۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲

مرز گاف دادن گزارشگران، جابجا شد؛ سائوپینتو!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،مرز گاف دادن گزارشگران، جابجا شد؛ سائوپینتو!. این مردان که عمدتا دیده نمی‌شوند، سعی می‌کنند با حرفهای‌شان خاطره خاصی برای مردمان دنیا بسازند. در همین قاب است که مثلا فریادهای مارتین تیلور بعد از گل...

این ۲ بازیکن استقلال صدای پیشکسوت محبوب را درآوردند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،مرز گاف دادن گزارشگران، جابجا شد؛ سائوپینتو!. این مردان که عمدتا دیده نمی‌شوند، سعی می‌کنند با حرفهای‌شان خاطره خاصی برای مردمان دنیا بسازند. در همین قاب است که مثلا فریادهای مارتین تیلور بعد از گل آگرو به کیو.پی.آر و قهرمانی سیتی در لیگ برتر هنوز به یاد مانده است و یا عصام شوالی، گزارشگر محبوب خیلی از مردم جهان است. کسی شاید نام ویکتور هوگو مورالس را نشنیده باشد ولی صدای او وقتی گل قرن مارادونا به انگلیس را گزارش می‌کرد، همه بارها شنیده‌اند. در فوتبال ایران و بعد از دگردیسی اجباری رخ داده با هدف شکستن انحصار گزارشگران قدیمی، گزارشگران جوان زیادی وارد صدا و سیما شدند که برخی از آنها علاقه خاصی به این کار دارند و حتی توانسته‌اند، گزارش‌های خوبی داشته باشند. امثال فرشاد محمدی‌مرام، سعید زلفی، رضا محمدعلی و یکی دو نفر دیگر در فوتبال خارجی، موفق بوده اند و توانسته‌اند تا حدودی جای گزارشگران برند را پر کنند هر چند جای آن برندها نظیر عادل فردوسی‌پور و یکی دو نفر دیگر که می‌دانید و احتیاجی به بردن نامشان نیست، حالا حالاها نخواهد آمد.

اما قصه برخی گزارشگران قدیمی فوتبال داخلی اما بسیار بغرنج است. آنها علاقه‌ای به «به روز شدن» ندارند و گویا با دست به دست شدن سوتی‌های‌شان و وایرال شدن، حتی زندگی می‌کنند. برای امثال جواد خیابانی و علیرضا علیفر، گذراندن مسیر روی همان خط سیر چند دهه اخیر، مطلوب است و به همین دلیل، ویکی‌پدیای فارسی هنوز منبع معتبری برای سرهنگ علیفر به حساب می‌آید و حافظه تاریخی خیابانی، حول و حوش بازیهایی است که خودش گزارش کرده هرچند از حق نباید گذشت که او از باب نوستالژی، ذهن فوق‌العاده فعالی دارد.

بهانه نوشتن این گزارش، ماجرای هفته گذشته و سپردن بازی استقلال – ملوان، به یک تصویربردار تلویزیونی بود. گزارش بازی استقلال و ملوان در هفته هفدهم به محمدرضا بالاپور سپرده شد؛ تصویربرداری که هر چند وقت یک بار، پشت میکروفون هم قرار می‌گیرد. متاسفانه اطلاعات او در این بازی، تجزیه و تحلیل نشد چون اصولا او در این زمینه، چیزی به شنوندگان ارایه نکرد. بالاپور اما در تلفظ صحیح نام بازیکنان و تشخیص آنها، کلا دچار مشکل بود. هرگاه او، بازیکن صاحب توپ ملوان را میلاد جهانی معرفی کرد، توپ دراختیار سهیل فداکار بود و طعنه‌آمیز اینکه، این موضوع در مسیر برعکس هم صادق بود و همه «سهیل فداکار»ها هم میلاد جهانی بود! درحالیکه پست بازی این دو نفر فرق می‌کرد. سعید مُهری هم جدیدترین بازیکن استقلال است و شاید یکی از دلایل درخشش سعید مِهری، همین تغییر نامش باشد. اوج و قله گزارش بالاپور، سائوپینتو نامیدن سرمربی استقلال بود که اذهان را به سمت سائو سائو، شخصیت منفی سریال افسانه ۳ برادر سوق داد! عمق فاجعه شاید چند سال قبل بود که بالاپور در کنار علیفر و یکی، دو نفر دیگر، هیات ژوری انتخاب اولیه برنامه «آقای گزارشگر» بودند. سوال اصلی از بالاپور این است که چند بازی استقلال یا ملوان را در این فصل تماشا کرده است؟ اصلا او چند بازی لیگ ۲۲ را به طور کامل دیده است؟

گزارشگر اصفهان هم در جریان بازی تراکتور و ذوب‌آهن، دنیای خودش را داشت. او که هنوز فریادهای کرکننده «برونو سزار»ش، در گوش‌هاست تلاش عجیبی در ارایه اطلاعات داشت وقتی حسینی دچار آن مصدومیت وحشتناک شد. او به قدری حواسش پرت بود که از احضار کادر فنی به داخل زمین خبر داد درحالیکه احتمالا منظورش، کادر پزشکی بود! اشتباه گرفتن ریکاردو آلوز و گوستاوو واگنین را هم به این ملغمه اضافه کنید و البته بهزاد اسلامی نامیدن بهزاد سلامی که ثابت می‌کرد آقای گزارشگر در دو، سه فصل اخیر حتی یکی از بازیهای تراکتور را هم درست و حسابی ندیده است. سوال این است اگر در لیست بازیکنان، هر نام دیگری هم نوشته شود، آیا یک گزارشگر نباید برحسب وظیفه‌اش اندکی اطلاعات قبلی داشته باشد؟ صدا و سیما در حوزه فوتبال و شاید در دیگر حوزه ها، رویه جالب و عجییی را پیش گرفته که کمتر ایجاد محبوبیت می‌کند. حذف مجریان موردعلاقه مردم، از عادل فردوسی‌پور و احسان علیخانی تا باربد بابایی و فرزاد حسنی، باعث شده مردانی این نقش‌ها را در تلویزیون به دست بگیرند که شاید شناختی از آن نداشته باشند. به قول شوخی این روزها، با ادامه این مسیر، پخش فوتبالی با گزارش مهران رجبی در آینده‌ای نه‌چندان دور، اصلا دور از ذهن نیست.

پانوشت: با همه تلاش ها برای شکستن محبوبیت و تمرکززدایی از گزارشگران فوتبال قدیمی و شناخته شده تلویزیون، باز هم سه بازی ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ مقابل انگلیس، ولز و آمریکا به محمدرضا احمدی، پیمان یوسفی و جواد خیابانی سپرده شد. حتی پس از شروع شکستن تمرکززدایی و میدان دادن به گزارشگران تازه وارد و جوان در حدود چهار و سال نیم پیش، گزارش بازیهای تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه مقابل مراکش، اسپانیا و پرتغال به عادل فردوسی پور، جواد خیابانی و پیمان یوسفی سپرده شد! نسخه ای که نشان می دهد از روز اول جواب نداده و امروز هم جواب نمی دهد!

 اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط