۱۴:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱

اعمال شب عید فطر| میزان کفاره و فطریه ۱۴۰۳| نحوه خواندن نماز عیدفطر

حجت الاسلام و المسلمین اعمال شب عید فطر را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حجت الاسلام و المسلمین اعمال شب عید فطر را تشریح کرد.

 

غسل در هنگام غروب آفتاب
شب‌زنده‌داری به نماز، دعا، استغفار
زیارت امام حسین (ع) که فضیلت بسیار دارد
پس از نماز مغرب و عشا و نماز صبح و نماز عید بخوانید:
اللّٰهُ أَکْبَرُ اللّٰهُ أَکْبَرُ لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَاللّٰهُ أَکْبَرُ اللّٰهُ أَکْبَرُ وَ لِلّٰهِ الْحَمْدُ، الْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلَیٰ مَا هَدانا، وَلَهُ الشُّکْرُ عَلَیٰ مَا أَوْلانا
ده مرتبه بگویید: یا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَی الْبَرِیهِ یا بَاسِطَ الْیدَینِ بِالْعَطِیهِ یا صَاحِبَ الْمَوَاهِبِ السَّنِیهِ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ خَیرِ الْوَرَی سَجِیهً وَ اغْفِرْ لَنَا یا ذَا الْعُلَی فِی هَذِهِ الْعَشِیهِ.

نماز شب عید سعید فطر

ده رکعت نماز در شب آخر ماه رمضان به صورت پنج نماز دو رکعتی

چهارده رکعت نماز اقامه کنید. بعد از هر دو رکعت سلام دهید و در هر رکعت بعد از حمد، یک بار آیهالکرسی و سه مرتبه توحید خوانده شود.

شب عید فطر دو غسل دارد: یکى در اول شب، و یکى در آخر شب، و آن شب احیاء و زنده‌دارى است‌یعنى تا به صبح به عبادت و قیام و ذکر و یاد محبوب و معشوق ازلى و حبیب سرمدى مشغول بودن، و در روز عید نیز غسل دارد.

و رفتن براى نماز عید، و با تمام مردم در صحرا بجاى آوردن، و آنرا با کیفیتى خاص، در دو رکعت و با نه قنوت بجاى آوردن، و زبان به ذکر تهلیلات گشودن که: اللَه اکبر، اللَه اکبر، لا اله الا اللَه و اللَه اکبر، اللَه اکبر، و لله الحمد و الحمد لله على ما هدانا و له الشکر على ما اولانا.

زکات فطره یا فطریه:

زَکات فِطره یا فِطریه از واجبات مالی اسلام است که در روز عید فطر پرداخت می‌شود. مقدار زکات فطره برای هر نفر، سه کیلوگرم از خوراک معمول مردم؛ مانند گندم و برنج است که معادل پولی‌ آنها را هم می‌شود پرداخت کرد. طبق فتوای فقیهان، این زکات بر کسی واجب است که در شب عید فطر فقیر نبوده و عاقل، بالغ و هوشیار باشد.
مراد از زکات فطره زکات خلقت خواهد بود. به این اعتبار به زکات فطره زکات بدن نیز گفته مى‌شود؛ زیرا موجب سلامت جسم از آفتها مى‌گردد. به معناى دوم، مراد از زکات فطره، زکات اسلام است. تناسب بین زکات فطره و اسلام از این جهت است که زکات از ارکان و شعائر اسلام به شمار مى‌رود و در کاربرد سوم، معناى زکات فطره، زکات افطار از روزه خواهد بود
در روایتی از امام صادق علیه اسلام آمده «إنّ مِن تَمامِ الصَّومِ إعطاءَ الزَّکاهِ یعنی الفِطرَهَ کما أنَّ الصَّلاهَ علی النبِیّ صلی الله علیه و آله مِن تَمامِ الصّلاهِ، لأنّه مَن صامَ و لَم یُؤَدِّ الزَّکاهَ فلا صَومَ لَهُ إذا تَرَکَها مُتَعَمِّدا، تمامیت روزه به دادن زکات (فطریه) است، همچنان که تمامیت نماز به صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله است، زیرا اگر کسی روزه بگیرد و زکات فطره را عمداً ندهد از روزه بی بهره است.
زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نان‌خور او هستند، هر نفر به‌اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) ازآنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرت و مانند این‌ها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از این‌ها را بدهد کافى است.
یا اینکه از روی عمد روزه نگرفته برای گردن کلفتی
کفاره یک روز روزه عمد ۹۶۰ هزار تومان و کفاره یک روز روزه عذر ۱۶ تومان است.

 نماز روز عید فطر

وقت نماز عید فطر از طلوع آفتاب است تا ظهر، ولی مستحب است که نماز عید قربان را بعد از طلوع آفتاب بخواند و در عید فطر مستحب است بعد از طلوع آفتاب افطار کند و زکات فطره را بدهد و بعد نماز عید را بجا آورد.

اقامه آن همانند نماز صبح است با این تفاوت که به جای سوره توحید در رکعت اول و دوم مستحب است به ترتیب سوره‌های اعلی و سوره شمس خوانده شود، به علاوه اینکه رکعت اول ۵ و رکعت دوم ۴ قنوت دارد.

پس از آن خطبه نماز عید فطر توسط امام جماعت بیان می‌شود.

رکعت اول: در رکعت اوّل بعد از خواندن حمد و سوره باید پنج تکبیر گفت و بعد از هر تکبیر یک قنوت خواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود، بعد دو سجده به جا آورد و برخیزد.

رکعت دوم: در رکعت دوّم بعد از خواندن حمد و سوره چهار تکبیر گفته می‌شود و بعد از هر تکبیر قنوت خوانده می‌شود و بعد از تکبیر پنجم به رکوع رفته و بعد از رکوع دو سجده به جا آورد و تشهّد و سلام گفته می‌شود.

نماز عید، سوره مخصوصی ندارد، ولی بهتر است که در رکعت اوّل آن سوره شمس (سوره ۹۱) و در رکعت دوّم سوره غاشیه (سوره ۸۸) را بخوانند، یا در رکعت اوّل سوره اعلی (سوره ۸۷) و در رکعت دوّم سوره شمس را بخوانند

نماز عید فطر ، اذان و اقامه ندارد، مستحب است موذن سه بار ذکر: الصلاه بگوید.

مستحب است بعد از نماز مغرب و عشا شب عید فطر و بعد نماز صب تا عصر روز عید این تکبیرها گفته شود: اَللهُ اَکبرُ اَلله اَکبرُ، لا اِلهَ اِلّا اللهُ وَ اللهُ اَکبرُ، اَلله اَکبرُ وَ لِله الحَمدُ، اَلله اَکبَرُ عَلی ما هَدانا
مستحب است قبل از نماز عید غسل کند و دعاها و اعمال قبل و بعد نماز عید فطر را برای ثواب بیشتر بجا آورد.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط