۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹

دکتر عسکریان: شادمانی چیست ؟ / بزرگترین رسالت یک روانشناس / راه‌های کسب حال خوب + جزئیات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency، دکتر مهناز عسکریان روانشناس، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه در یادداشتی در ارتباط شادمانی، اقسام شادکامی و راه‌های دستیابی به آن نوشت: بزرگترین رسالتی که یک روان شناس یا ی...

دکتر عسکریان: شادمانی چیست ؟ / بزرگترین رسالت یک روانشناس / راه‌های کسب حال خوب + جزئیات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency، دکتر مهناز عسکریان روانشناس، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه در یادداشتی در ارتباط شادمانی، اقسام شادکامی و راه‌های دستیابی به آن نوشت: بزرگترین رسالتی که یک روان شناس یا یک مشاور، در حرفه خود برعهده دارد، این است که بتواند حال آدم ها را خوب کند و بتواند کاری کند که آدم ها احساس شادمانی بکنند. حال خوب آدم ها، منوط به این است که این احساس شادمانی در افراد وجود داشته باشه. منظور از این حال خوب داشتن یک شادمانی درونی است نه یک شادمانی تظاهری.

دکتر مهناز عسکریانقرار نیست که در روان شناسی به رفتارهایی که نمایش شادی افراد را به دیگران منتقل می کند، تاکید نماییم، بلکه قراراست آموزش دهیم که افراد در زندگی باید از چه رافبردهایی استفاده کنند تا بهتر و عمیقتر بتوانند احساس شادمانی را تجربه کنند.

یعنی اینکه بتوانند از طریق کسب آگاهی در زمینه اصول کسب شادمانی در جهت پرورش آن در اعماق وجود تلاش کنند و با عوامل تاثیرگذار بر میزان شادمانی شان آن را در وجود خود افزایش داده و با شناسایی عواملی که می تواند شادمانی را نقصان دهد، آنها را کاهش دهد.

اصلی ترین نکته در اینجا این حقیقت آشکار است که همه ی انسان ها برابر آفریده شده اند. خالق به همه مخلوقات، حقوق محروم نشدنی را عطا کرده است زیرا همه ی انسان ها در محضر خداوند یکسان هستند و از سه حق یکسانِ محروم نشدنی برخوردارند.

 

حقوق مسلم همه انسان ها

از جمله این حقوق محروم نشدنی، عبارتند از: ۱- حق زندگی ۲- حق آزادی ۳- حق شادکامی.

پس شادکامی جزء حقوق غیر قابل انکارِ هر انسانی است؛ با هر تحصیلاتی، با هر جنسیتی، با هر موقعیت اقتصادی و باهر موقعیت اجتماعی؛ این حق مسلم همه ی انسان هاست که بتوانند اولا زندگی کنند، دوما، بتوانند آزاد باشند، یعنی در مسیر زندگی، آزادانه تصمیم بگیرند، استقلال رای داشته باشند و در کنار اینها بتوانند یک زندگی سرشار از لذت و شادکامی رو تجربه کنند. شادکامی، یکی از آرزوهایی هست که همه ی افراد آرزوی آن را در سر میپرورانند ، یعنی معدود کسانی هستند که بتوانند ادعا کنند دوست ندارند شاد باشند.

دکتر عسکریان: شادمانی چیست ؟ / بزرگترین رسالت یک روانشناس / راه‌های کسب حال خوب + جزئیات

دکتر عسکریان: شادمانی چیست ؟ / بزرگترین رسالت یک روانشناس / راه‌های کسب حال خوب + جزئیات

شادی، یکی از آرزوهایی هست که همه ی افراد از اون بهره مند و خواهان آن میباشند، اما در عین حال معدود افرادی هم هستند که به این مهارت در زندگی دست یافته اند که در تمامی شرایط زندگی ، از آن لذت برده و سطح شادکامی خود را در سطح بهینه حفظ نمایند .

برای این قضیه که ما آرزویی به این رایجی که شیوع بسیار بالایی رو داره، بتونیم به آن دست یابیم، خیلی مهم است که این آرزو چگونه بدست میاد؟ با افزایش و ارتقای کیفیت زندگی افراد؟ یا از طریق ثروت است که این آرزو میتواند حاصل شود ؟ یا از نظر سلامت جسمانی ؟ یا از طریق فعالیت های جنسی ؟ از چه طریق است که ما می توانیم این شادکامی رو در افراد ایجاد بکنیم؟

 به طور کلی شادکامی، سه جزء دارد. یعنی شادکامی از سه جزء مستقل تشکیل شده است که سه جزء تشکیل شده است که این سه جز عبارتند از :

اقسام شادکامی

۱- داشتن عواطف مثبت

۲- نداشتن عواطف منفی

۳- رضایت از زندگی

پس وقتی عواطف مثبت داریم، وقتی عواطف منفی در ما نیست و وقتی از زندگی راضی هستیم، به طور کلی می تونیم ادعا بکنیم که ما آدم های شادی هستیم. یعنی در این حالت داریم شادی رو تجربه می کنیم. شادی شکل های متفاوتی دارد،  برخی اوقات ما شادی را به شکل برانگیختگی های زیاد می بینیم.

در این حالت، افراد سروصداهای لذت بخش داشته ، رخدادهای اجتماعی مهیجی را نشان میدهند ، اما شکل دیگری هم از شادی وجود دارد که در آن افراد شادیشان را با آرامش و با فعالیت های انفرادی ممکن است که نشان دهند.

پس ما همیشه نباید احساس کنیم که شادی باید یک رفتار پُر سروصدا و مهیج باشد و نباید فکر کنیم که فقط اگر صدای قهقهه و خنده ی افراد به آسمان رسید، معرف شادی است، بلکه خیلی وقت ها شکل های دیگری از شادی نیز وجود دارد که در کمال سکوت و حتی بدون روابط اجتماعی، ممکن است که برای افراد مهیا شود.

عوامل تاثیرگذار بر میزان شادی مردم

تحقیقات نشان داده است که عوامل تاثیرگذار بر میزان شادی افراد عبارتند از :  ازدواج – داشتن شغل مناسب- خوشبین بودن به زندگی- داشتن عشق رمانتیک- داشتن روابط اجتماعی مطلوب- حمایت اجتماعی شدن در جامعه- فعالیت های تفریحی- ثروت- طبقه اجتماعی- تحصیلات افراد، همه اینها بوده و هست. حتی تحقیقات نشان داده که بعضی از ویژگی های شخصیتی افراد مثلا برون گرا بودن، یا درون گرا بودنشان، نیز تاثیر در میزان شادکامی شان داشته.

حتی سبک تفکر آدم ها می تواند تاثیر مثبتب بروی شادکامیشان داشته باشد. تحقیقات نشان داده که عزت نفس داشتن آدم ها، هدف مدار بودن و مقصود گرایی، می تواند در شادمانیشان تاثیر داشته باشد.فعالیتهایی همچون موسیقی یا ورزش هم می تواند در احساس شادمانی افراد موثرباشد.

مردمی که شادتر هستند عمر بیشتری می کنند، چرا؟ چون شادی، امید به زندگی را در افراد بالا می برد و این سطح از بالارفتن امید به زندگی، باعث می شود که افراد طول عمر بیشتری بکنند.

به خاطر داشته باشید که شادکامی می تواند بخش های جداگانه ی شناخت و هیجان را درگیر نماید. به بیان دیگرشادکامی می تواند هم شناخت آدم هارا تحت تاثیر قرار بدهد، هم هیجان آدم ها را می تواند تحت تاثیر قرار بدهد و هم بروی رفتارهای انسان ها تاثیر بگذارد.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط