۱۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴

روانشناسی

روانشناسی|سالمندان و خوردن عاطفی!

درک علل و عواقب خوردن عاطفی برای توسعه راهبردهای موثر برای مقابله با این رفتار بسیار مهم است. در این مقاله، عوامل متعددی را بررسی خواهیم کرد که به خوردن عاطفی کمک می‌کنند و نتایج بالقوه‌ای را که می‌تواند بر زندگی افراد داشته باشد، بررسی م...

غذای تعطیلات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،خوردن عاطفی یک رفتار پیچیده است که شامل استفاده از غذا به عنوان وسیله ای برای مقابله با پریشانی عاطفی یا کسب آرامش است. می تواند تأثیرات عمیقی بر سلامت جسمی و روحی ما داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر با اندیشه معاصر همراه باشید.

علل خوردن احساسی

محرک های عاطفی
خوردن احساسی اغلب به عنوان پاسخی به محرک های عاطفی مانند استرس، اضطراب، غم و اندوه یا بی حوصلگی ایجاد می شود. غذا به منبعی از آرامش تبدیل می‌شود، که به طور موقت از احساسات منفی تسکین می‌یابد یا به عنوان یک منحرف کننده از ناراحتی‌های روانی زمینه‌ای عمل می‌کند.

رژیم غذایی

روانشناسی|سالمندان و خوردن عاطفی!

رفتار آموخته شده

خوردن عاطفی را می توان از طریق تجربیات دوران کودکی و شرایط اجتماعی آموخت. هنگامی که غذا به طور مداوم به عنوان یک پاداش یا وسیله ای برای تسکین عاطفی استفاده می شود، یک واکنش آموخته شده ایجاد می کنیم که غذا را با آرامش و تسکین عاطفی مرتبط می کند.

مکانیسم های مقابله ای

خوردن احساسی می تواند مکانیزم مقابله با استرس باشد. در زمان‌های استرس شدید، بدن کورتیزول ترشح می‌کند که اشتها و میل به غذاهای سرشار از قند، چربی یا نمک را افزایش می‌دهد. مصرف این غذاها باعث ترشح دوپامین می شود و به طور موقت استرس را کاهش می دهد و احساس لذت یا تسکین می دهد.

عدم آگاهی عاطفی

فقدان آگاهی عاطفی توانایی شناسایی، پردازش و مدیریت موثر احساسات را مختل می کند. افرادی که احساسی می خورند ممکن است در تشخیص گرسنگی فیزیکی و احساسی مشکل داشته باشند، که باعث می شود آنها به غذا به عنوان یک پاسخ پیش فرض به پریشانی عاطفی اعتماد کنند.

عواقب خوردن احساسی

افزایش وزن و چاقی
یکی از پیامدهای اولیه خوردن احساسی افزایش وزن است. افرادی که احساساتی می خورند اغلب مقادیر زیادی از غذاهای پرکالری مصرف می کنند که منجر به عدم تعادل بین کالری دریافتی و هزینه می شود. با گذشت زمان، این می تواند به افزایش وزن و افزایش خطر چاقی کمک کند.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط