۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹

از پیچ سخت تحریم عبور کردیم

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه پیچ سخت تحریم را رد کرده ایم، تاکید کرد: بانک مرکزی بازارساز است و بدون ابزار نمی‌تواند بازار ارز را کنترل کند؛ چراکه همه ابزارهای ما در سال ۹۹ محدود شد. به گزارش خبرنگار مهر، سخنرانی عبدالناصر همتی، رئیس ...

از پیچ سخت تحریم عبور کردیم
از پیچ سخت تحریم عبور کردیم

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه پیچ سخت تحریم را رد کرده ایم، تاکید کرد: بانک مرکزی بازارساز است و بدون ابزار نمی‌تواند بازار ارز را کنترل کند؛ چراکه همه ابزارهای ما در سال ۹۹ محدود شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سخنرانی عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در نشست تخصصی موافقان و مخالفان عملکرد بانک مرکزی در کلاب هاوس آغاز شد.

وی در این نشست در خصوص پذیرش مسئولیت بانک مرکزی اعلام کرد: همه ما نیاز به نقد داریم و کارهای ما کامل نیست و تلاش داریم کارها به نحو احسن انجام شود؛ اما در کشور شرایط خاصی وجود دارد و روش‌هایی که کشور اداره می‌شود؛ باعث می‌شود که موارد تحقق نیابد؛ پس انتقادات حق طبیعی افراد است.

ماجرای بازگشت از چین و رئیس کل بانک مرکزی شدن

به گفته همتی، تصمیم رفتن من به چین گرفته شده و استوارنامه خود را هم به مقامات ارشد چین ارسال کردم؛ اما برای شرکت در اجلاس سفرا در ایران باز هم به کشور برگشتم؛ اما رئیس جمهور در روز دوم این اجلاس از من برای پذیرش مسئولیت بانک مرکزی درخواست کردند و من هم پذیرفتم.

وی اظهار داشت: من شرایط سخت اکنون را می‌دانستم؛ چراکه آغاز شروع تحریم‌ها بود ولی سختی آن را تحمل کردم؛ اما تا حدی که توان داشتم خدمت کردم؛ اگرچه سختی مردم را می‌دانم و ابعاد تحریم اجازه آسایش برای آنها را نمی‌دهد؛ اما در ۳۲ ماه گذشته، فشاری که به مردم وارد شد، می‌توانست مشکلات جدی تری را برای کشور ایجاد کند، اما با پشتیبانی مقام معظم رهبری و کل مجموعه دولت و همراهان نظام، فشار حداکثری را رد کردیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: تا وقتی که در خدمت مردم هستم، رفاه و آرامش و آسایش بیشتری را برای مردم فراهم خواهم کرد.

همتی گفت: برخی وقتی که مسئولیت بانک مرکزی را پذیرفتم به عقل من شک کردند؛ اما من به خاطر کشور این مسئولیت را پذیرفتم.

چرا ۱۵ ماه نرخ ارز کنترل شد، ۱۵ ماه نه

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نرخ ارز و ۱۵ ماهی که به اقتصاد ایران گذشت و نرخ ارز متلاطم بود، گفت: اواخر سال ٩٨ و ٩٩ اتفاقی رخ داد که اعم آن نرخ بنزین و اتفاقات حواشی آن بود که همه را متأثر کرد و ورود ایران به لیست اف. ای. تی. اف مسأله ساز شد و البته صادرات محصولات و فرآورده‌های نفتی نیز رو به افزایش گذاشت.

همتی گفت: تشدید و کاهش تعهدات ایران در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای و تصویب قطعنامه ضدایرانی و درخواست فعال شدن مکانیزم ماشه و مواردی از این باعث تشدید رشد نرخ ارز شد.

وی افزود: بانک مرکزی با کاهش شدید درآمد ارزی، فشار تقاضای کالا و دارو مورد نیاز کرونا و بسته شدن دریچه ورود ارز مواجه شد و متأسفانه تحلیل‌ها نیز بر روی نرخ دلار ۴۵ هزار تومانی بود که انتظارات تورمی ایجاد کرد.

به گفته همتی، این امر باعث شد که نرخ ارز را در ١۵ ماه دوم فعالیت من پرتلاطم کنم؛ در حالی که من همان همتی هستم که ١۵ ماه اول را به خوبی بازار ارز را مدیریت کردم.

رئیس کل بانک مرکزی، در خصوص انتشار اوراق در بازار به منظور مدیریت نرخ سود بازار بین بانکی اعلام کرد: به هر حال فرصت خوبی برای فروش اوراق دولتی در مقطعی فراهم بود که استفاده نشد؛ ولی بانک مرکزی از طریق کارگزاری‌های خود ١٢۵ هزار میلیارد تومان اوراق فروخت و به این طریق، ٣٢ واحد درصد که می‌توانست نقدینگی را افزایش یابد، را مدیریت کرد.

بانک مرکزی نرخ ارز را سرکوب نکرد

همتی با بیان اینکه بانک مرکزی به دلیل تورم نرخ ارز را کنترل نکرده است، بلکه بازار بر اساس عرضه و تقاضا روند نرخ را تعیین می‌کند، گفت: بانک مرکزی اجازه نمی‌دهد که نوسانات نرخ ارز سنگین شود؛ بلکه دخالت ما به این دلیل صورت می‌گیرد؛ نه اینکه ما نرخ را دستوری کنترل کنیم.

وی افزود: بانک مرکزی هماهنگی را با بورس انجام داد و اواخر سال گذشته اوراق گام برای برخی صنایع منتشر شد؛ چراکه زنجیره تأمین مالی تولید باید تکمیل شود؛ چراکه نقدینگی بدون ایجاد تورم به اقتصاد تزریق می‌شود.

همتی در خصوص تسعیر نرخ ارز گفت: خرید ارز از صندوق توسعه ملی به معنای تسعیر است که این اقدام با قانون صورت گرفته است؛ ضمن اینکه کسی نمی‌تواند از اجرای قانون استنکاف کند؛ بنابراین قانون تکلیف کرده است که ما باید با نرخ نیمایی منابع صندوق توسعه ملی را تسعیر کنیم؛ اگرچه من مخالف بودم؛ اما به هر حال قانون شد و باید اجرا می‌کردم.

سرکوب صادرکنندگان را تکذیب می‌کنم

به گفته همتی، صادرکنندگان کشور را سرکوب نمی‌کنیم؛ ما اکنون اقتصاد خود را روی ارزآوری صادرات غیرنفتی متکی کرده ایم؛ به نحوی که دو سوم تأمین واردات ایران در کل کشور، از محل صادرات غیرنفتی تأمین شده است؛ بنابراین صادرکنندگان به کمک کشور آمده اند. البته ۲۵۰ نفر از صادرکنندگان ارز خود را برنگردانده اند؛ هیچیک تولیدکننده هم نبودند و حدود ۶.۵ میلیارد دلار ارز به چرخه اقتصاد برنگردانند.

وی اظهار داشت: این افراد کارت بازرگانی یک‌بار مصرف یا فاقد اعتبار بودند؛ اما ما این موارد را به قوه قضائیه معرفی کردیم و الان هم ۳۰ نفر که در ارتباط با ۷۰ صادرکننده متخلف و صادرکننده نما بوده اند، دستگیر شده اند؛ ما صادرکنندگان را سرکوب نکردیم.

همتی گفت: خالص دارایی‌های ارزی که در بانک مرکزی اضافه شده است، به ارزپاشی منجر نشده است؛ این در حالی است که نرخ ارزی که منجر به خروج سرمایه شود، را تائید نمی‌کنم.

در خصوص اف ای تی اف تصمیم گیر نیستم

وی در خصوص اف ای تی اف گفت: من تصمیم گیر نیستم و تابع تصمیمات نظام در این زمینه هستم. من جنگ‌های خود را در مورد اف ای تی اف کردم، اما ضرورتی نمی بی نم در افکار عمومی اینها را مطرح کنم؛ اما با توجه به بحث‌های کارشناسی در مجمع تشخیص و مجلس و دولت، امیدوارم که موضوع به نفع مردم حل شود.

بازارساز بدون ابزار نمی‌تواند بازار را کنترل کند

همتی با بیان اینکه خیلی از مشکلات و فشارهای من را بخش خصوصی نمی‌داند؛ گفت: سال ۹۹ بدترین سال کشور بود؛ من بازارساز هستم و وقتی که ابزار من محدود شود، نمی‌تواند بدون ارز بازار را کنترل کند؛ شرایط ما اما الان بهتر می‌شود.

وی افزود: صادرکنندگان هر روز جلسه دارم این طور نیست که ارز را نیاورند؛ اما پتروشیمی‌ها ارز ارزان بدهند، من نمی‌توانم جلوگیری کنم.

همتی گفت: تیمی الان در وین هستند که این مسائل را پیگیری می‌کنند و این مسائل را پیگیری می‌کنیم که فقط گفته نشود تحریم بانکی برداشته شد؛ بلکه نحوه استفاده منابع و سایر ابزارها را هم برای رفع تحریم‌ها باید به کار بگیریم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در یک تناقضی قرار گرفته ام که بالاخره حرف بزنم یا نزنم. شرایط کشور ما طوری است که رئیس کل بانک مرکزی باید صبح تا شب پاسخ دهد؛ اما نمی‌خواهم صحبت من در متغیرهای اقتصادی اثرگذار باشد.

روزانه ۴۰ هزار میلیارد تومان تراکنش داریم

وی در خصوص مبارزه با پولشویی گفت: در سال ۹۷ چک‌های تضمینی را جمع کردم که میلیاردها تومان را در دوبی خرج می‌کردند و الان در زمینه پولشویی کارهای خوبی انجام شده است و به تدریج سیستم ما بهتر شود؛ نمونه آن هم شرط بندی و قمار است که سامانه‌ها به سرعت عمل می‌کند و در آینده نزدیک خبرهای خوبی را از کنترل‌های پولشویی ارائه خواهم داد.

همتی گفت: روزانه ۱۵۰ میلیون تراکنش شتابی و ۱۰۰ میلیون تراکنش شاپرک دارم و روزی ۴۰ هزار میلیارد تومان اکنون تراکنش صورت می‌گیرد و بنابراین این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که کنترل سخت است؛ ولی با کنترل و سامانه کار راحت می‌شود؛ الان سیستم فاش را داریم که به بانک مرکزی اجازه می‌دهد که شبکه‌ها و سرشاخه‌های قمار و جابجاکننده پول را شناسایی کنیم.

وی افزود: البته این تراکنش‌ها صرفاً کار پولشویی انجام نمی‌دهند بلکه مالیات نمی‌پرداختند؛ این در حالی است که مجوز دو میلیون پوز را باطل کردیم و ۷ میلیون دیگر را اطلاعاتش را به سازمان مالیاتی دادیم؛ اما شعب بانک‌های ما به این امر کمک می‌کردند و با برخی از افراد همراهی می‌کردند که بتوانند پول کلان جابجا شدند.

همتی گفت: الان نسبت به سال گذشته ۵ برابر کنترل ما بیشتر شده است.

ماجرای بدهکاران بانکی که شکایت رئیس کل را هم در پی داشتند

وی در خصوص بدهکاران بزرگ بانکی گفت: ۱۱ بدهکار بزرگ بانکی ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارند که البته متعلق به الان نیست؛ پس ساختار عظیمی در سیستم بانکی ما شکل گرفته که رئیس کل بانک مرکزی نمی‌تواند به تنهایی آن را مدیریت کند؛ اما اکنون با اختیاراتی که از سران سه قوه به بانک مرکزی داده شده است، مؤسسات ناتراز در کنترل قرار گرفته اند؛ این در حالی است که اکنون دیگر اضافه برداشت در کشور نداریم و ۸۰ هزار میلیارد تومان در نیمه دوم سال ۹۷ اضافه برداشت داشتیم اما اکنون برخی از مؤسسات دیگر به نقطه سخت ناترازی رسیده اند؛ پس زمان نیاز داریم.

همتی گفت: تا زمانی که بانک‌ها را بتوان به صراط مستقیم آورد، ۵ سال زمان نیاز داریم؛ اما در مسیر هستیم و بخش مهمی از وقت رئیس کل بانک مرکزی روی این موضوع متمرکز شده است که نمونه آن هم ادغام بانک‌های نیروهای مسلح است. پس ما در حال کار بر روی این موضوع هستیم؛ اما خیلی از مشکلات ساختاری اقتصاد ایران ناشی از بانک‌ها است ولی خیلی از تولید و پیشرفت کشور نیز مرهون نظام بانکی است.

وی افزود: بسته ارزی ما بستگی به شرایط خاص تغییر کرد و خیلی هم به آن ایراد گرفتند ولی شرایط و نیازهای کشور تغییر یافت و بر این اساس منجر به تغییر شد؛ البته این بسته آخر که اصلاح شد، خیلی از مسائلی که مرتبط با صادرکنندگان هست را حل خواهد کرد؛ این در حالی است که صادرکنندگان و واردکنندگان بدون ارتباط با بانک مرکزی کار خود را انجام می‌دادند و به طور میانگین ۴۵ میلیارد دلار ارز هم به کشور برمی گشت؛ اما اکنون که دو سوم تأمین ارز از طریق صادرات است؛ باید اصلاحات را انجام داد و با جهت گیری های خاص منجر به تنوع صادراتی و رونق تولید شود.

مهر

مطالب مرتبط

آخرین اخبار