۲۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰

سلامت

برگ سنا برای لاغری | اطلاعاتی درباره برگ سنا

برگ سنا چه فوایدی دارد؟

برگ سنا برای لاغری | اطلاعاتی درباره برگ سنا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، لاغری یکی از مهمترین بخش های ظاهری است که هم برای سلامتی خوب است و هم برای ظاهر خوب. برای لاغری خیلی کار ها میتوان انجام داد که یکی از آن خوردن برگ سنا است برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید

خواص برگ سنا برای سلامتی

گیاه سنا از گونه بزرگی از گیاهان گلدار تیره باقلاسانان و زیر تیره ارغوانیان به وجود می‌آید. این گیاه متعلق به مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری مثل آفریقا و هند است؛ اما نوع وحشی آن در شرق آمریکا هم رشد می‌کند. از برگ، غلاف و پوسته بیرونی و میوه سنا می‌توان فرآورده‌های دارویی مانند چای و مکمل‌های دیگر را تولید کرد. چای سنا از نوع خاص این تیره معروف به سنای انگلیسی و مصری به دست می‌آید.

برگ سنا در طب سنتی و طب نوین مصارف زیادی دارد، از جمله برای برطرف کردن یبوست، درمان بواسیر (همورویید)، درمان سندروم روده تحریک پذیر، مراقبت از پوست، ضد انگل بودن، درمان بیماری‌های التهابی و سرطان روده و همچنین لاغری، از خواص برگ سنا هستند.

یکی از خواص مهم برگ سنا تخلیه روده است؛ از این رو علاوه‌بر استفاده در موارد ذکر شده در بالا، در انجام عمل کولونوسکوپی، قبل از انجام عمل، به بیماران قرص و یا دمنوش سنا داده می‌شود تا مسیر روده آن‌ها به کلی تخلیه شده و برای انجام عمل کولونوسکوپی آماده باشد.

لاغری

لاغری

چای سنا برای لاغری؛ دروغ یا واقعیت؟!

احتمالا شما هم از خواص برگ سنا برای لاغری چیزهایی شنیده یا خوانده‌اید. اجازه دهید همین ابتدای کار به شما اعلام کنیم که قطعا هیچ چای، دمنوش یا نوشیدنی به تنهایی نمی‌تواند باعث کاهش وزن شما شود؛ اما در تسریع فرایند آن نقش خواهد داشت.

بسیاری از افراد از ملین‌هایی مانند چای سنا به عنوان راهی عالی برای کاهش وزن یاد می‌کنند. اما هنوز تحقیقات علمی پزشکی ثابت نکرده است که چای برگ سنا روشی ایمن و موثر برای کاهش وزن باشد و به طور صددرصدی شما را لاغر کند.

با این وجود، داشتن یک رژیم غذایی سالم در کنار استفاده از دمنوش‌هایی مانند برگ سنا می‌تواند به فرایند کاهش چربی‌های شما کمک کند. همانطور که اشاره کردیم برگ سنا و یبوست با یکدیگر در ارتباط هستند. این گیاه، یبوست را از بین می‌برد و ارتباط بین یبوست، هضم غذا و کاهش وزن نیز بر هیچکس پوشیده نیست.

عوارض برگ سنا برای لاغری

برگ سنا در ملین بودن تاثیر بالقوه‌ای ایجاد می‌کند و حتما باید در مورد مصرف آن از متخصصین مشورت دریافت کرد. زیرا ممکن است عوارضی را بر جای گذارد که تا مدت‌ها بدن را به خود درگیر کند.

از طرفی لازم است برای اینکه برگ سنا برای لاغری نتیجه مطلوب را ایجاد کند، مداومت در مصرف منظم روزانه آن وجود داشته باشد. این موضوع ممکن است عوارض متعددی را برای بدن در پی داشته باشد

موی محکم

برای داشتن موهای صاف، براق و قوی می توان از برگ های سنا استفاده کرد. می توانید با مخلوط کردن پودر گیاه سنا با آب و ماست یک ماسک مو درست کنید. برای تأثیر بیشتر می توانید مواد دیگری مانند آب مرکبات، اسانس چای های گیاهی، ادویه و غیره نیز اضافه کنید. آن را بر روی موهای خود بمالید و هر چند وقت یکبار در بخش های کوچکی مصرف کنید. اجازه دهید خمیر وارد پوست سر شود. سر خود را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید و بگذارید خشک شود. بعد از چند ساعت بشویید.

نکات مهم طریقه مصرف برگ سنا برای لاغری

در صورتی که با وجود تمام عوارض این داروی گیاهی باز هم قصد استفاده از آن را دارید باید به نکاتی که گفته شده است توجه کنید:

۱.توجه به مرغوبیت گیاه
امروزه تنوعی از دمنوش‌های سنا در بازار موجود هستند. باید سعی کنید مطمئن شوید که نوع بدون کافئین را تهیه می‌کنید. زیرا انواع کافئین دار می‌توانند روی الگوی خواب تاثیر گذاشته و الگوی خواب شما را به هم زنند.

۲. آن را دم کنید
چای سنا را به مدت ۵ دقیقه در آب جوش دم کنید. می‌توانید لیمو عمانی یا طعم دهنده دلخواهی همچون دارچین یا زنجبیل و کمی عسل به آن اضافه کنید.

۳. مقدار مصرف
برای مصرف این دمنوش باید به نیاز بدن خود توجه کنید و در مصرف آن زیاده روی نکنید. معمولا روزانه ۱ الی ۲ فنجان از این دمنوش کافی است.

۴. تغذیه کافی
دمنوش سنا به تنهایی نمی‌تواند شما را به وزن متعادل برساند. حتما از برنامه غذایی اصولی در کنار آن پیروی کنید. انواع میوه و سبزیجات و منابع پروتئینی و کربوهیدراتی باید به طور متعادل به بدن رسانده شوند. همچنین نباید نقش چربی‌های سالم را نادیده بگیرید. نوشیدن آب کافی در طول روز هم ضروری است.

۵. فعالیت بدنی
برای کالری سوزی بیشتر نیاز به فعالیت بدنی متعادل دارد. روزانه ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی شما را سریع‌تر به وزن ایده آل می‌رساند.

جمع بندی

برگ سنا به دلیل اثربخشی آن به عنوان یک ملین، به عنوان روشی آسان و محبوب برای از بین بردن یبوست شناخته می‌شود. همین مورد باعث شده تا پزشکان مصرف این برگ را به‌صورت چای یا قرص برای تسکین دردهای بیماران مبتلا به هموروئید و آمادگی برای انجام کولونوسکوپی توصیه کنند.

اگر به دنبال خواص برگ سنا برای لاغری هستید باید به شما بگوییم که مصرف این برگ به‌تنهایی کافی نیست. همچنین زیاده‌روی در مصرف برگ سنا باعث اعتیاد به آن خواهد شد و کارکرد لاغری‌اش را از دست می‌دهد. قرص یا چای سنا را نباید بیشتر از یک هفته مداوم مصرف کرد.

حواستان باشد که نوشیدن چای سنا مثل هر خوراکی دیگری برای برخی از افراد عوارض جانبی متعددی از جمله تهوع، اسهال و گرفتگی معده را به همراه دارد. استفاده طولانی مدت نیز می‌تواند منجر به وابستگی به ملین، خونریزی مقعدی یا بیماری کبدی شود.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط