۰۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲

متولیان امامزاده‌ها به‌خاطر باز گذاشتن حیاط بقاع متبرکه هم تذکر گرفتند!

متولیان امامزاده‌ها به‌خاطر باز گذاشتن حیاط بقاع متبرکه هم تذکر گرفتند! در حالی که مصوبه‌ای برای بسته شدن امامزاده‌‎های استان تهران در شرایط کرونا صادر نشده است، برخی از متولیان امامزاده‌ها از کاهش فعالیت آستان‌های مقدس و حتی بسته شدن دره...

متولیان امامزاده‌ها به‌خاطر باز گذاشتن حیاط بقاع متبرکه هم تذکر گرفتند!

متولیان امامزاده‌ها به‌خاطر باز گذاشتن حیاط بقاع متبرکه هم تذکر گرفتند!

در حالی که مصوبه‌ای برای بسته شدن امامزاده‌‎های استان تهران در شرایط کرونا صادر نشده است، برخی از متولیان امامزاده‌ها از کاهش فعالیت آستان‌های مقدس و حتی بسته شدن درهای بقاع متبرکه با دستور ستاد کرونا و ستاد مدیریت بحران خبر دادند.

متولیان امامزاده‌ها به‌خاطر باز گذاشتن حیاط بقاع متبرکه هم تذکر گرفتند!

خبرگزاری فارس ـ گروه حج و زیارت ـ مریم سادات آجودانی: با توجه به وضعیت قرمز کرونایی در تهران، برخی از مشاغل به جز مشاغل سطح یک با دستور ستاد کرونا از شنبه ۲۱ فروردین به مدت ۱۰ روز تعطیل شدند و البته بسیاری دیگر از مشاغل با وجود اینکه در گروه سطح یک هم نبودند، همچنان فعال هستند.

همچنین با توجه به قرمز بودن بسیاری از شهرها به ویژه شهرهای مشهد و قم، امکان تشرف به حرم امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) نیز وجود ندارد و مسیر زیارت بسته شده است. با موقعیت فعلی به نظر می‌رسد در ماه مبارک رمضان نیز این محدودیت‌ها ادامه داشته باشد؛ تا جایی که رئیس جمهور در جلسه ستاد کرونا به ممنوعیت برپایی مراسم مذهبی در ماه ضیافت الهی اشاره کرد و همین امر موجب شد تا بسیاری از مسؤولان و سازمان‌ها همچون سازمان دارالقرآن، بسیج جامعه مداحان، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای عالی هیأت‌ها و مرکز رسیدگی به امور مساجد خواستار تجدیدنظر در این رابطه و برپایی مراسم‌های مذهبی با رعایت نکات بهداشتی شوند.

امامزاده‌های استان تهران هم که از ابتدای سال جاری با رعایت نکات بهداشتی در ایام نوروز پذیرای زائران بود، پس از ابلاغیه ستاد کرونا مبنی بر اعمال محدودیت جدید در شهرهای قرمز و نارنجی، قرار بود همچنان به روی زائران باز باشند و فقط تربتخانه امامزاده‌ها به منظور حفظ سلامت زوار بسته شوند. اما از روز گذشته برخی از امامزاده‌های استان تهران که همچون روزهای قبل میزبان زائران بوده و در حال آمادگی برای ضیافت الهی و تدارک برنامه‌های مجازی بودند، به دلیل پیگیری‌های ستاد کرونا درهای بقاع متبرکه را بستند.

حجت‌الاسلام سیدهاشم حسینی، معاون فرهنگی اوقاف استان تهران با بیان اینکه مصوبه‌ای برای بسته بودن امامزاده‌ها ابلاغ نشده است، می‌گوید: با توصیه معاونت فرهنگی اجتماعی به منظور بسته نشدن درها و صحن امامزادگان، فضای باز این اماکن مقدس میزبان زوار برای بهره‌مندی از فضای معنوی آستان مقدس امامزادگان است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های ماه مبارک رمضان در امامزاده‌ها نیز بدون حضور جمعیت برپا می‌شود، می‌افزاید: برنامه‌های ضیافت الهی در امامزاده‌های استان تهران بدون حضور جمعیت پیش‌بینی شده است و مصوبه‌ای برای بسته بودن امامزاده‌ها نداشتیم.

