندهای اروپایی نیز محصولات رنو زیر قیمت ۳۵‌هزار دلار بودند و وارد می‌شدند. به نظر می‌رسد با توجه به سقف قیمتی در‌نظر‌گرفته‌شده، محصولات دو برند کره‌ای کیا و هیوندایی همچنان دست بالا را داشته باشند.

بررسی‌های «دنیای ‌اقتصاد» نشان می‌دهد چنانچه سقف قیمتی تا ۲۵‌هزار دلار در نظر گرفته شود، خودروهایی مانند تویوتا CH-R، تویوتا Rav ۴، تویوتا Hilux، هوندا HR-V، هیوندایی Kona و کیا K۵ به قیمت پایه‌ای حدود قیمت یاد‌شده امکان ورود به کشور را دارند. چنانچه سقف قیمتی ۲۰‌هزار دلار باشد خودروهایی مانند هیوندایی Certa، هیوندایی Elentra، میتسوبیشی ASX، نیسان Kicks نیز با قیمت پایه حول‌و‌حوش قیمت ذکرشده می‌توانند به بازار کشور وارد شوند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط