۱۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶

رییس شورای شهر قم

دولت یازدهم مصمم به اجرای پروژه منوریل در قم/ تعطیلی خط دوم قطار شهری

رییس شورای شهر قم با اشاره به پروژه مونوریل در قم گفت: دولت یازدهم مصمم به اجرای پروژه منوریل در قم است چرا ادامه مونوریل قم یک موضوع حاکمیتی اس و تصمیم و اراده دولت سیزدهم برای اجرای این طرح می باشد و قرار است ادامه این پروژه درآینده نزد...

دولت یازدهم مصمم به اجرای پروژه منوریل در قم/ تعطیلی خط دوم قطار شهری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، محسن محرری، رییس شورای شهر قم در نشستی که با موضوع گرامیداشت روز ملی شورای شهر و با حضور روسای کمیسیون های تخصصی این شورای در قم برگزار شد، با اشاره به پروژه منوریل در قم گفت: دولت یازدهم مصمم به اجرای پروژه منوریل در قم است، اما چگونگی اجرای منوریل نیازمند بررسی و کاشناسی بیشتر در شورای شهر است.

وی با ادامه اشاره به حاکمیتی بودن پروژه مونوریل و تصمیم دولت سیزدهم برای اجرای این طرح گفت: این اراده دولت است و قرار است ادامه این پروژه درآینده نزدیک شروع شود. وقتی این طرح شروع شود، عملا قطار شهری از میدان مرکزی به سمت پردیسان دیگر انجام نخواهد شد، این مسئله مورد موافقت دولت و سازمان برنامه بودجه قرارگرفته است.

او با اشاره به این که آیا برای ادامه خط اجماعی درمدیریت شهری وجود دارد و مشکل درکدام بخش است، گفت: در مورد بحث منوریل و ادامه آن تصمیم قطعی گرفته شده ولی الان در حول و طول خط مسیر و محورها بحث های کارشناسی شده ای درحال جریان است وی گفت: مشاورین معتقدند راه‌اندازی مونوریل تا مصلای قدس یا حرم مطهر حضرت معصومه هیچ‌گونه توجیه فنی و ترافیکی ندارد و باید این طرح تا پردیسان ادامه پیدا کند. این در حالی است که همواره و در دوره های مختلف مدیریت شهری اختلافاتی بین اعضاء در چگونگی خطوط و مسیرها وجود داشته و دارد.

اخوان، رییس کمیسیون برنامه‌ و بودجه و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به جایگزینی پروژه منوریل به جای خط دوم شهری از میدان مرکزی به سمت پردیسان گفت: با وجود مونوریل، دیگر دولت تمایلی برای اجرای خط دوم قطار شهری نخواهد داشت و عملا بودجه ای برای آن تعلق نخواهد گرفت.

وی با اشاره به توجیه فنی، ترافیکی و اقتصادی بودن شروع مونوریل از پردیسان تا حرم مطهر حضرت معصومه (س) افزود: این درحالی است که آغاز مونوریل از پارک‌سوار شمالی و نامشخص بودن ادامه مسیر در رودخانه نمی تواند جذابیت ترافیکی داشته باشد.

در ادامه دهناد، رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم بر توجیه پذیر بودن مونوریل تا پردیسان بر جذابیت این طرح تاکید کردو عنوان کرد: برای جذابیت این مسئله می توان اقداماتی کرد از جمله احداث پاکسوار و اتصال آن به خطوط مترو و تاکسیرانی بر اساس حمل نقل انبوه بر با صدور پروانه‌ها مختلف است.

وی عنوان کرد: مهمترین پیشتوانه این طرح اراضی ۷۴ هکتاری در پردیسان است که از ابتدای شروع آن، از سوی دولت مورد توجه بوده است تا هزینه ای برای مدیریت شهری و شهرداری ایجاد نکند. قطعا ادامه طرح می توانند جذابیت های خوبی برای مسافران و پذیرش مسافران و افزایش آن ایحاد کند. اجرای مونوریل می تواند به صورت شبکه انبوه ایجاد شود.

گفتنی است این طرح از سال ۸۹ در بستر رودخانه قمرود قم آغاز به کار کرد که مرحله نخست این طرح از پارک‌سوار شمالی تا مصلای قدس است و در طول مسیر ۶.۸ کیلومتری در مرحله اول، ایستگاه هایی چون شهید مطهری، حرم مطهر و مصلا و ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی در نظر گرفته شده است.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط