۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲

آئین نامه رتبه بندی معلمان مورد بازنگری قرار گیرد/ دلایل سیاسی علت حذف برخی معلمان از رتبه‌ بندی بود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، مهرداد گودرزوندچگینی در نشست علنی روز دوشنبه، ۸ خردادماه در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی اظهار داشت: فوق العاده جذب معلمان آموزش و پرورش در آستانه رأی اعتماد به وزیر جدید باید مورد بازنگری قرار...

آخرین اخبار رتبه بندی فرهنگیان 25 خرداد | آیین نامه رتبه بندی معلمان در فضای مجازی غلط است! / ادعای جنجالی این نماینده به ایرادات رتبه بندی معلمان / نقدهای غیر کارشناسی بر رتبه بندی در رسانه ها!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، مهرداد گودرزوندچگینی در نشست علنی روز دوشنبه، ۸ خردادماه در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی اظهار داشت: فوق العاده جذب معلمان آموزش و پرورش در آستانه رأی اعتماد به وزیر جدید باید مورد بازنگری قرار گرفته، همچنین آئین نامه اجرایی رتبه بندی نیز لازم است مورد توجه قرار گیرد و اصلاحاتی روی آن صورت گیرد.

وی افزود: وام های زیر ۱۰۰ میلیون تومان نیز توسط بانک ها بلوکه شده و پرداخت وام متوقف شده است، همچنین از وزارت کشور و وزارت کشاورزی می خواهم عنایت ویژه ای به موضوع پرداخت فوق العاده ویژه نیروها داشته باشد و چه تفاوتی میان نیروهای این وزارتخانه با سازمان برنامه است.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی در تذکر دیگر خود با توجه به مشکلات حوزه انتخابیه، گفت: دلیل عدم تخصیص اعتبارات لازم برای جاده بخش انبارلو چیست؟ همچنین به وزیر نیرو متذکر می شوم وضعیت آبرسانی رودبار و رستم آباد بحرانی است و ۱۴ روستای بلوکات که قرار بود از سد آیت الله بهجت تغذیه شوند بلاتکلیف مانده اند.

حذف معلمان از رتبه‌بندی به دلایل سیاسی

هرچند در قانون رتبه‌بندی هیچ تبصره یا ماده‌ای درخصوص حذف معلمان از رتبه‌بندی وجود ندارد، اما برخی معلمان می‌گویند از این طرح حذف شده‌اند و دلیل حذف خود را دلایل سیاسی مطرح کرده‌اند.

مطابق معمول، دستگاه‌های مسئول بویژه وزارت آموزش و پرورش در این روزها هنوز واکنشی نشان نداده‌اند و دستگاه‌های نظارتی نیز رسما حرفی از آن نزده‌اند اما گزارش‌ها و پیگیری‌ها از بروز مشکلات غیرعلمی و غیرصنفی در مسیر رتبه‌بندی تعدادی از معلمان حکایت دارد.

در همین راستا، اخیرا روزنامه اعتماد در گزارشی از حذف ۲۵۰ معلم از جریان رتبه‌بندی خبر داد و درباره علت آن نوشت: ریشه بسیاری از این برخوردها به مصوبه‌ای بازمی‌گردد که وزارت کشور ابلاغ کرده است؛ مصوبه‌ای که از طریق استانداری‌ها به اداره کل‌های آموزش و پرورش ابلاغ و کمیته‌های «فوریت‌ها و پیگیری‌های ویژه آموزش و پرورش» آن را اجرا کرده است. در این ابلاغیه دو گزاره «حذف رتبه‌بندی» و «تنزل رتبه» معلمان به عنوان راهکار مقابله با تجمعات صنفی عنوان شده است.»

هرچند دلیل اشاره‌شده به صورت مستقل قابل تأیید یا رد نیست، اما پیگیری‌ها نیز نشان می‌دهد که از ابتدای اجرای طرح رتبه‌بندی برخی معلمان مشکلات و گلایه‌های متعددی درباره رتبه‌بندی داشته‌اند و برخی از آنها مدعی‌اند که دلایل سیاسی و مرتبط با اعتراضات معلمان در این میان مطرح است. روایت‌های اخیر، در صورت صحت، نشان می‌دهد که دلایلی غیر از سابقه کار و موضوعات علمی و آموزشی برای حذف معلمان از این قانون در میان است که هرچند در خود قانون رتبه‌بندی به آن اشاره‌ای نشده اما اعتماد می‌گوید ماجرا از وزارت کشور آب می‌خورد.

در گزارش مورد اشاره به نمونه‌هایی اشاره شده و به مثال‌هایی نیز اشاره شده و آمده است: در متن قانون رتبه‌بندی عنوان شده که از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ هر فرد شاغلی در آموزش و پرورش، بدون هیچ محدودیت و استثنایی مشمول قانون رتبه‌بندی می‌شود، اما متاسفانه وزارت آموزش و پرورش برخی معلمان را به خاطر پیگیری مطالبات صنفی و نقد وضع موجود به بهانه‌های واهی از حق قانونی خود محروم ساخته است.
معلمان باید برای رتبه‌بندی امتیاز کسب کنند

این موضوع از مهرداد ویس‌کرمی – عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس – پیگری شد. اظهارات این نماینده مجلس نشان می‌دهد که از موضوعی تحت عنوان حذف معلمان به دلایل سیاسی و غیرمنطقی خبر ندارد و اما در عین حال تاکید کرد که درصورت صحت، پیگیری می‌کند.

ویس‌کرمی – نماینده مردم لرستان – در برابر این پرسش که آیا حذف معلمان از رتبه‌بندی ناقض حقوق شهروندی نیست؟ پاسخ داد: «قانون رتبه‌بندی طبق آیین‌نامه‌ای که دارد، اجرا می‌شود. این‌که معلمی را از رتبه‌بندی حذف کنند یا خیر، تابع این آیین‌نامه است. درمورد خیلی از معلمان که دارای سوابق بالای ۱۰ سال هستند و کار سیاسی هم نکرده‌اند، رتبه‌ای به آنان داده نشد. علت آن، عدم کسب امتیازهای لازم و شاخص‌هایی است که برای رتبه‌بندی گذاشته شده است.»

عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: «ممکن است فردی که این امتیازات را به دست نیاورده، حذف خود را به دلایل سیاسی ربط بدهد. اگر چنین چیزی باشد، باید از مجاری قانونی پیگری کنند. نداشتن رتبه به این معنی نیست که معلمی جرمی را مرتکب شده است، بلکه طبق آیین‌نامه، امتیازی به دست نیاورده است.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در آئین‌نامه رتبه‌بندی تبصره‌ای برای حذف معلمان وجود دارد؟ بیان کرد: «خیر؛ باید امتیازهای ۱ تا ۵ را به دست بیاورند.»
دلایل سیاسی مطرح نیست؛ شاید برای باج‌گیری است!

او با اشاره به وعده مجلس و دولت برای رتبه‌بندی همه معلمان هم گفت: «آیا همه مردم ایران مشمول گرفتن کوپن می‌شوند؟ رتبه‌بندی برای همه است، اما برخی‌ها معتقدند معلمی که چند سال کار کرده حداقل باید امتیاز ۱ را بگیرد و در نتیجه این آیین‌نامه، سختگیرانه است. این موضوع در آموزش و پروش در حال بررسی است، اما تا امروز موضوع دلیل سیاسی برای حذف معلمان را نشنیده‌ام.»

با وجود اینکه این عضو کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرده که از اصل ماجرای وجود دلایل سیاسی برای حذف معلمان خبر ندارد، اما در نهایت آن را نپذیرفته و احتمال «تخریب» وزیر جدید را مطرح می‌کند. او می‌گوید: «ممکن است با ورود وزیر جدید به آموزش و پرورش، برای باج‌گیری و تخریب ایشان این دلایل را مطرح کرده باشند.»

پس از اصرار اکوایران درباره ضرورت پیگیری این موضوع و یادآوری شأن و وظیفه نظارتی مجلس – و بویژه کمیسیون آموزش در این مورد خاص – و ذکر این نکته که قاعدتا قوه مقننه باید درصدی را برای صحت گزارش‌های یادشده در نظر بگیرد، ویس‌کرمی تاکید کرد: «هرکسی که مشکلی داشته باشد، صرف‌نظر از اینکه چه کسی است و چه مشکلی دارد، پیگیری می‌کنیم. ممکن است علت موجهی در میان باشد یا نباشد. ما وظیفه پیگیری داریم و نتیجه آن بستگی به قانون دارد.»

طبق وعده این نماینده مجلس، معلمانی که مشکلاتی از این دست داشته باشند، می‌توانند به مجلس و کمیسیون آموزش آن مراجعه کنند یا خطاب به این نماینده و دیگر اعضاس کمیسیون نامه‌نگاری کنند تا طبق قول ویس‌کرمی، به درخواست آنان رسیدگی شود و درموردشان احقاق حق صورت بگیرد.

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار