۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳

دکتر مهناز عسکریان: نشانه‌های ضعف اراده / شناسایی عوامل ضعف اراده + درمان

به گزارش تحریریه پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دکتر مهناز عسکریان روانشناس، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه در یادداشتی در ارتباط نشانه‌های ضعف اراده، شناسایی عوامل ضعف در اراده انسان ها و همچنی راه کارهایی مناسب برای تقویت آن نوشتند: اف...

دکتر مهناز عسکریان

به گزارش تحریریه پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دکتر مهناز عسکریان روانشناس، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه در یادداشتی در ارتباط نشانه‌های ضعف اراده، شناسایی عوامل ضعف در اراده انسان ها و همچنی راه کارهایی مناسب برای تقویت آن نوشتند: افرادی که اراده ضعیفی دارند، ویژگی‌هایی دارند که عبارت‌اند از:

۱- قدرت تصمیم‌گیری ندارند.

۲- افکار شلوغ و نامنظمی دارند.

۳- کارهای خود را به تأخیر می‌اندازند.

۴- زود عصبی می‌شوند و صبر و حوصله ندارند.

امروزه ثابت شده است که اراده مانند عضله‌ای است که با تمرین پرورش‌یافته و قوی می‌شود. بسیاری از افراد تصور می‌کردند که اراده مانند هوش ذاتی است و نمی‌توان آن را تغییر داد. درصورتی‌که اراده ذاتی نیست و باید آن را به‌درستی کشف کرده و پرورش دهیم.

دکتر مهناز عسکریان در باب اراده افزودند: امروز عواملی وجود دارند که باعث ضعف اراده می‌گردند. به نظر می‌رسد کسی که می‌خواهد اراده قوی داشته باشد، نخست باید از این عوامل دوری گزیند. در غیر این صورت هر چه اراده خود را با تمرین تقویت کند، عوامل ضعف اراده، آن‌ها را به باد فنا می‌دهند.

عواملی که موجب ضعف اراده می گردد:

  1. اشتغال زیاد به بازی و سرگرمی

بازی برای کودکان امر ضروری است و برای رشد آن‌ها لازم است. برای افراد بزرگ‌سال نیز در حد تفریح و رفع خستگی مفید است؛ اما بازی زیاد اراده را ضعیف می‌کند. بنابراین کسی که هرروز چندین ساعت با تلفن همراه، یا رایانه مشغول بازی است، نباید توقع داشت که او اراده قوی داشته باشد.

  1. ۲. گوش دادن زیاد به موسیقی

هرچند روان‌شناسان برای برخی افراد افسرده موسیقی را توصیه می‌کنند؛ اما باید توجه داشت که منظور از آن هر نوع موسیقی نیست. لذا کسانی که گوشی تلفن همراه، رایانه، ضبط‌صوت خودرو آن‌ها مدام موسیقی پخش می‌کنند، دچار حالت‌های از تغییرات روانی می‌گردند که از اراده چیزی برای آنان باقی نمی‌ماند.

  1. پیروی از تمایلات نفسانی

پیروی از هوای نفس یعنی انجام کارهای بیهوده به‌ منظور لذت بردن. کسانی که بدون هیچ کاری ساعت‌ها در کوچه و خیابان پرسه می‌زنند، افرادی که ساعت‌ها بطور ناخواسته و بدون برنامه‌ریزی خاص جلو تلویزیون میخکوب می‌شوند، اشخاصی که ساعت‌ها بدون هدف خاصی در سایت‌ها در گشت‌وگذارند، درواقع خود را سرگرم نمی‌کنند، بلکه تیشه به ریشه اراده خود می‌زنند.

  1. پرخوابی و پرخوری

خواب زیاد نیز اراده را ضعیف می‌کند. زمانی که فرد چند ساعت در اول روز می‌خوابد، پس از بیدار شدن دیگر نه اراده قوی برای او باقی می‌ماند و نه حال و حوصله انجام کار. همچنین کسی که سر سفره نمی‌تواند به‌راحتی دست از غذا بکشد، درعین‌حال که فعلاً اراده او ضعیف است، با خوردن زیاد و بی‌حال شدن اراده‌اش از قبل هم ضعیف‌تر می‌شود.

  1. ۵. پرگویی و ماندن زیاد در جلسات دوستانه

زیاد صحبت کردن در جمع، دل را ملول و اراده را سست می‌کند. بنابراین کسانی که در جلسات دوستانه شرکت می‌کنند و ساعت‌ها با همدیگر درباره مسائل غیرضروری حرف می‌زنند. پس از اتمام جلسات بی‌ارادگی، سستی و ملال در آن‌ها مشهود است؛ اما بودن مقدار کم در جلسات دوستانه برای تجدیدقوا و بهبود روحیه مفید است. همچنین افرادی که ساعتها با تلفن  بدون هدف خاصی مکالمه دارند، اراده ضعیفی دارند و با این کار اراده آن‌ها ضعیف‌تر می‌گردد.

  1. بیکاری و تنبلی

کسی که کار ندارد، درواقع حال هم ندارد پس اراده هم ندارد. بنابراین توصیه شده است که افراد نباید وقت‌هایی را سپری کنند که هیچ کار عقلایی نداشته باشند. حتی اگر شغل و حرفه خاصی هم ندارند، دست‌کم دنبال کار بگردند و با خواندن کتاب، کمک به دیگران، رفتن به جاهای دیدنی، آموزش مهارتهای مختلف و غیره ، وقت خود را پر کنند. تنبلی در مورد کسانی به کار می‌روند که کار زیاد دارند، اما حوصله انجام آن‌ها را ندارند. این افراد هرچه از انجام کار بیشتر اجتناب کنند، اراده آن‌ها ضعیف‌تر می‌شود؛ اما اگر تقبل زحمت فرموده و برخی کارهای خود را انجام دهند تا حدودی اراده آن‌ها تقویت می‌گردد. در بسیاری از موارد نیز اهملکاری یعنی به تعویق انداختن انجام کارها عامل تشدید کننده ضعف اراده به حساب می آید که میباسیت از تمامی موارد فوق اجتناب نمود

دکتر مهناز عسکریان روانشناس، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه

https://www.instagram.com/dr.mahnaz_askarian/

برای عضویت در کانال اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط