۱۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴

روانشناختی

سفر منحصر به فرد شخصی و طولانی مدت بهبودی C-PTSD را کاوش کنید!

علائم C-PTSD شامل اختلال در نظم عاطفی و تظاهرات فیزیکی است. پیچیدگی C-PTSD تضمین می کند که این یک سفر درمانی طولانی مدت است و یک سفر آسان نیست

شادی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،علائم C-PTSD شامل اختلال در نظم عاطفی و تظاهرات فیزیکی است.پیچیدگی آن تضمین می کند که این یک سفر درمانی طولانی مدت است و یک سفر آسان نیست.برای اطلاعات بیشتر با اندیشه معاصر همراه باشید.

چرا بهبودی C-PTSD می تواند مانند یک سفر بی پایان باشد؟

شروع یک سفر برای بهبودی از C-PTSD برای بسیاری از ما می تواند شبیه به راهپیمایی در موردور در مقابل یک حلقه کوتاه یک مایلی در پارک مورد علاقه شما باشد.بزرگ. ترسناک. طاقت فرسا به ظاهر بی پایان پر از خطراین یک پاسخ طبیعی است، سوالی که اغلب از ناامیدی و سال‌ها درد ناشی می‌شود، به این سؤال که “چه مدت طول می‌کشد تا از C-PTSD بهبودی حاصل شود؟ آیا پایانی برای این سفر وجود دارد یا این سفر برای همیشه ادامه خواهد داشت؟ چگونه؟ آیا وقتی تمام شد می دانم چرا این کار هنوز انجام نشده است؟”متوجه شدم چون همه این سوالات را هم پرسیده ام.چندین بار.این کاملا طبیعی است که شما بخواهید از زمان بهبودی خود مطلع شوید و از مدت زمان آن ناامید شوید.چه کسی می‌خواهد پیاده‌روی را شروع کند بدون اینکه تصوری از زمان رسیدن به قله یا حداقل نقطه استراحتی داشته باشد که بتواند در آنجا بنشیند، کمی آب بخورد و به پاهای خسته‌اش استراحت دهد؟

شادی

سفر منحصر به فرد شخصی و طولانی مدت بهبودی C-PTSD را کاوش کنید!

من نه.

اما همانطور که هر پیاده روی منحصر به فرد است – یعنی به همان اندازه که فرد و توانایی های بدن او انجام می دهد، بدون ذکر توپوگرافی و زمین های پیموده شده – مسیر بهبودی از C-PTSD نیز منحصر به فرد و ذهنی است.این بدان معناست که هیچ‌کس، واقعاً، هرگز، نمی‌تواند از نظر اخلاقی به شما بگوید که بهبودی شما از C-PTSD چقدر طول می‌کشد یا چه زمانی تمام می‌شوید.آن چیزی نیست که می‌خواستی بشنوی، می‌دانم، اما من را تحمل کن، زیرا علیرغم کمبود توپ کریستالی، در مورد زمان پایان سفر شما، تفاوت‌های ظریف بیشتری دارم.در حالی که C-PTSD هر فرد منحصر به فرد خواهد بود، چیزی که تقریباً برای همه ما صادق است این است که پیچیدگی C-PTSD آن را به یک سفر درمانی «طولانی» تبدیل می کند تا یک سرعت با یک خط پایان قطعی.این یک راهپیمایی طولانی است و نه یک حلقه کوتاه یک مایلی در پارک مورد علاقه ما.این می تواند بسیار زیاد به نظر برسد، اما به یاد داشته باشید، این سفر بهبودی C-PTSD برای رسیدن به پایان در سریع ترین زمان ممکن نیست، بلکه برای پیشرفت ملموس است، مهم نیست که در آن زمان چقدر کوچک به نظر می رسد.و در این پیاده‌روی ضرب‌المثلی بی‌پایان، حتی اگر شبیه موردور باشد،

یک نقشه اساسی وجود دارد، راه‌هایی وجود دارد که ما در زمین حرکت می‌کنیم، و نشانه‌هایی از پیشرفت در طول مسیر وجود دارد.و این نشانگرهای دنباله دار، به ویژه، یادآوری حیاتی هستند که شما ثابت نمی ایستید. شما در حال حرکت به جلوو دانستن اینکه چگونه و چه زمانی باید مراقب این نشانگرها باشید بسیار مهم است تا بتوانید ایمان خود را “در مسیر پیاده روی” حفظ کنید.بنابراین، در حالی که پاسخ به “چه مدت طول می کشد تا از C-PTSD بهبود یابد؟” کاملاً ذهنی است و تقریباً غیرممکن است پاسخ داده شود، من می‌خواهم نوع ضرب‌المثلی «نقشه» سفری را به اشتراک بگذارم که اکثر درمانگران تروما، مراجعان خود را در «پیاده‌روی» بهبودی C-PTSD راهنمایی می‌کنند و «نشانگرهای دنباله‌روی» پیشرفت چه می‌تواند باشد. باشد تا بتوانید خودتان تصمیم بگیرید که آیا در حال پیشرفت هستید یا خیر و “انجام” پیاده روی برای شما چگونه به نظر می رسد.

PTSD پیچیده چیست؟

ابتدا، بیایید اختلال استرس پس از سانحه پیچیده (C-PTSD) را تجزیه و تعریف کنیم تا بتوانیم پیچیدگی سفر بهبودی را درک کنیم.تایید شده توسط طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌های سازمان جهانی بهداشت، یازدهمین ویرایش – یک ابزار تشخیصی مورد استفاده جهانی برای اپیدمیولوژی، مدیریت سلامت و اهداف بالینی – C-PTSD پیامدهای درهم و ناهموار آسیب‌های پیچیده را به صورت واضح (اما خوبی نمی‌داند) متراکم می‌کند. طرحواره تشخیصی که بر سه حوزه اصلی متمرکز است:

بی نظمی عاطفی (معروف به ناتوانی در تنظیم عاطفی خود) که از طریق حضور گسترده حالات عاطفی منفی و پریشان بیان می شود.
تغییرات مداوم در هوشیاری شامل شکاف های حافظه، گسستگی و تغییرات در ادراک از خود.
علائم جسمی و جسمی (معروف به بدن و ذهن) که نشان دهنده تغییرات عمیق در تجربیات فیزیکی است (مانند درد مزمن، مشکلات گوارشی (GI)، اختلال بدشکلی بدن و موارد دیگر).علاوه بر این طرحواره اولیه، افرادی که با C-PTSD سر و کار دارند ممکن است افکار ناسازگار فراگیر درباره خود و دیگران را نیز تجربه کنند که منجر به الگوهای روابط ناکارآمد و انزوا می شود.آنها همچنین ممکن است احساس شکست یا گرفتار شدن را تجربه کنند که با احساس گناه و شرم تشدید می شود.علاوه بر این، آنها ممکن است با آشفتگی عاطفی نیز برخورد کنند، که اغلب منجر به رفتار بی پروا یا خود ویرانگر می شود، که تسکین موقتی را فراهم می کند اما باعث آسیب طولانی مدت می شود.

آنها همچنین می توانند با تغییرات سریع و شدید در واکنش عاطفی دست و پنجه نرم کنند، و مشکل در مدیریت پاسخ های استرس عاطفی و فیزیکی نیز شایع است که تشخیص را پیچیده تر می کند.یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم C-PTSD شامل اختلالات در خود سازمان‌دهی است که ممکن است به صورت بی‌ثباتی در اهداف، آرزوها، ارزش‌ها یا مسیرهای شغلی ظاهر شود.در نهایت، عملکرد در زمینه هایی مانند کار، مراقبت از خود و اوقات فراغت می تواند به شدت به خطر بیفتد و باعث ناراحتی و اختلال بیشتر در زندگی روزمره شود.در واقع، پیچیدگی C-PTSD را نمی توان دست کم گرفت.

چرا روی این موضوع تاکید می کنم؟

برای نشان دادن اینکه هرگز قرار نیست یک حلقه آسان و یک مایلی در اطراف پارک مورد علاقه شما باشد.همیشه بیشتر شبیه موردور بود تا یک قدم زدن آسان.پیچیدگی و شدت علائمی که همزمان به عنوان بخشی از این تشخیص C-PTSD رخ می دهند به این معنی است که اگر بخواهیم سفری شفابخش را از علائم C-PTSD خود شروع کنیم، قبلاً در منطقه پیاده روی و پیاده روی طولانی مدت فارغ التحصیل شده ایم.اذعان به این امر بسیار مهم است – با توجه به ماهیت چیزی که سعی می کنیم از آن بازیابی کنیم – سفر ما طولانی در مقابل کوتاه خواهد بود.اما این مسیری است که می تواند نوعی ضرب المثل از “پایان” وجود داشته باشد، علیرغم اینکه چقدر می تواند طولانی باشد و با وجود عدم دانش دقیق در مورد جدول زمانی.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط