۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴

سفری مجازی به دو گور دوپا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصربه نقل از سلام نو،سفری مجازی به دو گور دوپا. باشت یکی از شهرهای گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد است که طبیعت زیبا و آثار تاریخی بسیاری در دل خود نهفته دارد. در باشت داستان های زیادی در مورد حمل...

سفری مجازی به دو گور دوپا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصربه نقل از سلام نو،سفری مجازی به دو گور دوپا. باشت یکی از شهرهای گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد است که طبیعت زیبا و آثار تاریخی بسیاری در دل خود نهفته دارد. در باشت داستان های زیادی در مورد حمله اسکندر مقدونی بر سر زبان‌هاست. روایت‌ها و قصه‌هایی که ترکیبی از تاریخ شفاهی و اسطوره را در خود دارند و حرف تمامی آنها این است که اهالی باشت در این منطقه در مقابل حمله اسکندر ایستادگی کرده‌اند. شهرستان باشت دارای مکان‌های مذهبی و بقعه متبرکه، آثار تاریخی و مکان‌های طبیعی و گردشگری متنوعی بوده و همه ساله در ایام تعطیل، پذیرای گردشگران از سراسر کشور است. از لحاظ موقعیت، شهرستان باشت در ۴۵ کیلومتری شهرستان گچساران قرار گرفته است. این شهرستان به دلیل وجود کوه‌ها و مناطق سرسبز و دیدنی، دشت‌ها، طبیعت و جاذبه‌های زیبا و دیدنی همه ساله پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور است.

ویژگی‌ها

این دو ستون از سنگ‌های یک‌پارچه تراشیده شده و از جنس سنگ آهک و شیری رنگ است. یکی از ستون‌ها کمتر از دو متر و دیگری کمتر از ۱۹۰ سانتیمتر ارتفاع دارد که در فاصله ۵۰ سانتی هم قرار گرفته‌اند.

درباره کاربری این سنگ‌ها نظر قطعی وجود ندارد. عده‌ای آن‌را بقایای آتشکده زرتشتیان می‌دانند و قدمت آن‌را به زمان ساسانیان نسبت می‌دهند. عده‌ای دیگر بر اساس بررسی‌های انجام شده بر روی این بنا آن‌را مربوط به آئین مهرپرستی می‌دانند و معتقدند که این ستون‎های سنگی شبیه ستون‌های سنگی معابد مهر است چیزی شبیه به معبد مهر خورهه. خودِ روستائیان نقل می‌کنند که تا ۵۰-۴۰ سال پیش، مردم بالای این ستون‌ها آتش روشن می‌کردند تا در راه ماندگان، راه را از بی راه تشخیص دهند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط