۰۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲

اجتماعی

آخرین خبر از همسان سازی حقوق بازنشستگان| ابلاغ همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

همسان سازی حقوق بین بازنشسته ها چگونه است؟

آخرین خبر از همسان سازی حقوق بازنشستگان| ابلاغ همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ، یعنی حقوق فردی که در گروه شغلی بازنشستگی، حقوق پایینی دارد به کسی که حقوق بالایی دارد، نزدیک شود. و امروز با شنیدن همسان سازی حقوق خیلی از بازنشسته ها خوشحال شدند. برای مشاهده جزئیات اندیشه معاصر را دنبال کنید.

متناسب سازی حقوق بازنشستگان

یکی از مواردی است که سال ها بازنشستگان خواستار آن هستند و حال متناسب سازی حقوق بازنشستگان کم کم دارد رنگ واقعیت می گیرد مهدی عیسی‌زاده نماینده میاندوآب نیز در تذکری خواستار اجرایی شدن قانون متناسب سازی حقوق بازنشستگان و تعیین تکلیف طرح ساماندهی کارکنان دولت شد.

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، محمدحسن آصفری، نماینده اراک، اعلام کرد که در روزهای پایانی دوره مجلس یازدهم، از دولت انتظار می‌رود که اقدامات لازم برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان را اجرایی کند. همچنین، انتظار می‌رود که سازمان برنامه و بودجه منابع لازم را اختصاص داده و تعیین کند.

 همسان سازی حقوق بازنشستگان

همسان سازی حقوق بازنشستگان

 

اجرای دور جدید همسان سازی حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی؛ افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ آنگونه که اعلام شده است ۲۰ درصد خواهد بود، این رقم ابتدا ۱۸ درصد بود که بعد از بررسی ۲ درصد به آن اضافه شد.

به این ترتیب افزایش حقوق ۱۴۰۳ کارمندان معادل ۲۰ درصد است، به این ترتیب رقم حقوق کارمندان به ۶۳،۶۹۹،۴۰۸ ریال رسیده است که با مزایا و اضافات آن حداقل حقوق دریافتی ۱۰ میلیون تومان است. از سویی دیگر افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ برای کارگران نیز ۲۰ درصد خواهد بود و حداقل حقوق آن‌ها ۹ میلیون تومان [۹،۰۰۰،۰۰۰]خواهد بود.

هیات عالی نظارت در ادامه رسیدگی به موارد مغایرت بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور با سیاست‌های کل نظام در جلسه عصر امروز خود که به ریاست آیت الله آملی لاریجانی تشکیل شد، بند (س) تبصره ۶ بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور مصوب مجلس را مغایر سیاست‌های کلی نظام ندانست و با متناسب سازی حقوق آنها موافقت کرد.

براساس اعلام مرکز رسانه و روابط عمومی مجمع هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت، کار بررسی بودجه سال ۱۴۰۳ از امروز در هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور اعضا و نمایندگان روسای سه قوه، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی آغاز شد و به بررسی کلیات بودجه مصوب مجلس و برخی مفاد آن پرداخت.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ بیان کرد: کمیسیون تلفیق تصویب کرد که حداقل حقوق شاغلان در سال آینده ۱۰ میلیون تومان و حداقل حقوق انها ۹ میلیون تومان باشد.

نگاهی به وضعیت حقوق

مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی با جامعه آماری چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بخش اعظمی از جامعه کشور را به خود اختصاص داده‌اند که براساس آمارهای این سازمان ۷۰ درصد آنان حداقل‌بگیر با پایین‌ترین رقم حقوقی و ۳۰ درصد در سایر سطوح هستند.

مستمری پرداختی سازمان تامین اجتماعی به مستمری بگیران تحت پوشش خود به واسطه اینکه برخی از حداقل‌بگیران ۱۰ سال سابقه بیمه‌پردازی دارند و برخی دیگر نیز به دلیل از کار افتادگی یا بازماندگی کمتر از ۳۰ سال میانگین پرداختی بیمه در این سازمان را دارند، نسبت به سایر صندوق های بازنشستگی متفاوت است و اغلب آنان به مراتب مستمری کمتری از بازنشستگان ۳۰ ساله تامین اجتماعی و نیز دیگر صندوق‌های بیمه دریافت می‌کنند.

صندوق کشوری به عنوان دومین صندوق بزرگ کشور با یک میلیون و ۷۰۰ هزار وظیفه‌بگیر و بازنشسته تحت پوشش اکنون به بیش از یک میلیون و ۳۲۷ هزار و ۹۷۵ حقوق و مستمری پرداخت می‌کند. میانگین حقوق‌بگیران این صندوق در پایان شهریور سال ۱۴۰۲ به عدد ۱۱ میلیون و ۲۹۱ هزار تومان رسیدکه این رقم در شهریور سال گذشته هفت میلیون و ۹۵۲ هزار تومان بود.

بند ث ماده ۳۱ حذف شد که در این بند آمده بود: «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است با رعایت جزء (۳) بند «الف» ماده واحده قانون برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور مصوب ۱/ ۴/ ۱۴۰۰، پنجره واحد خدمات حمایتی و پرونده الکترونیک رفاهی افراد یا خانوار را به‌طور کامل راه‌اندازی نماید. دستگاههای اجرائی که به هر شکل از اقشار آسیب‌پذیر حمایت می‌کنند مکلفند تمامی حمایت‌های نقدی و غیرنقدی خود را از طریق این پنجره ارائه دهند.متقاضیان دریافت حمایت‌ها نیز باید از این طریق برای دریافت حمایت‌های مذکور اقدام کنند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است گزارش عملکرد این بند را هر ۶ ماه یکبار به کمیسیون اجتماعی و معاونت نظارت مجلس ارسال نماید.»نمایندگان مجلس مصوب کردند که مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به حداقل دستمزد همان سال، با نود درصد (۹۰%) نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقراری مستمری، متناسب گردد.میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ بیان کرد: میزان افزایش حقوق بازنشستگان نیز ۲۰ درصد تعیین شد، البته بازنشستگان علاوه بر ۲۰ درصد، شامل ۴۰ درصد اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان براساس برنامه هفتم توسعه هم می‌شوند.وی بیان کرد: میزان افزایش حقوق بازنشستگان نیز ۲۰ درصد تعیین شد، البته بازنشستگان علاوه بر ۲۰ درصد، شامل ۴۰ درصد اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان براساس برنامه هفتم توسعه هم می‌شوند.

حداقل حقوق بازنشستگان در سال آینده ۹ میلیون تومان اعلام شده است.عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ بیان کرد: کمیسیون تلفیق تصویب کرد که حداقل حقوق شاغلان در سال آینده ۱۰ میلیون تومان و حداقل حقوق بازنشستگان ۹ میلیون تومان باشد.افزایش ۱ درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده به ۱۰ درصد برای تامین منابع متناسب‌ سازی حقوق بازنشستگان به ادارات مالیاتی کشور ابلاغ شد.افزایش حقوق بازنشستگان در فروردین ماهافزایش بیست درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، کشور و لشگری در سال ۱۴۰۳ به تصویب مجلس رسید .باید منتظر ماند و دید آیا افزایش حقوق بازنشستگان در فروردین ماه اعمال خواهد شد یا خیر، اما اگر این افزایش حقوق اعمال نشود، فیش حقوقی آنها مشابه فیش حقوقی سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

در سال ۱۴۰۲ میانگین حقوق آنها از ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به حدود ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. در این سال بسیاری از حداقلی بگیران تأمین اجتماعی حدود ۷ میلیون تومان حقوق گرفتند که این انتظار وجود که حقوق آنها در سال جاری به حداقل ۱۰ میلیون تومان برسد.محمد مخبر در آیین تجلیل از بازنشستگان و مستمری بگیران نمونه سراسر کشور سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه دولت با جدیت پیگیر متناسب سازی حقوق بازنشستگان است و تا پایان دولت این موضوع حل خواهد شد، گفته است: حداقل کف حقوق ماهیانه ۶ میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی از نظر دولت قابل قبول نیست و باید مساله حداقل حقوق دریافتی و افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی هر چه سریعتر حل شود.

معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرد: حداقل حقوق ماهانه بازنشستگان به حدود ۱۰ میلیون تومان رسید.در حالیکه اعلام شده بود افزایش حقوق بازنشستگان از اردیبهشت ماه اعمال می شود حالا وزیر کار تاکید کرده بازنشستگان در ماه جاری منتظر اعمال افزایش حقوق خود باشند.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط