۲۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰

کلیپ سلامت

تپش ناگهانی قلب چه زمانی باعث نگرانی و خطری میشود + فیلم

تپش قلب هم در بزرگسالان و هم در کودکان شایع است. در موارد شدید، می‌تواند ضربان قلب را به 200 ضربه در دقیقه در بزرگسالان افزایش دهد. اگر تپش قلب همراه با درد قفسه سینه، سرگیجه یا غش باشد، فورا باید به دنبال مراقبت‌های اورژانسی باشید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،تپش قلب احساسی است که قلب تندتر، قوی‌تر یا نامنظم‌تر از حد معمول می‌زند. قلب ماهیچه‌ای است که ریتم خود را با توجه به نیاز بدن به اکسیژن و تغذیه تنظیم می‌کند. در نتیجه تپش قلب در موقعیت‌های خاصی مانند فعالیت بدنی، استرس، نگرانی یا ترس طبیعی است؛ البته گفتنی است که عفونت، تب و درد نیز می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب شود. این واکنش‌های گذرا معمولاً کاملاً طبیعی و برای قلب بی ضرر هستند. ریتم قلب قوی و مداوم می‌تواند جدی و در برخی موارد تهدید کننده سلامتی باشد.

علائم تپش قلب چیست؟

  • ضربان قلب فوق العاده سریع
  • تپش قلب یا ضربان قلب نامنظم
  • گاهی اوقات ممکن است مانند یک ضرب مضاعف به نظر برسد که با یک مکث کوتاه همراه است.

تپش قلب می‌تواند موقتی باشد و خود به خود از بین برود یا می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل اساسی در سلامتی باشد. همچنین می‌تواند ناشی از اضطراب شدید یا حملات پنیک عصبی باشد. در زنان، تغییرات هورمونی می‌تواند باعث تپش قلب شود، به عنوان مثال در دوران بارداری یا یائسگی این مورد شایع است.

تپش ناگهانی قلب چه زمانی باعث نگرانی و خطری میشود + فیلم

تپش ناگهانی قلب چه زمانی باعث نگرانی و خطری میشود + فیلم

در زمان تپش قلب چه کار باید کرد؟

اگر ضربان‌های شدید قلب را تجربه می‌کنید و احساس می‌کنید که قلبتان تند می‌زند یا ضربان نامنظمی دارد نبض خود را بگیرید. سپس تشخیص اینکه آیا نبض غیرعادی سریع دارید یا نامنظم آسان است. دو انگشت خود را روی مچ دست یا گردن قرار دهید و تعداد ضربات را در طول یک دقیقه بشمارید. اگر مشکلات مکرر تپش قلب دارید که هیچ دلیل طبیعی ندارد، به دنبال درمان‌های پزشکی باشید.

توصیه‌هایی برای تپش قلب در ادامه بیان شده است که می‌تواند با سبک زندگی شما سازگار شود:

  • سعی کنید آرام نفس بکشید و آرام باشید.
  • افکار خود را منحرف کنید، روی چیز دیگری تمرکز کنید یا محیط را تغییر دهید.
  • کاهش استرس در زندگی روزمره
  • شرایطی برای خواب منظم ایجاد کنید.
  • از مصرف زیاد قهوه و چای خودداری کنید.
  • ترجیحا از استعمال دخانیات و الکل خودداری کنید.

چه زمانی باید به دنبال درمان پزشکی باشم؟

اگر به صورت مکرر تپش قلب شما را آزار می‌دهد یا ضربان قلب ثابتی دارید، حتما به دکتر معالج مراجعه کنید. اگر تپش قلب ناگهانی را تجربه کردید که نمی‌توانید با واکنش طبیعی به عنوان مثال، استرس یا اضطراب ارتباط برقرار کنید، به پزشک مراجعه کنید. این همچنین در صورتی صدق می‌کند که به طور ناگهانی و بدون هیچ محرک واضحی دچار تپش قلب می‌شوید.

اگر ریتم قلب نامنظم یا اختلالات مداوم ریتم قلب همراه با درد قفسه سینه دارید، با ۱۱۵ تماس بگیرید. اگر تپش قلب دارید و در عین حال دچار سرگیجه، تنگی نفس یا حالت تهوع می‌شوید به مراقبت‌های فوری نیاز دارید. در اندیشه معاصر ببینید

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط