کسر از حقوق بازنشستگان| ساده ترین راه دانلود کسر از حقوق بازنشستگان
کسر از حقوق بازنشستگان| ساده ترین راه دانلود کسر از حقوق بازنشستگان و جزئیات بیشتر را در اندیشه معاصر برایتان تشریح کردیم.
کسر از حقوق بازنشستگان| ساده ترین راه دانلود کسر از حقوق بازنشستگان و جزئیات بیشتر را در اندیشه معاصر برایتان تشریح کردیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، کسر از حقوق بازنشستگان| ساده ترین راه دانلود کسر از حقوق بازنشستگان و جزئیات بیشتر را در اندیشه معاصر برایتان تشریح کردیم.
کسر حقوق بازنشستگان؛ گواهی کسر از حقوق بازنشستگان کشوری و گواهی کسر از حقوق تامین اجتماعی را با ریز جزئیات در اندیشه معاصر مطالعه کنید.
سامانه دریافت گواهی کسر از حقوق بازنشستگان، در بازنشسته تامین اجتماعی، کشوری، لشکری، آموزش و پرورش یا شرکت نفت و سایر نهادها، متفاوت می باشد. دریافت نامه کسر حقوق بازنشسته تامین اجتماعی، با مراجعه به سایت سازمان، ورود به حساب کاربری، انتخاب گزینه درخواست گواهی و گواهی کسر از حقوق، از فیلد مستمری بگیران ممکن است.
گواهی کسر از حقوق بازنشستگان، نامه ای است که از سوی مرجع صلاحیت دار و سازمانی که فرد، بازنشسته آن است، صادر می گردد و به عنوان یکی از مدارک دریافت وام و تسهیلات یا ضمانت از دریافت این امور، به نهاد مورد نظر، نظیر بانک ها، ارائه می گردد تا اگر فرد، از باز پرداخت اقساط، امتناع نمود، بشود با آن گواهی، نسبت به دریافت اقساط از حقوق بازنشستگی ضامن یا وام گیرنده، اقدام کرد.
دریافت نامه کسر حقوق بازنشسته تامین اجتماعی، کشوری و لشکری، آموزش و پرورش و وزارت نفت، سامانه مخصوص به خود را دارند و متقاضی، تنها در صورتی، موفق به اخذ آن خواهد شد که مراحل را به درستی طی کند و به سامانه مخصوص، مراجعه نماید.
از این رو، در اندیشه معاصر قصد داریم، سامانه و نحوه دریافت نامه کسر حقوق بازنشسته تامین اجتماعی، لشکری و کشوری، آموزش و پرورش و وزارت نفت را معرفی کرده و توضیح دهیم؛ سپس، بگوییم که نحوه ابطال این گواهی، به چه شکل بوده و یک نمونه گواهی کسر از حقوق بازنشستگان را ارائه نماییم.
با توجه به اینکه برای بهره مندی از تسهیلات مختلف یا ضمانت از شخصی برای دریافت یک وام و مواردی از این دست، نیاز به گواهی کسر از حقوق تامین اجتماعی، لشکری و کشوری می باشد، اغلب مراجع و نهادهای بازنشستگی کشور، اقدام به راه اندازی سایت دریافت گواهی کسر از حقوق بازنشستگان نموده اند که در زیر، به تفکیک، آن ها را در خصوص بازنشستگان نهادهای مختلف، معرفی خواهیم کرد:
سایت دریافت نامه کسر حقوق بازنشسته کشوری: این سامانه، با جست و جوی آدرس www.sabasrm.ir، در دسترس متقاضیان خواهد بود و از دیگر خدمات و امکانات سامانه، می توان به دریافت فیش و حکم حقوقی و خدمات مربوط به بازنشستگان خارج از کشور، اشاره کرد.
سایت دریافت نامه کسر حقوق بازنشسته آموزش و پرورش: این سایت، از طریق آدرس gavahi.eamedu.ir، در دسترس معلمان بازنشسته آموزش و پرورش و فرهنگیان بازنشسته می باشد و به طور اختصاصی، در این زمینه، ارائه خدمت می نماید.
سایت دریافت نامه کسر حقوق بازنشسته شرکت نفت: این سامانه، با جست و جوی آدرس سایت سما sama.oipf.ir، در دسترس متقاضیان خواهد بود و از دیگر خدمات و امکانات آن، می توان به اعلام فوت و بازیابی رمز عبور فراموش شده، اشاره کرد.
سایت دریافت نامه کسر حقوق بازنشسته لشکری: سایت تامین اجتماعی نیروهای مسلح، از طریق آدرس esata.ir، در دسترس است اما، امکان دریافت گواهی کسر از حقوق، در آن، وجود ندارد و صرفا، می شود در آن، اصالت گواهی کسر از حقوق را بررسی نمود. دریافت نامه کسر از حقوق بازنشستگان لشکری، با مراجعه حضوری به نهاد صلاحیت دارد می باشد.
همانگونه که توضیح دادیم، نحوه دریافت نامه کسرحقوق بازنشسته تامین اجتماعی، کشوری و لشکری، همچنین، بازنشستگان آموزش و پرورش و شرکت نفت، از طریق مراجعه به سامانه مخصوص آن ها، یا مراجعه حضوری به نهاد ذی صلاح می باشد که در این بخش از مقاله، قصد داریم درباره نحوه دریافت گواهی کسر از حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، ضمن یک راهنمای تصویری، صحبت کنیم.
در ابتدا، متقاضی که مشمول قواعد بازنشستگی تامین اجتماعی است، باید، به سایت سازمان تامین اجتماعی، به آدرس eservices.tamin.ir مراجعه کند و از صفحه ای همانند صفحه زیر، گزینه ورود به سامانه را انتخاب نماید.
سپس، فرد باید، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کرده تا به پرتال خویش، دسترسی یابد.
در این گام، متقاضی باید، از بخش مستمری بگیران، گزینه درخواست گواهی و سپس، درخواست گواهی کسر از حقوق را انتخاب کند.
در این بخش، مشخصات فرد، نمایش داده می شود و باید، اطلاعات سازمانی که برای آن، قصد دریافت گواهی کسر از حقوق داشته را در کادرهای مربوطه وارد نماید و بر روی گزینه تایید نهایی و ثبت درخواست کلیک کند.
پس از این مرحله، متقاضی باید، باقی مراحل مربوط به ثبت درخواست دریافت نامه کسر از حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را طی نماید تا موفق به اخذ گواهی گردد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سایت سازمان تامین اجتماعی و خدمات غیر حضوری آن، می توانند نسبت به مطالعه مقاله زیر، اقدام کنند.
دریافت گواهی کسر از حقوق بازنشستگان کشوری، نیازمند مراجعه به سامانه مخصوصی است که دولت، برای دریافت نامه کسر از حقوق بازنشسته کشوری، طراحی نموده که در زیر، ضمن یک راهنمای تصویری، نحوه دریافت نامه کسر از حقوق این دست از بازنشستگان را توضیح خواهیم داد:
در مرحله اول، متقاضی دریافت نامه کسر از حقوق، باید آدرس سامانه درگاه خدمات الکترونیکی بازنشستگان کشوری www.sabasrm.ir را جستجو کرده تا وارد صفحه ای همانند صفحه زیر شده و از بخش حقوق، گزینه گواهی کسر از حقوق را انتخاب نماید.
در این مرحله، متقاضی باید، بر روی گزینه دریافت در قسمت دریافت گواهی کسر از حقوق، کلیک نماید.
در این گام، فرد باید، شماره دفتر کل، کد ملی و شماره حساب خود را وارد و به مرحله بعدی برود.در این قسمت، اطلاعات متقاضی، نمایش داده می شود و باید بر روی گزینه ورود، کلیک کند.
در این گام، فرد باید، بر روی گزینه درخواست صدور گواهی کسر از حقوق، کلیک نماید.در نهایت، متقاضی باید، باقی مراحل لازم را طی نموده و اطلاعات مورد نیاز را وارد کند تا گواهی کسر از حقوق وی، صادر گردد و بتواند از آن، در اموری همچون دریافت انواع وام بانکی و تسهیلات یا در ضمانت از دریافت این امور، استفاده نماید.
در توضیح مراحل و نحوه درخواست گواهی کسر از حقوق تامین اجتماعی غیر حضوری، لازم به ذکر است که این شیوه، صرفا برای افرادی که دارای بازنشستگی تامین اجتماعی هستند، امکان پذیر است و افرادی که در حال حاضر، در یک مجموعه، شاغل بوده، باید به صورت حضوری به کارفرما یا مسئول منابع انسانی یا حسابدار محل کار خود، مراجعه نموده و درخواست صدور و دریافت گواهی کسر از حقوق داشته باشند.
بازنشستگان تامین اجتماعی نیز در صورت عدم دسترسی به اینترنت، می توانند با در دست داشتن مدارک هویتی، به شعب تامین اجتماعی، مراجعه کرده و دریافت گواهی کسر از حقوق تامین اجتماعی خود را تقاضا نمایند.
اما، در خصوص بازنشستگانی که تمایل به دریافت این گواهی، به صورت غیر حضوری دارند، مراحل و نحوه دریافت گواهی کسر از حقوق تامین اجتماعی، مطابق مراحل راهنمای تصویری زیر است:
در ابتدا، بازنشسته باید، آدرس eservices.tamin.ir را در مرورگر تلفن همراه یا سیستم کامپیوتر خود، جستجو کند و در صفحه ای مشابه صفحه زیر، گزینه ورود را انتخاب نماید.
در صورتی که فرد از حساب کاربری سایت تامین اجتماعی برخوردار نیست، باید بر روی گزینه ثبت نام کلیک نموده و پس از ثبت نام، با انتخاب گزینه ورود، باقی مراحلی که در ادامه ذکر می شود را طی کند.
در این مرحله از مراحل نحوه دریافت گواهی کسر از حقوق، بازنشسته باید، نام کاربری و رمز عبور خود را در کادرهای مربوطه وارد کرده تا به پرتال خویش، دسترسی یابد.در این مرحله، فرد باید به بخش مستمری بگیران بالای صفحه، مراجعه کرده و گزینه درخواست گواهی و بعد از آن، گزینه درخواست گواهی کسر اقساط معوق را انتخاب نماید.
در این مرحله از مراحل نحوه دریافت گواهی کسر از حقوق تامین اجتماعی برای بازنشستگان، به صورت غیر حضوری، مشخصات فرد، به وی، نمایش داده می شوند و باید، اطلاعات وام یا سازمانی که برای آن، قصد دریافت گواهی کسر از حقوق را دارد، در کادرهای مربوطه وارد کرده و سپس، گزینه تایید و ثبت نهایی را انتخاب کند.
در ادامه، بازنشسته متقاضی دریافت گواهی کسر از حقوق تامین اجتماعی به صورت غیر حضوری باید، باقی مراحل را طی نماید تا موفق به اخذ گواهی شود.
پس از توضیح در خصوص نحوه دریافت گواهی کسر از حقوق افراد دارای بیمه تامین اجتماعی، در این بخش از مقاله، قصد داریم درباره نحوه استعلام این گواهی با کد ملی، توضیح دهیم.
به گزارش اندیشه معاصر، نحوه استعلام گواهی کسر از حقوق تامین اجتماعی با کد ملی، مطابق مراحل زیر است:
در این مرحله، متقاضی استعلام گواهی کسر از حقوق تامین اجتماعی با کد ملی، باید بر روی گزینه استعلام گواهی کسر اقساط تسهیلات قرض الحسنه بانک رفاه، کلیک کند.
در این گام، فرد باید، کد پیگیری و کد ملی شخصی که قصد استعلام گواهی کسر از حقوق تامین اجتماعی او را دارد، در کادرهای مربوطه وارد کرده و بر روی گزینه جستجو، کلیک نماید.
دریافت فیش حقوقی بازنشسته تامین اجتماعی از سایت این سازمان، ممکن است که علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص نحوه و مراحل دریافت فیش حقوقی بازنشستگان می توانند، اقدام نمایند.
مستمری بگیران تامین اجتماعی با رعایت مراحل ذیل بدون نیاز به مراجعه مستقیم می توانند نسبت به دریافت گواهی کسر اقساط اقدام کنند.
برای اخذ گواهی کسر اقساط از منزل یا کارگزاریهای رسمی و… به سایت Eservices.tamin.ir مراجعه نمایید.
۱_ انتخاب گزینه ثبت نام در صورتی که قبلا ثبت نام نکرده اید.
۲_ در صورت داشتن نام کاربری و گذرواژه گزینه ورود به سامانه را انتخاب کنید.
۳_ در صورتی که گذرواژه را فراموش کرده اید گزینه بازیابی گذرواژه را انتخاب کنید.
۴_ انتخاب منوی مستمریبگیران / درخواست گواهی / گواهی کسر اقساط معوق.۵_ ورود شماره مستمری و در صورتی که مستمری بگیر ضامن بستگان درجه اول میشود مشخصات فرد را در گزینه ” ضمانت برای سایرین” را وارد مینماید.۶_ نام بانک و موسسهای که تسهیلات اخذ میشود وارد کنید.
۷_ مبلغ هر قسط، تعداد اقساط و مبلغ ضمانت را وارد کنید.
۸_ تایید نهایی و ثبت درخواست.
۹_ کد رهگیری برای تلفن همراه متقاضی ارسال میگردد.
۱۰_ متقاضی میتواند گواهی کسر اقساط صادره را از صندوق شخصی خود چاپ بگیرد.
۱۱_ بانک و موسسه مالی مورد نظر میتواند از طریق کد پیگیری صادره تاییدیه گواهی کسر اقساط صادره را اخذ نماید.
بازنشستگان میتوانند «گواهی کسر از حقوق» را مستقیما از سایت پرینت بگیرند
به گزارش ادارهکل روابط عمومی و امور بینالملل صندوق بازنشستگی کشوری، علی خدامی با بیان این مطلب تاکید کرد: برای دریافت گواهی لازم است نهایت دقت در تکمیل فرمها به عمل آید تا اشکالی در صدور گواهیها پیش نیاید. بنابراین، هرگونه اشتباه در واردکردن اطلاعات فردی یا انتخاب گواهی مورد نظر میتواند منجر به ردشدن درخواست بازنشستگان عزیز شود.
وی با بیان اینکه «متاسفانه طی دوماه که این شیوه اجرایی شده، حدود ۲۰۰۰ درخواست به دلیل اشتباههای مختلف رد شده است»، توضیح داد: در این درخواستها یا آدرس کامل نبوده، یا تعداد اقساط نامتعارف بوده، یا مشخصات فردی وارد شده کامل نبوده یا مشخصات بانک به صورت دقیق وارد نشده بوده است.
خدامی ادامه داد: بیشتر این هم برمیگردد به روزهای ابتدایی کار و اینکه فرآیند ابطال از سوی متقاضی روی این موارد اعمال نشده است؛ در حال حاضر متقاضیان میتوانند پیش از تایید درخواست، اطلاعات خود را اصلاح و دوباره درخواست کنند.
وی «عدم تایید درخواست» را به معنی فرصتی برای بازبینی و اصلاح درخواست خواند و گفت: پس از تایید، دیگر امکان ویرایش وجود ندارد و اگر درخواست نامعتبر باشد، ابطال خواهد شد.
مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه «بخش عمده ردشدن درخواستها به این دلیل بوده که بازنشستگان اطلاعات هویتیشان را اشتباه وارد کردهاند»، افزود: اشتباه واردکردن اطلاعاتی همچون مبلغ و تعداد اقساط هم موجب ردشدن درخواست میشود.
خدامی از بازنشستگان خواست «تعداد اقساط را به شکل واقعی و مطابق با قرارداد دریافت تسهیلات بانکی خود اعلام کنند» و یادآور شد: نامهای که به بانک داده میشود، حاوی تعداد اقساط و همینطور مبلغ وام است و درست وارد نشدن این اعداد از سوی بازنشستگان در سایت، موجب میشود گواهی کسر از حقوق ناکارآمدی برایشان صادر شود که بانک آن را نمیپذیرد و با توجه به اینکه این گواهی در سوابق بازنشستگان باقی میماند، تازه در این مرحله باید به دنبال ابطال گواهی باشند که آن هم سازوکار خودش را دارد.
خدامی با اشاره به اصلاحات انجامشده در سامانه برای سادهسازی استفاده کاربران افزود: در مراحل مختلف ثبت درخواست، اشارههایی قرار داده شده تا درصورتی که کاربران درخواست خود را بهدرستی وارد نکردهاند، پیش از ارسال آن را اصلاح کنند.
او با بیان اینکه «تا پیش از این، گواهیهای کسر از حقوق، ضمانت کسر از حقوق و گواهی حقوق بازنشستگان بین یک تا هفت روز بعد از صدور، بعد از تایید سامانه صندوق بازنشستگی کشوری، منحصرا ازطریق پست در اختیار بازنشستگان قرار میگرفت»، افزود:، ولی حالا با تایید و نظر مساعد بانکها، توانستهایم این فرآیند یک هفتهای را به کمتر از ۲۴ساعت برسانیم.
خدامی ادامه داد: به این ترتیب، درخواستها بعد از ثبت، توسط همکاران ما کنترل میشوند. پس از تایید در سیستم، پیامکی حاوی تاییدیهای با این مضمون برای بازنشستگان ارسال میشود که: «نامه شما با کد رهگیری فلان تایید گردید. لطفا رأساً نسبت به اخذ پرینت اقدام کنید» بعد از آن متقاضیان میتوانند گواهی موردنظر خود را که حاوی امضای مدیرکل امور مالی و مهر سیستمی در پایین آن است، پرینت بگیرند.
وی با تاکید بر کوتاه شدن این فرآیند گفت: یکی از دغدغههای بازنشستگان طولانی بودن این فرآیند بود که شاید در شرایط عادی تا سه هفته و در شرایط کرونایی بیشتر از آن هم طول میکشید؛ ولی حالا حداکثر طی یک روز کاری صادر میشود و ۳پیامکی هم که طی فرآیند قبلی فرستاده میشد، به یک پیامک کاهش یافته است.
خدامی افزود: البته با وجود آنلاین شدن صدور گواهیها، ارسال فیزیکی آنها به طور کامل متوقف نشده است و اگر بازنشستگان همچنان به نسخه فیزیکی آن نیاز داشته باشند، گزینهای در سامانه قرار داده شده تا پرینت فیزیکی آن با مهر برجسته طبق روال سابق برای آنان ارسال شود.
وی با تاکید بر اهمیت اعتمادسازی در بین ذینفعان افزود: طی دوماهی که از آغاز فرآیند آنلاین ثبت درخواست گواهیهای کسر از حقوق، ضمانت کسر از حقوق و گواهی حقوق میگذرد، نزدیک به ۳۶هزار و ۷۰۰ ثبت درخواست آنلاین صورت گرفته است.
او تاکید کرد: درخواستهای «در دست بررسی» به هیچ عنوان ارزش پرینت گرفتن ندارند و پرینتی که در این مرحله گرفته شود، فاقد امضا و مهر سیستمی و در نتیجه فاقد اعتبار است.
بانکها، پس از تحویل گرفتن نامه پرینت گرفته شده از بازنشستگان، با استفاده از کد ملی بازنشسته و کد رهگیری مندرج در نامه اصالت گواهی را تایید میکنند.
او با بیان اینکه «این شیوه از چهارشنبه ۲۶ آذرماه عملیاتی شده است»، گفت: طبق اعلام بانکها طی دوروز اول آغاز این فرایند، تعداد ۱۶۱ مورد اصالت سنجی در بانکها انجام شده و از نامهنگاری بانکها با صندوق بازنشستگی کشوری هم کاسته شده است.
او با بیان اینکه «تنها مرجعی که میتواند مجوز ابطال نامه را بدهد بانک است»، گفت: این به آن دلیل است که در اصلِ گواهی دریافتی به صورت فیزیکی، مهر برجستهای وجود دارد.
بازنشستگان آن را به نمایندگی صندوق بازنشستگی کشوری در استانها تحویل میدادند و نمایندگیهای استانها با تایید استفاده نشدن از گواهی، درخواست ابطال آن را برای ستاد میفرستادند؛ ولی با این شیوه و با پرینت سیستماتیک، دیگر مهر برجستهای وجود ندارد و تایید استفاده نشدن از گواهی فقط از سوی بانک قابل انجام است.
به گفته مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری، کافی است بازنشستگان گواهی مزبور را به بانک ببرند و بانک با نوشتن جمله «گواهی مورد نظر مورد استفاده قرار نگرفت. لطفا نسبت به ابطال آن اقدام نمایید.» و زدن مهر بر روی آن، ابطال گواهی را تایید میکند و پس از تحویل آن توسط بازنشستگان به نمایندگیهای استانی، گواهی مورنظر از سوابق فرد بازنشسته خارج میشود.
مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری در بخش دیگری از سخنانش به مشکل دسترسی به فهرست تمام بانکها و شعب آنها اشاره کرد و گفت: از طریق مکاتبه با بانک مرکزی توانستیم در بدو امر بالغ بر ۴۰۰۰شعبه جدید را وارد سامانه کنیم؛ ولی آن سامانه هم به نوعی نقص تعداد شعب را دارد.
خدامی افزود: اگر بازنشستهای وارد سامانه شد و شعبه بانک مورد نظر خود را در سامانه مشاهده نکرد، میتواند یا با مراجعه به نمایندگی استانها، یا با تماس با شماره ۲۵۰۰، اطلاعات آن شعبه را در اختیار همکاران ما قرار دهد تا در سامانه ثبت شود.
خدامی تاکید کرد: صندوق بازنشستگی کشوری صرفا برای بانکها و موسسات مالی-اعتباری مجاز از ناحیه بانک مرکزی، گواهی صادر میکند.
وی افزود: این موضوع به بانکها و به ذیحسابیها که بالغ بر ۲۰۰۰ تا هستند هم اطلاعرسانی شده است.
بنابراین، این ذیحسابیها هستند که باید نسبت به صدور گواهی کسر ازحقوق، ضمانت کسر از حقوق یا گواهی حقوق برای تعاونیها، مساجد و صندوقهایی که از بانک مرکزی مجوز ندارند، اقدام کنند و بازنشستگان برای دریافت گواهی برای صندوقها، مساجد و تعاونیهای داخلی خودشان با دستگاه محل خدمتشان طرف حساب هستند و صندوق بازنشستگی کشوری در این زمینه تعهدی ندارد.
او با تاکید بر اینکه «چنین چیزی امکانپذیر نیست»، افزود: برای ورود به پنل درخواست گواهی و ضمانت نیازمند شماره دفترکل، شماره ملی و شماره حساب فرد بازنشسته هستیم. پس اگر کسی به این سه شماره دسترسی داشته باشد، میتواند وارد سایت شود و اقدام به درخواست گواهی کند.
او با بیان اینکه «اگر همه اینها از سوی بازنشسته در اختیار شخص ثالثی قرار گرفته باشد، یک کد کنترلی دیگر هم هست که در مرحله پایانی به شماره همراه بازنشستگان ارسال میشود»، افزود: بنابراین، صدور گواهی برای یک فرد بازنشسته در صورت بیاطلاعی ایشان، دال بر این است که اطلاعات خصوصیشان و همچنین شماره موبایلشان ممکن است در اختیار شخص ثالثی باشد.
خدامی تاکید کرد: بازنشستگان و موظفین تا آنجایی که امکان دارد، اطلاعات خصوصی خود را در اختیار افراد غیر قرار ندهند.
پایان/*
اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.