۲۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸

منابع کنکور فرهنگیان ۱۴۰۳ | جزئیات کنکور فرهنگیان+ فیلم

منابع کنکور فرهنگیان از کجاست وچگونه است؟ / جزئیات کنکور سراسری فرهنگیان چگونه است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، منابع کنکور فرهنگیان، مانند کنکور رشته های نظری یک بخش های معینی است که داوطلب باید نسبت به موضوعات اون بخش تسلط نسبی و کامل داشته باشه تا بتواند در این رشته موفق شود . برای اطلاعات بیشتر از این خبر اندیشه معاصر را دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان گذارید.

منابع کنکور اختصاصی تربیت معلم ۱۴۰۳

بنا بر رایزنی های انجام شده میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس وزارت آموزش و پرورش از سال ۱۴۰۳ تصمیم گرفته شد برای تربیت نیروهای مستعد به منظور جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان، کنکور اختصاصی رشته تربیت معلم مجزا از کنکور سراسری برگزار می شود تا به صورت حرفه ای و تخصصی تر دانشجویان متقاضی پذیرفته شوند. به علاوه از آنجا که شغل معلمی در جهت تربیت دانش آموزان در جنبه های مختلف نهادینه شده؛ افرادی که به عنوان دانشجو تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته می شوند باید مسئولیت بزرگی را بپذیرند.

فرهنگیان

فرهنگیان

از این رو سازمان آموزش و پرورش با همکاری وزارت علوم طبق مصوبه جدید تایید شده آزمون تخصصی را تحت عنوان کنکور فرهنگیان ۱۴۰۳ برگزار می کند تا به صورت حرفه ای دانشجویان واجد شرایط و نخبه شناخته شوند و به صورت متمرکز تر از میان داوطلبان علاقه مند به حوزه شغل معلمی تعدادی از افراد جهت تحصیل در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شوند.

ماده امتحانی “هوش و استعداد معلمی” طبق اعلام قبلی با ضریب ۳ اعمال می شود. جنبه‌ های شناختی و تحلیلی این استعداد، با هدف سنجش توانایی های ذهنی داوطلبان مانند قدرت درک، تحلیل، استدلال و استنتاج آن‌ ها، در کنکور مبنای طرح سوال قرار می گیرد. سوالاتی از جنس درک مفهوم متن، استدلال بر پایه گزاره‌ های منطقی، طبقه‌ بندی و تحلیل متغیر ها، انجام مقایسه‌ های کمی و حل مسائل عددی، نمونه‌ هایی از سوالات این عنوان امتحانی هستند.

منابع کنکور اختصاصی فرهنگیان ۱۴۰۳

در سال ۱۴۰۳، تصمیم گرفته شد که پذیرش دانشجو برای دانشگاه فرهنگیان، از طریق کنکور جداگانه ای انجام شود. از این رو مواد امتحانی هوش و استعداد معلمی، تعلیم و تربیت اسلامی و فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی در کنکور تربیت معلم به عنوان منابع کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفته شد. وزارت آموزش و پرورش کنکور اختصاصی و جداگانه ای را برای پذیرش داوطلبان این دانشگاه به منظور تربیت نیروهای جدید متناسب با مبانی ارزش های اسلامی برگزار می کند. از این رو متقاضیانی که متقاضی تحصیل در این دانشگاه می باشند، به صورت جداگانه باید در کنکور دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند.

ماده امتحانی “هوش و استعداد معلمی” طبق اعلام قبلی با ضریب ۳ اعمال می شود. جنبه‌ های شناختی و تحلیلی این استعداد، با هدف سنجش توانایی های ذهنی داوطلبان مانند قدرت درک، تحلیل، استدلال و استنتاج آن‌ ها، در کنکور مبنای طرح سوال قرار می گیرد. سوالاتی از جنس درک مفهوم متن، استدلال بر پایه گزاره‌ های منطقی، طبقه‌ بندی و تحلیل متغیر ها، انجام مقایسه‌ های کمی و حل مسائل عددی، نمونه‌ هایی از سوالات این عنوان امتحانی هستند.

بنابراین با توجه به اینکه هدف از سوالات مربوط به این عنوان، سنجش توانایی ذهنی و طبیعی است نه سنجش دانش اکتسابی دانش‌آموزان، این عنوان فاقد منبع است. ماده امتحانی “تعلیم و تربیت اسلامی” طبق اعلام قبلی با ضریب ۲ اعمال می شود و منابع امتحانی به شرح جدول ذیل است:

برای رشته ‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و فنی و حرفه ‌ای/کاردانش

دین و زندگی پایه دهم کد ۱۱۰۲۰۴ بخش دوم ( از درس هشتم تا درس دوازدهم) ص ۹۸ الی ص۱۵۲
دین و زندگی پایه یازدهم کد ۱۱۱۲۰۴ بخش دوم ( از درس یازدهم تا درس دوازدهم) ص ۱۳۴ الی ص ۱۵۸

رشته‌ علوم انسانی

دین و زندگی پایه دهم کد ۱۱۰۲۰۵ بخش دوم (از درس نهم تا درس چهاردهم) ص ۹۶ الی ص ۱۵۸
دین و زندگی پایه یازدهم کد ۱۱۱۲۰۵ بخش دوم (از درس شانزدهم تا درس هجدهم) ص ۱۹۶ الی ص ۲۳۰

همچنین، طبق مصوبه جدید اعلام شده برای متقاضیان پذیرفته شده در دانشگاه تربیت معلم دو مدرک تحصیلی در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال در صورتی که فرد داوطلب در رشته زیست شناسی این دانشگاه پذیرفته شده باشد، یک مدرک کارشناسی مختص به لیسانس زیست شناسی می تواند دریافت کند و مدرک دیگر ویژه دانشگاه فرهنگیان در جهت تربیت دانشجو معلم اعطا می گردد.

لذا، برای قبولی در آزمون اختصاصی تربیت معلم ۱۴۰۳ داوطلبان باید بر کلیه منابع کنکور اختصاصی تربیت معلم ۱۴۰۳ تسلط کافی داشته باشند تا بتوانند با شرکت در این آزمون شانس پذیرش بیشتری در هر یک از رشته های دانشگاه فرهنگیان داشته باشند.

منابع آزمون کنکور فرهنگیان (دانشجو معلم)

۱- هوش و استعداد معلمی (نمونه سوال هوش)
۲- تعلیم و تربیت اسلامی

مهارت های معلمی تالیف استاد محسن قرائتی فصل ۱ تا ۳
دین و زندگی پایه دهم رشته ریاضی، تجربی و فنی درس ۸ تا ۱۲
دین و زندگی پایه یازدهم رشته ریاضی، تجربی و فنی درس ۱۱ تا ۱۲
دین و زندگی پایه دهم رشته انسانی درس ۹ تا ۱۴
دین و زندگی پایه یازدهم رشته انسانی درس ۱۶ تا ۱۸

فرمول موفقیت در کنکور فرهنگیان

تعداد زیادی از متقاضیان کنکور فرهنگیان هنوز هم سردرگم هستند چون نمی‌دانند که بالاخره چه دروسی را بخوانند، روی چه کارهایی تمرکز کنند و اصلا چطور برای موفقیت در کنکور فرهنگیان برنامه‌ریزی کنند! موفقیت در کنکور فرهنگیان به چند عامل بستگی دارد:

سوابق تحصیلی (معدل کتبی نهایی پایه دوازدهم) ۵۰ درصد
نتیجه کنکور اردیبهشت ۱۵ درصد
آزمون اختصاصی فرهنگیان ۱۰ درصد
مصاحبه عملی فرهنگیان ۲۵ درصد

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط