۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱

جاذبه های دریاچه نمکی که فراموش شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دریاچه ‘حوض سلطان’ یا دریاچه نمک قم که در ۸۵ کلیومتری مسیر بزرگراه تهران – قم واقع شده، یکی از جاذبه های گردشگری استان قم به شمار می رود که برای عزیمت به آن باید در ماه های ابتدا...

جاذبه های دریاچه نمکی که فراموش شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دریاچه ‘حوض سلطان’ یا دریاچه نمک قم که در ۸۵ کلیومتری مسیر بزرگراه تهران – قم واقع شده، یکی از جاذبه های گردشگری استان قم به شمار می رود که برای عزیمت به آن باید در ماه های ابتدایی فصل بهار عازم این منطقه شد.

در ماه های فروردین و اردیبهشت، به مدد بارش های بهاری، آبی به عمق ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتر سطح دریاچه را فرا می گیرد و فرصت برای طبیعت گردان فراهم می شود.

بطور معمول بسیاری به خاطر باتلاقی بودن و خطرات اطراف دریاچه نمک قم، از نزدیک شدن به این دریاچه خودداری می‌کنند و برخی نیز این ناحیه را باتلاقی بزرگ با بوی بد می‌دانند، اما این تصورات زمانی نقش برآب می شود که وارد این دریاچه شوید و مناظر بسیار زیبایی از طبیعت بکر آن را ببینید.

نمک کف دریاچه سخت و محکم است و خطر فرورفتن در آن وجود ندارد و بطور معمول تورهای طبیعت گردی زمانی به این منطقه می رسند که نور آفتاب شدید است.

شوری این دریاچه به قدری زیاد است که در فصل تابستان، قطعات نمک روی آن شناور می شود.

دریاچه نمک با طول ۸۰ و پهنای ۳۰ کیلومتر، یک فرونشست زمین‎ ساختی است که در ارتفاع ۷۹۵ متر از سطح دریای آزاد تشکیل شده و فاصله آن تا قم حدود ۶۲ کیلومتر است.

البته استان قم نه به خاطر این دریاچه، بلکه به خاطر حضور حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، به کانون توجه گردشگران و یکی از مراکز بزرگ آموزش علوم دینی تبدیل شده است.

این خطه که در چند دهه گذشته در تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران نقش مهمی ایفا کرده، بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی و مذهبی ثبت شده را در خود جای داده که شامل قلعه ها، خانه های تاریخی، کاروانسراها، آب انبارها و حتی آتشکده و چارتاقی است.

از جمله مراکز عبادی اسلامی قم می توان علاوه بر آستانه مقدس حضرت معصومه(س)، به امامزادگانی چون شاه احمدقاسم، شاهزاده حمزه، شاهزاده طاهر، امامزاده ابراهیم، امامزاده صفورا، شش امامزاده، امامزاده سلیمان، سکینه خاتون، امامزاده طیب و طاهر و امامزاده شاهزاده زکریا اشاره کرد.

بارگاه و حرم حضرت فاطمه معصومه(س) که در نیمه دوم قرن دوم هجری قمری به این شهر وارد شدند، چون نگینی در شهر قم می درخشد و سبب آبادانی و رونق کسب و کار در این دیار شده است.

از دیگر نقاط مورد توجه گردشگران مذهبی در استان قم، مسجد مقدس جمکران است که در میان دیگر مساجد بنام این شهر از قداست و اهمیت ویژه ای برخوردار است. سه شنبه شب ها و در روزهای هفته بوی‍‍ژه تعطیلات آخر هفته و عیدها و سوگواری های مذهبی، این مکان مقدس مملو از زایرانی است که از راه های دور و نزدیک خود را به این مسجد رسانده اند.

خانه ملاصدرا، خانه حضرت امام خمینی(ره)، خانه زند، خانه حاج قلی خان، ایوان مهدعلیا صفوی، خانه شاکری(حاج عسگرخان)، خانه سیدحاجی روحانی از جمله دیگر ساختمان های تاریخی قم هستند.

از دیگر مراکز دیدنی این شهر، مدرسه فیضیه است که شهرت جهانی دارد، اما مدارس دیگری چون مدرسه صفویه، مدرسه جهانگیرخان و مدرسه دارالشفاء نیز به ثبت تاریخی رسیده اند.

اگر در نوروز عازم قم شدید، در نزدیکی حرم حضرت معصومه(س)، از بازار این شهر که یکی از بناهای تاریخی آن به شمار می آید، دیدن کنید که در دوره قاجاریه بنا شده است.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط