۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸

معروف‌ترین تالاب ایران کجاست؟

دشت مسیله دشتی هموار بدون هیچ گونه عارضه طبیعی از شمال به شهرستان ورامین، از جنوب به دریاچه نمک، از غرب به کوه سفید قم و از شرق به ارتفاعات دروازه امام محدود می‌شود. دو قسمت از این دشت به هفت لعل ها، قسمتی سیاه پرده، قسمتی به تله سرخ، قسم...

معروف‌ترین تالاب ایران کجاست؟

دشت مسیله دشتی هموار بدون هیچ گونه عارضه طبیعی از شمال به شهرستان ورامین، از جنوب به دریاچه نمک، از غرب به کوه سفید قم و از شرق به ارتفاعات دروازه امام محدود می‌شود. دو قسمت از این دشت به هفت لعل ها، قسمتی سیاه پرده، قسمتی به تله سرخ، قسمتی به بندعلیخان و قسمتی نیز به پرده زرد مشهور است.

بندعلیخان که مشهورترین ناحیه این دست است به دلیل آب بندان‌هایی که در فصل پائیز و زمستان به محض نخستین ریزش باران‌های موسمی و هجوم سیلاب‌ها به دشت شکل می‌گیرد، زیستگاهی برای پرندگان وحشی مهاجر آبزی کشور می‌شود، که علاوه بر پرندگان آبزی، گونه‌های خشک زی بسیار نادر و ارزشمندی، چون هوبره و انواع پرندگان شکاری زمستان را در این منطقه سپری می‌کنند.

در حال حاضر در دشت بندعلیخان، زمانی که باتلاق‌ها نمایان می‌شود انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی، چون درنا، قو، غاز خاکستری و اردک‌های غاز نما، چون آنقوت و عروس مرغابی، خونکا، فیلوش، کیلار، اردک نوک پهن و … به زندگی طبیعی خود ادامه می‌دهند.

در زمستان‌های خشک و غیر باتلاقی دشت مسیله، پرندگانی، چون باقرقره، هوبره، انواع پرندگان شکاری، چون بالابان، سنقر، عقاب طلایی، دلیچه و قوچ زندگی می‌کند.

شهرستان ورامین سرزمین روزگاران کهن

شهرستان ورامین در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان تهران و در حاشیه شمال غربی کویر مرکزی ایران واقع شده است، این شهرستان از شمال به پاکدشت و از جنوب به استان قم و فشافویه و از غرب به ری و از شرق به پیشوا و پارک ملی کویر منتهی می‌شود.

ورامین به دلیل خاک حاصل خیزی که دارد از روزگاران کهن مورد توجه اقوام گوناگون بوده و به همین دلیل هم مملو از آثار به ارزش تاریخی و فرهنگی است که تاکنون بیش از ۵۰ اثر در این شهرستان شناسایی شده و ۸۱ آثار آن در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

افکار

مطالب مرتبط

آخرین اخبار