۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳

مصرف غذای سوخته از عوامل اصلی بروز سرطان است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، کارشناس ارشد سم شناسی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: طبق مطالعات علمی انجام شده یکی از عوامل اصلی سرطان های مری، معده و روده مصرف زیاد مواد غذایی سوخته است. محمد شاطرپور اعلام کر...

مصرف غذای سوخته از عوامل اصلی بروز سرطان است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، کارشناس ارشد سم شناسی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: طبق مطالعات علمی انجام شده یکی از عوامل اصلی سرطان های مری، معده و روده مصرف زیاد مواد غذایی سوخته است.

محمد شاطرپور اعلام کرد: محققان به این نتیجه رسیده اند که مصرف غذای سوخته خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد؛ این موضوع تا حد زیادی به دلیل شکل گیری ماده ای به نام آکریل آمید است که هنگام پخت غذا در درجه حرارت بالا ایجاد می شود.

وی افزود: ماده آکریل آمید در بعضی غذاها مثل غلات، چیپس، سیب زمینی و سایر غذاهای حاوی نشاسته، قهوه، بیسکویت، نان برشته، گوشت کبابی و سیب زمینی کبابی وجود دارد.

این کارشناس سم شناسی درخصوص عوارض خطرناک مصرف غذای سوخته گفت: آکریل آمید سبب آسیب به DNA شده و در نتیجه احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

وی افزود: آکریل آمید موجود در غذای سوخته علاوه بر افزایش سرطان های روده و مثانه به سیستم عصبی آسیب زده و موجب ناباروری مردان می شود.

شاطرپور با بیان اینکه آکریل آمید در گوشت، محصولات لبنی و غذاهای دریایی یا غذاهای خام و گیاهی وجود ندارد، اظهارداشت: آب پز و بخارپز کردن غذا معمولا سبب شکل گیری این ماده نمی شود.

وی از شهروندان درخواست کرد برای حفظ سلامت خود و خانواده، غذاها را کمتر سرخ کنند ضمن اینکه از مصرف غذاهای آماده تاحد امکان خودداری و بیشتر از غذاهای سالم خانگی استفاده کنند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط