۲۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹

سلامت

هلیله سیاه برای لاغری | خواص هلیله سیاه

هلیله سیاه برای لاغری مفید است یا نه؟

لاغری رژیم غذایی سبک زندگی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، هلیله یکی از گیاهان است که برای لاغری خیلی مفید است و اسم آن خوش درخشیده. اما باید توجه داشته باشیم که هلیله هم مانند همه چیز یک سری موافق دارد و یک سری مخالف. برای دیدن جزئیات بیشتر اندیشه معاصر راتا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

هلیله سیاه برای لاغری

از گیاهان دارویی بسیار مفید است که تأثیر فوق العاده در کاهش وزن دارد. مصرف این گیاه سبب لاغری و کاهش وزن می شود، زیرا این گیاه چربی سوز و دفع کننده سموم است و موجب پاکسازی کامل خون و هضم سریع غذا می شود. مصرف هلیله سیاه اشتها را کاهش داده و موجب کوچک شدن شکم می شود. در طب سنتی اسلامی از آن  به عنوان کاهنده وزن بدن یاد می شود که به سوخت و ساز بهتر چربی ها کمک می کند. هلیله سیاه مسهل و تقویت کننده معده است و به دلیل طبیعت گرم و خشکی که دارد باعث دفع بلغم هم می شود. برای از بین بردن غلبه بلغم از مزاج خودتان، هر روز بامداد به مقدار یک مثقال اطریفل صغیر مصرف کنید. اطریفل صغیر دارویی است که از گیاهان دارویی مانند دانه زرد، دانه سیاه، دانه کابلی، بلیله، آمله، عسل و روغن بادام شیرین تهیه شده است. این داروی گیاهی مقوی معده است.

لاغری با هلیله

لاغری با هلیله

نحوه مصرف هلیله سیاه برای لاغری

از مهمترین خواص هلیله سیاه برای لاغری تقویت معده، درمان سستی معده، درمان یبوست و کوچک کردن شکم است. در واقع، مصرف هلیله سیاه موجب کارکرد صحیح معده می شود. در اینجا براساس مکانیسم اثر هلیله برای لاغری، روش های مصرف ان آورده شده است:

روش اول: یکی از راه های مصرف ان را برای لاغری استفاده از آن برای کاهش چربی های شکم و پهلو است. به این منظور، باید به مدت چهل شب هر شب یک عدد را نیم کوب کرده و شب اول یک عدد از آن را میل کنید و به ترتیب، شب های بعد یک دانه اضافه شود تا روز چهلم می شود چهل عدد. بعد از شب چهلم یک عدد کم شد و تا آنکه بر گردید به یک عدد که مجموعا هشتاد روز ادامه دارد.
روش دوم: استفاده از هلیله برای تقویت معده و به تبع آن کارکرد صحیح دستگاه گوارش و در نتیجه کاهش وزن اصولی است. به این منظور، ۳ گرم از دانه را کوبیده، به مدت سه روز صبح ناشتا یک قاشق مرباخوری آن را روی زبان ریخته روی آن مقداری آب گرم میل شود. مصرف به این روش، سیستم گوارشی را برای هضم غذا تحریک می کند.
روش سوم: یبوست مزمن یکی از عوامل ایجاد کننده چاقی است و خود یک بیماری محسوب می گردد. برای برطرف کردن یبوست های شدید می توانید به مدت چهل شب بدون وقفه از هلیله سیاه استفاده کنید. برای این منظور باید آن را ریز و سفت را تمیز کرده سپس دویست گرم آن را کوبیده و بعد از هر شب به مدت چهل شب پنج گرم آن را روی زبان بریزید و بعد از آن آب بخورید.

عوارض هلیله سیاه

مصرف آن  در دوران بارداری به طور جدی ممنوع است و مصرف این داروی گیاهی ممکن است موجب کاهش تولید شیر مادر شود. از خواص هلیله سیاه این است که می تواند موجب کاهش قند خون بالا شود اما مصرف آن برای کسانیکه خطر ابتلا به دیابت و سندروم متابولیک را دارند توصیه نمی شود. همچنین مصرف هلیله سیاه را از دو هفته پیش از عمل جراحی باید قطع کنید. مصرف افراطی از هلیله سیاه ممکن است موجب اسهال موقا و برهی مشکلات گوارشی مانند نفخ و گاز معده شود. مصرف آن برای خانم هایی که قاعدگی سخت و شدید دارد توصیه نمی شود. افرهدی که بیش از حد لاغر هستند و یا در هنگام انجام فعالیت های بدنی خسته می شوند نباید از ان  استفاده کنند. اگر دچار اسهال شدید و بدن شما کم آب است، از آن جایی که هلیله قابض است توصیه می شود که از آن مصرف نکنید.

نحوه مصرف ان

به طرق گوناگونی مصرف می‌شود و تمام قسمت‌های گیاه دارای خواص مختلفی برای بدن می‌باشد. طرز استفاده از هلیله سیاه بستگی به نوع بیماری دارد که می‌خواهید برای آن هلیله را استفاده کنید. موارد مصرف خوراکی آن به شرح زیر می‌باشد:
دانه

دانه هلیله سیاه طعمی شبیه بادام دارد و به عنوان میان وعده مصرف می‌شود. از دانه آن روغن خوراکی نیز به دست می آید.
میوه

میوه هلیله سیاه زرد تا نارنجی مایل به قهوه ای بوده و دارای طعمی ترش است، که در سالاد نیز از آن استفاده می‌شود. همچنین به صورت سرخ شده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از این میوه در ساخت نمک سیاه نیز استفاده می‌شود. این ماده دارای طعم دودی متفاوت بوده و جز اصلی ترکیبات ادویه ای می باشد.
پودر هلیله سیاه

می‌توان هلیله سیاه را به صورت پودر نیز مصرف کرد. مثلا برای درمان یبوست، یک چهارم قاشق چای خوری پودر هلیله سیاه را با یک فنجان آب داغ مخلوط کرده و بعد از دو ساعت که خنک شد آن را بعد از غذا یا قبل از خواب میل کنید.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط