۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵

پیش بینی قیمت طلا فردا ۱۶ تیر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،انس جهانی طلا در بازار دیروز با افزایش همراه بود و به ۱۷۹۱ دلار رسید. قیمت طلا ۱۸ عیار به دلیل کاهش قیمت دلار با کاهش همراه بود و به قیمت یک میلیون و ۵۶ هزار تومان رسید. بازار طلا داخلی به دلیلی شی...

پیش بینی قیمت طلا فردا ۱۶ تیر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،انس جهانی طلا در بازار دیروز با افزایش همراه بود و به ۱۷۹۱ دلار رسید. قیمت طلا ۱۸ عیار به دلیل کاهش قیمت دلار با کاهش همراه بود و به قیمت یک میلیون و ۵۶ هزار تومان رسید.

بازار طلا داخلی به دلیلی شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است و داد و ستد به حداقل خودش رسیده اما قیمت‌ها در بازار دیروز به دلیل کاهش نرخ ارز با روند نزولی همراه بود.

ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا در گفتگو با تجارت‌نیوز به کاهش قیمت‌ها در بازار دیروز اشاره کرد و توضیح داد: با وجود افزایش انس جهانی طلا، در بازار دوشنبه نرخ ارز در بازر داخلی نزولی بود و به همین دلیل قیمت طلا و سکه روند کاهشی را ثبت کردند.

افت سکه در پی تعطیلات بازار

همزمان با افزایش قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی روز دوشنبه و کاهش نرخ دلار در بازار داخلی قیمت سکه و مسکوکات طلا کاهش چشمگیری را تجربه کردند. هرچند که کاهش اندک دلار توسط رشد اونس طلای جهانی جبران شد، اما تعطیل‌شدن بازار طلا به‌دلیل محدودیت‌های کرونا به افت بیشتر سکه دامن زد.

در نهایت دو اهرم عقبگرد دلار به کانال‌های پایین‌تر و محدودیت‌های کرونایی سبب رکورد نسبی در بازار طلا شد. به این ترتیب هر قطعه سکه طرح جدید نسبت به معاملات روز پیشین با کاهش ۱۳۰ هزار تومانی مواجه شد و در قیمت ۱۰ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان معامله شد. به گفته کارشناسان چنانچه مذاکرات برجام به سمت روشنی پیش برود و مجددا احتمال توافق در نظر مردم تقویت شود، روند قیمت دلار و طلا کاهشی خواهد شد و اگر اخبار منفی ادامه داشته باشد، قیمت‌ها نیز متناسب با شرایط واکنش نشان خواهند داد.

رشد ملایم طلای جهانی

قیمت جهانی طلا در نخستین روز معاملاتی هفته در حالی رشد کرد که شاخص دلار پس از گزارش مشاغل آمریکا از بالاترین سطح ۳ ماهه خود پایین آمد. از طرفی آمار اشتغال ماهانه که روز جمعه منتشر شد، سیگنال‌های متفاوت زیادی را فراهم کرد، اما به حد کافی قوی نبود که زمینه را برای اقدام بانک مرکزی آمریکا برای تعدیل سیاست انبساطی فراهم کند.

با این حال رشد اقتصادی در آمریکا قوی و تورم نیز بالا است. بازارها همچنان روی موضع موافق با افزایش نرخ‌های بهره بانک مرکزی آمریکا به‌طور جدی حساب می‌کنند و این امر روند صعودی طلا را محدود می‌کند. روز گذشته اکثر بازارهای آمریکا به مناسبت تعطیلات روز استقلال بسته بودند، این موضوع نیز در کندی رشد طلا بی‌تاثیر نبود. به این ترتیب بهای هر اونس طلا در (ساعت ۱۶ روز گذشته) به ۱۷۹۰ رسید.

 

محدودیت‌های کرونایی قیمت طلا را کاهش می‌دهد؟

قیمت طلای جهانی در شروع معاملات امروز افزایش یافت و به بالای مرز ۱۸۰۰ دلار بازگشت. دلار آمریکا نیز در شروع معاملات امروز قدری رشد کرد و به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت. این دو مورد کمک کرد تا قیمت سکه امامی رشد کند. قیمت سکه عصر روز گذشته روی ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قرار داشت. قیمت سکه امروز صبح زود روی ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان قرار گرفت، حوالی ساعت ۱۱ سکه روی مرز ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قرار گرفت. اما در پایان نیمه اول روز بازار، سکه از سطح ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عبور کرد و با قیمت ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان نیمه اول بازار را به پایان رساند.

در مجموع نیز در نیمه اول بازار قیمت دلار آمریکا رشد کرد و به بالای ۲۵ هزار تومان بازگشت. قیمت دلار در بازار متشکل بر خلاف دلار بازار آزاد کاهش یافت. طلای جهانی از مرز ۱۸۰۰ دلار گذشت و قیمت سکه امامی تحت تاثیر رشد دلار و طلای جهانی افزایش یافت.

محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره افزایش قیمت‌ها در بازار امروز توضیح داد: انس جهانی در بازار امروز در حدود ۱۸ دلار افزایش داشت و نرخ ارز به کانال ۲۵ هزار تومان برگشت و افزایش این دو عامل تاثیر گذار موجب افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه شد.

او در ادامه به تعطیلی بازار طلا به دلیل محدودیت‌های کرونایی اشاره کرد و توضیح داد: تعطیلی بازارها موجب کاهش چشم‌گیر داد و ستد در بازار طلا و سکه شده است اما در حالت کلی در روند قیمت‌ها تاثیری ندارد، همانطور که در بازار امروز با افزایش انس جهانی و قیمت دلار قیمت‌ها روند صعودی داشتند.

کشتی‌آرای تاثیرات تعطیلی بازارها را تنها در کاهش عرضه و تقاضا در بازار دانست و اظهار کرد تعطیلی بازارها در روند قیمت‌ طلا و سکه تاثیری ندارد و عامل اصلی مسیر قیمت‌ها نرخ ارز و انس جهانی است. همانطور که در بازار دیروز و امروز با وجود تعطیلی بازارها قیمت طلا و سکه به دنبال تغییرات نرخ ارز و انس جهانی نوسان‌هایی را ثبت کرد.

با توجه به مسائل سیاسی موجود نمی‌توان پیش‌بینی کرد انس جهانی طلا با چه روندی مسیرش را ادامه می‌دهد؛ همچنین قیمت دلار در بازار داخلی با نوسان‌هایی همراه بوده است و از روند کنترلی خود فاصله گرفته، با توجه به عوامل موجود در بازار نمی‌توان به درستی پیش‌بینی کرد که قیمت طلا و سکه در چه مسیری قرار خواهد گرفت.

قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، نیم سکه پنج میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان اعلام شد.

مطالب مرتبط