۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹

کرونا و سال میلیاردرهای جهان

یک کارآفرین و تولیدکننده ترک با افزایش ثروت خود، توجه مجله فوربس آمریکا را به سوی خود جلب کرد. انتشار لیست بزرگترین ثروتمندان جهان، یکی از موضوعات مهمی است که نه تنها برای محافل اقتصادی و سیاسی، بلکه برای بسیاری از مردم عادی نیز مهم است و...

کرونا و سال میلیاردرهای جهان

یک کارآفرین و تولیدکننده ترک با افزایش ثروت خود، توجه مجله فوربس آمریکا را به سوی خود جلب کرد.

انتشار لیست بزرگترین ثروتمندان جهان، یکی از موضوعات مهمی است که نه تنها برای محافل اقتصادی و سیاسی، بلکه برای بسیاری از مردم عادی نیز مهم است و هر ساله از آن استقبال می شود.

معمولاً لیست منتشر شده از سوی مجله فوربس ، در این مورد معتبرتر است. این مجله اعلام کرده که مُراد اولکر، بر صدر لیست ثروتمندان ترکیه ایستاده است و اعلام نام این تولیدکننده و کارآفرین مشهور ترکیه به عنوان ثروتمندترین مرد این کشور، خبرساز شد.

میزان دارایی و درآمد مراد اولکر در سال ۲۰۱۹، یک پله پایین آمده و دومین ثروتمند ترکیه شده بود، اما در سال ۲۰۲۰ میلادی، با وجود بحران کرونا، توانست بر ثروت خود بیفزاید و یک بار دیگر، نام او به عنوان ثروتمندترین فرد ترکیه ثبت شود.

در لیست ثروتمندان ترکیه، نام افراد دیگری نیز دیده می شوند که برخی از آنها عبارتند از:

ارمان الیجاک صاحب هلیدنگ بزرگ رنسانس فعال در حوزه فعالیت زنجیره بیمارستان ها و برج های ساختمانی بزرگ با ۳.۲ میلیارد دلار.

فرید شاهنک مدیرعامل هلدینگ دوغوش فعال در حوزه های گسترده ورزش، توریسم، رسانه، صنایع غذایی، انرژی، خودرو و ترانزیت با ثروتی معادل ۲.۴ میلیارد دلار .

فیلیز شاهنک یکی دیگر از اعضای هلدینگ دوغوش با ثروتی معادل ۲.۲ میلیارد دلار .

حسنی اوزیغین مدیرعامل هلدینگ فیبا فعال در حوزه های انرژی، توریسم، بُنکداری و املاک با ثروتی معادل ۲.۲ میلیارد دلار.

حمدی اولوکایا مدیرعامل ماست و لبنیات چوپانی با ثروتی معادل ۲.۱ میلیارد دلار.

کارآفرین ۶ میلیارد دلاری ترکیه

گزارش اقتصادی ینی­ چاغ نشان می دهد که بر اساس آمار اعلام شده در مجله فوربس، مراد اولکر از کارآفرینان ترک، مدیرعامل هلدینگ بزرگ ییلدز و صاحب کارخانه ­های شکلات­ سازی، با ۶.۳ میلیارد دلار، نام خود را به عنوان ثروتمندترین فرد ترکیه ثبت کرد.

البته سرمایه و دارایی اولکر، با میلیاردرهای بزرگ آمریکا، اروپا و آسیا، قابل مقایسه نیست و او درلیست ثروتمندان جهان، بر پله ۴۲۱ ایستاده است. مراد اولکر، در سال ۲۰۲۰ میلادی، توانسته ۴۶ درصد بر میزان ثروت خود بیفزاید.

نگاهی به لیست فعالیت های هلدینگ بزرگ ییلدز، این واقعیت را نشان می دهد که صرفاً بخش کوچکی از سرمایه خانواده اولکر به دنیای دلالی و واسطه گری راه یافته و بخش اعظم آن در دنیای تولید و صنعت به کار گرفته شده است.

حوزه تخصصی فعالیت های تولیدی این هلدینگ عبارتند از: کیک، بیسکویت، شکلات، آبنبات، انواع غذاهای منجمد، انواع گوشت های بسته بندی و محصولات پروتئینی، آدامس و واسطه گری در حوزه صنایع نفت.

مجموعه گسترده کارخانه های متعلق به هلدینگ بزرگ ییلدیز، بین ۶۰ تا ۶۳ هزار نفر، کارمند، کارگر و پرسنل مستقیم را به کار گرفته است.

هلدینگ اولکر در سال ۱۹۴۴ توسط صبری اولکر و برادرش عاصم تاسیس شد. او بعدها، پسران خود به نام های مراد، مهمات و علی را نیز وارد این حوزه کرد و این شرکت خانوادگی، سال به سال، توسعه بیشتری پیدا کرده است.

البته، هر کدام از برادران اولکر، سهم جداگانه ای در این هلدینگ دارد و به عنوان مثال، مجموع ثروت و دارایی علی اولکر در حد ۷۰۰ میلیون دلار است و بر پله ۴۳ ثروتمندان ترکیه ایستاده است.

صبری اولکر، موسس هلدینگ بزرگ اولکر، پایبندی خاصی به پرداخت مالیات داشت و دولت های ترکیه همواره برای او احترام خاصی قائل بودند و زمانی که در سال ۲۰۱۲ میلادی درگذشت، رجب طیب اردوغان نخست وزیر وقت ترکیه، یکی از افرادی بود که زیر تابوت او رفت و پیکر او را مشایعت کرد.

پایان دوران خاندان های ثروتمند

در سالیان اخیر، همزمان با تحولات بزرگی که در دنیای علم، اقتصاد، ارتباطات و مدیریت بازارهای جهانی اتفاق افتاده، خانواده های هسته ای و دوران اقتدار خاندان های ثروتمند یکپارچه نیز، پایان یافته است.

به عنوان مثال، زمانی، خانواده های مشهوری همچون سابانجی و کوچ، هر کدام با رقمی بالاتر از ۱۵ میلیارد دلار، ثروتمندترین خاندان های ترکیه بودند، اما پس از وفات بزرگ این خاندان ها، ورثه سهام خود را جدا کردند و حالا آن ارقام بزرگ، بین ده ها نفر تقسیم شده و همین مساله موجب تغییراتی جدی در لیست ثروتمندترین های ترکیه شده است.

به عنوان مثال، ثروت عظیم خاندان سابانجی، بین فرزندان، نوه ها، دامادها و عروس ها تقسیم شده و در لیست صد ثروتمند بزرگ ترکیه، دست کم ۱۵ فرد دارای نام خانوادگی سابانجی دیده می شوند که میانگین ثروت هر کدام از آنها بین ۴۲۵ تا ۷۵۰ میلیون دلار است. همین اتفاق برای خاندان های مشهور شاهنک، دوغان و کوچ نیز رخ داده است.

کرونا و سال میلیاردرهای جهان

آمارهای رسمی سازمان جهانی بهداشت، نشان دهنده این است که ویروس مهلک کرونا، تاکنون جان ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از جهانیان را گرفته، ۱۳۴ میلیون نفر را مبتلا کرده و احتمالاً حجم خسارات اقتصادی ناشی از شیوع گسترده این ویروس، بالغ بر چند هزار میلیارد دلار خواهد شد، اما نکته اینجاست که کرونا، برخی از ثروتمندان را بسیار ثروتمندتر کرد.

در سال ۲۰۲۰ شمار میلیاردرهای دلاری جهان، تنها ۲ هزار و ۹۵ نفر بود اما در سال ۲۰۲۱، این تعداد به ۲ هزار و ۷۵۵ نفر رسید.

۸ آمریکایی، ۱ اروپایی، ۱ آسیایی

در رده بندی لیست ثروتمندان بزرگ جهان، جفری بزوز موسس آمازون با ۱۷۷ میلیارد دلار در چهارمین سال پیاپی، ثروتمندترین فرد جهان شد. ایلان ماسک صاحب برند تسلا با ۱۵۱ میلیارد دلار دوم است، برنارد آرنولد و خانواده، سازنده خانه های لوکس با ۱۵۰ میلیارد دلار سوم شد و بیل گیتس موسس مایکروسافت با ۱۲۴ میلیارد دلار و زاکربرگ موسس فیسبوک با ۹۷ میلیارد دلار، چهارم و پنجم هستند.

نکته مهم اینجاست که از میان ۱۰ میلیاردر دلاری برتر جهان، ۸ تن از آنان آمریکایی هستند، برنارد آرنولد رتبه سومی اهل فرانسه اروپا است و موکش آمبانی هندوستانی صاحب پالایشگاه های بزرگ جهانی با ۸۵ میلیارد دلار، در رده دهم جدول، قرار گرفته است.

ثروتمندانی که پول خود را پنهان نمی کنند

ثروتمندان برتر ترکیه، ابایی از انتشار لیست سرمایه خود ندارند و پرداخت منظم مالیات را همچون ابزاری برای کسب محبوبیت اجتماعی و کارت رقابت با ثروتمندان دیگر، به نمایش می گذارند.

در نظام اقتصادی ترکیه، با توجه به ویژگی های خاص نظام بانکی و مالیاتی، معمولاً پنهان کردن ثروت و سرمایه، نه تنها ناممکن است، بلکه در عمل، سودی برای ثروتمندان ندارد. چرا که اعلام رقم ثروت اقتصادی، هم در جدال با رقبای دیگر ارزشمند است و هم سندی در مورد بیان این واقعیت است که یک ثروتمند بزرگ، مالیات کلانی پرداخت کرده و نه تنها در حوزه کارآفرینی و درآمدزایی برای کشورش مفید بوده، بلکه بخشی از درآمد مالیاتی دولت را تامین کرده که می تواند صرف امور جاری و عمرانی کشور شود.

در پایان باید گفت، بها دادن به تولید و صنعت و به موازات آن، اهمیت دادن به موضوعات ملی و حساسی همچون اشتغال زایی و پرداخت منظم مالیات و پرهیز از واسطه گری و احتکار، از مهم ترین ویژگی های بخش قابل توجهی از ثروتمندان برتر ترکیه است.

افکار

مطالب مرتبط

آخرین اخبار