۲۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴

واریزی بزرگ برای مردم ایران پنجشنبه بیست اردیبهشت انجام می شود

واریزی بزرگ برای مردم ایران پنجشنبه بیست اردیبهشت انجام می شودواریزی بزرگ برای مردم ایران پنجشنبه بیست اردیبهشت انجام می شود

کالابرگ

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،واریزی بزرگ برای مردم ایران پنجشنبه بیست اردیبهشت انج

علیرضا حیدری گفت: واقعیت این است که دولت در طرح کالابرگ موفق عمل نکرده و نمی‌کند.

علیرضا حیدری با اشاره به نتایج اقدامات دولت در کنترل تورم مواد خوراکی و جبران این نرخ تورم بالا، گفت: دولت ادعا می‌کند که از طریق طرح کالا برگ الکترونیکی و پرداخت یارانه، اقلام غذایی با استفاده از ارز ترجیحی وارد کشور می‌شوند. به عبارت دیگر، برخی از این اقلام در چرخه مواد غذایی قرار می‌گیرند و به کالای نهایی تبدیل می‌شوند و در نهایت به دست مردم می‌رسند. این اقلام وارد شده با ارز ترجیحی، کالای نهایی نیستند، بلکه کالاهای واسطه‌ای مانند سم، کود و علوفه هستند که با استفاده از ارز ترجیحی وارد و در کشور به کالای نهایی تبدیل می‌شوند.

وی ادامه داد: شاید دولت این اقلام را با ارز ترجیحی وارد می‌کند اما وقتی در چرخه تولید قرار می‌گیرد مصرف‌کننده این کالا را با قیمت لحاظ شده نرخ ترجیحی، دریافت نمی‌کند.

واریزی بزرگ برای مردم ایران پنجشنبه بیست اردیبهشت انجام می شود

واریزی بزرگ برای مردم ایران پنجشنبه بیست اردیبهشت انجام می شود

این کارشناس اقتصادی گفت:‌ نکته دیگر این است که دولت برخی از اقلامِ کالای نهایی را از طریق واردات کالای واسطه تامین می‌کند. برای مثال وقتی اقلامی مانند سم و کود یا سایر نهاده‌های حوزه کشاورزی وارد می‌شود این اقلام سهمی در تولید کالای نهایی دارند اما سهم ۱۰۰ درصدی نیست بنابراین دولت نمی‌تواند تضمین کند که سایر اقلام و مورد نیاز در فرایند تولید کالای نهایی را با ارز ترجیحی تامین می‌کند و قیمت این کالاها در سازوکار عرضه و تقاضا در بازار آن هم با نرخ دلار آزاد تعیین می‌شود. سایر اقلام در تولید کالای نهایی از نرخ‌های دیگری تبعیت می‌کنند و در نهایت محاسبات پیش بینی شده محقق نمی‌شود.

حیدری با بیان اینکه اثرگذاری ارز ترجیحی در قیمت تمام شده به سهم کالای وارداتی با ارز ترجیحی در تولید کالای نهایی، بستگی دارد، افزود:‌ به یاد داریم که دولت زمان حذف ارز ۴۲۰۰ مدعی شد که تنها ارز ترجیحی ۴ الی ۵ قلم کالا حذف شده بنابراین نباید قیمت سایر کالاها تغییر کند و همان موقع هم همه به این ادعا نگاه طنز داشتند چراکه کالاها بر هم اثر قیمتی دارند، مگر می‌شود قیمت کالایی تغییر کند و قیمت سایر کالا به دنبال آن حرکت نکند.جارنیوز/

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط