۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱

انتقاد نمایندگان از ساخته نشدن سریال های الف و تبل…

[ad_1]   به گزارش خبرنگارفرهنگی خبرگزاری خانه ملت؛ نشست کمیسیون فرهنگی روز( سه شنبه ۱۷ فروردین ماه ) با حضور معاون صدا و سیما به عملکرد رسانه ملی پرداخته شد و نمایندگان سؤالات و نظرات خود را در خصوص عملکرد این سازمان مطرح کردن...

انتقاد نمایندگان از ساخته نشدن سریال های الف و تبل…

[ad_1]

 


به گزارش خبرنگارفرهنگی خبرگزاری خانه ملت؛ نشست کمیسیون فرهنگی روز( سه شنبه ۱۷ فروردین ماه ) با حضور معاون صدا و سیما به عملکرد رسانه ملی پرداخته شد و نمایندگان سؤالات و نظرات خود را در خصوص عملکرد این سازمان مطرح کردند.


 در ابتدای نشست مرتضی آقا تهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: رسانه ملی به عنوان یک دانشگاه است و در مجلس تلاش‌هایی برای تصویب بسیاری از قوانین می‌شود به فرض مثال طرح جوانی جمعیت که در سال گذشته برای آن تلاش گسترده‌ای  صورت گرفت، اما رسانه ملی  با انتشار برنامه‌هایی عاملی بر بی توجهی قوانین تصویب شده از جمله قانون مذکور شد.


وی ادامه داد: فیلم هایی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند که از رسانه ملی گرفته شده و نقدها و انتقادهای بسیاری دارند در حال حاضر بسیاری از صحبت هایی که در شبکه‌های مجازی و رسانه ملی منتشر می‌شود مسئولیت آن با رییس صدا و سیما است که نسبت به آنها بی تفاوت است.


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس تاکید کرد: در شرایط کنونی رسانه‌ها به عنوان قدرت بزرگ برای هر ملتی محسوب می‌شوند در کنار آن فضای مجازی و مدیریت بر آن نقش سازنده‌ای خواهد داشت بر همین اساس تولیدات کمی و کیفی رسانه نقش پررنگی در شکل گیری جوامع خواهند داشت.


سیدعلی یزدی‌خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این نشست با انتقاد از عملکرد رسانه ملی گفت: سازمان صدا و سیما با بودجه ۳ هزار میلیارد تومانی و تشکیلات گسترده‌ای که دارد، گاهی به دلیل عملکرد ضعیف توسط شبکه‌های دیگر به چالش کشیده می‌شود.


وی با بیان اینکه رسانه ملی باید باورها و فرهنگ‌ها را پرورش دهدگفت: متاسفانه برخی برنامه‌ها، بیشتر به اشراف گرایی و زندگی لاکچری دامن می زند.


در ادامه احمد راستینه هفشجانی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد برنامه‌های رسانه ملی تاکید کرد: نمایندگان در صحن مجلس از صدا و سیما حمایت کردند تا رسانه ملی در پروپاگاندای رسانه‌ای تنها نباشد. در نشست قبلی کمیسیون فرهنگی با رئیس صدا و سیما تذکراتی ارائه شد اما هیچ کدام از آنها مورد توجه قرار نگرفت. 


نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در ماده ۲۸، ۲۹ و ۳۰ قانون سازمان صدا و سیما به مسئله عفاف و حجاب اشاره شده است و آنچه از برنامه های رسانه ملی به جامعه پمپاژ می‌شود مغایر با قانون عفاف و حجاب است. درحالی که باید انتقال پیام عفاف و حجاب را از برنامه‌های کارشناسی عبور داده و وارد فیلم و سریال ها کنیم.


انتقاد از همکاری نکردن صدا وسیما برای جریان سازی طرح جوانی جمعیت


 در ادامه این نشست امیرحسین بانکی‌پور عضو کمیسیون فرهنگی با انتقاد از  عدم همکاری صدا و سیما در رسانه‌ای کردن طرح جوانی جمعیت یادآور شد: مسئله جمعیت موضوع مهم کشور است. متاسفانه در تصویب و ماده ۸۵ شدن آن صدا و سیما همکاری لازم را نداشت. انتظار داشتیم رسانه ملی زودتر از هر رسانه دیگری روایت سازی می‌کرد. نه تنها عکس العمل مثبتی در این راستا نداشت، بلکه شاهد جریان سازی رسانه‌های معاند از طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده بودیم.


زهره سادات لاجوردی عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تشکر از تلاش رسانه ملی گفت: رسانه ملی در طی سال‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای برای رضایت مخاطبان کرده است بویژه در ایام دهه فجر برنامه های متنوعی تولید و منتشر کرده است. اما انتظار داریم رسانه ملی مانند یک دانشگاه باشد. ضعف‌هایی که رسانه ملی دارد، قابل کتمان نیست. قوانین و ضوابط در سازمان باید بر پایه آرمان‌های انقلاب باشد.


وجود شبکه‌های بدون محتوا نیاز نیست


 در ادامه این نشست سیدرضا تقوی عضو کمیسیون فرهنگی تاکید کرد: صدا و سیما باید از دو جهت (شکلی و محتوایی) مورد بررسی قرار بگیرد. شکل و ساختار رسانه ملی دارای اشکالاتی است و متاسفانه نظام بوروکراسی در شکل این سازمان حاکم شده است. با وجود شبکه های متعدد مجازی باید فضای رسانه ملی را کوچک کنیم. آیا وجود شبکه‌های متعدد لازم است؟ در صورتی که برخی از آنها دارای برنامه‌های بی محتوا و بی کیفیت هستند.


تبلیغات زیاد در تلویزیون آزار دهنده است


رئیس مجمع نمایندگان استان تهران، افزود: تبلیغات صدا و سیما فربه است و همین حجم عظیم تبلیغات حوصله مخاطبان را سر می برد و حتی آزار دهنده شده است. آیا وجود این همه شبکه بدون محتوا نیاز است. در حال حاضر وجود بسیاری از بسترهای تولید فیلم و سریال در فضای مجازی جلوتر از صدا و سیما حرکت می کنند و دلیلی بر ریزش مخاطب رسانه ملی هستند.


وی در ادامه تاکید کرد: ساخت سریال‌های فاخر و با کیفیت مثل مختار، حضرت یوسف و امام علی(ع) که مرزهای جغرافیایی را در نوردیده و حتی در کشورهای مسلمان به زبان‌های مختلف پخش می‌شود، باید بیشتر در دستور کار برنامه های سازمان باشد.


تقوی ادامه داد:در برنامه های کارشناسی از ورزشی و اجتماعی گرفته تا مذهبی باید نظارت کلی صورت بگیرد. شکل ارائه برنامه های کارشناسی باید دارای توازون باشد. فردی که در مقابل کارشناس قرار می گیرد، باید شخص حرفه ای باشد. علی الخصوص در ساخت برنامه های دینی که می توانند روی اعتقادات مردم تاثیر مستقیمی داشته باشند. 


در ادامه حسین میرزایی عضو کمیسیون فرهنگی با انتقاد از برنامه‌های رسانه ملی گفت: تبلیغات گسترده تک فرزندی در رسانه ملی جای سوال بسیار دارد. از طرفی با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری صدا و سیما باید تدبیری در پخش برنامه‌های خود داشته باشد تا مشکل سال‌های گذشته رخ ندهد.


ساخت شبکه موسیقی در رسانه ملی


جواد نیک بین عضو کمیسیون فرهنگی درمجلس یازدهم ادامه داد: در رسانه ملی شبکه های تخصصی متعددی از قبیل شبکه سلامت، ورزش، کودک و نوجوان و….. وجود دارد اما جای شبکه موسیقی خالی است. مردم علاقمند به موسیقی فاخر ایرانی هستند. اگر به این علاقه مخاطبان توجه نشود بی شک برای برطرف کردن خواسته خود به سمت شبکه های دیگر می‌روند.


نماینده مردم کاشمر،خلیل‌آباد ،بردسکن و کوهسرخ در مجلس گفت: برنامه های بی کیفیت رسانه ملی منجر به بی اعتمادی مخاطبان شده است. باید شورای تخصصی شکل بگیرد تا شاهد تولید برنامه هایی با محتوای جذاب و تاثیرگذار در تلویزیون باشیم.


مدیران صدا و سیما تسلط کامل بر برنامه های این سازمان ندارند


در ادامه بیژن نوباوه وطن عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: دشمن بسیار باهوش است. در سایه تلاش‌های ما هم می‌تواند سخن خود را بگوید، اگر نفوذ دشمن از درون باشد بی شک خانه را ویران خواهد کرد. در حال حاضر رسانه‌ها قدرت هدایت یک جامعه را دارند و می‌توانند جامعه‌ای را به سمت خود خوانده و به هدف برسند. متاسفانه تبلیغات تجاری در تلویزیون از پوشش مجریان شروع شده و تا دیالوگ بازیگران مطرح می‌شود. نمایندگان مجلس دل نگرانی از آینده این رسانه دارند.


وی ادامه داد: سریال گاندو که در نوروز از رسانه ملی منتشر شد مخاطبان بسیاری هم داشت مورد استقبال واقع شد؛ چرایی پخش نشدن آن را نمی‌توانیم به مسائل سیاسی ارتباط دهیم باید خود صدا و سیما دلیل پخش نشدن آن را توضیح دهد.


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اعتبارات تخصیص یافته به صدا و سیما ۳ برابر شده است، اما گویا مدیران صدا و سیما تسلط کامل بر برنامه های این سازمان ندارند. 


وی در ادامه تاکید کرد: صدا و سیما حدود ۳۵ سال است که از نوشتن قانون ممانعت می‌کند و سالهاست حسابرسی درستی نشده است.


مدیریت سازمان عریض و طویلی مثل رسانه ملی کار بسیار سخت است


محمدرضا مبلغی نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی با اشاره به تلاش صدا و سیما تاکید می کند: رسانه ملی با تمام تلاشی که دارد، تولید محتوا ندارد. انتظار است در تولید برنامه ها دقت بیشتری از طرف این سازمان صورت پذیرد. مدیریت سازمان عریض و طویلی مثل رسانه ملی کار بسیار سخت و دشواری است، باید در جهت اصلاح آن حرکت کنیم. 


غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مورد عملکرد رسانه ملی خاطرنشان کرد: مدیریت رسانه کار بسیارپیچیده ای است. باید به استقلال صدا و سیما بیاندیشیم تا زمانی که اختیار آن در دست دولت‌ها شناور باشد، نمی توان عملکرد ثابتی از آن دید. فقدان نیروهای متخصص در صدا و سیما باعث نشان دادن ضعف های این سازمان شده است، امیدواریم این موضوع حل شود.


در ادامه این نشست مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی نماینده فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که توسط نمایندگان مطرح شد، باید قانون اداره صدا و سیما را پیگیری کنیم. بی شک یکی از موضوعات سال ۱۴۰۰ در کمیسیون فرهنگی همین مبحث خواهد بود که تمام جزئیات این سازمان را از استخدام تا تولید برنامه‌ها تک به تک مورد بررسی قرار می دهد.


سید احسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه می‌دهد: تغییر در فرهنگ و هنر نیازمند زمان است، نمی توان تحول را در ۲ الی ۳ ماه پیش بینی کرد، انتقاد نمایندگان مبنی بر ایراد گیری نیست، بلکه باید توجه کنیم نقاط ضعف تبدیل به یک جریان نشود. در بخش اعتبارات، مجلس تا حد توان شرایط صدا و سیما را درک کرد و تا جای ممکن این سازمان را حمایت کرد. با تمام این تفاسیر صدا و سیما باید منبع مالی مشخصی داشته باشد تا دستش زیر ساطور دولتها نباشد.


نماینده مردم فریمان و سرخس و بخش‌های احمدآباد و رضویه در مجلس افزود: ساخت سریال های الف ویژه در طی سال‌های اخیر تعطیل شده است. در برنامه ششم توسعه هم توجه ویژه‌ای به ساخت برنامه های رسانه ملی بود. 


در پایان نشست حمید شاه‌آبادی معاون رئیس سازمان در امور سیما گفت: تمام سوالات و انتقادات در خصوص رسانه ملی  دسته بندی و به صورت مکتوب ارائه شود تا در اختیار رئیس سازمان صدا و سیما قرار بگیرد. برنامه های صدا و سیما در کنار نقدهایی که وارد شد، نقاط قوت هم دارد.


وی ادامه داد: اگر نقدی بر برنامه‌های صدا و سیما است، باید دسته بندی شود. اگر مشکل از برنامه های صدا و سیما بود، در جهت رفع آنها تلاش خواهیم اگر راهکاری از طرف نمایندگان پیشنهاد شود صدا وسیما از آن استقبال خواهد کرد، اگر انتقادی از رفتار مجریان و هنرمندان است، این اشکالات ازساختار صدا و سیما نیست. ناگفته نماند در کنار اشتباهات و نقاط ضعیف، نقاط مثبت تلویزیون کم نبوده است. ساخته شدن سریال‌های متعدد با موضوعات متنوع نیازمند هزینه مالی است. با کمبود بودجه توانستیم در این مورد موفق عمل کنیم و در مورد سریال‌های الف ویژه که مخاطبان خارجی هم دارد، باید توجه کنیم این سریال ها در۵ سال ساخته و در یک سال پخش می شود. بر همین اساس هزینه تهیه این سریال‌ها بسیار زیاد است. با این شرایط رسانه ملی توانست در این زمینه موفق عمل کند.


معاون رسانه ملی در مورد انتقادهای دیگر نمایندگان در مورد رشد جمعیت گفت: رشد  جمعیت و تعالی خانواده در سریال‌های رسانه ملی ازجمله «نون خ»  و« پایتخت» به نمایش گذاشته شد بطوری که در سکانس‌هایی از فیلم به اهمیت خانواده  و جوانی جمعیت توجه می کند.


 در پایان این جلسه مقرر شد قانون اداره صدا و سیما که یکی از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب در طی سال‌های اخیر بوده و تاکنون به نتیجه نرسیده است، جزو اولویت های نخست کمیسیون فرهنگی در سال جدید باشد و همچنین مبحث فضای مجازی و مدیریت بر آن در کنار ظرفیت رسانه ملی به لحاظ کمی و کیفی و بودجه اختصاص یافته به این سازمان از جمله موضوعاتی بود که به آن پرداخته شد./


پایان پیام


 

[ad_2]

Source link

مطالب مرتبط