۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸

نرم افزار جامع اصول فقه رونمایی می‌شود

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ، حجت الاسلام سید جلال بختیاری، مدیر گروه علمی فقه و اصول مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) ، در نشستی که با موضوع رونمایی نرم‌افزار کتابخانه و درختواره جامع اصول فقه نسخه ۳ در این م...

نرم افزار فقه

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ، حجت الاسلام سید جلال بختیاری، مدیر گروه علمی فقه و اصول مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) ، در نشستی که با موضوع رونمایی نرم‌افزار کتابخانه و درختواره جامع اصول فقه نسخه ۳ در این مرکز در قم برگزاری شد، با اشاره به تولید اولین نرم افزار جامع اصول فقه به صورت دیسک، گفت: در ابتدا این کار به صورت دیسک صورت گرفت و نرم افزار تولید شد و در آن کتابهای کفایه و رسائل قرار داده شد و بعدها این نرم افزار به نام نور الاصول که در آن ۲۰۰ کتاب با قابلیت جستجوی محدود گنجانده شده بود، به صورت سی دی تولید شد.

وی ادامه داد: تولید این نرم افزار مورد توجه علما و حووزیان قرار گرفت و استقبال خوبی از آنها شد.

بختیاری ادامه داد: همین استقبال سبب شد کارشناسان این مرکز به فکر توسعه نرم افزار اصول جامع ۲ افتادند. در این نرم افزار ۴۰۰ کتاب که همه از مذهب شیعه بوده، قرار داده شده است. این نرم افزار نسبت به نرم افزار قبلی از قابلیت بیشتری هم برخوردار بود از جمله دسترسی به شرح متون و مقایسه بین متون است.

این مدیر گروه افزود: اما این نرم افزار به صورت کتابخانه ای بود لذا در مرحله دیگر تصمیم گرفته شد توسعه بهتری در بحث اصول و فقه داده شود. لذا مباحث علم اصول از مرحله کتابخانه ای به مرحله پژوهشی توسعه پیدا کرد. در کنار کتابخانه غنی، کار پژوهشی هم در کنارش انجام شد. لذا به سمت نمودار درختی رفتیم. بختیاری گفت: این نرم افزار، علاوه بر اینکه کتاب خانه قوی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد مباحث علم اصول را به صورت یک ترتیب منطقی و درختواره در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد همچنین نمایه‌های مکمل و امکان جستجو بر اساس کلید واژه را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: توانستیم ۱۵ کتاب اصولی را به صورت درخت واره در بیاوریم و در اختیار علاقه مندان قرار دهیم، از جمله مانند کتب امام (ره) بود. این کار بعد از سالها کار مطالعاتی روی بسیاری از کتابهای اصولی انجام گرفت که بسیار پرفایده و موثر هم بود. این مسئله وقتی مورد نظر مخاطبین قرار گرفت، مورد تمجید آنها هم واقع شد. در مراحل بعد به دنبال بالندگی این کار بسیار مهم هستیم.

وی مهمترین خصوصیات این نرم افرار را اتصال آیات متن کتب به قرآن، امکان جستجوی لغت در پایگاه قاموس نور از درون برنامه، ارائه مطالب خارج از درختواره در بخش نمایه مکمل، ارائه درختواره موضوعت در ۱۰ شاخه کلی و اتصال آن به متن ۱۵کتاب مرجع، ارائه ۸۸۸ عنوان کتاب ور ساله در ۱هزار و ۷۵۴ جلد از منابع شیعه و اهل سنت، امکان مشاهده متن کتب، همرته با شروح و ترجمه های مترتبط و جستجوی پیشرفته کلمه و عبارت در متن تمامی کتابها قرار داده شده است.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط