۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷

ثبت نام وام فرزند آوری ۱۴۰۲ / سامانه ثبت نام تسهیلات وام فرزند آوری ۱۴۰۲ + دستور العمل وام قرض الحسنه / سایت ثبت نام وام فرزندآوری فرزند دوم

ثبت نام وام فرزند آوری 1402 / سامانه ثبت نام تسهیلات وام فرزند آوری 1402 + دستور العمل وام قرض الحسنه / سامانه ثبت نام وام فرزندآوری فرزند دوم

وام فرزند آوری 1402

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، در راستای جوانی جمعیت و حمایت از خانواده ایرانی دولت برای فرزند آوری تسهیلات قرض الحسنه و وام قرض الحسنه فرزند آوری در سال ۱۴۰۲ را مشخص نموده است. وام فرزندی آوری از طریق ثبت نام وام فرزند آوری در سایت و سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزند با وارد کردن مشخصات و ثبت درخواست امکان پذیر است. اندیشه معاصر به موضوع وام قرض الحسنه فرزند آوری پرداخته است.  برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به دنیا آمدند تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری به ازای فرزند اول ۳۰۰ میلیون ریال و به ازای فرزند دوم ۶۰۰ میلیون ریال و به ازای فرزند سوم ۹۰۰ میلیون ریال و به ازای فرزند چهارم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و به ازای فرزند پنجم و به بعد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است. در ادامه به برررسی تمام ابعد و زوایای وام فرزند آوری در سال ۱۴۰۲ پرداخته ایم. با اندیشه معاصر همراه باشید با اطلاع از جزئیات مبلغ وام، نحوه ثبت نام وام فرزند آوری، لینک ثبت نام، دستورالعمل پرداخت وام و تمام مطالبی که در این زمینه به آن نیاز دارید.

ثبت نام وام فرزند آوری ۱۴۰۲، از طریق سایت تسهیلات فرزند، بخش ثبت نام جدید انجام می شود. از شرایط دریافت این وام، می توان به عدم نیاز به سپرده بانکی و از مدارک لازم نیز، به شناسنامه و کارت ملی والدین و فرزند، اشاره کرد. مبلغ این وام، به ترتیب برای فرزندان اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم یا بیشتر، ۳۰، ۶۰، ۹۰، ۱۲۰ و ۱۵۰ میلیون تومان است.

متقاضیان دریافت وام فرزندآوری اول باید وارد سایت تسهیلات قرض الحسنه فرزند به آدرس ve.cbi.ir شوند. بعد از ورود به سایت، باید اطلاعاتی مانند کد ملی پدر و فرزند، اطلاعات شهر و محل سکونت، سال تولد فرزند و دیگر اطلاعات هویتی را به سایت بدهید. بعد از تکمیل اطلاعات و پایان ثبت نام، کد رهگیری ۱۰ رقمی برای شما ارسال می‌شود که به معنای تایید تقاضای شما برای دریافت وام فرزندآوری خواهد بود. بعد از گرفتن کد رهگیری دوباره به سایت مراجعه کنید. در این مرحله شعبه بانک تعیین شده برای گرفتن وام مشخص خواهد شد. رفتن به بانک و تکمیل مدارک موردنیاز بانک و گرفتن وام هم مراحل بعدی این تسهیلات خواهد بود.

از زمان مشخص شدن شعبه بانک، متقاضی وام ۱۲ روز فرصت دارد به شعبه مراجعه و نسبت به تکمیل پرونده اقدام کند.
بعد از رفتن به شعبه، متقاضیان دریافت وام فرزندآوری ۴۵ روز برای تکمیل مدارک لازم به بانک فرصت دارند. بعد از این مدت نام متقاضی از سامانه دریافت وام حذف خواهد شد.

 

سامانه ثبت نام وام قرض الحسنه فرزند آوری

برای ثبت نام در سایت قرض الحسنه فرزند لازم است فرم درخواست تسهیلات قرض الحسنه فرزند را تکمیل کنید.

فرم درخواست تسهیلات قرض الحسنه فرزند

مشاهده آخرین وضعیت ثبت نام شما

 

مبلغ و شرایط بازپرداخت وام فرزندآوری در سامانه

طبق اعلام بانک مرکزی به فرزندانی که از ۱ فروردین سال ۱۴۰۰ به بعد متولد شده باشند، وام فرزند به مبالغ متفاوت با کارمزد ۴ درصد و یک ضامن معتبر، تعلق می گیرد. مبالغ این تسهیلات بر اساس ترتیب تولد فرزندان متغیر خواهد بود که در جدول زیر مشاهده می نمایید.

مبلغ وام فرزند و مدت بازپرداخت آن
نوع وام مبلغ در نظر گرفته شده بازپرداخت
وام فرزند اول ۲۰ میلیون تومان ۳۶ ماهه
وام فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان ۴۸ ماهه
وام فرزند سوم ۶۰ میلیون تومان ۶۰ ماهه
وام فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان ۷۲ ماهه
وام فرزند پنجم و بیشتر ۱۰۰ میلیون تومان ۸۴ ماهه
وام فرزندان دو قلو برحسب ترتیب تولد به هر کدام از کودکان وام جداگانه تعلق می گیرد. طبق ترتیب تولد و نوع وام تعیین می گردد.

مبلغ و شرایط وام فرزند اول تا پنجم و بیشتر

طبق شرایط جدید اعلام شده از سوی بانک مرکزی، برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده‌اند، تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری پرداخت می‌شود. به گونه‌ای که برای فرزند اول ۳۰ میلیون تومان، فرزند دوم ۶۰ میلیون تومان، سوم ۹۰ میلیون تومان، چهارم، ۱۲۰ میلیون تومان و برای فرزند پنجم و بیشتر ۱۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

بانک مرکزی در آخرین ابلاغیه خود آورده است که مسئولیت حسن اجرای این بخشنامه را داشته و عدم اجرای هریک از بندهای آن تخلف محسوب شده و در مراجع ذیصلاح قابل پیگیری است.

شرایط دریافت وام بچه دوم با دیگر فرزندها تفاوتی ندارد و تنها میزان و مبلغ آن متفاوت است. البته در ادامه این بخشنامه نیز آمده است که این تسهیلات از حکم موضوع ماده (۱۰) قانون خدمت وظیفه عمومی مستثنی است. یعنی اگر مشمول خدمت سربازی هم باشید می‌توانید از این تسهیلات استفاده کنید.

نحوه ثبت نام وام فرزنداوری 1402

نحوه ثبت نام وام فرزنداوری ۱۴۰۲

شرایط و دستورالعمل اخذ تسهیلات قرض الحسنه فرزند

در راستای اجرای ماده (۱۰) “قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت” سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزند راه اندازی و بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی از محل منابع پس انداز و جاری قرض الحسنه شبکه بانکی حسب دستور العمل ذیل اقدام می نمایند.

الف – بانک عامل : بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی که توسط متقاضی برای دریافت تسهیلات در مرحله ثبت نام انتخاب می شود.

ب – متقاضی : پدر متولدین سال ۱۴۰۰ (۱۴۰۰/۰۱/۰۱) به بعد

ج – سامانه : سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزند

د – قانون : قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

ه – تسهیلات : تسهیلات قرض الحسنه فرزند

۲ – شرایط عمومی متقاضیان تسهیلات قرض الحسنه فرزند

۱-۲- دارا بودن تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران

۲-۲- پرداخت تسهیلات براساس قانون به پدر اطفالی که تاریخ تولد آنان از ۱۴۰۰/۰۱/۰۱ به بعد و در داخل ایران متولد شده اند به شرح ذیل تعلق می گیرد. در سال ۱۴۰۰ مبلغ تسهیلات به شرح ذیل می باشد :

مبلغ تسهیلات وام فرزند آوری به ازای هر فرزند

فرزند اول مبلغ ۳۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت ۳ سال (۳۶ ماه)

فرزند دوم مبلغ ۶۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت ۴ سال (۴۸ ماه)

فرزند سوم مبلغ ۹۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت ۵ سال (۶۰ ماه)

فرزند چهارم مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت ۶ سال (۷۲ ماه)

فرزند پنجم به بعد مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت ۷ سال (۸۴ ماه)

تبصره : (سقف فردی تسهیلات متناسب با سقف فردی مندرج در لوایح بودجه سنواتی است)

زمان پرداخت اقساط وام فرزند آوری

تسهیلات فرزند بدون الزام به سپرده گذاری و با شش ماه دوره تنفس برای شروع اقساط پرداخت می شود.

متقاضیان واجد شرایط برای متولدین مورخ ۱۴۰۰/۰۱/۰۱ به بعد، و حداکثر تا ۲ سال پس از تولد فرزند، می‌توانند نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه مربوطه اقدام نمایند.

ارائه اصل شناسنامه فرزند و پدر وی در زمان مراجعه به بانک الزامی است.

ثبت نام تسهیلات قرض الحسنه فرزند آوری

ثبت نام تسهیلات قرض الحسنه فرزند آوری

اختصاص تسهیلات برای هر فرزند

به هر فرزند متولد شده تنها یکبار تسهیلات فرزند به پدر تعلق می گیرد.

در صورتیکه حین دوره بازپرداخت تسهیلات تولد فرزند، فرزند دیگری از متقاضی به دنیا آمد، پرداخت تسهیلات مذکور طبق ضوابط این دستورالعمل به کودک بعدی امکان پذیر است.

تسهیلات وام فرزند آوری برای دوقلوها

در مورد تولد فرزندان دو قلو و بیشتر ، به ازای هر فرزند، یک وام تعلق می گیرد.

براساس تبصره ذیل بند (ت) تبصره (۴) ماده (۱) قانون، تسهیلات تولد فرزند به افرادی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند ، بالای ۲/۵ نباشد . (نرخ باروری شهرستان مربوطه در سامانه و حسب اعلام مرکز آمار قابل مشاهده است)

کارمزد وام فرزند آوری

تسهیلات حسب مصوبات شورای پول و اعتبار با کارمزد حداکثر ۴ درصد به صورت سالانه است.

حداقل مدارک مورد نیاز در زمان ثبت نام و مراجعه به بانک عامل

۱-۳- اصل شناسنامه پدر و فرزند

۲-۳- اصل کارت ملی پدر

۳-۳- کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت

۴-۳- کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سامانه پس از مرحله ثبت نام

شرایط ضامنین

تسهیلات قرض‌الحسنه تولد فرزند با اخذ یک ضامن معتبر و سفته و با دوره تنفس شش ماهه پرداخت می شود.

نحوه ثبت نام و مراحل دریافت تسهیلات

نحوه ثبت نام وام فرزندآوری را در اندیشه معاصر بخوانید.

قبل از ثبت نام، شرایط و دستورالعمل‌های اخذ تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری را دقیق مطالعه نمایید.

ابتدا وارد تنها سامانه ثبت نام تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری شوید. سامانه فرزند آوری cbi.ir است.

برای هر یک از فرزندان خود به صورت جداگانه درخواست وام را ثبت کنید.

دریافت کد ده رقمی فرم مربوطه را از طریق سایت تکمیل نمایید.

تعیین شعبه عامل و سپس مراجعه به سایت جهت اطلاع از شعبه بانک اعطا‌کننده وام فرزند.

با به همراه‌داشتن مدارک لازم به شعبه معرفی‌شده، حداکثر ۱۲ روز کاری بعد از تعیین شعبه مراجعه نمایید.

اتمام مراحل اخذ وام فرزند در شعبه بانک منتخب

لازم به تذکر است:

متقاضیانی که به شعبه بانک در زمان تعیین‌شده مراجعه نکنند، اطلاعات ثبت نام آن‌ها حذف خواهد شد.

متقاضیان دریافت وام فرزندآوری، پس از پذیرش توسط شعب بانک ها، حداکثر ظرف مدت ۴۵ روز کاری نسبت به تکمیل مدارک مورد نیاز، اقدام نمایند و در صورت عدم تکمیل مدارک، نام متقاضی از سامانه مربوطه حذف می‌گردد تا امکان بهره مندی سایر متقاضیان در صف، از تسهیلات مذکور و شفافیت عملکرد بانک‌ها به عمل آید.

در ادامه در مورد سامانه ثبت نام وام فرزندآوری توضیحاتی داده می‌شود:

وارد آدرس سامانه فرزند آوری ve.cbi.ir شده و تسهیلات فرزندآوری را انتخاب کنید.

سپس قسمت ثبت نام جدید را انتخاب کنید.

وارد صفحه اطلاعات فرزند و پدر خواهید شد. در وارد‌کردن تلفن همراه دقت نمایید چرا که پیامک وام فرزندآوری به همان شماره ارسال خواهد شد؛ و شما با گرفتن کد ده رقمی از ثبت نام اولیه در سامانه مطمئن می‌شوید که ثبت نام شده‌اید. ادامه روند دریافت وام فرزندآوری، با کد رهگیری و مراجعه به بانک منتخب صورت می‌پذیرد.

کلیه متقاضیان وام فرزند که واجد شرایط فوق می‌باشند، ابتدا باید از طریق سامانه، ثبت نـام کرده و فرم مربوطه را تکمیل نمایند. در صورت موفقیت آمیز بودن مراحل ثبت نام، کد رهگیری ده رقمی که کاملاً محرمانه بوده و مربوط به متقاضی است به شماره تلفن همراه ثبت شده در فرم ثبت نام از طریق پیامک برای ایشان ارسال می شود.

متقاضیان موظف هستند جهت اطلاع از وضعیت ثبت نام خود و هـمچنین مشخصات شعبه تعیین شده از سوی بانک عامل و پیگیری روند دریافت تسهیلات مذکور، با کد ملی و کد رهگیری خود به قسمت “مشاهده وضعیت” در سامانه فرزند مراجعه نمایند.

در صورتیکه شعبه بانک عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد، موضوع از طریق پیامک به ایشان اعلام شده و متقاضی باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، ظرف حداکثر ۱۲ روزکاری، به شعبه مربوطه مراجعه کرده و نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمایند. بدیـهی است در صورت عدم مراجعه متقاضیان در زمـان تعیین شده، ثبت نـام آنها کان لم یکن تلقی و از سامانه حذف شده و می باید مجددا ثبت نام نمایند.

پس از تعیین شعبه ازسوی بانک و مراجعه متقاضی به شعبه تعیین شده، پذیرش متقاضی از سوی بانک انجام می شود. متقاضیان ۶۰ روزکاری مهلت دارند تا نسبت به تکمیل مدارک و ارائه ضمانت مورد پذیرش بانک اقدام نمایند. در صورت گذشت زمان مذکور و عدم تکمیل مدارک از سوی متقاضیان، متقاضی از سامانه حذف شده و می باید در مهلت مقرر شده در قانون نسبت به ثبت نام مجدد در سامانه اقدام نمایند.

متقاضیان می توانند تا قبل از تعیین شعبه نسبت به ویرایش اطلاعات خود در سامانه از طریق گزینه “ویرایش ثبت نام قبلی” اقدام نمایند.

متقاضیان تا قبل از تعیین شعبه می توانند نسبت به تغییر بانک عامل اقدام نمایند. بدین صورت که با استفاده از گزینه “حذف ثبت نام” ثبت نام قبلی خود را حذف نمود و با استفاده از گزینه “ثبت نام جدید” و تکمیل مراحل ثبت نام اقدام به تغییر و انتخاب بانک دیگری نمایند.

رعایت سایر شرایط، ضوابط و مقررات بانکی در اعطای تسهیلات قرض الحسنه فرزند برای این تسهیلات ضروری می باشد.

مدت زمان بازپرداخت وام فرزندآوری ۱۴۰۲

یکی از سوالات مهمی که برای واجدین شرایط دریافت وام فرزند آوری، مطرح می گردد، مدت بازپرداخت وام فرزندآوری ۱۴۰۲ بوده و بنابراین، این سوال، قابل طرح است که مهلت بازپرداخت این وام، حداکثر تا چه زمانی می باشد؟

در پاسخ به سوال فوق، باید گفت، مدت بازپرداخت وام فرزندآوری، به ترتیب، برای وام سیصد میلیون ریالی، ۳۶ ماه، برای وام ششصد میلیون ریالی، ۴۸ ماه، برای وام نهصد میلیون ریالی، ۶۰ ماه، برای وام یک میلیارد و دویست میلیون ریالی، ۷۲ ماه و برای وام یک میلیارد و پانصد میلیون ریالی، ۸۴ ماه می باشد.

سوالات پرتکرار

سوال: شرایط لازم جهت ضامن در زمان اخذ تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری کدام است؟

پاسخ : در خصوص اخذ ضامن جهت بهره مندی از تسهیلات مذکور ، حسب مصوبه شورای پول و اعتبار برای تسهیلات کمتر از مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال یک ضامن معتبر و برای مبالغ بالاتر، دو ضامن معتبر کافیست که تشخیص ضامن معتبر بر عهده بانک عامل می باشد

سوال: اگر متقاضی در زمان ثبت نام و پر کردن فرم مربوطه در پایان مراحل مربوطه موفق به دریافت کدرهگیری نشده است به چه صورت می تواند این کد را دریافت نماید؟

پاسخ : متقاضی می تواند با مراجعه به قسمت بازیابی و چاپ کدرهگیری و وارد کردن مشخصات مربوطه در قسمتهای مشخص شده نسبت به بازیابی کد رهگیری اقدام نماید

لیست شماره تماس های ارتباط با بانک ها و موسسات اعتباری

ve.cbi.ir | سامانه وام فرزندآوری | ورود به سایت ثبت نام

مدارک لازم برای ثبت نام در سامانه وام فرزندآوری

ثبت نام در سامانه تنها برای ثبت درخواست و قرار گرفتن در لیست نوبت وام خواهد بود و نیازی به بارگذاری مدارک خاصی در سایت نمی باشد اما از آن جا که صحت اطلاعات اهمیت بسیاری دارد، توصیه می شود پیش از اقدام به ثبت نام مدارک زیر را آماده نمایید:

شناسنامه پدر فرزند (درصورت جدا شدن والدین شناسنامه مادر نیز الزامی است)

شناسنامه فرزند

مشخصات محل سکونت

پس از اعلام زمان مراجعه به بانک، طی ۴۵ روز همراه با اصل و کپی مدارک خود و ضامن به بانک عامل مراجعه نموده و درخواست خود را نهایی می کنید.

نحوه ثبت درخواست وام فرزند

متقاضیان ثبت نام تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری، پس از آماده نمودن مدارک ذکر شده در بخش قبل و با مراجعه به سامانه ثبت نام وام به نشانی ve.cbi.ir و دنبال کردن راهنمای تصویری زیر می توانند درخواست خود را ثبت نمایند.

با وارد کردن آدرس ve.cbi.ir، صفحه سایت تسهیلات بانک مرکزی باز شده و “گزینه سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزند” را انتخاب نمایید.

بر روی “ثبت نام جدید” کلیک نمایید.

مرحله دوم ثبت نام وام فرزند آوری

در فرم باز شده اقدام به تکمیل مشخصات خواسته شده کرده و سپس دکمه “ادامه” را بفشارید.

مرحله سوم دریافت وام فرزند آوری

پس از تکمیل تمام مراحل، یک کد ۱۰ رقمی به عنوان کد رهگیری برای شما نمایش داده می شود و به شماره همراه ثبت شده پیامک خواهد شد که به وسیله آن می توانید وضعیت وام خود را در سامانه پیگیری نمایید.

پیگیری وضعیت درخواست وام فرزندآوری

پس از این که ثبت نام خود را در سامانه نهایی کردید و کد رهگیری دریافت نمودید، باید روزانه وضعیت خود را بررسی کرده تا در صورت اعلام به بانک عامل فرصت کافی برای تهیه مدارک لازم و مراجعه به بانک را داشته باشید. مراحل پیگیری و مشاهده وضعیت وام را در ادامه مشاهده می نمایید.

انتخاب گزینه “مشاهده وضعیت” در صفحه اصلی سایت

مرحله اول طریقه پیگیری وضعیت وام فرزند آوری

وارد کردن اطلاعات خواسته شده و کلیک بر روی گزینه “مشاهده وضعیت”

مرحله دوم طریقه پیگیری وضعیت وام فرزند آوری

بازیابی کد رهگیری ثبت نام

همراه داشتن کد رهگیری ۱۰ رقمی در تمام مراحل حتی مراجعه به بانک الزامی می باشد. لذا در صورت فراموشی آن برای بازیابی به صورت زیر عمل نمایید:

انتخاب آیکون “بازیابی و چاپ کد رهگیری” در منوی سمت راست صفحه اصلی سامانه

مرحله ۱ نحوه بازیابی کد رهگیری

ثبت اطلاعات موردنیاز در کادرهای مربوطه و سپس فشردن دکمه “مشاهده و چاپ کد رهگیری”

مرحله ۲ نحوه بازیابی کد رهگیری

آیا ثبت نام وام فرزندآوری قابل ویرایش می باشد؟

گاها ممکن است در زمان ثبت درخواست اطلاعات مورد نیاز را در سایت به اشتباه وارد نمایید یا پس از گذشت مدتی در وضعیت فرد تغییری همچون طلاق زوجین ایجاد شود. به همین خاطر گزینه ای جهت ویرایش ثبت نام در سامانه قرار داده شده که مراحل آن مطابق زیر است:

گزینه “ویرایش ثبت نام قبلی” را کلیک نمایید

مرحله ۱ نحوه ویرایش اطلاعات ثبت نام وام فرزند آوری

با وارد کردن کد ملی فرزند و سرپرست و کد رهگیری، گزینه “ادامه” را بفشارید.

مرحله ۲ نحوه ویرایش اطلاعات ثبت نام وام فرزند آوری

سپس می توانید اطلاعات را در فرم های آتی ویرایش نمایید.

نکته: تنها اطلاعات تماس، نشانی و شعبه قابل ویرایش می باشند و برای تغییر بانک خود باید ثبت نام را حذف و دوباره اقدام نمایید.

حذف ثبت نام وام فرزند در سامانه

با توجه به این که دریافت این تسهیلات اختیاری است، چنانچه به هر دلیلی امکان ادامه روند را نداشته و تمایل به لغو درخواست خود داشته باشید، می بایست همچون فرآیند زیر اقدام کنید.

کلیک بر روی آیکون “حذف ثبت نام”

مرحله ۱ حذف ثبت نام وام فرزند آوری

وارد نمودن مشخصات فردی و سپس انتخاب گزینه “ادامه”

مرحله ۲ حذف ثبت نام وام فرزند آوری

تذکر: شایان ذکر است که در صورت استفاده از این امکان، اطلاعات قابل بازیابی نخواهند بود.

ثبت نام وام فرزند آوری ۱۴۰۲؛ سامانه وام فرزندآوری ve.cbi.ir

افزایش ۵۰ درصدی وام فرزندآوری و ازدواج

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ از افزایش ۵۰ درصدی تسهیلات ازدواج و فرزندآوری با مصوبه کمیسیون تلفیق خبر داد.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق و در اجرای قانون «حمایت از خانواده» تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱/۱ /۱۳۹۸ است یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله است. همچنین وام ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوج‌های زیر ۲۳ سال ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال می‌باشد.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق در تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال آتی، برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به دنیا آمدند تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری به ازای فرزند اول ۳۰۰ میلیون ریال و به ازای فرزند دوم ۶۰۰ میلیون ریال و به ازای فرزند سوم ۹۰۰ میلیون ریال و به ازای فرزند چهارم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و به ازای فرزند پنجم و به بعد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است.

همچنین بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق در تبصره ۱۶ در زمینه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن برای خانواده‌های فاقد مسکن که از ابتدای سال ۱۳۹۹ بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌شوند به میزان ۲ میلیارد ریال است.

همچنین بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق در تبصره ۱۶، در زمینه تامین جهیزیه کالای ایرانی، مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال از منابع صدر در این تبصره با معرفی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) برای تامین جهیزیه کالای ایرانی و لوازم منزل زوج‌هایی که از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری استفاده نکردند به نهادهای مزبور اختصاص می‌یابد.

در صورتی که تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۲ این جز عملکرد نداشته باشد منابع آن صرف پرداخت تسهیلات موضوع اجزای یک و دو این تبصره می‌شود.

مشاهده وضعیت اعتباری متقاضیان وام فرزندآوری

امکان مشاهده وضعیت اعتباری متقاضیان تسهیلات قرض الحسنه فرزند و ازدواج فراهم شده است و متقاضیان تسهیلات مذکور می‌توانند پس از ثبت نام، با مراجعه به قسمت «مشاهده وضعیت» در سامانه‌های مربوطه از وضعیت اعتباری خود مطلع شوند.‏
بانک مرکزی اعلام کرد که به موجب تصمیمات اخذ شده با همکاری نهاد ریاست جمهوری در خصوص اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزند با توجه به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مقرر شده است: «اعتبارسنجی افراد متقاضی به سامانه ثبت‌نام تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزند اضافه شود.»

بر این اساس، طی هماهنگی‌های انجام شده از تاریخ ۲۵‏ اسفند ماه ۱۴۰۱ استعلام رتبه‌بندی اعتباری متقاضیان بعد از ثبت‌نام در سامانه های مذکور صورت پذیرفته و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به قسمت «مشاهده وضعیت» در سامانه‌های مربوطه از وضعیت اعتباری خود مطلع شوند.‏

شرایط جدید وام‌دهی به بدهکاران بانکی، مالیاتی و دارندگان چک برگشتی
مجلس تصویب کرد که بدهکاران غیرجاری بانکی و بدهکاران‌قطعی مالیاتی و دارندگان چک برگشتی که مشمول قانون جوانی‌جمعیت و فرزندآوری می شوند نیمی از بدهی را بدهند تا وام جدید بگیرند
مجلس مانع‌تراشی بانک‌ها برای اعطای تسهیلات ازدواج و فرزندآوری را نادیده گرفت و با اصلاح قانونی که مهرماه پارسال مصوب کرده بود مسیر دریافت تسهیلات بانکی برای بدهکاران بانکی و دارندگان چک‌های برگشتی را باز کرد. بانک‌ها در اجرای قانون جوانی جمعیت و تحکیم خانواده دست رد به سینه مردم می‌زدند و افرادی که شرایط دریافت وام داشتند؛ ولی توانایی پرداخت اقساط آن را نداشتند؛ امتیاز خود را به دیگران می‌فروختند. ایجاد بازار ثانویه برای خرید و فروش تسهیلات وام ازدواج و فرزندآوری هنوز هم پررونق است.

با اصلاح این قانون که امروز در مجلس تصویب شد حتی دارندگان چک‌های برگشتی و بدهکاران بانکی و مالیاتی می‌توانند دوباره وام ودیعه مسکن، ‌وام ازدواج و فرزندآوری دریافت کنند. اما چگونه؟

با پیوست یک ماده به «ماده‌واحده ۷۱ مکرر قانون جوانی جمعیت و تحکیم خانواده» که می‌گوید اگر در اجرای مواد این قانون برای استفاده از امتیازات و تسهیلات، ‌ باهدف تشویق فرزندآوری، ازدواج و ودیعه مسکن، چنانچه به‌موجب قوانین خاصی، پرداخت این تسهیلات یا ارائه امتیازات، موکول به رعایت شرایط معین و یا مشمول ممنوعیت شده باشد، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مکلف‌اند اعطای تسهیلات و امتیازات فوق را فقط با رعایت این قانون انجام دهند.

بدهکاران نیمی از بدهی را بدهند وام جدید بگیرند

همچنین مجلس تصویب کرد اگر متقاضیان موضوع این قانون دارای بدهی قطعی مالیاتی یا بدهی غیرجاری به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی یا دارای چک برگشتی باشند، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مکلف‌اند با درخواست متقاضی، تسهیلات موضوع این قانون را پس از تسویه حداقل پنجاه‌درصد بدهی‌ها و تعهدات مذکور از محل این تسهیلات، پرداخت کنند.

این مصوبه مجلس سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی، اجرا می‌شود. مجلس همچنین بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی را موظف کرد تا اولویت پرداخت تسهیلات تکلیفی را تغییر دهند و موضوع ازدواج و فرزندآوری را در اولویت قرار دهند.

همچنین به بانک‌ها تکلیف شده است از مردم به‌عنوان وثیقه یا حساب یارانه افراد، یا سهام و سایر دارایی‌های مالی و یا یک سفته را بپذیرند.

شرایط ثبت نام وام فرزندآوری
طبق این گزارش، پدران فرزندان متولد تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۰۱ به بعد و حداکثر تا ۲ سال پس از تاریخ تولد فرزند می‌توانند نسبت به ثبت نام در سامانه وام فرزندآوری اقدام کنند که پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به پدر، یک بار برای هر فرزند متولد شده امکان‌پذیر است.

مبلغ وام فرزندآوری چقدر است؟
مبلغ این تسهیلات به ازای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان و به ازای فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان و به ازای فرزند سوم ۶۰ میلیون تومان و به ازای فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنج به بعد ۱۰۰ میلیون تومان است.

تعداد اقساط وام فرزند آوری چقدر است؟

دوره بازپرداخت هر یک از این تسهیلات نیز به ترتیب ۳۶، ۴۸، ۶۰، ۷۲ و ۸۴ ماهه است و با توجه به تنفس ۶ ماهه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، سررسید اولین قسط ۶ ماه بعد از تاریخ عقد قرارداد است.

مدارک لازم برای ثبت نام وام فرزند آوری

در این زمینه، متقاضیان وام فرزندآوری پس از ثبت‌نام در سامانه مربوطه باید با همراه داشتن مدارکی چون اصل و کپی تمامی صفحات شناسنامه پدر و فرزند، اصل و کپی کارت ملی پدر، کدپستی ۱۰ رقمی و آدرس کامل محل سکونت و کد رهگیری ۱۰ رقمی دریافتی از سامانه پس از انجام ثبت‌نام با گذشت ۱۲ روز کاری، به شعبه مربوطه مراجعه و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند.

البته، با ابلاغ این بخشنامه بانک مرکزی، پدران برای دریافت وام فرزند علاوه بر مدارک اعلام شده باید وضعیت مشمولیت آن‌ها در نظام وظیفه استعلام و در صورت مجاز بودن می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند.

آدرس سایت وام فرزند آوری

متقاضیان دریافت تسهیلات قرض الحسنه فرزند به آدرس https://ve.cbi.ir/VC/TasRequestVC.aspx (سایت ثبت نام وام فرزندآوری بانک مرکزی) مراجعه کنند.

پرداخت «وام فرزندآوری» معطل دریافت پاسخ از «نظام وظیفه»

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه بانک مرکزی خواستار مستثنی شدن پرداخت وام فرزندآوری به مردان مشروط به استعلام وضعیت خدمت شده است، گفت: ولی سازمان نظام وظیفه هنوز پاسخی نداده است.

وحید یامین پور در صفحه توییتر خود نوشت: «طبق ماده ۱۰ قانون خدمت وظیفه، پرداخت وام مشروط به استعلام وضعیت خدمت است؛ سال‌ها است وام ازدواج، از این شرط مستثنی شده است. با ابلاغ قانون جوانی جمعیت بانک‌ها در خصوص وام فرزندآوری بلاتکلیف‌اند. بانک مرکزی خواستار مستثنی شدن این وام هم شده، ولی سازمان نظام وظیفه هنوز پاسخی نداده است.»

وی در توییت دیگری افزود: «ان شاءالله که سازمان نظام وظیفه هرچه زودتر وام فرزندآوری را هم از شرط استعلام وضعیت خدمت وظیفه مستثنی کند. اما از نمایندگان محترم مجلس استدعا دارم با هدف تسهیل ازدواج و فرزندآوری، قانون خدمت وظیفه عمومی را مورد بازنگری قرار دهند.»

دستورالعمل تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری سال ۱۴۰۲/ وام فرزند اول ۳۰ میلیون تومان

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای دستورالعمل تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در بودجه سال ۱۴۰۲ را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

دستورالعمل تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری سال ۱۴۰۲/ وام فرزند اول ۳۰ میلیون تومان

براساس جزء (۲) بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور مقرر شده است:”مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قوانین مربوط به ایثارگران، از محل سپرده‌های قرض الحسنه اعم از جاری و پس انداز شبکه بانکی (غیر از بانکهای قرض الحسنه) پس از کسر سپرده قانونی را به قرض الحسنه اختصاص داده و از طریق بانک های عامل (به تشخیص شورای پول و اعتبار) به شرح زیر نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه اقدام کنند:

تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری (موضوع ماده ۱۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)

برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده اند تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری به شرح زیر پرداخت می شود؛

۱‏- به ازای فرزند اول سیصد میلیون (۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال
۲‏- به ازای فرزند دوم ششصد میلیون (۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال
۳‏- به ازای فرزند سوم نهصد میلیون (۹۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال
۴‏- به ازای فرزند چهارم یک میلیارد و دویست میلیون (۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال
۵‏- به ازای فرزند پنجم و بیشتر یک میلیارد و پانصد میلیون (۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال

– مسؤولیت حسن اجرای این بند بر عهده بانک مرکزی، بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، تمام مدیران و کارکنان ذیربط می باشد. عدم اجرای هریک از بندهای این تبصره (مشتمل بر تأخیر در پرداخت این تسهیلات یا دریافت ضمانت فراتر از حدود این قانون) تخلف محسوب شده و در مراجع ذیصلاح قابل پیگیری است.

– پس از اعتبارسنجی متقاضیان تسهیلات موضوع بند «الف» این تبصره و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها، به منظور تأمین رکن ضامن، بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

– تسهیلات موضوع این تبصره از حکم موضوع ماده (۱۰) قانون خدمت وظیفه عمومی مستثنی است.”

بر این اساس، با توجه به سهمیه در نظر گرفته شده جهت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند طی فروردین و اردیبهشت ماه سالجاری برای بانک ها دستورالعمل اجرایی مربوطه ارسال می‌شود.

بدیهی است، پس از نهایی شدن سهمیه سالانه برای پرداخت تسهیلات مذکور مراتب به بانک ها و موسسات اعتباری اعلام خواهد شد. لازم به ذکر است متقاضیانی که قبلاً در سامانه مربوطه ثبت نام نموده اند، در اولویت پرداخت تسهیلات یادشده می باشد و تسهیلات مذکور با توجه به شرایط متقاضی، برای کلیه افراد در صف (ثبت نام شده در سال ۱۴۰۲ و سال قبل) مطابق با مبالغ مندرج در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور قابل پرداخت خواهد بود.

در پایان این بخشنامه تاکید شده است، ترتیبی اتخاذ شود تا حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول این بخشنامه، موضوع به واحدهای اجرایی ذیربط در سراسر کشور ابلاغ و یک نسخه از ابلاغیه مربوطه به بانک مرکزی ارسال شود.

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط