۲۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴

سود سهام عدالت کی واریز میشود ۱۴۰۳ | واریز سود سهام عدالت

زمان واریزی سهام عدالت چه زمانی است؟

سود سهام عدالت کی واریز میشود ۱۴۰۳ | واریز سود سهام عدالت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، سهام عدالت خیلی برای افراد مهم است چرا که سهام عدالت نوعی یارانه است که با کمک آن افراد میتوانند در هر بخش سال یک کمک هزینه دریافت کنند برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر و دیدن اطلاعات بیشتر اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید

به گفته مقامات سازمان بورس، احتمالاً فرآیند سوم و تسویه سود سهام عدالت

برای سال مالی ۱۴۰۱ شرکت‌ها در ماه خرداد انجام خواهد شد. برای دریافت این سود، نیازی به مراجعه به هیچ وبسایتی نیست.

انتهای آذر ماه سال گذشته بود که مرحله اول سود عملکرد مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ شرکت‌های سهام عدالت به حساب سهامداران واریز شد، مرحله دوم واریز سود سهام عدالت هم ۲۴ اسفندماه بود.

سود سهام عدالتی که بنابر اعلام سازمان بورس در مرحله دوم دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۴۴۶ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۴۸۲ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی ۹۰۶ هزار تومان سود دریافت کردند البته که میزان دریافتی سود بستگی به سبد سهام افراد داشت.

سود سهام عدالتی که بنا بود در دو مرحله پرداخت شود، اما بدعهدی برخی از شرکت‌ها سبب شد تا سود سال مالی ۱۴۰۱ سه مرحله‌ای شود. در همین راستا هم مجید عشقی رئیس سازمان بورس گفته بود: متاسفانه با وجود پیگیری‌های سازمان بورس، ۸ شرکت سود سهام عدالت خود را به حساب‌های شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نکردند که این سازمان اقدامات قانونی لازم را برای دریافت سود سهامداران انجام خواهد داد تا بعد از تامین وجه از سوی شرکت‌های سرمایه پذیر، مابقی سود به حساب سهامداران واریز شود.

سهام عدالت

سهام عدالت

پیش از این هم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده بود: شرکت‌های صنایع سیمان دشتستان، گروه مپنا و فجر انرژی خلیج فارس هیچ مبلغی را برای مراحل اول و دوم سود سهام عدالت خود به حساب‌های سمات واریز نکرده اند شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندر عباس و پارس سوئیچ نیز وجوه مرحله دوم خود را پرداخت نکرده اند.

حالا بنابر اعلام رئیس سازمان بورس احتمالا واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت خرداد ماه خواهد بود؛ در همین راستا هم مجید عشقی رئیس سازمان بورس شب گذشته در رسانه ملی گفت: مجموعه اتفاقاتی رخ داد که سبب شد برخی شرکت‌ها تخلفی داشته باشند و نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند.

او افزود: این شرکت‌ها اکثرا با کمبود نقدینگی مواجه هستند ما هم توصیه کردیم که باید سود سهام پرداخت شود امیدواریم تا خرداد بتوانیم این سودها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

اما آیا با شرکت‌هایی که سود سهام عدالت خود را واریز نکردند برخوردی خواهد شد؟ در همین راستا هم ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: عدم پرداخت سود سهام که مطابق زمان بندی اعلام شده در کدال نباشد یک تخلف است.

این مقام مسئول اظهار کرد: مورد دیگر این که اگر ۸ ماهی که در قانون تجارت تعیین شده و بر اساس مصوبه سازمان بورس این ۸ ماه به ۴ ماه کاهش یافته و برخی از شرکت‌ها اساسنامه خود را تغییر دادند هم زمان بندی رعایت نشود این نیز یک موضوع قابل پیگیری است. در کل دو موضوع عدم رعایت زمانبندی پرداخت سود که در سامانه کدال منتشر شده و هم عدم رعایت زمانبندی بر اساس اساسنامه ناشران قابل پیگیری است و سازمان بورس پیگیر این موضوع خواهد بود.

سود سهام عدالت چقدر است؟

متشکل از سبد سرمایه‌گذاری به ارزش‌های ۵۰۰ هزار و یک میلیون تومان بوده که سود سهام بستگی به ارزش سهام متفاوت است. طی سال‌های گذشته واریزی سود سهام طی فواصل زمانی معین به دارندگان پرداخت شد.

اگر پیامک بانکی شما فعال نیست و می‌خواهید بدانید آیا سود سهام عدالت واریز شده است، به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به نشانی ddn.csdiran.ir مراجعه نمایند. در این سامانه علاوه بر امکان اطلاع از واریزی سهام می‌توانید ارزش روز سهام را مشاهده کنید.

چرا سود سهام عدالت واریز نشد؟

دلایل مختلفی می‌تواند باعث عدم واریز سود سهام شود که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

حساب بانکی مشترک
راکد بودن حساب
حساب بلندمدت
درج شماره شبای نادرست
حساب بانکی مسدود
داشتن حساب ارزی

نحوه دریافت سود سهام عدالت

همان‌طور که پیش از این گفته شد، تنها شرط دریافت سود سهام ثبت نام در سجام و ثبت شماره شبا دارنده سهام است. سهامدارانی که در سامانه سجام ثبت نام نکرده و احراز هویت نشده‌اند، مبلغ سود سهام به حساب آن‌ها واریز نشده و بستانکار تلقی می‌شوند. اگر در سجام ثبت نام نکرده‌اید باید بدانید که ثبت نام در سجام و احراز هویت به دو روش انجام می‌گردد.

۱. در روش نخست می‌توانید به طور مستقیم وارد سامانه سجام شوید و اطلاعات شخصی و شماره حساب را وارد نمایید. پس از تکمیل فرم‌های مربوطه یک کد ۱۰ رقمی به شماره همراه پیامک می‌شود، پس از دریافت کد می‌توانید مجدد وارد سامانه شوید و احراز هویت غیرحضوری انجام دهید. این روش مستلزم پرداخت هزینه می‌باشد.

۲. در روش دوم می‌توانید با ورود به سایت کارگزاری بیدار برای ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی اقدام کنید.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط