۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹

هندسه فکری شهید صدر به‌مثابه پروژه‌ای تمدنی است

معاون دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء در امور حوزه‌های علمیه، در سالگرد شهادت آیت‌الله «سید محمدباقر صدر»، حفظ اصالت علمی در کنار پویایی اندیشه، رویکرد اصلاح‌گرا و تعامل مردمی را از وجوه تمایز آن فقیه مجاهد برشمرد. حجت‌الاسلام والمسلمین...

هندسه فکری شهید صدر به‌مثابه پروژه‌ای تمدنی است

معاون دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء در امور حوزه‌های علمیه، در سالگرد شهادت آیت‌الله «سید محمدباقر صدر»، حفظ اصالت علمی در کنار پویایی اندیشه، رویکرد اصلاح‌گرا و تعامل مردمی را از وجوه تمایز آن فقیه مجاهد برشمرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین «سید علاءالدین الجزائری» با اشاره به پرورش نسلی از جوانان مسلمان و انقلابی در مکتب شهید صدر، خاطرنشان ساخت: تربیت‌یافتگان او در عراق، مقابل تمامی جنایات رژیم سرکوبگر بعثی و پروژه‌های استکبار جهانی ایستادند و پایداری کردند.

وی ضمن یادآوری مراتب ایثار و جان‌فشانی آن رهبر آزاده که در نهایت به شهادت خود و نزدیکانش انجامید، ادامه داد: شهید صدر همه وجودش را در راه عقیده فدا کرد تا امت اسلامی، آزاد و مستقل باشد و در برابر مستکبران و دشمنان انسانیت کرنش نکند.

معاون دبیرکل نُجَباء، پیشگامی آیت‌الله صدر در پیوستن به نهضت انقلابی امام‌خمینی (ره) و حمایت از ولایت‌فقیه را مؤلفه‌ای بارز در ترسیم هندسه شخصیتی آن شهید بزرگوار دانست و افزود: ما در جنبش نُجَباء معتقدیم که سید محمدباقر صدر سازه‌های هندسه اسلام را به‌مثابه پروژه‌ای تمدنی و جهان‌شمول پایه‌گذاری کرد.

الجزائری سپس اضافه کرد: این شهید بزرگوار سنگ بنای مقاومت اسلامی در عراق را بنا نهاد که همین امر، ایشان را در جایگاه پدر معنوی و مؤسس مقاومت اسلامی عراق نشانده است.

وی از تألیفات آیت‌الله سید محمدباقر صدر به‌عنوان پشتوانه‌ای ارزشمند برای اندیشه مقاومت یاد کرد و گفت: رویارویی مقاومت اسلامی با استکبار و صهیونیسم در حوزه‌های فکری، سیاسی، نظامی، اقتصادی و… نیاز ما به دستاوردهای علمی ایشان را مضاعف کرده است.

معاون دبیرکل نُجَباء در امور حوزه‌های علمیه، اثرگذاری شهید صدر بر حوزه علمیه نجف اشرف و سایر حوزه‌های علمیه شیعه را واقعیتی آشکار خواند و اظهار داشت: لطف بزرگ ایشان، تربیت نسلی عظیم از علما و مراجع بزرگ مانند آیت‌الله سیدمحمد صدر، آیت‌الله سیدکاظم حائری، آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی، آیت‌الله مهدی آصفی، آیت‌الله تسخیری و شمار بسیاری از شخصیت‌های علمی در جای‌جای دنیا است.

سید علاء الجزائری در پایان تأکید کرد: آیت‌الله صدر اگر امروز در میان ما بود، بازسازی وجهه اسلام را ـ پس از خدشه بزرگی که تکفیری‌ها به آن وارد کردند ـ در اولویت قرار می‌داد و مقابله با تفرقه و طایفه‌گرایی به‌منظور بازیابی وحدت اسلامی را در دستور کار می‌گذاشت؛ همچنین با اهتمام ویژه‌ای به موضوع مقاومت اسلامی، حق ملت فلسطین و آزادسازی قدس شریف می‌پرداخت.

افکار

مطالب مرتبط

آخرین اخبار