۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰

کلیپ سلامت

فیلم | مشکلاتی که به ما میگویید کلیه ما به خوبی کار نمیکند

اگر به مشکلات کلیوی به موقع رسیدگی نشود می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،کلیه دو عضو در طرفین بدن و لوبیا شکل است و از میلیون‌ها نفرون تشکیل شده است. این نفرون‌ها وظیفه‌ی دفع مواد شیمیایی و سموم از بدن و جذب مواد غذایی را دارد. اگر اختلالی در این فعالیت ایجاد شود فرد مبتلا به نارسایی کلیه می‌شود. این نارسایی ممکن است به‌دلیل مشکلات در بافت و ساختار کلیه باشد یا در اثر بیماری در قسمت‌های دیگر بدن ایجاد شود.

علائم نارسایی کلیه چیست؟

عارضه و بیماری قطعا با نشانه‌هایی همراه خواهد بود. بیماری نارسایی کلیه به دلیل عملکرد و وظایف کلیه‌ها با مشکلات ادراری همراه است. به‌علاوه ادرار باعث دفع مواد زائد از بدن می‌شود و طبیعی‌ست دفع نامناسب می‌تواند باعث تجمع سموم در بدن شود. علائم نارسایی کلیه موارد زیر است.

  • کاهش میزان دفع ادرار
  • به دنبال دفع نشدن ادرار، احتباس مایع در بدن موجب تورم اندام‌های تحتانی، پاها و زانو می‌شود.
  • پف کردن زیر چشم
  • خستگی و ضعف
  • گیجی
  • حالت تهوع

انواع نارسایی کلیه چیست؟

اختلال در عملکرد کلیه تحت عنوان نارسایی کلیه شناخته می‌شود. معادل نارسایی کلیه به انگلیسی (Kidney failure) است. نارسایی کلیه چند نوع طبقه بندی دارد. اما اگر بخواهیم نارسایی کلیه را با توجه به مدت زمان بروز و شدت عارضه تقسیم کنیم، باید دو نوع نارسایی حاد و مزمن را نام ببریم.

نارسایی حاد کلیه

در مواردی که کلیه‌ها به‌طور ناگهانی طی فاصله‌ی زمانی چند ساعت تا چند روز دچار مشکل می‌شوند و نمی‌توانند مواد سمی را دفع کنند نارسایی حاد کلیه ایجاد شده است. این مشکل بیشتر در کسانی که بستری هستند یا نیازمند مراقبت ویژه هستند مشاهده می‌شود.

نارسایی حاد کلیه با بروز ناگهانی عوارض بسیار جدی و شدیدی دارد و حتی ممکن است منجر به مرگ بیمار شود. نارسایی حاد کلیوی علاوه بر کشنده بودن، امکان برگشت نیز دارد و این دو دلیل کافیست که مبتلایان به این عارضه به آن توجه جدی کنند.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط