۱۴:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱

روزانه چقدر قهوه بخوریم؟| پاسخ متخصصان به این سوال

میزان استاندارد قهوه در روز چقدر است و طبق نظر متخصصات تغذیه جهانی نوشیدن قهوه در ابتدای صبح خوب است یا بد؟ با ما در اندیشه معاصر همراه باشید با پاسخ این سوال که روزانه جقدر قهوه بخوریم؟

فال قهوه روزانه دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، روزانه چقدر قهوه بخوریم؟ پاسخ متخصصان به این سوال که میزان استاندارد مصرف قهوه در طول شبانه روز چقدر است را در این مقاله از اندیشه معاصر بخوانید.

مردم رابطه عشق و نفرت با قهوه دارند

یک گزارش در سال ۲۰۲۳ از انجمن ملی قهوه نشان داد که ۶۳ درصد از آمریکایی ها هر روز قهوه می نوشند – این بیشتر از هر نوشیدنی دیگری به جز آب است. در همان سال، قهوه به عنوان نوشیدنی مورد علاقه بریتانیا از چای پیشی گرفت. با توجه به انجمن قهوه بریتانیا، بریتانیا حدود ۹۸ میلیون فنجان قهوه در روز مصرف می کند.

از سوی دیگر، به نظر می رسد بسیاری از مردم از میزان مصرف دم کرده احساس ناراحتی می کنند. مقاله‌های فراوانی به جزئیات تلاش‌های افراد برای ترک عادت‌های قهوه خود می‌پردازد. و شرکت‌هایی مانند MudWtr – که نوشیدنی‌های مبتنی بر قارچ تولید می‌کنند – خود را به عنوان جایگزین‌های «سالم‌تر» برای فنجان معمولی جو تبلیغ کرده‌اند.

دکتر پیتر هیز، استاد کبد شناسی در دانشگاه ادینبورگ می گوید: «قهوه شهرت کمی برای پسر بد دارد. او خاطرنشان می کند که نگرانی های فعلی در مورد قهوه اغلب به مفهوم مبهم «سم زدایی» اشاره دارد که اندازه گیری آن دشوار است.

او می‌گوید: «همه با عبارات بسیار مبهم صحبت می‌کنند،» و اضافه می‌کند که قهوه سمی نیست.

از این چه باید کرد؟ چقدر قهوه زیاد است؟ آیا باید تلاش کنیم که کاهش دهیم؟

ما از کارشناسان خواستیم تا اثرات دم کرده صبحگاهی ما را بشکنند.

وقتی قهوه می خوریم چه اتفاقی می افتد؟

دکتر ساندر کرستن، استاد تغذیه مولکولی در دانشگاه کرنل، توضیح می دهد که ماده اصلی فعال قهوه کافئین است.

اندیشه معاصر ادامه داد: هر کسی که یک لیوان صبحگاهی بخورد، با اثرات آن آشنا خواهد بود. کرستن می گوید، کافئین به عنوان یک محرک باعث می شود فرد احساس هوشیاری بیشتری کند. زمان واکنش افراد سریعتر است، آنها بهتر می توانند تمرکز کنند و استقامت آنها افزایش یافته است. مطالعات نشان داده اند که مصرف کافئین با بهبود عملکرد ورزشی مرتبط است.

به گفته کارستن، این اثرات معمولا در عرض نیم ساعت ظاهر می شوند و تا دو ساعت ادامه می یابند. او می‌گوید: «احتمالاً به همین دلیل است که مردم تمایل دارند در طول روز قهوه بنوشند. “این مدت طولانی دوام نمی آورد.”

فواید نوشیدن قهوه برای سلامتی چیست؟

کارشناسان موافق هستند که مزایای بی شماری برای جاوا صبحگاهی ما وجود دارد. دکتر ادوارد جیووانوچی، استاد تغذیه و اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی تی چان دانشگاه هاروارد، می گوید: قهوه حاوی صدها یا هزاران جزء است.

فواید نوشیدن قهوه برای سلامتی چیست؟

او خاطرنشان می‌کند که برخی از این مؤلفه‌ها «ممکن است طیف وسیعی از اثرات مفید داشته باشند که ممکن است سلامت را در درازمدت بهبود بخشد».

Giovannucci توضیح می دهد که برای مثال، برخی از ترکیبات دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی هستند. برخی دیگر مقاومت به انسولین را کاهش می دهند که یک عامل خطر برای دیابت است.

هیز و همکارانش در یک متاآنالیز از اثرات مصرف قهوه بر سلامتی دریافتند که نوشیدن سه تا چهار فنجان در روز با خطرات کمتر مرگ و میر قلبی عروقی، برخی سرطان‌ها و بیماری‌های عصبی، متابولیک و کبدی مرتبط است./ اندیشه معاصر

به طور خاص به نظر می رسد که کبد با قهوه رشد می کند. هیز می گوید یک فنجان قهوه در روز می تواند خطر ابتلا به سیروز را تا ۲۰ درصد کاهش دهد و پنج فنجان در روز می تواند خطر ابتلا به سیروز را تا ۸۰ درصد کاهش دهد.

هیز همچنین خاطرنشان می کند که “مهم است که قهوه را از کافئین متمایز کنیم”. به عنوان مثال، یک نوشیدنی می تواند این فواید را حتی با قهوه بدون کافئین مشاهده کند. او می‌گوید: «بنابراین چیزی در قهوه وجود دارد، و این کافئین نیست، که از کبد محافظت می‌کند. “به غیر از کبد، هر چه بیشتر بهتر درست نیست.”

معایب نوشیدن قهوه چیست؟

جیووانوچی می گوید مصرف زیاد قهوه می تواند فشار خون را افزایش دهد.

علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است نسبت به سایرین نسبت به اثرات کافئین حساس تر باشند. جیووانوسی می گوید: «اثر محرک قهوه می تواند در افراد حساس باعث اضطراب شود و خواب را مختل کند.

دکتر کرا نایمب دیوپ، متخصص تغذیه، پژوهشگر غذا و مربی تغذیه می گوید، برای کاهش اثرات مخرب آن بر خواب، کارشناسان توصیه می کنند مصرف کافئین را تا قبل از ساعت ۵ بعد از ظهر محدود کنید.

اثر محرک قهوه باعث ایجاد اضطراب در افراد حساس و اختلال در خواب می شود

دکتر ادوارد جووانوچی

اما زمان دقیق به برنامه خواب خود و حساسیت بدن شما به کافئین بستگی دارد. نایمب دیوپ به یک مطالعه اشاره می کند که نشان می دهد مصرف کافئین حتی شش ساعت قبل از خواب می تواند به طور قابل توجهی خواب را مختل کند و کل زمان خواب ما را بیش از یک ساعت کاهش دهد./ اندیشه معاصر

هیز می گوید، برخی از افراد، از جمله زنان باردار و کسانی که موارد شدید پوکی استخوان دارند، باید مصرف قهوه خود را محدود کنند.

آیا محدودیتی برای مصرف قهوه در روز وجود دارد؟

آیا محدودیتی برای مصرف قهوه در روز وجود دارد؟
طبق گفته کلینیک مایو، حداکثر ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز برای اکثر بزرگسالان بی خطر است. جووانوچی می‌گوید یک فنجان قهوه دم‌شده حاوی ۹۵ میلی‌گرم کافئین است، بنابراین این مقدار معادل حدود چهار فنجان جو است.

جیووانوچی می‌گوید بالاتر از این سطوح، افراد ممکن است عصبی و ضربان قلب بالا را تجربه کنند – “علائمی که می‌توانند در طول حمله اضطراب احساس شوند”. افراد مبتلا به اختلال هراس یا اضطراب زمینه ای در معرض خطر ویژه ای برای تجربه این عوارض جانبی منفی هستند.

اندیشه معاصر: به گفته هیز، دو تا سه فنجان در روز به طور کلی به نظر می رسد نقطه شیرینی برای بهره مندی از فواید قهوه بدون تجربه معایب آن است. اما مقدار ایده آل برای افراد مختلف متفاوت است.

Nyemb-Diop می گوید: «گوش دادن به بدنتان ضروری است. او می گوید که افراد سطوح مختلفی از حساسیت به کافئین دارند و برخی ممکن است پس از یک فنجان احساس عصبانیت کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است پس از سه فنجان احساس ناراحتی کنند.

مصرف زیاد کافئین می تواند اثرات بسیار جدی تری داشته باشد. به گفته سازمان غذا و دارو، اثرات سمی کافئین، مانند تشنج، با مصرف سریع ۱۲۰۰ میلی گرم کافئین در یک بار مشاهده شده است. به این ترتیب، این سازمان خاطرنشان می کند که محصولات کافئین خالص و بسیار غلیظ، مانند آنهایی که در پودرهای کافئین دار یا نوشیدنی های انرژی زا هستند، “یک تهدید سلامت عمومی هستند”.

برای گوش دادن به بدنتان ضروری است

چرا مصرف قهوه تا این حد بحث برانگیز است؟

این فقط یک پدیده مدرن نیست. بر اساس گزارشی از NPR، حاکمان امپراتوری عثمانی، آلمان و انگلیس سعی کردند نوشیدن قهوه را به دلیل پتانسیل آن برای انرژی دادن به مخالفان سیاسی منع یا ممنوع کنند.

در کتاب فنجان شیطان: قهوه، نیروی محرکه در تاریخ، نویسنده استوارت آلن می‌نویسد که یکی از وزیران بزرگ عثمانی هنگام بازدید از قهوه‌خانه‌ای در استانبول «مشاهده کرد که مردمی که مشروب می‌نوشند مست می‌شوند و آواز می‌خوانند و شادی می‌کنند، در حالی که مردم در حال نوشیدن قهوه هوشیار ماندند و علیه دولت توطئه کردند.

هیز تصدیق می کند که کافئین می تواند اعتیادآور باشد. او خاطرنشان می کند: «مردم به آن عادت می کنند.

با این حال، او هیچ مدرکی دال بر مفید بودن قطع قهوه نمی داند.

او می گوید: «قهوه یکی از موهبت های طبیعت است.

*زهرا شیخ باقری

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

نویسنده : زهرا شیخ باقری

مطالب مرتبط