۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶

تغییرات لیگ برتر در فصل جدید؛ دست بده، زانو نزن!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،تغییرات لیگ برتر در فصل جدید؛ دست بده، زانو نزن!. ۷۵ روز بعد از پایان فصل گذشتۀ لیگ برتر، جمعه با تقابل آرسنال و کریستال‌پالاس، هفته اول فصل جدید آغاز شد. فصل گذشته با چرخش‌ها، اوج‌گیری‌ها، افول‌ها...

تغییرات لیگ برتر در فصل جدید؛ دست بده، زانو نزن!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،تغییرات لیگ برتر در فصل جدید؛ دست بده، زانو نزن!. ۷۵ روز بعد از پایان فصل گذشتۀ لیگ برتر، جمعه با تقابل آرسنال و کریستال‌پالاس، هفته اول فصل جدید آغاز شد. فصل گذشته با چرخش‌ها، اوج‌گیری‌ها، افول‌ها و یک رقابت قهرمانی فوق‌العاده همراه بود و امسال داستان‌های دراماتیک بیشتری آمادهٔ نوشتن است. فصلی که نسبت به فصول اخیر با تفاوت‌های عمده در شیوۀ برگزاری همراه می‌شود و جام‌جهانی پائیزی، تقویم رقابت‌ها را مثل تمام لیگ‌های جهان تحت تأثیر قرار خواهد داد. امسال از تعطیلات منتسب به فیفا که ۴ هفته یک بار موجب تعطیلی لیگ می‌شد خبری نیست و قبل از جام‌جهانی، لیگ برتر فقط یک بار در انتهای تابستان دچار وقفه می‌شود. بعد از جام‌جهانی مسابقات لیگ در روز دوشنبه ۲۶ دسامبر، موسوم به «باکسینگ دی» از سر گرفته می‌شود. جز این ها تغییراتی در شیوۀ برگزاری مسابقات و قوانین داوری رخ داده که به آن خواهیم پرداخت.

دست‌دادن مجاز، زانو زدن کم‌تر
از اولین تغییراتی که تماشاگران تلویزیونی در دیدار افتتاحیه بین آرسنال و کریستال‌پالاس متوجه آن شدند، بازگشت سنت‌ دست‌دادن بازیکنان قبل از آغاز مسابقه بود. ۲ و نیم سال بعد از آغاز همه‌گیری کووید- ۱۹ و با وجود گسترش موج‌های جدید، حالا پروتکل‌های جدید لیگ برتر به بازیکنان اجازه می‌دهد قبل از مسابقه با هم دست بدهند. اما با تصمیم‌ کاپیتان‌های تیم‌های حاضر در لیگ برتر، حرکت نمادین زانو زدن بازیکنان قبل از مسابقات که از اوایل تابستان ۲۰۲۰ در راستای مبارزه با نژادپرستی انجام می‌شد به تعدادی از مسابقات مهم‌تر محدود می‌شود و در همۀ بازی‌ها انجام نخواهد شد. تکرار همیشه منجر به از بین رفتن مفاهیم می‌شود و بسیاری از بازیکنان از بی‌اثر و بیهوده بودن این کار در مسابقات سال گذشته صحبت می‌کردند. فصل گذشته بازیکنان سرشناسی مانند ویلفرد زاها، ایوان تونی و مارکوس آلونسو از زانو زدن قبل از مسابقه سر باز زدند و چهارشنبۀ گذشته بعد از مشورت کاپیتان‌ها با بازیکنان تیم خود، مقرر شد این اقدام نمادین تنها در مسابقات هفتۀ اول و آخر، هفته‌هایی که در اکتبر و مارس با شعار «نه به نژادپرستی» برگزار می‌شود و مسابقات «باکسینگ دی» انجام شود. بازیکنان همچنین قبل از فینال جام حذفی و جام حذفی، زانوهای خود را در اعتراض به هرگونه نابرابری به زمین خواهند زد.

تغییرات داوری
در فصل جدید لیگ برتر، دیگر داوران سرشناس و کهنه‌کاری مانند جاناتان ماس، مارتین اتکینسون و مایک دین را در زمین نخواهیم دید. تغییراتی برای بررسی بهتر اتفاقات در اتاق VAR و سرعت بخشیدن به بازی در زمین اعمال می‌شود. در مسابقات فصل گذشتۀ لیگ انگلیس، توپ به‌طور متوسط در هر مسابقه به مدت ۵۵ دقیقه و ۷ ثانیه در جریان بود که با استاندارد رویایی فیفا (۶۰ دقیقه) فاصله دارد. از دید مسئولان لیگ این میزان جریان بازی در هر مسابقه قابل‌ قبول نبود و در فصل جدید با داوران برای بهبود زمان فعال مسابقات گفت‌وگو شده و با افزایش توپ‌های کنار زمین تلاش می‌شود بعد از هر وقفه، بازی هرچه زودتر به جریان بیفتد. یک توپ در اختیار داور چهارم قرار می‌گیرد و ۸ توپ جایگزین در اطراف زمین قرارداده می‌شود. در فصل جدید تمام گل‌ها، پنالتی‌ها و کارت‌هایی که به نفر اشتباه داده‌ شود در اتاق بازبینی ویدیویی بررسی خواهد شد اما کارت زردهای دوم از دایرۀ اختیارات داوران VAR خارج می‌شود. همچنین قانون قرارگیری دروازه‌بان روی خط دروازه هنگام زده‌شدن ضربۀ پنالتی، برای تشخیص بهتر تغییر کرده و طبق قانون جدید، باید حداقل بخشی از یک پای دروازه‌بان هنگام زده‌ شدن ضربۀ پنالتی، روی خط یا پشت آن باشد.

مقابله با خستگی در یک فصل طولانی
با توافق تیم‌های حاضر در لیگ برتر از ابتدای این فصل قانون ۵ تعویض به لیگ برتر هم برمی‌گردد و از این پس به شکل دائمی سرمربیان مجاز خواهند بود ۵ بازیکن از ترکیب ابتدایی خود را تغییر دهند. برای جلوگیری از اتلاف وقت در صورتی که این تعویض‌ها بین ۲ نیمه انجام نشود، سرمربیان تنها در ۳ مقطع از مسابقه برای انجام ۵ تعویض فرصت خواهند داشت. قانون ۵ تعویض نخستین بار در تابستان ۲۰۲۰ برای جلوگیری از مصدومیت و خستگی بازیکنان معرفی شد تا نفرات تیم‌ها در تقویم فشردۀ روزهای بازگشایی مجدد لیگ برتر به دنبال موج اول همه‌گیری کووید- ۱۹ با استهلاک بدنی روبه‌رو نشوند. همچنین با تغییرات کوچکی در تقویم از فشردگی برنامه بازی تیم‌ها جلوگیری می‌شود. با پایان جام‌جهانی و در آغاز نیمۀ دوم فصل، تیم‌ها پس از برگزاری ۳ مسابقۀ پی‌درپی در ایام سال‌ نو، تعطیلات کوتاه‌مدت زمستانی خواهند داشت. تیم‌هایی که چهارشنبه‌شب در مسابقات اروپایی بازی خارج از خانه داشته‌باشند، هفتۀ بعد از انجام بازی ظهرگاهی و زودهنگام روز شنبه معاف می‌شوند و هیچ تیمی ناچار نخواهد بود در عرض ۴۸ ساعت ۲ مسابقه انجام دهد.

امنیت بیش‌تر
بعد از اتفاقات مسابقۀ منچسترسیتی و استون‌ویلا و جشن قهرمانی هواداران آبی‌پوش روی چمن ورزشگاه اتحاد و همین‌طور اتفاقات مشابه در سطوح پایین‌تر، نگرانی‌ها در مورد امنیت مسابقات افزایش پیدا کرد و قرار شد برای جلوگیری از حضور هواداران و ایمنی بیش‌تر بازیکنان، تصمیمات جدیدی گرفته‌شود. به این ترتیب هوادارانی که در حین مسابقه یا بعد از آن به هر دلیلی وارد زمین شوند با محرومیت از حضور در ورزشگاه مواجه خواهند شد. این محرومیت شامل تماشاگرانی که بمب دودزا یا آتش‌زا حمل می‌کنند هم می‌شود. ریچارد مسترز، رئیس اجرایی لیگ برتر در این باره گفت: «فصل گذشته شاهد یک افول اخلاقی بودیم. امسال چنین برخوردهایی خواهیم دید اما متأسفانه، تماشاگران با محرومیت و تعقیب قضایی مواجه می‌شوند».

مصاحبۀ وسط بازی
گفت‌وگوی کوتاه پاتریک ویرا قبل از آغاز نیمۀ دوم دیدار افتتاحیه، اولین گفت‌وگوی بین ۲ نیمۀ در سرمربیان در فصل جدید لیگ برتر بود. طی سال‌های اخیر در برخی از لیگ‌های ورزشی بخصوص در آمریکا مصاحبه با بعضی از مسئولان تیم‌ها مرسوم بوده. مدیران تیم‌ها در فرمول یک در میانۀ مسابقه در گفت‌وگو با گزارشگران استراتژی و دورنمای تیم خود تا پایان مسابقه را شرح می‌دادند. حالا قرار شده در صورت موافقت سرمربیان، قبل از آغاز نیمۀ دوم مسابقاتی که در انگلیس پخش سراسری می‌شوند، مصاحبه‌های کوتاهی انجام شود. پیش از این سرمربیان فقط موظف به انجام مصاحبۀ قبل و بعد از مسابقه بودند و این نخستین مصاحبۀ کوتاه بین ۲ نیمه بود. در این مصاحبه‌ها سرمربیان می‌توانند خیلی زود نظر خود را در مورد برخوردها، تصمیمات داوری و VAR و دیگر اتفاقات بازی در اختیار بینندگان تلویزیونی قرار دهند. سازمان‌های پخش تلویزیونی برای انجام این مسابقه درخواست خود را به هریک از تیم‌ها ارائه می‌کنند و با توافق آن‌ها و مسئولان باشگاه، ممکن است مصاحبۀ فوری با سرمربی یا یکی دیگر از اعضای تیم انجام شود. تعداد این مصاحبه‌ها در طول فصل، بستگی به تصمیم و موافقت رسانه‌ها و تیم‌ها خواهد داشت و فرایند آن به بخش قوانین لیگ برتر افزوده شده‌ است‌.

برای عضویت در کانال اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط