۲۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸

اجتماعی

جواب کنکور فرهنگیان ۱۴۰۳ | زمان اعلام نتایج کنکور اختصاصی و استخدامی دانشگاه فرهنگیان | حریم خصوصی دانش‌آموزان، معلمان و فرهنگیان حفظ شود

نتایج دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ طی دو مرحله از سوی سازمان سنجش اعلام می شود. زمان اعلام نتیجه اولیه تا آخر اردیبهشت ماه بوده و در این مرحله اسامی دعوت شدگان به مصاحبه دانشگاه فرهنگیان 1403 مشخص می شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، کنکور فرهنگیان که در امسال بر خلاف سالهای قبلی جداگانه برگزار شد توانست توجه خیلی از افراد و دانش آموزان به خود لب کند رشته معلمی به دلیل امکاناتی که دارد توجه خیلی از مردم را به خود جلب کرده است کنکور فرهنگیان توانسته است با وجود تمامی شرایطش داوطلبان زیادی را هم در کنکور دانش آموزی و هم در استخدامی داشته باشد برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر درباره کنکور فرهنگیان اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید.

اعلام نتایج آزمون استخدامی دانشگاه فرهنگیان

‌دانشگاه فرهنگیان ضمن تبریک به پذیرفته شدگان آزمون کتبی و ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی دانشگاه فرهنگیان در یازدهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «داوطلبان برای اطلاع از نتیجه آزمون کتبی و ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی دانشگاه فرهنگیان (یازدهمین آزمون مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی) باید به سایت جهاد دانشگاهی به آدرس hrtc.ir مراجعه کنند.»

‌نتایج نهایی آزمون استخدامی دانشگاه برای کنکور فرهنگیان، در سقف سهمیه‌های اعلامی و بر‌اساس بالاترین نمرات، پس از اعلام نتایج گزینش به اطلاع پذیرفته‌شدگان خواهد رسید.

‌یازدهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور به منظور تامین نیروی انسانی مورد نیاز در دستگاه‌های اجرایی کشور در روز جمعه هشتم دی ۱۴۰۲ در حوزه‌های امتحانی تهران و سراسر کشور برگزار شد.

‌دانشگاه فرهنگیان نیز یکی از دستگاه‌هایی بود که سهمیه قابل توجهی به تعداد بیش از ۶۵۰ نفر برای جذب در این دستگاه اختصاص یافت که جهت تصدی پست‌های مختلف کارشناسی در پردیس استان‌های کشور است.

کنکور فرهنگیان

کنکور فرهنگیان

زمان اعلام نتایج اولیه دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

آن دسته از داوطلبانی که زمان اعلام نتایج اولیه کنکور فرهنگیان ، مجاز به انتخاب رشته کنکور دانشگاه فرهنگیان می شوند، در صورتی که زمان انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳، در فرم اینترنتی انتخاب رشته، کد رشته محل های دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی را انتخاب کنند و حد نصاب لازم را کسب نمایند به صورت چند برابر ظرفیت به مصاحبه حضوری و انجام معاینات لازم دعوت می شوند.

تاریخ دقیق اعلام نتایج اولیه دانشگاه برای کنکور فرهنگیان هنوز مشخص نشده، سازمان سنجش پس از بررسی فرم انتخاب رشته داوطلبان، فهرست اسامی دعوت شدگان به مصاحبه دانشگاه فرهنگیان کنکور ۱۴۰۳ را به همراه زمان و مدارک لازم برای انجام مصاحبه در سایت خود منتشر کرده و در اختیار داوطلبان قرار خواهد داد.

سایت نتایج دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

همان طور که بیان شد، اعلام نتایج دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ در قالب نتایج اولیه و نهایی اعلام می شود. متقاضیان لازم است بر اساس نحوه اعلام نتایج دانشگاه فرهنگیان برای مشاهده نتایج در هر مرحله، از طریق سازمان سنجش آموزش کشور اقدام کرده و نتایج دانشگاه فرهنگیان را مشاهده نمایند. خاطر نشان می گردد که روال دریافت نتایج به صورت اینترنتی می باشد.

جهت دریافت نتایج لازم است در زمان جواب دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳، داوطلبان با در دسترسی داشتن به اطلاعات شناسنامه ای خود نظیر کد ملی و همچنین سریال ثبت نام یا شماره پرونده و مراجعه به سایت sanjesh.org نتایج خود را مشاهده کرده تا از وضعیت قبولی خود در کارنامه مطلع گردند. لازم به ذکر است داوطلبان در صورت قبولی در مرحله اول، می بایست نسخه چاپی را برای مراحل مصاحبه و ارزیابی تکمیلی از سایت سازمان سنجش آموزش کشور دریافت نمایند.

نحوه اعلام نتایج دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

نتایج دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می شود. همان طور که بیان شد، نتایج به صورت اولیه و نهایی و به صورت اینترنتی از طریق سایت اشاره شده قابل دریافت می باشد. زمان دریافت کارنامه اولیه، حدودا یک ماه بعد از انتخاب رشته و زمان دریافت نتایج نهایی پس از انجام روال مصاحبه می باشد. بنابراین در این قسمت، نحوه اعلام نتایج دانشگاه فرهنگیان به صورت کامل توضیح داده شده است. لازم به ذکر است، برای دریافت نتایج اولیه دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ باید مراحل زیر طی شود.

ورود به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org

ورود به قسمت “سراسری”

انتخاب گزینه اعلام نتایج

انتخاب لینک نتایج انتخاب رشته های دارای شرایط خاص آزمون سراسری ۱۴۰۳

انتخاب یکی از روش های دریافت نتایج براساس اطلاعات در دسترس داوطلب

ورود به پروفایل داوطلب و مشاهده نتایج

در ادامه، نحوه دریافت نتایج اولیه دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ به صورت راهنمای تصویری مطابق مراحل زیر ارائه می شود:

در گام اول لازم است، داوطلب وارد سایت sanjesh.org شده و یا در قسمت جستجوی گوگل، عبارت “سازمان سنجش آموزش کشور” را جستجو نماید.

در صورت جستجوی عبارت “سازمان سنجش آموزش کشور”، داوطلب اولین گزینه را انتخاب نموده و وارد صفحه اصلی سایت سازمان سنجش آموزش کشور می شود.

داوطلب لازم است پس از ورود به سایت سازمان سنجش آموزش کشور، گزینه سراسری را انتخاب نماید.

داوطلب می بایست گزینه “اعلام نتایج” را از قسمت سمت راست انتخاب نماید. لازم به ذکر است که در زمان دریافت نتایج اولیه و نهایی، لینک دریافت نتایج در هر مرحله فعال می شود.

داوطلب براساس یکی از روش های پیشنهادی و اطلاعات مورد نیاز، در زمان جواب دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳، وارد پروفایل آزمون شده و می تواند نتایج خود را مشاهده نماید.

مشاوره اعلام نتایج دانشگاه برای کنکور فرهنگیان ۱۴۰۳

زمان اعلام نتایج اولیه و نهایی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳، با دو دسته از داوطلبان مواجه می شویم. دسته اول افرادی هستند که در هر یک از مراحل موفق به کسب حد نصاب قبولی شده و دسته دوم افرادی هستند که کلمه عدم قبولی،مردود و یا غیر مجاز را در کارنامه خود مشاهده می کنند.

چنانچه داوطلبان نام خود را در لیست اسامی پذیرفته شدگان نهایی دانشگاه فرهنگیان کنکور ۱۴۰۳ مشاهده نکردند، جای نگرانی و ناراحتی وجود ندارد زیرا این آخرین فرصت برای ورود به این دانشگاه نیست، بلکه می توانند در صورت برگزاری تکمیل ظرفیت دانشگاه فرهنگیان، بار دیگر شانس خود را جهت پذیرش در این دانشگاه امتحان کنند

حریم خصوصی دانش‌آموزان، معلمان و فرهنگیان حفظ شود

از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست با جمعی از فرهنگیان و معلمان نمونه سراسر کشور با اشاره به کلام مبارک حضرت علی (علیه‌السّلام) مبنی بر «مَن عَلَّمَنی حَرفاً فَقَد صَیَّرَنی عَبداً»، اظهار داشت: جایگاه معلم در جامعه ما جایگاه رفیع و مَنیعی است؛ اما باید ببینیم که آیا در عمل توانسته‌ایم این جایگاه رفیع و مَنیع را پاس بداریم؟ آیا تخصیص سهم و اعتبار و بودجه به آموزش‌وپرورش ما همتراز با اهمیت بالای نهاد آموزش و تربیت است؟ علت پایین بودن امکانات مالی و تجهیزاتی آموزش و پرورش نسبت به برخی دیگر از دستگاه‌ها چیست؟ مگر غیر از این است که هر میزان هزینه‌کرد در آموزش‌وپرورش، به مثابه سرمایه‌گذاری است؟ اگر تغییر و جابه‌جایی وزرای آموزش‌وپرورش در ادوار مختلف زیاد بوده است، علت این امر ناشی از اهمیت و عظمت کار در این وزارتخانه است یا بحث نقصان کارکردی مطرح است؟

محسنی اژه‌ای افزود: در وهله نخست خودِ معلمان و فرهنگیان باید پاسدار حرمت و حریم نهاد آموزش و مرکز آموزشی و دانش‌آموز باشند؛ در اینجا قطعاً باید رسیدگی صورت گیرد تا حق و حقوقی از کسی ضایع نشود؛ چه کنیم که هم حرمت معلم و، دانش‌آموز و حریم خصوصی‌ او حفظ شود و هم حقی از کسی ضایع نشود؟ باید در قبال این مسائل چاره‌اندیشی کرد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به برخی نکات مطرح شده در جلسه در مورد ورود ضابطین برای بازداشت محکومان به داخل مدرسه گفت:بر قوه قضاییه، ضابطین دستگاه قضا و دستگاه‌های امنیتی فرض است که حرمت و حریم مراکز آموزشی و اعضای آن را پاس بدارند؛ قطعاً تردیدی در این مقوله وجود ندارد در این زمینه نیز آماده شنیدن پیشنهادات هستیم.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به عرصه‌های گسترده و فراخِ تعامل و همکاری میان نهاد قضا و نهاد آموزش‌وپرورش در کشور، گفت: مشارکت فعالانه معلمان و فرهنگیان در راستای افزایش سطح دانش حقوقی و قضایی دانش‌آموزان و والدین آنها، یکی از عرصه‌های تعامل و همکاری میان نهاد قضا و نهاد آموزش‌وپرورش است؛ شما معلمان و فرهنگیان می‌توانید دانش‌آموزان را با حقوق و تکالیف اجتماعی و شهروندی‌شان آشنا کنید تا از این طریق از وقوع تخلف و جرم پیشگیری به عمل آید.

رئیس عدلیه افزود: البته خودِ شما معلمان و فرهنگیان باید در مقام آموزشِ حقوق و قضا به دانش‌آموزان، نسبت به حیطه‌های قانونی عنایت و اِشراف داشته باشید؛ به عنوان نمونه در همین نشست دو نفر از معلمین از عبارت «ترک فعل» استفاده کردند؛ در اینجا باید توجه شود که مقوله‌ «ترک فعل» شقوقِ مختلفی دارد؛ یک ترک فعل، منجر به جرم می‌شود و یک ترک فعل نیز مستلزم جرم است و مستقل جرم محسوب نمی‌شود؛ در این موارد حتماً قوه قضاییه باید ورود و برخورد قانونی کند؛ یک نوع ترک فعل هم وجود دارد که سبب تضییع امور می‌شود، این ترک فعل ممکن است جرم نباشد، اما از باب حقوق مدنی می‌توان به آن رسیدگی کرد؛ از سویی دیگر، باید دید شخصی که ترک فعل کرده، آیا قدرت اجرایی داشته یا خیر؟ گاهی یک مدیر یا مسئول می‌خواهد کاری را انجام دهد، اما امکانات آن را ندارد؛ لذا باید به این نکته نیز توجه شود؛ دره صورت، لفظِ «ترک فعل» بسیار در حال مطرح شدن در جامعه است، بدون آنکه ابعاد و شقوق آن تبیین شود؛ شما معلمان و فرهنگیان در این زمینه می‌توانید اثرگذار باشید.

قاضی‌القضات با اشاره به پرونده‌هایی که در دیوان عدالت برای معلمان و آموزش‌وپرورش مطرح است، گفت: وزارت آموزش‌وپرورش نمایندگانی را معرفی کند تا به پیگیری دادخواست‌هایی بپردازند که درخصوص مقولات مرتبط با آموزش‌وپرورش، تسلیمِ دیوان عدالت اداری می‌شوند؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حکمتعلی مظفری رئیس دیوان نیز نسبت به این موضوع و رفع مسائل حوزه آموزش و پرورش، اهتمام دارد.

محسنی اژه‌ای اظهارداشت: مطابق گزارش‌های دریافتی از سازمان بازرسی کل کشور، جهت‌گیری اقدامات این سازمانِ نظارتی، همواره در راستای تأمین منافع وزارت آموزش‌وپرورش بوده است؛ سازمان بازرسی در موارد متعددی، پیگیرِ قوانین و بخشنامه‌های معطل‌مانده‌ حوزه آموزش‌وپرورش بوده است و مکاتبه این سازمان با مجلس در رابطه با رتبه‌بندی معلمان، اقدامی اثرگذار در این حوزه بوده است. در اینجا نیز مجدد تاکید داریم که هر مقدار از قوانین در حوزه کاری آموزش‌وپرورش که اجرا نمی‌شوند و یا به نحو مطلوب اجرا نمی‌شوند را به سازمان بازرسی برای پیگیری معرفی کنید.

رئیس قوه قضاییه اظهارداشت: بدون تردید حوزه همکاری و تعامل آموزش‌وپرورش و «معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه» نیز بسیار گسترده و مبسوط است؛ حضور قضات و حقودانان در مدارس، با هدف ارتقای آگاهی‌های حقوقی و قضایی دانش‌آموزان و معلمان و تجویز و ترویج راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم در میان قشر گسترده مرتبط با نهاد مدرسه، اعم از دانش‌آموزان، اولیای آنها، معلمان، فرهنگیان و خانواده‌های‌شان، اقدامی اثرگذار است؛ همچنین حضور دانش‌آموزان و معلمان در محاکم قضایی و یا جلسات هیات عمومی دیوان عالی و یا دیوان عدالت اداری در چارچوب ضوابط، امری بلاملانع و نافذ و مفید است.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به پیشنهاد مطرح شده در جلسه ناظر بر تجیهز هنرستان‌ها از طریق عواید و منابع حاصل از اموال تملیکی، گفت: در این حوزه، اختیار عمل با دولت است، چنانچه قوه قضاییه بتواند کمکی ارائه دهد، حتماً دریغ نخواهیم کرد زیرا همانطور که تاکید کردم ما هزینه‌کرد در آموزش‌وپرورش را به مثابه سرمایه‌گذاری تلقی می‌کنیم.

پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین «موحدی» دادستان کل کشور به طرح مطالبی در زمینه ضرورت تقویت مدارس دولتی در جنبه‌های مختلف از سوی وزارت آموزش و پرورش پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین «محمد موحدی آزاد» دادستان کل کشور ضمن انتقاد از نحوه رسیدگی به مدارس دولتی و توسعه مدارس غیرانتفاعی، گفت: ما به عنوان نظام اسلامی وظیفه داریم شرایط و زمینه شکوفایی استعدادهای فرزندان این جامعه را فراهم کنیم، اما متاسفانه این شرایط در اغلب موارد در مدارس دولتی فراهم نیست.

دادستان کل کشور اضافه کرد: انتظار ما این است که مدارس دولتی، مأمن و پناهگاهی برای خانواده‌هایی که از لحاظ مالی تمکن و امکانات لازم را ندارند، اما دغدغه‌ی تربیت فرزندان‌شان را دارند، باشد.

«رضا مراد صحرایی» وزیر آموزش و پرورش نیز طی سخنانی گفت: دیدار امروز جمعی از فرهنگیان و معلمان نمونه با رئیس قوه قضاییه، یک جلسه بی‌سابقه است که پیش از این در هیچ دوره‌ای شاهد برگزاری آن نبوده‌ایم؛ این جلسه نشان‌دهنده توجه ویژه حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای و قوه قضاییه نسبت به مقام معلم و امر تعلیم و تربیت است؛ اعتقاد ما ایناست که برگزاری این نشست از سوی دستگاه قضا، نشان‌دهنده احترام عدلیه به جامعه تعلیم و تربیت کشور است.

وی ضمن قدردانی از سازمان بازرسی به واسطه تلاش‌هایی که در راستای حل مشکلات آموزش و پرورش و معلمان کشور انجام داده است، گفت: سازمان بازرسی با پیگیری‌ها و اقدامات خود، جزو مهم‌ترین بخش‌هایی بود که کمک کرد تا وزارت آموزش و پرورش بر مشکلات ناشی از مقوله رتبه‌بندی معلمان فائق بیاید؛ بعد از اقدام به موقع سازمان بازرسی، ۳۰۰ هزار نفر توانستند اعتراض خود را در زمینه رتبه‌بندی ثبت کنند در حالیکه تا پیش از آن کمتر از ۲۶۰ هزار نفر اعتراض خود را ثبت کرده بودند؛ کلیه این اعتراضات بررسی شد و امروز خرسندیم که اعلام کنیم به صورت جریانی شاهد اعتراض معلمان به رتبه‌بندی‌ها نیستیم بلکه اعتراضات موجود، صرفاً اعتراضاتی فردی هستند.

وزیر آموزش و پرورش ضمن قدردانی از کمک‌ها و مساعدت‌های سازمان بازرسی در زمینه اصلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان، گفت: همچنین با کمک‌های بی‌دریغ این سازمان، کارگروهی با مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد و این کارگروه، مسئولیت انتشار کتاب‌های کمک آموزشی را برعهده گرفت.

صحرایی ادامه داد: همچنین بر خود لازم می‌دانم که از دیوان عدالت اداری و رئیس این دیوان به سبب آنکه بسیاری از موضوعات را قبل از تبدیل شدن به یک مشکل اساسی، از جنبه پیشگیرانه با ما در میان می‌گذارند، قدردانی کنم؛ ما نیازمند آن هستیم که پیشگیرانه مورد رصد قرار بگیریم تا مرتکب خطایی نشویم و این کاری است که دیوان عدالت اداری به خوبی آن را انجام می‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین از اقدامات سازمان ثبت طی دوره اخیر در راستای صدور ۳۰ هزار سند تک برگ برای این وزارت‌خانه قدردانی کرد.

صحرایی در ادامه، ضمن مثبت ارزیابی کردن صدور آراء جایگزین حبس از سوی قضات، خواستار استفاده از این ظرفیت در زمینه تجهیزهنرستان‌های کشور شد.

وی همچنین مقوله تعلیم و تربیت را عمومی‌ترین و فراگیرترین خدمتِ حاکمیت دانست و گفت: سند تحول آموزش و پرورش در واقع، ائتلاف برای اعتلای مقوله تعلیم و تربیت در کشور است و ما با تمام توان، پیگیراجرای این سند هستیم.

خانم «داوودی» از معلمان نمونه استان البرز طی سخنانی در این نشست ضمن قدردانی از اقدام رئیس قوه قضاییه در تجلیل از قضاتِ معلم و خانواده‌های فرهنگی کارکنان قضایی استان هرمزگان، خواستار استفاده از ظرفیت قضاتِ معلم در زمینه آموزش مسائل حقوقی و کیفری به فرهنگیان، دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اشاره به ظرفیت‌های نرم‌افزار شاد در آموزش موارد پیشگیرانه به دانش‌آموزان، خواستار اعتباربخشی به کارت هویتی معلمان در مراکز و مراجع قضایی شد.

خانم «شاکری» از معلمان نمونه شهر تهران طی سخنانی در این نشست، تکریم مقام معلم را به معنای تکریم دانش و فرهنگ در جامعه دانست و گفت: همه ما باید در مقوله ارتقای جایگاه مقام معلم، وظیفه و مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهیم.

وی، اتهام‌زنی به معلمان را به مثابه اتهام‌زنی به مجموعه دانش و فرهنگ کشور دانست و خواستار اتخاذ رویکردهای پیشگیرانه از سوی قوه قضاییه در این زمینه شد و در ادامه گفت: ما خواستار وضع قوانین و مقرراتی هستیم که ورود ضابطین به مدارس برای برخورد با معلمان را ممنوع کند.

«مهدلو» نماینده یکی از تشکل‌های فرهنگیان نیز در این نشست، ضمن قدردانی از اجرای طرح نور توسط فراجا و پشتیبانی قوه قضاییه از اجرای این طرح، خواستار استمرار این روند شد.

وی ضمن تاکید بر ضرورت تکریم هرچه بیشتر معلمان در محاکم قضایی به ویژه در مرحله بازپرسی، خواستار ایجاد کارگروهی مشترک با حضور معلمان و دست‌اندرکاران قوه قضاییه برای حل مشکلات آن دسته از پدران و مادرانی شد که فرزند محصل دارند و به دلیل ارتکاب جرایم غیرعمد در زندان به سر می‌برند.

«بشیرنژاد» از معلمان نمونه شهرستان‌های استان تهران با اشاره به ابعاد منفی گسترده پدیده «معلم بلاگری» در فضای مجازی، خواستار اتخاذ سازوکارهایی از سوی قوه قضاییه برای مقابله با این پدیده و صیانت از حریم خصوصی دانش‌آموزان شد.

وی ضمن انتقاد از اهانت به جایگاه معلمان در یکی از سریال‌های اخیرشبکه نمایش خانگی، خواستار برخورد قاطعانه و بدون اغماض قوه قضاییه با عوامل این گونه اهانت‌ها شد و در ادامه گفت: ورود ضابطین قضایی به مدارس، جو نامناسبی را در مدرسه و میان دانش‌آموزان ایجاد می‌کند و ما از دستگاه قضایی انتظار داریم که با صدور بخشنامه، از این امر جلوگیری کند.

«کربلایی» نماینده یکی از تشکل‌های فرهنگیان نیز در این نشست گفت: ما باید کاری کنیم که فرزندان‌مان به معلم بودن پدران و مادران خود افتخار کنند و چنانچه این نگاه در جامعه به وجود بیاید دیگر شاهد نخواهیم بود که یک فیلمساز به خودش اجازه دهد علیه معلمان فیلم بسازد.

وی در ادامه، تعطیلی‌های پیاپی مدارس طی سالیان اخیر به واسطه شیوع بیماری کرونا یا مواردی نظیر آلودگی هوا را دارای مضرات بسیارزیاد عنوان کرد و در ادامه خواستار فراهم شدن زمینه‌ای برای بازدیددانش‌آموزان از دادگاه‌ها و فرایندهای دادرسی شد.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط