۱۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱

اقتصادی

ثبت نام وام مستاجران | اطلاعاتی درباره وام مستاجری

چگونه برای وام مستاجری اقدام کنم؟

ثبت نام وام مستاجران | اطلاعاتی درباره وام مستاجری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، وام مستاجران مخصوص مستاجران است که با توجه به قیمت های زیاد برای اجاره خانه با این وام که بازپرداخت کمتری دارد، نظر مستاجران را به خود جلب کرده است. لازم به ذکر است مبلغ این بانک در شهر ها متفاوت  است برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید.

معرفی سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن tem.mrud.ir

سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳، به نشانی اینترنتی tem.mrud.ir، جهت ارائه خدمات در رابطه با ثبت نام و دریافت تسهیلات ودیعه مسکن، پیگیری درخواست های ثبت نام و اخبار و اطلاعیه های مربوط به آن، از طرف وزارت راه و شهر سازی، طراحی و راه اندازی شده است. در این قسمت به معرفی سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن tem.mrud.ir پرداخته شده است.

وام مستاجران

وام مسستاجران

ثبت نام برای وام اجاره خانه ۱۴۰۳، از طریق سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن tem.mrud.ir​، صورت می گیرد. مستاجران، برای اینکه امکان ثبت نام در سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن و دریافت وام اجاره خانه را داشته باشند، همچون، ثبت نام در سامانه ثبت نام مسکن اولی ها​، لازم است دارای شرایط لازم باشند؛ از جمله اینکه متاهل یا سرپرست خانوار باشند، اجاره نامه آن ها رسمی بوده یا در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، ثبت شده و تاریخ انعقاد قرار داد اجاره آنها، تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن باشد.

متقاضیان، دریافت تسهیلات ودیعه مسکن، می توانند در مهلت زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن، اقدامات لازم را برای ثبت نام در لینک سایت وام اجاره خانه انجام دهند. همچنین، در پایان این بخش، لازم به ذکر است که سایت tem.mrud.ir اختصاص به ثبت نام وام ودیعه مسکن نداشته، بلکه ثبت نام نهضت ملی مسکن و انجام امور مربوط به آن نیز از طریق این سایت، امکان پذیر می باشد.

شرایط ثبت نام

در سال های اخیر، سامانه های متعددی، در رابطه با مساله املاک، از سوی دولت راه اندازی شده است که ثبت نام در برخی از آن ها، مانند سامانه املاک و اسکان، توسط مالکان و مستاجران، الزامی بوده و در برخی دیگر، مانند سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن،​ شکل اختیاری داشته است.

بنابر اعلام معاونت ساختمان و مسکن وزارت راه و شهر سازی، ثبت نام وام ودیعه مسکن سال گذشته، از ۲۶ خرداد ماه، آغاز گردید و تا ۳۰ آذر ماه، ادامه داشت. متقاضیان دریافت وام اجاره خانه، برای اینکه، جهت دریافت این تسهیلات، واجد شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن شناخته شوند، لازم است که دارای شرایط اعلام شده، در سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن، به نشانی اینترنتی tem.mrud.ir، همچون شرایط ثبت نام مسکن اولی ها باشند. در ادامه، در رابطه با شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳، برای متقاضیان، توضیحات لازم آورده شده است.

۱متقاضی تسهیلات اجاره خانه، می بایست متاهل بوده یا سرپرست خانواده باشد.

۲اجاره نامه ارائه شده از سوی متقاضی وام ودیعه مسکن، می بایست به صورت رسمی تنظیم گردیده یا اینکه در سامانه ایران املاک، به ثبت رسیده و دارای کد رهگیری نیز باشد.

۳تاریخ اجاره نامه ارائه شده می بایست، حداکثر تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن باشد

حالا که وام ودیعه مسکن دو برابر شده، اولین سوالی که به ذهن می رسد این است که مبلغ اقساط آن چقدر شده است؟

مجلس شورای اسلامی بلاخره با افزایش این وام موافقت کرده و مبلغ آن حالا به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است. اما از سوی دیگر، سرپرست دفتر اقتصاد مسکن از محدودیت منابع بانک ها برای تامین این مبلغ خبر داده است.

بنابراین مشخص نیست که تکلیف این وام چه خواهد شد. سامانه ی ثبت نام آن نیز همچنان رقم های سابق را نشان می دهد و به همین دلیل، بانک های عامل نیز از پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی اجتناب می کنند.

اما مسئله این جاست که با افزایش آن، قطعا مبلغ اقساط آن نیز افزایش پیدا می کند. برخی از کارشناسان بر این باورند که اگر بهره ی وام کم باشد، می توان افزایش مبلغ اقساط را قبول کرد. اجاره نشینان هم می تواند بدون دردسر، مبلغ این قسط را پرداخت کنند.

نکته ی مهم دیگر اینجاست که متقاضی وام مزبور یا همسر وی، نباید در زمان دریافت آن دارای زمین یا ملک باشند. در صورتی که بعد از اخذ وام مشخص شود که فرد دارای چنین ملک و املاکی بوده، باید خسارت و جریمه های بانک را پرداخت کند.
یکی دیگر از اقداماتی که بانک ها به هنگام پرداخت آن انجام می دهند، چک کردن وضعیت تسهیلات دریافتی توسط متقاضی و همسرش است. در صورتی که فرد یا همسر وی، در سال های گذشته وام ساخت مسکن، خرید مسکن یا دیگر تسهیلاتی که در حوزه ی مسکن ارائه می شود را دریافت کرده باشند، مشمول وام مزبور نخواهند شد.

بازپرداخت این وام نیز پنج ساله خواهد بود و نرخ سود ۲۳ درصد دارد.

سوالی که در این میان مطرح می شود، این است که اقساط ۵ میلیون تومانی یک وام ۲۰۰ میلیونی، چگونه قرار است به قدرت مالی مستاجران کمک کند؟ آیا می توان خانه ای مناسب با مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان رهن کامل پیدا کرد؟ در شرایطی که درآمد حداقلی کارگران نزدیک به ۸ میلیون تومان است، چگونه می توانند اقساط ۵ میلیونی را پرداخت کنند؟

شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳

افرادی که در خانه های استیجاری سکونت می کنند و قصد دریافت وام ودیعه مسکن را دارند، لازم است ابتدا، مراحل ثبت نام مستاجران در سامانه املاک را انجام دهند؛ همچنین، لازم به ذکر است در صورتی که اشخاص، متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳ می باشند، می بایست شرایط مذکور در آیین نامه قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن را دارا باشند که در ادامه، در رابطه با شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳، توضیحات لازم آورده شده است.

۱ درخواست کننده، می بایست متاهل و یا سرپرست خانوار باشد.

۲زنان مجرد بالای ۳۵ سال سن که با خانواده زندگی نکرده و در واقع، خودسرپرست می باشند نیز می توانند جهت دریافت وام ودیعه مسکن، اقدام نمایند.

۳همچنین، مردانی که در گذشته، سرپرست خانواده بوده اند، اما در حال حاضر، به دلیل طلاق یا فوت همسر مجرد می باشند نیز مشمول دریافت تسهیلات کمک ودیعه می باشند

۴متقاضی وام، باید اجاره نامه رسمی داشته باشد و یا اجاره نامه او، در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ثبت گردیده و کد رهگیری دریافت کرده باشد.

۵ قرارداد اجاره متقاضی وام، باید حداقل تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن باشد.

۶پس از این که درخواست کننده وام، به شعبه بانک برای دریافت این وام معرفی شد، می بایست مدارک خود را تکمیل نموده و به بانک ارائه دهد و همچنین، ضامنین خود را ظرف دو هفته به بانک معرفی نماید، در غیر این صورت، درخواست او رد می شود.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط