۰۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸

اشتباه ظریف!/ چرا دولت بر موضع غلط درباره FATF پافشاری می‌کند؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: موفقیت سند همکاری با چین ارتباطی با FATF ندارد و به نظر می رسد بخشی از دولت در آستانه انتخابات، به دنبال ایجاد مناقشه جهت بهانه تراشی برای کم‌کاری‌های دولت هستند. مسعود براتی در گفت و گو با خبرنگار مهر، در پاسخ به ...

اشتباه ظریف!/ چرا دولت بر موضع غلط درباره FATF پافشاری می‌کند؟
اشتباه ظریف!/ چرا دولت بر موضع غلط درباره FATF پافشاری می‌کند؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: موفقیت سند همکاری با چین ارتباطی با FATF ندارد و به نظر می رسد بخشی از دولت در آستانه انتخابات، به دنبال ایجاد مناقشه جهت بهانه تراشی برای کم‌کاری‌های دولت هستند.

مسعود براتی در گفت و گو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این پرسش که گویا قرار است مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه بعدی خود مجدداً لوایح FATF را بررسی کند. اخیراً هم وزیر امور خارجه پیشبرد سند همکاری با چین را منوط به حل مساله FATF عنوان کرده و گفته‌اند در صورت عدم الحاق به FATF، سند همکاری با چین هم موفق نخواهد بود. علت پافشاری دولت برای تصویب لوایح FATF چیست، اظهار داشت: به نظر می‌رسد اصرار دولت برای تصویب دو کنوانسیون مورد مطالبه FATF مبتنی بر چند عامل باشد؛ عامل نخست اینکه یک فهم غلط از روابط مالی و تجارت خارجی در دولت آقای روحانی وجود دارد که به صورت کاملاً غیرواقعی و غلط معتقدند FATF مانعی در مسیر روابط مالی کشورمان است، در حالی که همگان واقف هستند اصل مشکل ما تحریم‌های بانکی آمریکا علیه ایران است و FATF نسبت به این تحریم‌ها، تأثیری بر مبادلات بانکی ایران ندارد.

بخشی از دولت به دنبال ایجاد یک مناقشه و جدال سیاسی است؛ این جریان برای انتخابات پیش رو نیاز دارد که یک جریان سازی انجام دهد تا بهانه‌ای برای کم کاری‌ها و شکست‌های دولت بتراشد

این کارشناس دیپلماسی اقتصادی افزود: عامل دیگر نیز این است که به نظر می‌رسد بخشی از دولت به دنبال ایجاد یک مناقشه و جدال سیاسی است؛ این جریان برای انتخابات پیش رو نیاز دارد که یک جریان سازی انجام دهد تا بهانه‌ای برای کم کاری‌ها و شکست‌های دولت بتراشد.

اظهارات وزیر امور خارجه مردود است

وی گفت: البته تصمیم سازی هایی که توسط کانون‌های فکر دشمن در این زمینه انجام می‌شود هم قابل کتمان نیست؛ به عنوان مثال در بحث چین صحبتی که آقای ظریف انجام داده‌اند از نظر کارشناسی کاملاً مردود است. آنچه که از منظر قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل اهمیت دارد، داشتن قوانین داخلی در بحث مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم است که ایران این قوانین را دارد و چین هم به این موضوع واقف است از این رو صحبت آقای ظریف، فنی و کارشناسی نیست.

براتی افزود: نکته بعد اینکه چین با علم به این موضوع که ایران در شرایط شدید تحریمی قرار دارد و فعلاً افقی برای لغو آن وجود ندارد و همچنین ایران در لیست سیاه FATF قرار دارد که برای این مساله هم افق روشنی نیست، سند همکاری با ایران امضا کرده است. اگر موفقیت این سند مشروط به رفع تحریم یا پیوستن به کنوانسیون‌های FATF است از ابتدا علت امضای این سند از سوی چین چه بوده است؟

آقای ظریف یک اشتباه استراتژیک مرتکب شده‌اند. نگران برداشت بد چینی‌ها یا ضربه‌ای که این حرف به این همکاری می‌زند هستم

وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد آقای ظریف یک اشتباه استراتژیک مرتکب شده‌اند. من نگران برداشت بد چینی‌ها یا ضربه‌ای که این حرف به این همکاری می‌زند هستم، زیرا امکان دارد چینی‌ها احساس کنند که آقای ظریف همکاری با چین را غیر مهم تلقی می‌کند.

FATF حق شرط‌ها را نمی‌پذیرد

این کارشناس دیپلماسی اقتصادی در مورد اینکه گفته می‌شود احتمال تصویب لوایح به صورت مشروط در مجمع وجود دارد. آیا تصویب مشروط می‌تواند تبعات منفی این لوایح برای اقتصاد تحریم شده ایران را از بین ببرد یا مشکلات تازه‌ای را برای کشور ایجاد خواهد کرد؟ گفت: صحبت‌هایی شنیده شده که شاید لوایح به صورت مشروط تصویب شود. درخواست دولت از مجمع در دوره جدید هم همین بوده اما نکته این است که طبق بررسی‌های فنی و کارشناسی، به دو دلیل روش حق شرط نمی‌تواند منافع کشور را تأمین کند و خطرات اجرای دو کنوانسیون FATF را کاهش دهد.

طبق بررسی‌های فنی و کارشناسی، به دو دلیل روش حق شرط نمی‌تواند منافع کشور را تأمین کند و خطرات اجرای دو کنوانسیون FATF را کاهش دهد

براتی افزود: اولاً اینکه حق شرط‌های مطرح شده با مفاد کنوانسیون‌ها مغایرت دارد لذا وارد نیست، دوم اینکه نهاد FATF که بر اجرای کنوانسیون‌ها نظارت می‌کند به هیچ وجه این حق شرط‌ها را نمی‌پذیرد و این موضوع را به صورت مستمر در بیانیه‌های خود اعلام کرده است.

وی اظهار داشت: از سویی دیگر «پذیرش کنوانسیون‌ها با حق شرط» عملاً همان پذیرش است و سابقه دولت هم نشان داده که شروط مشخص شده توسط حاکمیت را نادیده می‌گیرد، لذا این گزینه نمی‌تواند تأمین کننده منافع کشور ما باشد.

وی تصریح کرد: علیرغم توجیهاتی که دولت ارائه می‌کند، انتظار می‌رود اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اتکا به نظرات فنی و کارشناسی، خطرات تصویب مشروط کنوانسیون‌های FATF را مدنظر داشته باشند و از این کار اجتناب کنند.

مهر

مطالب مرتبط

آخرین اخبار