۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷

دکتر مهناز عسکریان: اعتیاد به بازی های کامپیوتری در کودک و نوجوان + ۸ شیوه درمان طلایی برای پیشگیری از اعتیاد به بازی های رایانه ای

به گزارش تحریریه پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دکتر مهناز عسکریان روانشناس، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه در یادداشتی در ارتباط اعتیاد به بازی های کامپیوتری در کودک و نوجوان و درمان آن اینگونه نگاشتند: بازیهای کامپیوتری در کنار جذابیت ...

دکتر مهناز عسکریان: درآمدی بر دیدگاه لوگوتراپی فرانکلدکتر مهناز عسکریان: درآمدی بر دیدگاه لوگوتراپی فرانکل

به گزارش تحریریه پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دکتر مهناز عسکریان روانشناس، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه در یادداشتی در ارتباط اعتیاد به بازی های کامپیوتری در کودک و نوجوان و درمان آن اینگونه نگاشتند: بازیهای کامپیوتری در کنار جذابیت های زیادی که در بین اقشار مختلف در دامنه سنی های گوناگون پیداکرده، اما به دنبال خود ، معضلاتی را فراهم ساخته که دامنگیر بسیاری از خانواده ها شده و موجبات برهم خوردن نظم و مقررات را در خانواده فراهم ساخته است. در طی سالهای اخیر، بازی های کامپیوتری تبدیل به یکی از روشهای غالب سرگرمی در تمام دنیا شده است. کامپیوترهای قابل حمل، تبلت و گوشیهای هوشمند، امکان دسترسی به این بازی ها را در هر محلی فراهم کرده است و این امر موجبات کاربرد گسترده تر این ابزار را در این قشر آسیب پذیر ایجاد نموده است.

دکتر عسکریان افزودند: بازیهای کامپیوتری به دلایل مختلفی برای خصوصا کودکان و نوجوانان جذابیت بسزایی را مهیا ساخته ، از جمله عواملی که باعث جذابیت بازی های کامپیوتری برای کودکان می‌شود، امکان به عمل در آوردن علائق و آرزوهای خود، در فضایی با تحریکات هیجانی بیشتر و در قالب یک هویت مجازی قدرتمندتر و فراهم شدن فرصت تخلیه هیجاناتی است که در دنیای واقعی اجازه یا امکان ابراز آنها  برای این قشر وجود ندارد.از سویی، دنبال کردن علاقه ای مثل ورزشهای مختلف، ماجراجویی و مبارزه، در فضای مجازی و از طریق بازیهای کامپیوتری، نیاز به تلاش کمتر و از آنسو، نتیجه گیری سریع تری به دنبال دارد و به نوعی هیجانات بیشتری را در فرد به وجود می آورد. عضویت در گروه های بازی آنلاین و برقراری ارتباطات اجتماعی مهیج و متفاوت حول محور بازی، از جمله عوامل دیگری است که وابستگی کودک یا نوجوان را به این فضا تقویت می‌کند. از طرفی در محتوای این دسته از بازیهای کامپیوتری ، سازندگان و عرضه کنندگان آن در کمال دقت و تحقیق ، برنامه هایی را گنجانده اند که حس ولع و گرایش مفرط برای نشستن پای آنها را فراهم مینماید.

در ادامه این استاد دانشگاه گفت: در این میان، نگرانی بسیاری از والدین از تبدیل شدن این بازی ها به اولویت اول زندگی فرزند کودک یا نوجوانشان، قابل تأمل است؛ نادیده گرفتن ورزش، دوستی ها و تفریحات گذشته، بحث و مشاجره مکرر با والدین برای ادامه بازی های کامپیوتری، و اختصاص دادن زمان و انرژی بسیارکم به تکالیف درسی، از جمله نشانه های وابستگی ناسالم یک کودک به این بازیها است.از جمله عوارض ناخواسته ای که میتواند این دسته از بازیها در افراد مهیا سازد کاهش مفرط تمرکز و دقت ، حواس پرتی های مکرر ، بی برنامگی در زندگی و از دست رفتن مدیریت زمان ، افت تحصیلی را شامل میگردد. همچنین اعتیاد به بازی های کامپیوتری باعث بروز اختلالاتی مانند به هم ریختگی الگوی خواب ‌و خوردن، عملکرد ضعیف در مدرسه، کاهش روابط دوستانه خارج از فضای بازی، انزوای اجتماعی، تحریک پذیری، خشم و واکنش پرخاشگرانه در هنگام مخالفت یا تلاش والدین برای متوقف کردن بازی می‌شود.

راه پیشگیری از وابستگی به بازی های رایانه ای

دکتر مهناز عسکریان از مهمترین توصیه های مورد توافق متخصصان برای پیشگیری و مدیریت وابستگی اعتیادگونه به بازی های کامپیوتری در کودکان را اینگونه برشمردند:

۱-    تفهیم و آگاهی دادن به نوجوان درباره عوارض و پیامدهای اعتیاد به بازیهای کامپیوتری.

۲-    عقد قراردادی ، با رضایت طرفین (کودک یا نوجوان و والدینش ) برای برنامه ریزی زمانی معقول و مناسب که نباید نهایتا از ۲ ساعت در روز تجاوز نماید که البته این زمان بنا به شرایط درسی ، سنی و کاری فرد متغیر خواهد بود.

۳-    به عنوان یک قانون، تنها زمانی اجازه بازی کامپیوتری به کودک داده شود که تکالیف درسی و وظایفی را که در ارتباط با امور خانه بر عهده اوست، به درستی انجام داده و به اتمام رسانده باشد.

۴-    به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از اعتیاد به بازی کامپیوتری و حتی در صورتی که چنین الگویی شکل گرفته باشد، مدت زمان استفاده از بازی باید به یک یا دو ساعت در روز محدود شود.

۵-    نظارت دقیق و مکتوب به شکل ارائه نیمرخهای زمانی در زمان روزانه ای که به بازیهای کامپیوتری اختصاص می یابد.

۶-     اگر کودک یا نوجوان از نرم افزارهای کامپیوتری و ویدئوهای آموزشی برای انجام تکالیفش استفاده می‌کند، بهتر است که در صورت امکان، بازی های مورد علاقه او بر روی تپلت یا کامپیوتر جداگانه ای نصب شود.

۷-    توصیه می‌شود که شبکه های اجتماعی و سایتهای دانلود بازی بر روی کامپیوتری که کودک برای انجام تکالیفش از آن استفاده می‌کند، قابل دسترسی نباشد تا والدین در ارتباط با میزان زمانی که او به درس خواندن اختصاص می‌دهد مطمئن باشند.

۸-    در نهایت درصورتیکه همچنان قدرت کنترل و تاکید بر مدیریت زمان جهت استفاده از این بازیها همچنان بوجود نیامده است ، اصلح تر است که طبق قرار و وعده اذعان شده ، به طور حتم کودک به طور موقت و یا دائم (بنا بر قرار وضع شده) ، از این بازیها مدتی محروم گردیده و تا زمان رسیدن به سن پختگی جهت کنترل بر احساسات زودگذر ، از استفاده این تجهیزات ممانعت شوند.

اینستاگرام دکتر مهناز عسکریان

برای عضویت در کانال اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار