۲۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴

واگذاری استقلال و پرسپولیس | تیم های مهم فروخته شدند

شایعه فروش تیم های قوی ایران تا چه حد صحت دارد و چگونه است؟

واگذاری استقلال و پرسپولیس | تیم های مهم فروخته شدند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، استقلال و پرسپولیس دو تا از تیم های خوب ایران هستند که در تهران باشگاه دارند استقلال و پرسپولیس جفتشان هوادار دو آتیشه زیادی دارند و آنها برای داشتن این موقعیت زحمت زیادی کشیدند. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر اندیشه معاصر را دنبال کنید

واگذاری تیم استقلال و پرسپولیس

پس از تأیید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس از سوی سازمان خصوصی‌سازی، مزایده رسمی برای واگذاری ۸۵ درصد سهام این دو باشگاه از صبح امروز (دوشنبه – ۳ اردیبهشت‌ماه) در فرابورس آغاز و در نهایت خرید سهام رسما از سوی خریداران انجام شد.

براساس هماهنگی‌های انجام شده، قرار است ۸۵ درصد از سهام باشگاه استقلال از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت‌های تابعه آن شامل شرکت‌های پتروشیمی شهید تندگویان، بوعلی، پارس و بندرامام و همین مقدار از سهام باشگاه پرسپولیس نیز توسط بانک‌های شهر (۳۰ درصد)، ملت (۲۰ درصد)، تجارت (۲۰ درصد)، صادرات (۵ درصد)، رفاه (۵ درصد) و اقتصاد نوین (۵ درصد) انتقال پیدا کند.

قرار است پس از این مراحل اداری، انتقال سهم از سوی سازمان خصوصی‌سازی انجام شود. پیش از این نیز ۱۰ درصد از سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به هواداران فروخته شده بود.

در حالی که سرخابی‌ها تا پنجم اردیبهشت ماه برای بارگذاری مدارک در سامانه AFC مهلت دارند، با واگذاری رسمی ۸۵ درصد از سهام سرخابی‌ها به خریداران جدید، مشکل مالکیت مشترک این دو باشگاه حل شد.

 

استقلال و پرسپولیس

استقلال و پرسپولیس

خریداران تا فردا باید ۱۰ درصد پول را واریز کنند

محمود قامت معاون سازمان خصوصی‌سازی در خصوص واگذاری پرسپولیس و استقلال گفت: هرشرکتی که واگذار می‌شود شامل بدهی و دارایی است. خریداران وقتی در مزایده شرکت کردند این را پذیرفتند و در قرارداد اطلاعات مالی هم وجود دارد. خریداران وقتی به مزایده ورود کردند، باید بدهی را طبق زمان‌بندی پرداخت کنند.

در گزارش ورزش سه آمده است: وی افزود: این مشمول همه واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی است. هر واگذاری که انجام می‌شود با قراردادی است و در طول مدت آن قرارداد که برای پرسپولیس و استقلال شش سال است، تحت نظارت سازمان خصوصی‌سازی خواهد بود و تعهدات مالی و غیرمالی تحت نظارت و کنترل سازمان خصوصی‌سازی است.

او با اشاره به این قرارداد اظهار داشت: البته این موضوع نافی نظارت عمومی وزارت ورزش بر تمام باشگاه‌ها نیست اما سازمان خصوصی‌سازی در طول قرارداد نظارت خود را دارد که مهم‌تر از همه مدیریت بهره‌ور و تداوم کار است که انتظار داریم در این مدت شش سال شرکت را از وضعیت فعلی به شرایط بهره‌ور برسانند.

چرا پرسپولیس گرا‌ن‌تر است؟

طبق اطلاعات رسمی که در این باره منتشر شد پرسپولیس با قیمت ۳۲۰۰ میلیارد تومان به کنسرسیوم بانکی واگذار شد و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس استقلال را با قیمت ۲۸۰۰ میلیارد تومان خرید. در واقع پرسپولیس ۴۰۰ میلیارد تومان بیشتر از استقلال ارزش‌گذاری شده است. قیمت هر سهم از سهام پرسپولیس ۳۵۸۰ ریال و هر سهم از سهام استقلال ۳۰۴۶ ریال است. ظاهرا دلیل این تفاوت قیمت هم، تعداد طرفداران پرسپولیس بوده که طبق نظر سازمان خصوصی سازی از استقلال کمی بیشتر است و در نتیجه امکان درآمدزایی احتمال دارد بیشتر باشد.

تکلیف بقیه سهام چیست؟

طی واگذاری هر دو باشگاه، ۸۵ درصد از سهام باشگاه‌ها به مالکان جدید واگذار شد. این عددی است که از قبل برای رسمی شدن واگذاری، در قرارداد قید شده بود. اگر یادتان باشد چند سال پیش هم ۱۰ درصد از سهام این دو باشگاه در فرابورس به افراد عادی فروخته شد. ۵ درصد دیگر هم هنوز در اختیار دولت است. ۵ درصد سهام باشگاه استقلال در اختیار وزارت ورزش و جوانان و ۵ درصد سهام باشگاه پرسپولیس در اختیار وزارت اقتصاد باقی مانده است. حالا سوال این جاست که آیا ۱۰ درصد از سهام هر باشگاه که در اختیار افراد عادی است به آنها قدرتی برای تصمیم‌گیری می‌دهد؟ پاسخ منفی است. در واقع هیچ ساز و کاری برای انتخاب یک یا چند نفر به عنوان نماینده آن ۱۰ درصد سهامدار وجود ندارد. برای همین قدرت تصمیم‌گیری به شکل کامل در اختیار مالکان جدید خواهد بود. اما آیا AFC می‌تواند به این که هنوز ۵ درصد سهام این دو باشگاه در اختیار وزارتخانه‌های دولتی است ایراد بگیرد؟ اینجا هم پاسخ منفی است. این ۵ درصد در مقابل ۸۵ درصد رقم تاثیرگذاری نیست. ضمن این که با خرید ۸۵ درصد سهام توسط دو مالک جدید عملا این دو باشگاه از مالکیت دولتی خارج شده‌اند. مدل کشورهای عربی هم برای راضی کردن ای اف سی و فیفا هم همین است.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط