۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹

ویروس شناس چینی: جهان منتظر سویه های جدید ویروس کرونا باشد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، یکی از برترین ویروس شناسان چینی در فراخوانی به مردم نسبت به تداوم واکسیناسیون، هشدار داد که سویه های جدید ویروس کرونا همچنان در حال ظهور است. «شی ژنگلی» که برخی وی را “زن خفاشی” می نام...

ویروس شناس چینی: جهان منتظر سویه های جدید ویروس کرونا باشد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، یکی از برترین ویروس شناسان چینی در فراخوانی به مردم نسبت به تداوم واکسیناسیون، هشدار داد که سویه های جدید ویروس کرونا همچنان در حال ظهور است.

«شی ژنگلی» که برخی وی را “زن خفاشی” می نامند، رئیس مرکز بیماریهای واگیردار موسسه ویروس شناسی ووهان است که از زمان اعلام همه گیری ویروس کرونا در مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) بسیار بحث برانگیز شد. وی در خصوص ظهور سویه های جدید در آینده گفت که جهان باید آماده باشد تا در آینده با یک جریان مداوم از سویه های مختلف ویروس زندگی کند.

شی افزود: «از آنجا که شمار مبتلایان بسیار زیاد شده است، این امر به ویروس کرونا فرصت بیشتری برای جهش و انتخاب می دهد». وی تاکید کرد باید منتظر ظهور سویه های جدید باشیم.

شی با اشاره به تکامل سویه های مختلف ویروس، خاطر نشان کرد مردم نباید در واکسیناسیون تردید کنند. کارشناسان معتقد هستند هرچه ویروس بتواند در بین شمار بیشتری از میزبانان منتشر شود، احتمال جهش آن هم بیشتر می شود؛ جهش هایی که برخی از آنها ممکن است در برابر واکسن ها مقاوم تر باشند.

«دکتر آنتونی فائوچی» رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی و عضو کارگروه مقابله با کرونای کاخ سفید هم هفته گذشته تاکید کرد: «اگر ما کنترل خوبی بر جامعه نداشته باشیم، باید منتظر ظهور سویه های جدید مقاوم در برابر واکسن باشیم. به همین دلیل است که من و همکارانم مدام می گوییم که واکسیناسیون بسیار مهم است».

سویه جهش یافته دلتا که اکنون بیشترین توجه را به خود جلب کرده، بیش از سویه های قبلی مسری است و یکی از دلایل اصلی بالاگرفتن دوباره شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا، گسترش همین سویه میان افراد واکسینه نشده است. کارشناسان بهداشت می گویند واکسن های موجود هنوز محافظت مناسبی در برابر سویه دلتای کووید-۱۹ دارند.

اما سویه دیگری که باعث نگرانی عمده شده، لامبادا است که به تازگی در ایالت لوئیزیانا شناسایی شده است (لوئیزیانا از جمله پنج ایالت آمریکا با کمترین نرخ واکسیناسیون است).

به گفته محققان ژاپنی، بر خلاف دلتا، به نظر می رسد این سویه در برابر واکسن ها مقاومت نشان می دهد. مشخص نیست که مقاومت آن در برابر واکسن های موجود در ایالات متحده چقدر است، زیرا در آزمایش هایی که بر روی این سویه انجام شده، از واکسن چینی استفاده شده است.

 

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط