۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱

رتبه بندی معلمان چند درصد افزایش حقوق به دنبال دارد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،با شروع رتبه بندی معلمان، چهار سطح پایه، ارشد، خبره و عالی بر اساس پیشینه کاری، ثبت نام دوره ضمن خدمت فرهنگیان، امتیاز سنجش عملکرد آن ها و امتیازات صلاحیت کاری به معلمان اختصاص داده شده است که بر م...

آخرین اخبار رتبه بندی فرهنگیان 25 خرداد | آیین نامه رتبه بندی معلمان در فضای مجازی غلط است! / ادعای جنجالی این نماینده به ایرادات رتبه بندی معلمان / نقدهای غیر کارشناسی بر رتبه بندی در رسانه ها!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،با شروع رتبه بندی معلمان، چهار سطح پایه، ارشد، خبره و عالی بر اساس پیشینه کاری، ثبت نام دوره ضمن خدمت فرهنگیان، امتیاز سنجش عملکرد آن ها و امتیازات صلاحیت کاری به معلمان اختصاص داده شده است که بر میزان حقوق آن ها تاثیرگذار می باشد.

معلمان آموزش و پرورش به دو صورت رسمی و حق التدریس در مدارس عادی، دولتی خاص، استثنائی و غیر دولتی فعالیت می کنند که براساس نوع قرار داد و محل تدریس حقوق و مزایای متفاوتی دارند.

چیزی که شاهد آن هستیم آن است که در سال های گذشته حقوق معلمان بر اساس امتیازاتی که به عوامل متخلف سنجش عملکرد آن ها اختصاص داده می شد تعیین و در صورت رشد، مشمول افزایش مبلغ دریافتی قرار می گرفت. در حال حاضر از جمله عوامل تاثیر گذار بر میزان حقوق فرهنگیان شامل مواردی می باشد که در اندیشه معاصر به آنها پرداخته ایم

رتبه بندی معلمان: طرحی است که به جهت تمایز معلمان براساس شایستگی ها و سوابق کسب شده در سال های تدریس ارائه شده است.

طبقه بندی معلمان: در طی سال های گذشته، چهار طبقه پایه، ارشد، خبره و عالی بر اساس پیشینه کاری، ثبت نام دوره ضمن خدمت فرهنگیان، امتیاز سنجش عملکرد آن ها و امتیازات صلاحیت کاری به معلمان اختصاص داده شده است که بر میزان حقوق آن ها تاثیرگذار می باشد.

دسته بندی حقوق فرهنگیان

معلمان آموزش و پرورش به دو صورت رسمی و حق التدریس در مدارس عادی، دولتی خاص، استثنائی و غیر دولتی فعالیت می کنند که براساس نوع قرار داد و محل تدریس حقوق و مزایای متفاوتی دارند. با توجه به عوامل تاثیرگذاری که پیش از این ذکر کردیم و مطابق با دسته بندی معلمان که در ادامه اشاره می شود حقوق آن ها تعیین می گردد.

معلمان رسمی آموزش و پرورش

رضامراد صحرایی در دیدار با فرهنگیان لرستان در اردوگاه آیت‌الله کمالوند، با گرامیداشت هفته دولت، اظهارکرد: یکی از مطالبات فرهنگیان اجرای طرح رتبه‌بندی بود که برای اجرای آن ۸۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده بود اما دولت سیزدهم این طرح را با ۴۰۰ هزار میلیارد ریال و در کمترین زمان ممکن اجرایی کرد و هم اکنون ۲۶ درصد حقوق معلمان از محل قانون رتبه‌بندی پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۴۰ هزار معلم پایین ترین رقم حقوق را دریافت می‌کردند، عنوان کرد: امسال با درایت دولت سیزدهم، معلمی با دریافت رقم حقوق پایین نداریم، همچنین دریافت فوق العاده ویژه و تحول در برنامه آموزشی مدارس در این دولت رقم خورد و نیاز است دولت بازتاب کاری که برای معلمان انجام داده را ببیند تا انرژی بگیرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان جذب ۷۵ هزار معلم جدید اظهار داشت: این معلمان تربیت شده دانشگاه فرهنگیان هستند و تلاش بر این است که تا چند سال آینده شاهد بازگشت آنان به همان مدارسی باشیم که در کودکی در آنها درس خوانده‌اند.

صحرایی اضافه کرد: پس از کرونا و بازگشایی مدارس، دانش‌آموزان از فضای مجازی دور شده و مهدهای کودک‌ به نظام آموزش و پرورش وارد شد، همچنین پنج هزار مدرسه در مسیر تحول تعیین شده و آموزش بیش از یکصد هزار معلم برای رقم زدن این تحول پیش بینی شده است.

وی با اشاره به ایجاد سازمان توتک(سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک) با هشت میلیون مخاطب، بیان کرد: اصلاح کتاب‌های درسی نیز در این دولت انجام شده و در یک سال اخیر ۴۰ کتاب درسی تولید و ۱۵۳ میلیون جلد کتاب با یارانه ۹۲ درصدی نیز چاپ شده است.

پرداخت علی‌الحساب به معلمان لغو شد!؟ / رتبه بندی معلمان مهرآفرین به کجا رسید؟

رتبه بندی معلمان

وی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۰ تاسیس و قرار بر این بود استخدام از طریق این دانشگاه صورت گیرد اما تا سال ۱۴۰۰، ۵۰۴ هزار نفر وارد سیستم تعلیم و تربیت شدند و در این راستا دولت سیزدهم به دنبال اصلاح این مسیر است.

وی با بیان اینکه در دولت‌های قبلی سیاست آموزش و پرورش تقویت مدارس غیردولتی بود، عنوان کرد: این امر باعث شد ۱۵ درصد دانش آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل کنند و در مدارس دولتی نیز نظام طبقاتی راه‌اندازی شد و امروز تلاش بر این است به مدارس دولتی برگردیم و امکانات دولتی و سرانه‌ها به مدارس عادی برگردد.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبت های خودبا بیان اینکه مافیای کنکور در سال‌های ۹۴ و ۹۵ مصوبه قانون مجلس را شکست و دانش آموز به جای کتاب‌های درسی کتاب‌های کنکوری را خواندند یادآور شد: قانون ۴۰ درصد سوابق تحصیلی امتحانات متوسطه در کنکور تاثیرگذار خواهد بود.

صحرایی عنوان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تعداد دانش‌آموزانی که از مناطق محروم در دانشگاه‌های مطرح کشور پذیرش می شوند، افزایش خواهد یافت چرا که ۴۰ درصد نمره امتحانات نهایی آنها در کنکور لحاظ خواهد شد.

وی با بیان اینکه آیین نامه تقویت مدارس دولتی در دستور کار است، افزود: دولت سیزدهم بیش از آنکه به تهران توجه داشته باشد به مناطق محروم و حاشیه‌ای اهتمام ویژه دارد.

صحرایی با تاکید بر اینکه به جای کلنگ زنی های جدید اعتقاد به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام داریم، تصریح کرد: ۲۰۰ میلیارد ریال به جای کلنگ زنی جدید به بهسازی اردوگاه آیت‌الله کمالوند اختصاص می یابد زیرا اردوگاه‌ها در امر تربیت نقش بسزایی دارند.

در این مراسم از رتبه‌های تک رقمی کنکور لرستان با اهدای لوح تقدیر و هدایایی قدردانی شد.

وزیر آموزش و پرورش به مناسبت آغاز هفته دولت، سفری ۲ روزه به استان لرستان دارد که دیدار با فرهنگیان استان لرستان، افتتاح چند پروژه آموزشی به مناسبت “هفته دولت” و شرکت در شورای آموزش و پرورش لرستان از برنامه‌های سفر ۲ روزه وزیر آموزش و پرورش به این استان است

جدول میزان افزایش رتبه بندی معلمان

در مجموع ۹۶۰ هزار نفر از معلمان مشمول رتبه‌بندی شدند و معلمان در رتبه‌های آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب معادل رتبه‌های ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ گروه بندی شدند.

با وجود اجرای رتبه‌بندی برای معلمان شاغل اما این موضوع برای معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ محقق نشده بود.

امتیاز بیشتر در یک شایستگی، کسری دیگری را جبران نمی کند.

حداقل امتیازات نهایی (کلی) برای احراز رتبه ها:

رتبه ۱ آموزشیار معلم ۴۶۰ امتیاز

رتبه ۲ مربی معلم ۵۳۰ امتیاز

رتبه ۳ استادیار معلم ۶۰۰ امتیاز

رتبه ۴ دانشیار معلم ۷۵۰ امتیاز

رتبه ۵ استاد معلم ۹۰۰ امتیاز

آموزشیار معلم [۴۵% مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق العاده شغل]

مربی معلم [۵۵% مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق العاده شغل]

استادیار معلم [۶۵% مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق العاده شغل]

دانشیار معلم [۷۵% مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق العاده شغل]

استاد معلم [۹۰% مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق العاده شغل]

وی اضافه کرد: بر اساس قانونی که مجلس شورای اسلامی و هیئت وزیران تصویب کرده است قرار شده است که با اجرای طرح رتبه بندی معلمان که بر اساس خوداظهاری معلم‌ها و در نهایت انجام ارزیابی، و تعیین شایستگی‌های عمومی و شایستگی‌های تخصصی و تجربه امتیازی را دریافت می کنند.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امتیاز فوق در اختیار هیئت‌های ممیزی قرار گرفته و بر اساس آن کار رتبه بندی آن‌ها انجام می‌شود و رتبه معلمان از آموزشیار، معلم و در نهایت تا استاد معلم تعیین خواهد شد.

زارعی همچنین یادآور شد: هدف اصلی رتبه‌بندی معلمان این است که شأن و منزلت این قشر افزایش پیدا کند و در ادامه یکی از اهداف هم افزایش حقوق معلمان است که متناسب با وضعیت هر معلم اتفاق می‌افتد محاسبه شده و برای همه معلم‌ها یکسان نیست و عدد خاصی نیست که بتوانم بگویم.

وی اضافه کرد: برای معلمانی که در روستاها یا در مناطق محروم مشغول به خدمت و آموزش دانش آموزان هستند امتیازاتی در نظر گرفته ایم و این قبیل امتیازات به سایر امتیازات معلمان افزوده می‌شود.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش و پرورش تصریح کرد: رتبه بندی معلمان شامل همه همکاران می‌شود و هر معلمی در یکی از رتبه‌های مشخص شده قرار می‌گیرد.

زارعی تاکید کرد: بر اساس قانونی رتبه بندی معلمان و همچنین با همکاری دولت مشکلی در تامین بودجه مورد نیاز برای رتبه بندی معلمان وجود ندارد و ۳۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آن در نظر گرفته شده است./نبض بازار

احکام رتبه بندى نهایی معلمان

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در جمع مدیران مدارس و معلمان منتخب اظهار کرد: راهبرد آموزش و پرورش باید در صدر راهبرد‌های دولت باشد. اگر جامعه‌ای متعالی در ابعاد مختلف می‌خواهیم راهش از مدرسه می‌گذرد پس ایران قوی در گرو مدرسه قوی و تحول‌گراست.

صحرایی ادامه داد: در سند تحول بنیادین توقفی نامتعارف و نادرست وجود داشته که باید با رویکرد جدید، تغییری اصولی در نگاه ما و همچنین نحوه عمل کردن به این سند بالادستی ایجاد شود.

وی ادامه داد: یک مثلث سه ضلعی در نگاه جدید تعریف کرده‌ایم که یک ضلع آن معیشت، یکی منزلت و دیگری مرجعیت است.

 

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در این بین مرجعیت و شأن معلم به دست خود ماست که با رفتار، کردار، عملکرد، تعامل و مؤلفه‌هایی از این قبیل معنا می‌یابد.

وی تصریح کرد: با جدیت به دنبال ارتقای معیشت و منزلت فرهنگیان هستیم و با تعامل و همگرایی با دیگر دستگاه‌ها در این مسیر گام برمی‌داریم.

وزیر آموزش و پرورش به تشریح قانون رتبه‌بندی و فرایند اجرایی آن از ابتدا تاکنون پرداخت و گفت: با هدف استحقاق حقوق فرهنگیان موضوع اعتراض به رتبه‌های اعلام شده نیز بررسی و احکام در حال صدور است.

صحرایی ادامه داد: عزم ما تقویت مدارس دولتی و نظارت جدی و دقیق بر مدارس غیردولتی است و در این مسیر محکم عمل خواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدارس تحولی، معلمان تحول‌گرا و تمدن ساز می‌طلبد؛ آنچه در کف کلاس درس و مدرسه اتفاق می‌افتد نقطه عطفی در فرایند تربیت دانش آموزانی فکور، ماهر و توانمند خواهد بود.

صحرایی تصریح کرد: مسائل آموزش و پرورش مسائل ملی هستند و در این زمینه همگان مسئولیت دارند و هر کس و هر مجموعه‌ای به اندازه مسئولیت و توان خود باید مشارکت و نقش آفرینی کند.

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

1 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

پارسافر

۱۲ شهریور ۱۴۰۲


به خدا آبرو و حیثیت برای معلم و بازنشسته نذاشتین‌.به خدا اگه یکی تالیف کتاب و مقاله و فعالیتهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی هم داشته باشه حداکثر 7میلیون تون اضافه میشه.رتبه بندی میانگین 3تا5 میلیون به حقوق ها اضافه کرد.ما بازنشسته های پارسال هم منتظر امروز و فردای مسئولین هستیم

نظرات بسته شده است