حقوق کارگران ۱۴۰۳| مبلغ نهایی حقوق کارگران ۱۴۰۳ + جدول
حقوق کارگران ۱۴۰۳ و مبلغ نهایی حقوق کارگران 1403 را در اندیشه معاصر با ذکر جزئیات توضیح داده ایم.
حقوق کارگران ۱۴۰۳ و مبلغ نهایی حقوق کارگران 1403 را در اندیشه معاصر با ذکر جزئیات توضیح داده ایم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حقوق کارگران ۱۴۰۳ و مبلغ نهایی حقوق کارگران ۱۴۰۳ را در اندیشه معاصر با ذکر جزئیات توضیح داده ایم.
بر اساس جدول حقوق و دستمزد ۱۴۰۳، حداقل دستمزد ساعتی برای کارگران و کارمندان، در سال جاری معادل ۲۴۱,۳۹۵ ریال در نظر گرفته شده بود. اما، براساس تصمیمات گرفته شده، با افزایش بیست درصدی قرار است سال آینده مبلغ آن به ۲۸۹,۶۷۴ ریال برسد.
به گفته حاج اسماعیلی حداقل دستمزد بر اساس خط فقر در کلان شهرها مانند تهران باید ۲۵ میلیون تومان باشد. وی در توضیح خود افزود: حداقل دستمزد بر اساس خط فقر البته منظور خط فقر مطلق نیست که مختص به ارزاقی است که فقط برای مرگومیر تعریف میشود، اما در خط فقر نسبی حداقل دستمزد برای کلان شهرها باید ۲۵ میلیون تومان و برای شهرستانها نباید کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد.
انتظار ما این است حداقل دستمزد به این رقمها افزایش پیدا کند. آیا دولت آمادگی این افزایش را دارد؟ خیر. هدف گذاری که دولت کرده رقمهای دیده شده در بودجه حدود ۱۸ درصد است. در شورای عالی کار مدتی با جلسات زمان خریده میشود و در نهایت مثل آنچه در سالهای گذشته تجربه شده با چند درصد بالاتر رقم دستمزد کارگران اعلام میشود.
حاج اسماعیلی در پایان گفت: ما باید به نیروی انسانی به عنوان سرمایه این کشور توجه کنیم. بدانیم اگر دستمزد کافی به کارگران و نیروی کار خود پرداخت نکنیم روند توسعه در کشور دچار مشکل میشود و همچنین هزینه بیشتری در بزهکاری اجتماعی باید بپردازیم؛ ضمن اینکه اگر میزان دستمزد مطابق با نرخ تورم باشد دیگر نیاز به پرداخت یارانه نبوده و فقط اقشار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی باید یارانه دریافت کنند.
بحث حداقل حقوق ۱۴۰۳ و جدول حقوق و دستمزد ۱۴۰۳، از جمله مواردی است که، این روزها با توجه به نزدیک شدن به ماههای پایانی سال جاری بسیار داغ است. اگر به عنوان یک کارفرما در یکی از دو بخش دولتی و خصوصی مشغول خدمت هستید، باید از این مورد و نحوه محاسبه آن اطلاعات دقیقی داشته باشید. در اندیشه معاصر، سعی میکنیم شما را با حداقل حقوق و دستمزد وزارت کار در سال آینده آشنا کنیم.
سازمان برنامه و بودجه، طی بخشنامهای در مهر ماه سال جاری، خبر افزایش ۲۰ درصدی حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۳ را برای کارمندان دولت و کارگران مشمول قانون کار را داد. بر اساس این بخشنامه:
دستگاههای اجرایی مکلفند در برآورد بودجه سال آتی، «افزایش ضریب ریالی حقوق را علی الحساب به طور متوسط بیست درصد (۲۰٪) نسبت به آخرین حکم کارگزینی سال ۱۴۰۲ لحاظ نمایند رقم قطعی ضریب به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. افزایش حقوق و دستمزد مشمولین قانون کار علی الحساب به طور متوسط بیست درصد (۲۰٪) نسبت به آخرین حکم کارگزینی تعیین میگردد.»
در ادامه، طی جدولی اقدام به مقایسه مقایسه حقوق و دستمزد سال جاری و سال آینده برای شما کردهایم.
| مقایسه حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ | |||
| ردیف | اقلام (مبلغ به ریال) | سال ۱۴۰۲ | سال ۱۴۰۳ |
| 1 | حداقل حقوق کارگر بدون فرزند | 73,082,840 | 87,699,408 |
| 2 | حداقل حقوق کارگر دارای دو فرزند | 85,799,408 | 102,959,289
|
| 3 | حداقل حقوق کارگر دارای یک فرزند | 80,191,124
|
96,229,348
|
| 4 | حق مسکن ماهیانه کارگر | 9,000,000 | 10,800,000 |
| 5 | حق بن کارگر | 11,000,000 | 13,200,000 |
| 6 | پایه سنواتی کارگر | 2,100,000 | 2,520,000 |
| 7 | حق اولاد یا عائلهمندی | 5,308,284 | 6,369,940 |
| 8 | حداقل دستمزد ماهانه کارگر | 53,082,840 | 63,699,408 |
| 9 | حداقل دستمزد روزانه کارگر | 1,769,428 | 2,123,313 |
| 10 | حداقل دستمزد ساعتی کارگر | 241,395 | 289,674 |
| 11 | دستمزد هر ساعت اضافه کاری | 337,800 | 405,360 |
هر یک از پرسنل، باید براساس قرارداد تنظیم شده، در ساعاتی مشخص به انجام وظایف خود در محل کار پرداخته و مطابق آن دستمزدی را دریافت کنند. بر اساس جدول حقوق و دستمزد ۱۴۰۳، حداقل دستمزد ساعتی برای کارگران و کارمندان، در سال جاری معادل ۲۴۱,۳۹۵ ریال در نظر گرفته شده بود. اما، براساس تصمیمات گرفته شده، با افزایش بیست درصدی قرار است سال آینده مبلغ آن به ۲۸۹,۶۷۴ ریال برسد.
از دیگر موضوعات مطرح شده در قانون وزارت کار، در رابطه با حداقل دستمزد روزانه یا پرداختی براساس ۸ ساعت کار روزانه است. در سال جاری، این مبلغ برابر با ۱,۷۶۹,۴۲۸ ریال است. اما، برای سال آینده این مبلغ به میزان ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده و به ۲,۱۲۳,۳۱۳ ریال میرسد.
حق اولاد را میتوان از دیگر مزایای اختصاص یافته به متاهلین در نظر گرفت که، در حقوق وزارت کار مورد محاسبه قرار میگیرد. نام دیگر این واریزی، کمک هزینه عائلهمندی بوده که، به صورت ماهیانه همراه با دیگر مزایا برای کارگر یا کارمند واریز میشود. در واقع، تنها تفاوت حقوق وزارت کار افراد مجرد با متاهل در این مورد است.
مبلغ در نظر گرفته شده تحت عنوان حق اولاد، برای هر کدام از فرزندان سه برابر حداقل حقوق و دستمزد روزانه وزارت کار بوده و برای سال جاری معادل ۵,۳۰۸,۲۸۴ ریال اعلام شد. در سال ۱۴۰۲، شاهد افزایش ۲۷ درصدی هزینه عائلهمندی کارمندان در مقایسه با سال قبل بودیم.
نکته مهم و قابلتوجه اینکه، شرایطی جهت پرداخت حق اولاد اعلام شده که، در صورت عدم وجود، کارگر مشمول دریافت آن نمیشود.
در ادامه، با ذکر این شرایط مهم همراه شما عزیزان هستیم.
مشمول قانون تامین اجتماعی بودن کارمند و بیمه بودن وی زیر ۱۸ سال بودن فرزندان (حق اولاد در صورتی به فرزندان بالای هجده سال پرداخت میگردد که، براساس گواهی کمیسیون پزشکی موضوع ماده ۹۱ قانون اداره کار، به علت نقص عضو و یا بیماری توانایی کار کردن نداشته و یا به تحصیل مشغول باشد.)
نکته: در صورت شاغل بودن هر دو زوجین، هزینه عائلهمندی برای هر دو آنها واریز میگردد. بعلاوه، هیچ محدودیتی در شمار فرزندان برای پرداخت حق اولاد ۱۴۰۳ وجود نداشته و پرسنل در صورت داشتن شرایط مذکور در بالا امکان دریافت آن را بدون هیچ مشکلی دارند.
حقوق وزارت کار برای افراد دارای مدرک تحصیلی دیپلم مشخص نبوده و به هیچوجه نمیتوان مبلغی ثابت را برای آن در نظر گرفت.
کلیه کارمندان، باید حداقل حقوق کار را دریافت کنند و مدرک تحصیلی پایین نباید موجب کاهش دریافتی پرسنل از حداقل حقوق پرداختی شود. بعلاوه، شرکتهای دارای طرح طبقهبندی مشاغل، پرداختی پرسنل خود را براساس تحصیلات و سوابق کاری آنها مورد محاسبه قرار میدهند.
هر ساله در آخرین روزهای سال، تمامی افراد شاغل گوش به زنگ اطلاع از مبلغ عیدی بوده و انتظار واریز آن را میکشند. براساس قانون اداره کار، کلیه صاحبان مؤسسات، پیمانکاران و کارفرمایان باید در انتهای هر سال، مبلغی را تحت عنوان عیدی برای پرسنل خود واریز کنند. برای محاسبه عیدی، باید حداکثر ۳ برابر پایه حقوق و حداقل ۲ برابر آن را در نظر گرفت. دقت کنید که، هر شخص با بیشتر از یک ماه کار امکان دریافت عیدی را در انتهای سال دارد.
افزایش حقوق بازنشستگان کارگری توسط سازمان تامین اجتماعی تعیین و اعلام میشود. انتشار یک خبر در رسانهها و فضای مجازی موجب سردرگمی بازنشستگان کارگری شده است.
احمد راستینه هفشجانی عضو کمسیون تلفیق بودجه از پیش بینی احکام افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ گفت. او اظهار داشت: یکی از دغدغههای نمایندگان که در زمان بررسی کلیات در صحن علنی مجلس به آن پرداخته شد، موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان بود.
البته نمایندگان در بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، ضریب افزایش ۴۰ درصدی حقوق برای بازنشستگان در سال آینده و به تناوب آن افزایش ۳۰ درصدی تا ۲ سال بعد را در دستور کار خود قرار دادند که منابع آن در لایحه بودجه ۱۴۰۳ دیده شده است.
این در حالیست که افزایش حداقل مستمری بازنشستگان کارگری به تصمیمات مزدی شورایعالی کار بستگی دارد و تصمیمگیرندهی نهایی در این مورد سازمان تامین اجتماعیست؛ معمولاً افزایش مستمری بازنشستگان به اندازهی دستمزد کارگران شاغل و مطابق با افزایش مصوب شورایعالی کار صورت میگیرد.
مروتی بازنشسته کارگری با بیان اینکه این اعداد و ارقام اعلامی قطعی نیست و دولت کف افزایش حقوق را در لایحه بودجه، بیست درصد در نظر گرفته، گفت: بازنشستگان کارگری باید منتظر مذاکرات مزدی در شورایعالی کار بمانند.
او ابراز امیدواری کرد که با توجه به نرخ تورم و زیاد شدن هزینههای زندگی، افزایش حداقل چهل یا پنجاه درصدی مزد و مستمری سال آینده در این شورا به تصویب برسد.
پایان/*
اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.
آریا
15 دی 1402
سلام من یک کارگرهستم بنده مستاجرم اگرقرارباشدحقوق فقط 20درصدبالا برود باوجودمشکلات معیشتی وغیره حقوق قانون کاراصلا جوابگوی زندگی نیست وبادوفرزندوهمسر هیچ چاره ای ندارم جزاینکه به شهرخودبرگردم امثال بنده کم نیستند واگرنصف کسانی که شرایط بنده رادارندازکار ی که چندساله برایش زحمت کشیدند بیرون بیایندنیروی کاربه شدت کم میشودواقتصاد به شدت ضربه میخورد لذا ازشما تقاضا دارم که درصدحقوق کارگران را به درستی تایین کنیدتا نه کارگر به مشکل بخورد نه کارفرما ممنون از لطف شما سپاس
نظرات بسته شده است