با این وجود، امروز برخی متولیان امامزاده‌ها از کاهش فعالیت آستان‌های مقدس و حتی بسته شدن درهای بقاع متبرکه خبر دادند؛ به طوری که به گفته متولیان امامزاده صالح (ع) تجریش، به دستور فرمانداری شمیران ساعات حضور در این آستان کاهش یافته و قرار است درهای امامزاده صالح (ع) از ساعت ۱۰ تا ۱۸ روی زائران باز باشد و در غیر این ساعات، امامزاده پذیرای زوار نخواهد بود.

همچنین امامزاده حسن (ع) در جنوب غربی تهران همراه با چند امامزاده در محله بازار تهران نیز روز گذشته با آغاز محدودیت‌های کرونایی در پایتخت، تذکرهایی در این زمینه دریافت کردند و ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در این مناطق، خواستار بسته شدن درهای امامزاده‌ها به مدت دو هفته شدند؛ تا جایی که یکی از مدیران امامزاده‌های شرق تهران می‌گوید: گشت محلی مدیریت بحران امروز به ما هم تذکر داد که از فردا درهای امامزاده را ببندیم و هیچ نوع فعالیتی نیز به مدت ۱۰ روز در امامزاده نداشته باشیم.

روند ایجاد محدودیت‌ها در وضعیت کنونی در اماکن مقدس به ویژه امامزاده‌ها در حالی اعمال می‌شود که بسیاری از افراد برای ایجاد فضای معنوی و نیایش و حتی آرامش روحی و روانی به بقاع متبرکه مشرف می‌شوند تا همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: «دعا، توسل و استغفار برای دفع بلا، اهمیت معجزه‌واری دارد. همه آنچه برای مقابله با کرونا گفته شد در حکم ابزار است و آنچه به این ابزارها، جان و روح می‌بخشد پروردگار متعال است که باید با دعا و تضرع، نظر لطف الهی را که همواره شامل حال ملت ایران بوده است، برای عبور از این گردنه نیز جلب کرد»، بتوانند حال و هوای معنوی در خود ایجاد کرده و برای دفع بلا و رهایی از کرونا دعا و استغفار کنند.

این امر در حالی است که حجت‌الاسلام محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امورخیریه نیز با اشاره به بسته بودن تربتخانه امامزاده‌ها معتقد است که امامزاده‌ها تابع دستورالعمل ستاد کرونا هستند و با توجه به وضعیت قرمز کرونا در تهران فضای باز بقاع متبرکه نیز همچون آستان قدس رضوی باز هستند.

با این وجود، اکنون بسیاری از متولیان امامزاده‌های تهران در دوراهی باز یا بسته بودن امامزاده‌ها قرار گرفته‌اند و اعمال محدودیت‌ها در زمینه زیارت و برنامه‌های مذهبی و حتی ممنوعیت سفر به عتبات پس از گذشت بیش از ۱۳ ماه ادامه دارد و در کنار این محدودیت‌ها، همچنان سفرهای سیاحتی برقرار است.

با این روند، به نظر می‌رسد آنقدر که در جلسات ستاد کرونا به اعمال محدودیت در امور دینی و لغو برنامه‌های مذهبی تأکید می‌شود و حتی چنین اقداماتی را عامل شیوع کرونا معرفی می‌کنند، در زمینه برنامه‌های تفریحی و حتی سفرهای غیرضرور عکس‌العملی نشان نمی‌دهند و همین امر نارضایتی بسیاری از افراد به ویژه قشر مذهبی را برانگیخته است.

این امر در حالی است که بسیاری از هیأت‌ها و خادمان امامزاده‌ها در کنار جهادگران برای مبارزه با کرونا از همان ابتدای شیوع این ویروس به میدان آمدند و حتی در برپایی برنامه‌های مذهبی نشان دادند که با رعایت نکات بهداشتی می‌توان جلسات توسل و دعا را برگزار کرد.

انتهای پیام/

فارس

مطالب مرتبط

آخرین اخبار