۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳

سیر تا پیاز عیدی کارگران| از زمان و مبلغ عیدی کارگران تا جدول و نحوه محاسبه عیدی کارگران ۱۴۰۳

جزئیات دقیق از عیدی کارگران را در ادامه بخوانید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، جزئیات تکمیلی از زمان و مبلغ عیدی کارگران تا جدول و نحوه محاسبه عیدی کارگران ۱۴۰۳ را در این گزارش از اندیشه معاصر بخوانید.

عیدی 1403

عیدی کارگران

سید صولت مرتضوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به خبرنگاران درباره پرداخت عیدی و پاداش کارگران، گفت: این مساله در قانون مشخص شده است و امیدواریم تا پایان سال ان‌شاالله پرداخت شود. به هر حال عیدی است دیگر. به فضل الهی در اسفند ماه پرداخت می‌شود.

وی در مورد میزان عیدی گفت: میزان آن را هم قانون مشخص کرده است معادل ۲ ماه حقوق دریافتی کارگر بر اساس مدت زمانی که کار کرده است یعنی اگر کارگری ۱۲ ماه در طول سال کار کرده است باید دو ماه از کارفرمای خود عیدی بگیرد.

وزیر کار درباره عیدی بازنشستگان گفت: عیدی بازنشستگان هم بر اساس مصوبه هیات وزیران برای هر نفر معادل ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، به ازای همسر ۷۰۰ هزار تومان و به ازای هر فرزند تحت تکفل هم ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

وی گفت: این پرداختی‌ها تامین منابع شده است ان‌شا‌الله آرام آرام واریز می‌شود الان باید حقوق بازنشستگان را پرداخت کنیم بعد از آن امیدواریم بتوانیم عیدی بازنشستگان بزرگوار را هم پرداخت کنیم که فکر می‌کنم اوایل اسفند بشود.

مبلغ عیدی کارگران در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

حداکثر عیدی کارگران در سال ۱۴۰۲، ۱۵.۹۲۴.۸۵۲ تومان و حداقل آن ۱۰.۱۶۵.۶۸۰ تومان است. قبل از هر چیزی باید اعلام کرد میزان افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ میزان ۲۰% است.
نحوه محاسبه عیدی ۱۴۰۲ برای کارگران با کارکرد کمتر از ۱۲ ماه چگونه است؟

بر اساس تبصره ۱ ماده واحده قانون مذکور، برای کارکنانی که سابقه کارشان در کارگاه کمتر از یک سال است، مبلغ پرداختی عیدی به نسبت ایام کارکرد در سال و با احتساب شصت روز مزد به عنوان مبنای محاسبه، تعیین می‌شود. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز نماید. با توجه به این تبصره، فرمول محاسبه عیدی سال ۱۴۰۲ برای کارگران با کارکرد کمتر از دوازده ماه، به شرح زیر است:

عیدی کارگران

مبلغ عیدی کارگران تامین اجتماعی ۱۴۰۳

 

فرمول محاسبه عیدی و پاداش کارگران، عیدی سال ۱۴۰۲ چگونه محاسبه می‌شود؟

با توجه به اینکه طبق قانون، هیچ کارگری نباید کمتر از حداقل حقوق دریافت کند، بنابراین عیدی به هیچ وجه از دوبرابر حداقل حقوق کمتر نخواهد بود. مبلغ اعلام شده در مورد کارگرانی است که یک سال در کارگاه به کار اشتغال دارند. کسانی که کمتر از یک سال کار کرده‌اند به نسبت مدت کارکرد از عیدی برخوردار می‌شوند.

نحوه محاسبه حداکثر و حداقل عیدی سال ۱۴۰۲ را در عکس زیر می توانید ببینید:

عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی ۱۴۰۲

به کلیه مستمری بگیران ازکارافتاده کلی، بازنشسته و مستمری بگیران بازمانده سازمان تأمین اجتماعی نیز همانند بازنشستگان و موظفان مشمول مقررات استخدام کشوری عیدی پرداخت می‌شود، که میزان آن توسط هیئت دولت تعیین می‌شود. میزان عیدی سال ۱۴۰۱ بازنشستگان تامین اجتماعی بر اساس ضوابط مالی برابر با ۱.۶۰۰.۰۰۰ تومان است.

 

اما خبر جدید این این است که عیدی کارکنان و بازنشستگان دولت یک میلیون و هشتصد هزارتومان شد.به دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ایران اجازه داده شد به کارمندان خود مبلغ ثابت ۱۸ میلیون ریال به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال ۱۴۰۱ به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه های اجرایی پرداخت نمایند.

علاوه بر این، میزان پرداخت پاداش آخر سال بازنشستگان، مستمری بگیران، سازمان تأمین اجتماعی و سایر صندوق های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان نیز به مبلغ ثابت ۱۸ میلیون ریال حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت است.به یاد داشته باشید، همانطور که در قسمت‌های بالاتر اندیشه معاصر اشاره کردیم، عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی معاف از مالیات است.

قانون عیدی و سنوات کارگران و کارمندان

قانون عیدی کارگران سال‌ها است که بدون تغییر خاصی اجرا می‌شود. قانونگذار با تصویب قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت مصوب ۱۳۷۴ اعتبار قانون تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب ۱۳۷۰ را لغو نکرده است؛ بنابراین حکم تعیین عیدی معادل ۶۰ روز آخرین مزد روزانه مشمولین قانون کار کماکان به قوت خود باقی است.

ضمناً کارگاه در قانون کار به اعتبار اشتغال کارگران در محل انجام کار تعریف می‌شود؛ به این ترتیب کلیه کارگران مشمول قانون کار اعم از اینکه در بخش خصوصی و یا دولتی شاغل باشند از دو ماه عیدی و پاداش آخر سال موضوع ماده واحده قانون اسفند ۱۳۷۰ مصوب مجلس شورای اسلامی برخوردار خواهند بود. کارفرماها و شرکت‌ها با استفاده از نرم افزار حسابداری می‌توانند عیدی کارمندان و کارگران خود را با توجه به قانون کار محاسبه کنند.

عوامل مؤثر در عیدی کارگران، آیا به عیدی مالیات و بیمه تعلق می‌گیرد؟

مبنای محاسبه عیدی نرخ و مبلغ مبنای تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران در واحدهای فاقد طرح طبقه بندی مشاغل مزد ثابت، یعنی مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی، به تبع شغل خواهد بود، مثل سختی کار، فوق العاده شغل، و هرآن‌چه به تبع شغل به کارگر داده می‌شود.

عیدی کارگران

عیدی کارگران

در کارگاه‌هایی که طرح طبقه بندی مشاغل دارند، مزد گروه و پایه یا مزد مبنا مالک محاسبه است و مزایای رفاهی و انگیزشی از قبیل حق مسکن، خواروبار و عائله مندی، پاداش افزایش تولید، فوق العاده جذب در این خصوص لحاظ نخواهد شد. بیمه و مالیات عیدی در سطح و میزانی که ذکر شد و در قانون تعیین شده، از پرداخت حق بیمه معاف است اما به آن مالیات تعلق می‌گیرد.

شایان ذکر است که مبلغ عیدی سالانه، دارای معافیتی معادل یک دوازدهم معافیت مالیاتی سالانه است. به عبارتی دیگر مبنای محاسبه عیدی و پاداش سالانه کارگران در کارگاه‌هایی که طرح طبقه‌بندی مشاغل دارند، مزد گروه و پایه یا مزد مبنا و در واحدهای فاقد طرح طبقه‌بندی، مزد ثابت یعنی مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل خواهد بود.

به گزارش اندیشه معاصر، پرداخت عیدی به‌کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه‌ها مشغول به‌کار بوده‌اند نیز الزامی بوده و مبلغ عیدی پرداختی به آنان باید به ماخذ ۶۰ روز مزد روزانه و به نسبت ایام کارکرد و روزهایی که در آن محل مشغول کار بودند محاسبه و پرداخت شود. با وجود آنکه مصوبه مجلس، میزان پرداخت عیدی کارگران را مشخص کرده و دو ماه پایه حقوق را به‌عنوان حداقل و سه ماه پایه حقوق را به‌عنوان حداکثر میزان عیدی دریافتی اعلام کرده اما میزان عیدی کارگران بسته به مدت قرارداد و کارکرد آن‌ها متفاوت است.

کارگران بسته به سنوات و تعداد روزهایی که کار کرده‌اند مستحق دریافت عیدی هستند و عیدی و پاداش کامل به‌ کارگرانی تعلق می‌گیرد که در حقیقت یک‌سال در آخرین کارگاه یا محل کار مشغول کار بوده و بیمه‌پردازی آنها به‌طور کامل صورت گرفته باشد. البته قانون درخصوص عیدی کارگران فصلی، ساعتی و پاره‌وقت نیز ملاحظاتی دارد و میزان عیدی و پاداش این گروه از کارگران را مشخص کرده است.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط