۰۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰

پکن: آمریکا همه تحریم‌های ایران را لغو کند / پیشرفت مثبت مذاکرات وین برای احیای برجام

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،  ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین (دوشنبه) در جمع خبرنگاران اعلام کرد که چین همواره در مذاکرات هسته‌ای ایران نقش سازنده‌ای داشته است و از روند مذاکرات حمایت می‌کند. به نوشته پایگاه وزارت خ...

پکن: آمریکا همه تحریم‌های ایران را لغو کند / پیشرفت مثبت مذاکرات وین برای احیای برجام

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،  ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین (دوشنبه) در جمع خبرنگاران اعلام کرد که چین همواره در مذاکرات هسته‌ای ایران نقش سازنده‌ای داشته است و از روند مذاکرات حمایت می‌کند.

به نوشته پایگاه وزارت خارجه چین، لیجیان در نشست مطبوعاتی روزانه خود هنگامی که از او درباره تحولات اخیر مذاکرات وین پرسیده شد، گفت: «با تلاش‌های هماهنگ همه اعضا، دور هفتم مذاکرات وین برای احیای برجام پیشرفت مثبتی داشته است. همه طرف‌ها توافق کردند که مذاکرات را بر اساس مذاکرات قبلی ادامه دهند. همه طرف‌ها درباره موضوعات مربوط به لغو تحریم‌ها تبادل نظر کرده و پیش نویس‌های جدیدی را درباره مسئله هسته‌ای ارائه کرده و توافق کردند که دور بعدی مذاکرات تا پایان سال جاری میلادی برگزار شود.»

او در ادامه افزود: «موضوع هسته‌ای ایران اکنون در یک دو راهی حساس قرار دارد. چین رویکرد جدی همه اعضا را در این دور از مذاکرات به رسمیت می‌شناسد و از توافق بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره نظارت بر تاسیسات هسته‌ای استقبال می‌کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین با ابراز امیدواری درباره پایبندی همه طرف‌ها به مذاکرات، گفت: «ایالات متحده به‌ عنوان مقصر بحران کنونی مسئله هسته‌ای ایران، باید سیاست اشتباه خود در قبال ایران را اصلاح کند و تمامی تحریم‌ها علیه ایران و اشخاص ثالث را لغو کند. بر این اساس، ایران باید پایبندی کامل خود را از سر بگیرد.»

او در ادامه به نقش چین در مذاکرات اشاره کرد و عنوان داشت: «چین همواره در مذاکرات هسته‌ای ایران نقش سازنده‌ای داشته است. ما ارتباط و هماهنگی نزدیک با آمریکا، ایران و سایر اعضا را حفظ کرده و تلاش‌های فعالی برای پیشبرد مذاکرات انجام داده‌ایم. ما قاطعانه از روند حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک حمایت کرده و به مشارکت سازنده در مذاکرات بعدی ادامه خواهیم داد و با همه طرف‌ها برای نتایج اولیه کار کرده و قاطعانه از حقوق و منافع مشروع خود دفاع خواهیم کرد.»

گفتنی است که دور هفتم مذاکرات پس از وقفه‌ای چندماهه، در دولت جدید از ۸ آذر آغاز شد و روز جمعه پایان یافت. تیم ایران در این مذاکرات بر رفع تحریم‌های آمریکا علیه تهران تمرکز دارد. بعضی مقامات اعلام کرده اند که دور بعدی مذاکرات در دی ماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط