۰۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷

دانش‌افزایی مربیان؛ گام جدی فدراسیون برای پیشرفت ورزش اول ایران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency،مربیان در هر رشته ورزشی اهرم‌های اصلی استعدادیابی و پرورش استعدادها در آن رشته محسوب می‌شوند. تجربه و دانش کافی مهم‌ترین داشته‌های یک مربی به حساب می‌آیند که برای تقویت هر...

دانش‌افزایی مربیان؛ گام جدی فدراسیون برای پیشرفت ورزش اول ایران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency،مربیان در هر رشته ورزشی اهرم‌های اصلی استعدادیابی و پرورش استعدادها در آن رشته محسوب می‌شوند. تجربه و دانش کافی مهم‌ترین داشته‌های یک مربی به حساب می‌آیند که برای تقویت هر کدام مسیری مستقل و مشخص باید طی شود. تجربه به مرور زمان کسب می‌شود و دانش با کسب داده‌های مرتبط با یک رشته و البته با پیگیری برای به‌روز شدن داشته‌های علمی و مدیریتی مربیان.

فدراسیون کشتی با هدف به روزآوری دانش مربیان کشتی سراسر کشور و تقویت فعالیت این گروه از خانواده کشتی، حدود دو سال پیش تصمیم گرفت برنامه‌ای راهبردی برای افزایش دانش مربیان کشتی تدوین کند. در نهایت این مجمع ۹ دی ۱۳۹۹ و هیئت رئیسه فدراسیون نیز ۲۲ دی ۱۳۹۹ بنا به پیشنهاد فدراسیون، سند برنامه راهبردی کشتی را در قالب ۲۴ ماده تصویب کردند که در ماده ۲۰ این سند بر ضرورت افزایش دانش مربیان کشتی با شیوه‌های مختلف از جمله برگزاری مسترکلاس‌ها و دوره‌های آموزشی و همچنین ایجاد مشوق‌های گوناگون و اجرای سیاست‌های حمایتی تأکید شده است.

روز پنجشنبه ۲۶ خرداد علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی سفری یک روزه به مازندران داشت و یک گام از آن‌چه که مورد تأکید ماده ۲۰ سند راهبردی کشتی را در مازندران برداشت. دبیر که طی ماه‌های اخیر گام‌های مختلفی برای اصلاح ساختار آموزش کشتی در ایران برداشته، مدتی است که شخصا در تمرینات و اردوهای تیم‌های ملی حضور می‌یابد و با کشتی‌گیران و مربیان مستقیم درباره برخی نکات فنی صحبت می‌کند.

پیش‌تر نیز حضور او در حاشیه مسابقات المپیک و جهانی به عنوان رئیس فدراسیونی که همراه با مربیان به صورت مستقیم با کشتی‌گیران مسائل فنی را مطرح می‌کرد مورد توجه قرار گرفته بود. اما رئیس فدراسیون حالا این دایره را گسترده‌تر کرده و تصمیم گرفته که تجارب فنی و علمی خود را به مربیان سازنده کشتی انتقال دهد تا با ایجاد یک شبکه آموزش، آنالیز فنون کشتی در همه باشگاه‌های کشور به مرور انجام شود.

دبیر در حاشیه دوره آموزشی برای مربیان کشتی مازندران و گلستان که روز پنجشنبه ۲۶ خرداد در سالن سید رسول حسینی برگزار شد نیز به همین موضوع اشاره کرد و گفت که هدف از این برنامه‌های آموزشی، افزایش دانش و تقویت تجارب مربیان برای تاثیرگذاری فنی بیشتر روی استعدادهای کشتی است.

وی اظهار کرد: اگر ما بتوانیم فن و آنالیز فنون را درست جا بیندازیم و مرحله‌ای کردن آموزش فن را نهادینه کنیم کشتی ایران پیشرفت محسوسی داشته باشد. اگر به جای این که فقط روی صد کشتی‌گیر کار کنیم، به ارتقاء دانش صد مربی متمرکز شویم آن‌ها می‌توانند روی هزاران کشتی‌گیر تاثیر مثبت بگذارند. امروز کشتی‌ ما را دو موضوع تهدید می‌کند. یکی رئیس هیئت‌های وقت‌نگذار و کارنابلد که بدون تعارف برای برکناری این افراد اقدام می‌کنیم. دیگری هم مربیانی که سطح دانش‌شان پایین است. متاسفانه انتظاری هم که از انستیتو کشتی برای ارتقاء سطح دانش مربیان کشتی داشتیم برآورده نشد. سه بار رئیس انستیتو را تغییر دادم، اما نتیجه نگرفتم. در انستیتو مدیری نمی‌خواهیم که مقاله منتشر کند. ما به افرادی نیاز داریم که روی تشک کار کنند و کشتی را پیش ببرند.

قهرمان اسبق جهان المپیک که حالا در آستانه ورود به چهارمین سال ریاست بر فدراسیون کشتی است، تاکید دارد دانش مربیان باید در مسائل مختلف اعم از فنی، مدیریتی، علمی و روانی به روز شود تا کشتی ایران به مسیر رو به رشد خود ادامه دهد و در غیر این‌صورت این ورزش پرطرفدار و افتخارآفرین در ایران تهدید خواهد شد.

فرصت به‌روزرسانی دانش مربیان

نکته قابل توجه این که نگاه فدراسیون کشتی و حضور رئیس فدراسیون به عنوان یک کشتی‌گیر عنوان‌دار دانش‌آموخته و با تجربه در جمع مربیان سازنده کشتی نیز مورد استقبال قرار گرفته است.

رئیس هیئت کشتی مازندران در حاشیه برگزاری کلاس آموزشی آنالیز فنون کشتی برای مربیان سازنده مازندران و گلستان گفت: مدتی است که نگاه فدراسیون کشتی و دکتر دبیر شرایطی را اتخاذ کرده تا در استان‌های مختلف برای دانش‌افزایی مربیان گام‌هایی برداشته شود. ما معتقدیم که کشتی مازندران هنوز ظرفیت بیشتری برای کسب افتخارات بین‌المللی، جهانی و المپیکی برای ایران دارد، اما این ظرفیت‌ها باید با افزایش دانش مربیان شکوفا شوند.

عسگری محمدیان افزود: کشتی مازندران پیشینه و عقبه بسیار خوبی دارد. اما باید توجه داشته باشیم که سایر کشورها چند سال است به شکلی کاملا علمی و دقیق در حال کار روی کشتی هستند و به موفقیت‌هایی هم رسیده‌اند. با براگزاری این دوره‌های آموزشی علاوه بر این‌که مربیان سازنده در استان‌ها فرصت بیان مسائل و مشکلات خود به رئیس فدراسیون را پیدا می‌کنند، موقعیتی برای به روز کردن دانسته‌های این مهره‌های اثرگذار کشتی استان‌ها ایجاد می‌شود.

وی اظهار کرد: خوشبختانه در فهرست مربیان کشتی مورد تایید انستیتو کشتی ایران، مازندران سهم قابل توجهی دارد. ۴۳۰ مربی از مازندران در این فهرست قرار دارند و این ظرفیت را داریم که تعداد مربیان بیشتری را در این فهرست داشته باشیم. با برگزاری این دوره‌های آموزشی تحت نظارت انستیتو کشتی، به مرور عملکرد مربیان ما که تجربه‌های زیادی دارند با آنالیز و تجزیه و تحلیل همراه می‌شود.

دانش‌افزایی با کمک تجربه

طی سال‌های اخیر همواره یکی از انتقادهای جدی دوستداران کشتی در مازندران به فدراسیون کشتی این بود که چرا در ترکیب کادر فنی تیم‌هلی از مربیان سازنده مازندرانی بهره گرفته نمی‌شود. البته این خلاء در یکی دو سال اخیر تا حدودی برطرف شد و نام چند مربی مازندرانی در مسابقات جهانی و آسیایی طی دو سال اخیر همواره مشاهده شد. اما کشتی‌دوستان مازندرانی معتقدند مازندران با توجه به تعداد بالای کشتی‌گیران می‌تواند سهم بیشتری از کادر فنی تیم‌های ملی داشته باشد. مطالبه‌ای که از نگاه برخی کشتی‌گیران و مربیان کشتی مازندران تحقق آن مستلزم رعایت بعضی پیش‌نیازها از جمله به روز شدن مربی‌هاست.

عضو کمیته فنی هیئت کشتی مازندران یکی از همین چهره‌هاست که اعتقاد دارد بسیاری از مربیان مازندرانی با وجود تلاش‌های زیادی که برای پرورش استعدادها می‌کنند، هنوز نتوانسته‌اند خود را به تراز یک مربی که بتواند در آوردگاه‌های بین‌المللی حضور اثرگذاری داشته باشد برسانند.

آیت واگذاری حدود یک سال پیش نیز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا به این موضوع اشاره کرد و گفته بود که مربیان اهل مازندران باید در ابعاد مختلف حرفه‌ای به روز باشند و صرفا آشنایی با مباحث فنی کشتی نمی‌تواند معیار کافی برای عضویت کادر فنی تیم‌های ملی در رقابت‌های معتبری مانند المپیک باشد.

وی پس از برگزاری دوره آموزشی علیرضا دبیر برای مربیان کشتی مازندران و گلستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: خاطرم هست که سال گذشته هم در مصاحبه‌ام با این خبرگزاری عنوان کرده بودم یکی از معیارهای موفقیت مربیان کشتی می‌توان تجربه روی تشک رفتن‌شان در میادین بین‌المللی و عنوان‌دار بودن آن‌ها باشد. چون این مربیان تجربه مستقیمی از رویارویی با حریفان در مجامع معتبر جهان را دارند. اکنون نیز دوره آموزشی که توس رئیس فدراسیون برگزار شد به همین دلیل برای مربیان می‌تواند سازنده باشد.

واگذاری اظهار کرد: آقای دبیر صرف‌نظر از این که رئیس فدراسیون است، به دلیل تجاربی که از حضور و مدال‌آوری در عرصه‌های بین‌المللی،  جهانی و المپیک دارد می‌تواند در آنالیز فنون و شرایطی که کشتی‌گیر در آن قرار می‌گیرد نکاتی بیشتر از تعریف فن را بیان کند.

عضو کمیته فنی هیئت کشتی مازندران خاطرنشان کرد: تفاوت یک مربی که سابقه درخشانی در زمان کشتی گرفتن داشت همین است که در زمان آموزش دادن یا هدایت کردن کشتی‌گیر حین مسابقه، اجزای بیشتری را لمس و درک می‌کند. حالا اگر همین مربی تجارب و داشته‌های فنی، علمی، روانی و مدیریتی خود را به مربیان دیگر انتقال دهد طبیعتا فرآیند آموزش در شهرستان‌ها تقویت می‌شود. برای مثال در این دوره آموزشی آقای دبیر مبحث بارانداز را به دلیل مهارتی که در اجرای آن داشت و مقابل بسیاری از بزرگان کشتی دوران خودش اجرا کرده بود با جزئیات دقیق‌تری نسبت به یک مربی شرح داد که برای من هم مفید بود. در اردوی تیم‌های ملی نیز که حضور یافت نکات فنی متفاوتی را بیان کرد.

این مربی و پیشکسوت کشتی خاطرنشان کرد: اشاره من صرفا به حضور آقای دبیر و محدود بودن برگزاری این دروه‌های آموزشی توسط ایشان نیتس. طبیعتا ایشان به عنوان رئیس فدراسیون فرصت این را ندارد که دائم کلاس آموزشی برگزار کند. بلکه حرفم این است که این فرآیند می‌تواند به جریان سازندگی در کشتی ما کمک کند. کاری که رسول خادم نیز با استفاده از تجربه‌ دوران کشتی‌گیری‌اش انجام می‌داد و در بحث روانی طوری برنامه‌ریزی کرده بود که بچه‌های ما مقابل روس‌ها خوب عمل می‌کردند.

واگذاری افزود: چهره‌هایی مانند رضا یزدانی، مراد محمدی، اصغر بذری، عباس جدیدی، علیرضا حیدری و بسیاری از این نامدارهای کشتی ایران و مازندران که اکنون از دایره تشک خارج شده‌اند می‌توانند تجارب ارزنده‌ای برای مربیان کشتی داشته باشند. چون معتبرترین آوردگاه‌ها را تجربه کردند. ما کمیل قاسمی را داریم که دو بار در المپیک درخشیده و اکنون سرمربی تیم ملی کامبوج است. این فرآیند از آموزش و دانش‌افزایی برای مربیان با استفاده از چنین چهره‌هایی حتما به مربیان سازنده ما در شهرستان‌ها کمک می‌کند.

عضو کمیته فنی هیئت کشتی مازندران اظهار کرد: به نظرم برای مربیانی که در شهرستان‌های مختلف مشغول پرورش استعدادها هستند و شاگردان خوبی نیز معرفی می‌کنند حضور در این دوره‌ها ضروری است. چون مربی را در جریان تجربه‌هایی که خودش نتوانسته از میادین بین‌المللی کسب کند می‌گذارد. از این نظر کلاس دانش‌افزایی تاثیرگذار است که به شبکه‌ای از انتقال تجربه‌های قهرمانان را در مجرای آموزشی کشتی کشور ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط