۰۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳

کلسترول بالای مرزی به چه معناست؟ / کلسترول از کجا می آید؟ / چگونه کلسترول بالای مرزی را کاهش دهیم؟

کلسترول بالا به عنوان کلسترول تام 240 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر تعریف می شود. در همین حال، فردی دارای کلسترول مرزی است که کلسترول کل آنها در محدوده 200 تا 239 باشد.

کلسترول بالای مرزی به چه معناست؟ / کلسترول از کجا می آید؟ / چگونه کلسترول بالای مرزی را کاهش دهیم؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،کلسترول بالای مرزی به چه معناست؟ با ما در اندیشه معاصر همراه باشید. کلسترول یک ماده مومی شکل و چربی مانند است که بدن شما برای سالم بودن به آن نیاز دارد، اما در مقادیر مناسب. سطوح ناسالم کلسترول می تواند منجر به وضعیتی به نام هیپرکلسترولمی شود. این امر فرد را در معرض خطر حمله قلبی یا سکته مغزی قرار می دهد. اما درصدی وجود دارد که به آن «کلسترول بالای مرزی» می‌گویند. این زمانی اتفاق می‌افتد که کل کلسترول کل بدن کاملاً بالا نباشد، اما در محدوده طبیعی هم نباشد، پس چگونه با آن مقابله کنیم؟

کلسترول بالا به عنوان کلسترول تام ۲۴۰ میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر تعریف می شود. در همین حال، فردی دارای کلسترول مرزی است که کلسترول کل آنها در محدوده ۲۰۰ تا ۲۳۹ باشد.

ما این آستانه‌ها را – که تا حدودی مصنوعی هستند – برای طبقه‌بندی افراد تعیین کردیم تا بتوانیم بفهمیم که آیا …ما

لوید جونز گفت که افرادی هستند که سطح کلسترول خون آنها ۲۳۵ است. با این حال آنها هنوز سالم هستند. در حالی که دیگران ممکن است در ۲۰۵ در معرض خطر باشند. این به سایر عوامل خطر فرد بستگی دارد. اما به طور کلی، این آستانه ها به پزشکان کمک می کند تا در مورد مراقبت از بیمار تصمیم بگیرند.

لوید جونز می افزاید که خطر بیماری قلبی در افرادی که سطح کلسترول تام آنها کمتر از ۲۰۰ است کاهش می یابد، در حالی که خطر بیماری قلبی در افرادی که سطح کلسترول آنها از ۲۴۰ بیشتر است، افزایش می یابد. آنها جایی در وسط هستند و به این کلسترول بالا مرزی می گویند.

دکتر دارون گرش، پزشک خانواده در بیمارستان CentraCare در لانگ پرایری، مینه سوتا، گفت که سطح کلسترول در این دسته به طور خودکار خطرناک نیست، اما هر چه دوره عفونت با کلسترول بالا مرزی طولانی تر باشد، خطر ابتلا به کلسترول بالا بیشتر می شود.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۵ در ژورنال Circulation، افرادی که به مدت ۱۱ تا ۲۰ سال کلسترول خون بالایی داشتند، دو برابر بیشتر از افرادی که به مدت ۱۰ سال کلسترول بالا داشتند، در معرض ابتلا به بیماری قلبی بودند.

لوید جونز می گوید: “قیاسی که من استفاده می کنم این است که ما در طول زندگی رگ های خود را در مولکول های کلسترول آغشته می کنیم. هر چه بیشتر خیس کنیم، احتمال تشکیل پلاک بیشتر می شود.” زمان در معرض خطر ایجاد پلاک هستند، اما حتی افراد با سطوح بالا “بیشتر برای مدت طولانی، می توانند پلاک ایجاد کنند. این پلاک ها به مرور زمان تجمع یافته و ملتهب می شوند که منجر به حملات قلبی و سکته می شود.”

کلسترول بالای مرزی به چه معناست؟ / کلسترول از کجا می آید؟ / چگونه کلسترول بالای مرزی را کاهش دهیم؟

کلسترول بالای مرزی به چه معناست؟ / کلسترول از کجا می آید؟ / چگونه کلسترول بالای مرزی را کاهش دهیم؟

کلسترول از کجا می آید؟

کلسترول یک ماده مومی شکل و چربی مانند است که به بدن شما کمک می کند تا غشاهای سلولی، بسیاری از هورمون ها و ویتامین D را تشکیل دهد. کلسترول خون شما از دو منبع تامین می شود: غذاهایی که می خورید و کبد. کبد شما تمام کلسترول مورد نیاز بدن را می سازد. کلسترول و سایر چربی ها به شکل ذرات کروی به نام لیپوپروتئین در جریان خون حمل می شوند. اما کلسترول بیش از حد می تواند مشکل ساز باشد.

کلسترول از طریق خون بر روی پروتئین هایی به نام “لیپوپروتئین ها” حرکت می کند. دو نوع لیپوپروتئین وجود دارد که کلسترول را در سراسر بدن حمل می کند:

لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) که به آن کلسترول «بد» نیز گفته می شود، بیشتر کلسترول بدن را تشکیل می دهد. دکتر Anne-Marie Navarre، استادیار قلب و عروق در دانشکده پزشکی جنوب غربی تگزاس، به لزوم بررسی سطح این پروتئین در بدن اشاره کرد زیرا کلسترول LDL در شریان ها تجمع می یابد. سطح LDL سالم کمتر از ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر است.
گرش می گوید که لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) که گاهی اوقات کلسترول “خوب” نامیده می شود، زیرا چربی ها را از خون حذف می کند. سطح EDL سالم ۶۰ میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر است.
گرش می گوید: «اگر کلسترول تام شما به دلیل EDL بالا باشد، ممکن است در معرض خطر زیادی نباشید و ممکن است تا حدودی محافظت شده باشید، بنابراین بسیار مهم است که نه تنها سطح کلسترول خود را دریافت کنید، بلکه از نسبت هر دو کلسترول خود مطمئن شوید. سطوح “خوب و بد.”

آن ماری ناوارا می‌گوید به همین دلیل است که نگاه کردن به کلسترول LDL بالا ممکن است دقیق‌تر باشد. طبق گفته آکادمی پزشکان خانواده آمریکا، کلسترول LDL 160 یا بالاتر بالا در نظر گرفته می شود، در حالی که کلسترول LDL 130 تا ۱۵۹ مرزی در نظر گرفته می شود.

این یک طبقه بندی تقریبی است و تضمینی برای مشکلات قلبی در آینده نیست. آن ماری ناواره می‌گوید: «خطر کلسترول LDL یک زنجیره است، هیچ عدد جادویی وجود ندارد که بالاتر از آن در معرض خطر باشید و کمتر از آن در معرض خطر باشید». “هرچه سطح LDL شما بالاتر باشد و مدت طولانی تری بالا بماند، خطر بیشتری در طول زمان انباشته خواهید شد.”

چگونه کلسترول بالای مرزی را کاهش دهیم؟

پس از بررسی نتایج آزمایش خون در زمینه سابقه پزشکی شما، پزشک بهترین اقدام را برای رسیدن به سطح کلسترول در محدوده سالم برای شما توصیه خواهد کرد. اگر سطح کلسترول بالایی دارید اما سالم هستید و زیر ۶۰ سال دارید، پزشک ممکن است تغییراتی در سبک زندگی شما توصیه کند که می تواند به کاهش خطر کلی بیماری قلبی شما کمک کند. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

به وزن سالم برسید و حفظ کنید.

یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و مصرف نشاسته و غذاهای پرچرب را محدود کنید.

ترک سیگار.

به طور منظم ورزش کنید.

گرش می گوید: اگر کلسترول بالای مرزی دارید – و دو یا چند عامل خطر دیگر برای بیماری قلبی مانند دیابت و سابقه خانوادگی دارید – احتمالاً پزشک داروهای کاهش دهنده کلسترول را برای حفظ سلامت قلب تا زمانی که ممکن است توصیه می کند.

عوامل خطری که شانس ابتلا به کلسترول خون را افزایش می دهند

فشار خون.

دیابت.

سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار.

رسیدن به سن ۶۰ سال یا بیشتر.

داشتن سابقه خانوادگی بیماری قلبی.

بی تحرکی.

اضافه وزن.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط