به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ، رضا مراد صحرایی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در نشست کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس که در محل باشگاه فرهنگیان تبریز برگزار شد، گفت: آموزش و پرورش باید قوی شود و لازمه این قوی شدن نیز، نخست قوی شدن درونی است چرا که بعضی مسائل در درون آموزش و پرورش است که باید حل شوند و دوم قوی شدن بیرونی است چرا که چندین نهاد تصمیم گیر در درون نظام تعلیم و تربیت وجود دارد و چندین نهاد تصمیم گیر دیگر در بیرون نظام تعلیم و تربیت است که باید با یکدیگر همگام و همنظر باشند.
زمان قطعی بررسی اعتراضات رتبه بندی
وی متذکر شد: تربیت معلم برای نظام تعلیم و تربیت مانند کبد است که باید مدام خون تازه به آن برساند. سال ۹۷ و ۹۸، بیست و پنج هزار دانشجو پذیرفته شد و سال ۹۷ وضعیت به گونهای بود که رهبر معظم انقلاب به دانشگاه فرهنگیان رفتند و سالهای بعد هم که درگیر کرونا بودیم، پذیرش دانشجو کمتر شد و معلمان به صورت آموزش از راه دور تربیت شده و بسیاری از نمازخانهها تبدیل به کلاس شدند.
صحرایی افزود: اگر میخواهیم کشور به آن درجهای که مدنظر داریم برسد باید یک راهبرد در صدر راهبردهای کشور بنشیند و آن راهبرد آموزش و پرورش است، یعنی هرکاری که میکنیم اگر آموزش و پرورش باشد آن موقع موفق خواهیم بود.
وی تصریح کرد: معلم پایه اصلی، اساسی و نبض آموزش و پرورش است که اگر خوب کار نکند هیچ چیزی خوب کار نخواهد کرد، لذا در این راستا ابتدا باید مقام و منزلت معلم مورد احترام قرار بگیرد که لازمه انجام این کار تصمیم بین سه نوع مدیریت منفعل، فعال و پیشدستانه است که اگر مدیریت پیش دستانه را الگوی خود قرار دهیم، قطعاً موفق خواهیم شد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: رتبه بندی معلمان تا پایان اردیبهشت سال جاری تمام خواهد شد و از خرداد نیز به اعتراض ها رسیدگی خواهد شد که این اعتراض ها دو حسن برای دستگاه تعلیم و تربیت دارد نخست؛ احقاق حق معلم است و دوم فهمیدن اشکالات عمده آیین نامه و حل کردن آن ها است.
وی گفت: کنکور ۱۴۰۲ از موضوعات فوری نظام و تعلیم و تربیت است، زیرا اهمیت کنکور به دلیل نقشی که در ارتقای تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش دارد کمتر از رتبه بندی نیست، اما موضوعی که حایز اهمیت است و نیاز به رسیدگی دارد این است که زیر ساخت آزمونهای نهایی آن طور که انتظار میرود فراهم شود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برنامه هفتم بسیار مهم است و باید این برنامه برای نظام تعلیم و تربیت بسیار قوی برنامهریزی شود تا در اجرای آن نیز به مشکل نخوریم. روح برنامه هفتم براساس نظم و انظباط است؛ لذا در نظام تعلیم و تربیت همه خدمتگزاران باید به وظایف خود به درستی عمل کنند.
وی افزود: نقشه راه ما باید پیش از آغاز هر سال تحصیلی مصوب شود؛ وجود یکپارچگی در معاونتهای گوناگون وزارت آموزش و پرورش بسیار حایز اهمیت است؛ چرا که در سایه اتحاد و وحدت همگانی میتوان به اهداف والا در خصوص تعلیم و تربیت دست یافت، همه دستگاهها باید پای کار نظام آموزش و پرورش باشند که اگر کسی همکاری نکند مطالبهگری خواهیم کرد، مدرسه یک اصل است که همه به آن باز میگردیم.
اخبار رتبه بندی فرهنگیان
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان این که خلاء ادراکی، عاطفی، شناختی و ارتباطی بین معلمان و متعلمان اتفاق افتاده است که سبب میشود برخی از معلمان به دلیل نداشتن آگاهی از تحولات جهان بیرونی نتوانند با نسل امروزی ارتباط بگیرند، اظهار کرد: معلمان باید تقویت شوند و دانش آموزان نیز علم را به شیوه مطلوب و مورد نیاز فراگیرند.
وی گفت: در برنامه هفتم برنامهریزی خواهیم کرد تا ۵۰ درصد دانش آموزان به سمت رشتههای فنیوحرفهای سوق یابند. بدون حضور معلم نمیتوان تحول ایجاد کرد، لذا باید ارتباط بین دستگاه آموزش و پرورش و معلمان را قویتر کنیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با مروری بر برخی اهدافی که در برنامه هفتم پیگیری میشود، پر کردن خلاء ادراکی، عاطفی و شناختی بین معلمان و متعلمان، ضرورت سوق دادن۵۰ درصد دانش آموزان متوسطه به سمت رشتههای فنی وحرفهای، ضرورت تغییر برنامه درسی و کاهش حجم دروس، جذب کمک خانوادهها در امر تعلیم و تربیت، مرتبط کردن مدرسه، مسجد و منزل به هم و تدریس با استفاده از روشهای ترکیبی و جذب ۱۱ هزار مربی پرورشی را از جمله اهداف عنوان کرد.
صحرایی افزود: یکی از کم نقصترین سندهایی که میتوان اهداف انقلاب اسلامی را با آن پیش برد سند تحول بنیادین است. فصل هفتم سند تحول را با قدرت دنبال خواهیم کرد و از تمام قوای خود برای بهروزرسانی آن بهرهمند خواهیم شد. آموزش و پرورش در اجرای سیاستهای سند تحول بنیادین تنها یک مجری است که لازمه آن همکاری همه جانبه تمامی دستگاهها برای پیشبرد اختصاصی آن است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش دوراندیشی را نیاز آموزش و پرورش عنوان و بر ضرورت همکاری و همراهی مجلس و کمیسیون آموزش مجلس با نظام تعلیم و تربیت تاکید کرد و گفت: مدیران شامل سه دسته گذشتهنگر، حالنگر و آیندهنگر هستند که برای آموزش و پرورش مدیر آیندهنگر مورد نیاز است.
صحرایی افزود: کشورهایی که برای ما الگویی برای توسعه و پیشرفت شدهاند، از آموزش و پرورش شروع کردهاند؛ برخی کشورهای فاقد جاده در پایتختشان مدرسههای مدرن دارند، اما در بسیاری از خیابانهای مدرنمان، مدرسه نداریم.
وی با بیان اینکه راه داشتن ایرانی قوی، داشتن آموزش و پرورش قوی است، تصریح کرد: این کار مهم باید از درون آموزش و پرورش صورت بگیرد؛ اما آموزش و پرورش به قدری بزرگ شده است که جریان اطلاعات و بازخوردها درآن به کندی صورت میگیرد.
صحرایی متذکر شد: برای رسیدن ایران به جایگاهی شایسته باید بگوییم اول آموزش و پرورش؛ اما چگونه میتوان آموزش و پرورش را که سهم آن از بودجه کشور از بسیاری از کشورها کمتر است، در صدر نشاند و به همین علت امروز کارکردن در آموزش و پرورش عشق و ایثار و فداکاری میخواهد.
وی در ادامه با اشاره به معیشت، منزلت و مرجعیت معلم، گفت: مرجعیت معلم به رفتار خود معلم وابسته است و مشکل معیشت معلم باید توسط مجلس و دولت حل شود، اما در این میان نباید از منزلت و مرجعیت معلم غفلت کنیم.
صحرایی در مورد برنامه درسی خاطرنشان کرد: برنامه درسی باید کم حجم و نافع باشد تا به تعبیر مقام معظم رهبری دانش آموزان از خواندن آن لذت ببرند، لذا باید به برنامه درسی نگاه ملی باشد.
وی با اشاره به نقش اساسی خانواده در تربیت دانش آموزان گفت: بدون کمک خانوادهها تربیت اتفاق نمیافتد به همین دلیل باید از طرح «سه میم»(پیوند مسجد، مدرسه و منزل) پیروی کنیم تا شاهد نقش آفرینی خانواده و مساجد باشیم.
۹۳۵ هزار معلم مشمول رتبهبندی شدند/ افزایش قابلتوجه تعهدات بیمه تکمیلی فرهنگیان
محمدرضا ابراهیمی مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان پیش از ظهر امروز در جمع مدیران و معاونین مدارس آموزشوپرورش نطنز و بادرود اظهار کرد: منطقه نطنز و بادرود خاستگاه اولیا الله و امامزادگان واجبالتعظیم و شهدای گرانقدر انسانهای بزرگ است و مدیران این دو اداره پیگیریهای مستمر برای توسعه و تعالی آموزشوپرورش داشتهاند.
وی افزود: اگر در جامعهای نگاه خوبی به آموزشوپرورش وجود داشته باشد آن جامعه دیگر دچار ناهنجاری آسیبهای اجتماعی نمیشود و زندانها تعطیل و فرهنگ متمدن و بهداشت و خدمات اجتماعی گسترش و انسانهای فرهیخته در آن تربیت میشوند و در هر جامعهای آموزشوپرورش بهاداده شود کمیها و کاستیها از آن جامعه خالی خواهد شد.
ابراهیمی بیان کرد: در دورههای گذشته اولویت اول اقتصاد بود و فرهنگ به حاشیه رفت، مقام معظم رهبری در کلامشان موضوع تهاجم فرهنگی، اشاعه فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی و این اواخر برای فضای مجازی کلمه قتلگاه فرهنگی را به کار بردن و اینجاست که باید جامعه به موضوع فرهنگ توجه ویژهای داشته باشد.
در سند تحول بنیادین دانشآموز باید به مراتبی از حیات طیبه دست پیدا کند
مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان عنوان کرد: سند تحول بنیادین مدنظر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۰ رونمایی شد و خاستگاه اصلی سند دانشآموز است و دانشآموز باید به مراتبی از حیات طیبه برسد و در سند تحول نیروی انسانی و معلم را رساننده دانشآموز و حیات طیبه معرفی کردند معلم در سند تحول مربی تلقی میشود که با همه شئون دانشآموزان و ابعاد مادی و معنوی و اجتماعی و سیاسی و همهچیز دانشآموز سرکار دارد.
وی گفت: بعد از تغییرات در دوران گذشته جایگاه معلم را پایین آوردند و معلم را به آموزشدهنده صرف تبدیل کردند، این بدترین ظلم به معلم بود اگر صرف آموزش باشد فضای مجازی و فایلهای صوتی و تصویری میتواند این کار را انجام بدهد، اما معلم یا مربی باید در کنار دانشآموز روش و منش را منتقل کند اینجاست که ما میگوییم مربی الگوست و باید در کنار الگو گیرنده حضورداشته باشد.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: یکی از موارد سند تحول موضوع رتبهبندی بوده است، مجلس فعلی حدود یک و نیم سال قبل از دولت فعلی روی کارآمد دولت قبل را موظف به اجرای رتبهبندی کرد مصوبه گذرانده شد و اعتباری روی برگه برای بودجه ۱۴۰۰ با عنوان ۲۰ همت برای ۳ سال تعیین شد، وقتی دولت فعلی روی کارآمد این اعتبار به ۳۸ همت تبدیل و میزان از سه سال به یک و نیم سال تغییر پیدا کرد، رتبهبندی فرآیند بسیار پیچیدهای داشت و ساعات بسیار زیادی برگزار شد و در بعد از فرازوفرودهای بسیار مورد تأیید مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان قانون اساسی و دولت قرار گرفت و چهار ماه فرصت برای اجرای رتبهبندی تعیین شد.
مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان تأکید کرد: اگر در سال ۱۴۰۱ احکام رتبهبندی صادر نمیشد در سال ۱۴۰۲ تحت تأثیر منفی قرار میگرفت، اعتبار سال ۱۴۰۱ جذب نشده بود و برای سال بعد هم نمیتوانستیم اعتبار جذب کنیم، قرار بود در رتبهبندی ۶۴۰ هزار نفر شامل رتبهبندی شوند که در حین اجرا این عدد به ۹۳۵ هزار نفر رسید و مشمول رتبهبندی اضافه شد اما به عدد ریالی چیزی اضافه نشد.
صدور ۶۰ میلیون حکم کارگزینی برای همکاران فرهنگی در موضوع رتبهبندی
وی ادامه داد: همکاران ما در وزارت خانه، اداره کل وادارات بالغبر ۶۰ میلیون حکم برای رتبهبندی صادر کردند، ازلحاظ امور اداری کار بسیار طاقتفرسا است تا اواخر سال ۱۴۰۱ احکام صادر شد هرچند تعداد زیر نارضایتی برای این احکام دارند که ضمن اینکه اعتراضات بررسی میشود، مقداری از آن به موضوع کمبود منابع برمیگردد.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: یک ساعت کار معلم از چند روز کار کارمند ارزش بیشتری دارد و این موضوع در کرونا خودش را نشان داد، وقتی در جامعه کرونا فراگیر و مدارس تعطیل شد همه جامعه متوجه این موضوع شدهاند که واقعاً معلم کار سختی را در تعلیم و تربیت بر عهده دارد و جامعه پذیرفت که کار معلم به یک ساعت ختم نمیشود، اگر ۵ دقیقه معلم کار انجام بدهد بهاندازه چند ساعت برخی از ادارات است، معلم کارمند دولت نیست معلم امروز در سند تحول بنیادین با هیئتعلمی دانشگاه مقایسه میشود در افق نهایی رتبهبندی این بوده است که معلم باید به خودش با هیئتعلمی دانشگاه تهران مقایسه شود و هنوز تا رسیدن به افق فاصلهداریم.
کمبود ۱۵ هزار نیروی انسانی معلم در اصفهان
مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان ادامه داد: در سال ۹۱ و طبق سند تحول بنیادین دانشگاه فرهنگیان تأسیس و مقرر شد سالانه ۲۵ هزار دانشجو معلم پذیرش کند، اما این کار انجام نشد و امسال و سالهای اخیر دارد کمبود نیروی انسانی خودش را نشان میدهد، یک طرز تفکری وجود داشت که چرا ما باید دانشگاه فرهنگیان راه بیندازیم، بیایم از لیسانس و فوقلیسانسها استفاده کنیم و این عدد ۲۵۰۰۰ درزمانی به سه هزار و ۳۰۰ نفر رسید که نتیجه آن امروز کمبود شدید نیروی انسانی است که در استان اصفهان از ۶۰ هزار نیروی موردنیاز ۱۵ هزار نیرو را ما نداریم و بایستی از بازنشستگان عزیز در تدریس استفاده کنیم.
وی گفت: دولت جدید توجه ویژه به دانشگاه فرهنگیان داشته و امسال بیش از ۲۵ هزار دانشجو معلم پذیرفته و گزینش شدند و در ورودیهای ۱۴۰۱ رتبه ۲، رتبه ۹ و حتی رتبه زیر ۱۰۰ کنکور سراسری جذب دانشگاه فرهنگیان شد و این عدد بیشتر هم خواهد شد.
استخدام ۲۵ هزار نیروی خدماتی برای وزارت آموزشوپرورش برای مدارس کشور
ابراهیمی بیان کرد: امروز کمبود نیروی خدماتی داریم و وزارت آموزشوپرورش مجوز استخدام ۲۵ هزار نفر را اخذ کرده که در اواخر تابستان آزمون آن برگزار خواهد شد، در دوره ابتدایی آزمون برگزار در دوره متوسطه، پرورشی و نیروهای خدماتی هم آزمون برگزار و نیروها جذب خواهند شد.
مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان ادامه داد: از کارهای خوب دیگر دولت این بود که سرانهای که از سال ۱۳۹۰ تاکنون پرداختنشده بود از بهمن ۱۴۰۰ مجدد پرداخت آن را آغاز کرد، البته این سرانه کافی نیست اما بازهم این سرانه مدارس واریز خواهد شد.
وی در خصوص بیمه تکمیلی فرهنگیان گفت: سقف بیمه در سال ۱۴۰۲ در قرارداد دوم افزایش خواهد یافت و تعهدات و تنوع خدمات بیمهای برای همکاران فرهنگی افزایش قابلتوجهی خواهد داشت.
طرح رتبهبندی فرهنگیان از گامهای مؤثردر اعتلای تعلیم و تربیت است
علی رضا رحیمی در دیدار جانشین سپاه امام علی بن ابی طالب (ع) قم گفت: ارتقای جایگاه آموزش و پرورش و معلم در بطن جامعه یکی از خواستههای همیشگی مقام معظم طی دیدار سالهای اخیر با مسئولان آموزش و پرورش بوده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم ادامه داد: به هر اندازه که جایگاه و هویت معلم در جامعه بیشتر شود، نفع و سود آن به دانش آموزان و جامعه بر میگردد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به اهمیت و ضرورت طرح رتبهبندی فرهنگیان را یکی از گامهای مؤثر در بهبود فرهنگ عمومی و اعتلای تعلیم و تربیت یاد کرد و گفت: طرح رتبه بندی منافع ملی عمومی جامعه را تأمین میشود، عدم اجرای آن طی سالهای اخیر یکی از ترک فعلهای مهم بوده است.
رحیمی همچنین از آمادگی آموزش و پرورش استان برای برگزاری کلاسهای آموزش سواد رسانهای در دو سطح دانش آموزان و فرهنگیان با مشارکت و همراهی بسیج فضای مجازی سپاه استان قم خبر داد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم بیان کرد: آموزش و پرورش استان قم در مباحث فرهنگی، تعلیم و تربیت همراه و همگام با سپاه امام علی بن ابی طالب علیه السلام است.
سردار مهدی کبیری پور نیز در این دیدار در سخنانی با اشاره به اهمیت نظام تعلیم و تربیت در تربیت نیرویهای کارآمد برای جامعه،تصریح کرد: سپاه استان در مسیر تعلیم و تربیت همراه، همدل و همسنگر آموزش و پرورش قم است.
کبیری پور همچنین با اشاره به اهمیت توجه برای ارتقای کمی و کیفی نظام آموزشی،عنوان کرد: شایسته است نسبت به تربیت صحیح نسل جدید در محیط کالبدی و به خصوص در فضای مجازی توجه کافی صورت بگیرد.
جانشین سپاه استان قم با اشاره به برپایی نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوا و فضای سپاه از شنبه هفته آینده در باغ موزه دفاع و دفاع مقدس قم، گفت: سپاه استان قم نوبت صبح این نمایشگاه را برای دانشآموزان و دانشجویان اختصاص داده است، تلاش میشود این نمایشگاه به صورت دائمی در باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس قم برپا شود.
پایان*/
اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.
برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.
برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.