۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴

دکتر مهناز عسکریان نگاشت: درآمدی بر کتاب اثر مرکب

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،دکتر مهناز عسکریان روانشناس، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه در درآمدی بر کتاب اثر مرکب نگاشتند: کتاب اثر مرکب ، کتاب کاربردی در حوزه خودیاری افراد برای دستیابی به اهدافشان می باشد . تمرکز این کتاب ه...

دکتر مهناز عسکریان: درآمدی بر دیدگاه لوگوتراپی فرانکلدکتر مهناز عسکریان: درآمدی بر دیدگاه لوگوتراپی فرانکل

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،دکتر مهناز عسکریان روانشناس، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه در درآمدی بر کتاب اثر مرکب نگاشتند: کتاب اثر مرکب ، کتاب کاربردی در حوزه خودیاری افراد برای دستیابی به اهدافشان می باشد . تمرکز این کتاب همیشه برروی کمک کردن مردم برای به دست آوردن نتایج واقعی و پایدار بوده است. در این کتاب اذعان می گردد که  شما هرگز نمی توانید موفقیت را با خوردن یک قرص جادویی یا یک فرمول اسرار آمیز  به دست آورید،  بلکه تنها می توانید با درک ابزارهای صحیح و به کارگیری استراتژی های موفقیت به زندگی خود معنا دهید.

دکتر مهناز عسکریان: روشهای مقابله با اضطراب امتحان / انواع اضطراب امتحان و راه‌های پیشگیری از آن

دکتر مهناز عسکریان: روشهای مقابله با اضطراب امتحان / انواع اضطراب امتحان و راه‌های پیشگیری از آن

در این کتاب تاکید بر آنست که دستیابی به اهداف به شانس بستگی ندارد و این نوعی علم است . باوجودی که انسان ها با هم تفاوت دارند، اما نکته مهم این است که قوانین موفقیت همیشه یکسان عمل می کنند. همیشه آن چه بکارید ، برداشت میک نید. اگر عشق و محبت بیشتری می خواهید، به دیگران عشق بورزید .

وقتی علم موفقیت را یاد گرفتید و در آن مهارت یافتید، موفقیتی را کسب خواهید کرد که همیشه به دنبالش بوده اید. کتاب اثر مرکب، دستورالعملی اجرایی است که به شما آموزش میدهد، سیستم و خود را کنترل کنید، در آن مهارت یابید و آن را به شکل نیازها و خواسته هایتان درآورید. اگر تنها یک بار این کار را انجام دهید، دیگر چیزی نیست که نتوانید به دست آورید.

تصمیمات شما سرنوشت تان را رقم می زنند. تصمیمات کوچک روزانه تان ، شما را به سمت زندگی ای که به دنبالش هستید یا به سمت فاجعه سوق می دهد. پس باید با اشتیاق زندگی کنید و بر اساس اصول این کتاب بدانید که هیچ معجون معجزه آسا ، فرمول مخفی یا راه حلی سریع وجود ندارد.

اصول بنیادی در کتاب اثر مرکب

دکتر عسکریان در ادامه اینگونه بیان داشتند: این کتاب شامل اصول بنیادی است که با یکدیگر یک سیستم عامل را تشکیل می دهند و این سیستم عامل اثر مرکب خوانده می شود.

اهم اصول ارائه شده عبارتند از :

اولین اصل در این کتاب آنست که به دست آوردن موفقیت دشوار است، این فرایند، پرزحمت، خسته کننده و گاهی کسل کننده است. کسی که آهسته و پیوسته حرکت می کند ، همیشه برنده می شود.

ثبات قدم ، تنها کلید موفقیت است. مهم نیست چقدر باهوش باشید، اما باید خیلی سخت کارکنید که بتوانید کمبود تجربه ، مهارت ، هوش یا استعداد ذاتی تان را جبران کنید. اگر رقیب تان باهوش تر یا پخته تر است، باید سه یا چهار برابر بیشتر کار کنید تا بتوانید بر او پیروز شوید .

اثر مرکب ، اصل درو کردن پاداش های بزرگ از طریق مجموعه انتخاب های کوچک و هوشمندانه است. گام های کوچک و به ظاهر کم اهمیت ، وقتی به صورت مداوم و طی زمان اتفاق بیفتد ، تغییرات بسیار بزرگی ایجاد می کنند.

۳ اصل یکسان در همه انسان ها

اعتقاد نویسنده این اثر بر آنست که همه ما یکسان به دنیا آمده ایم : برهنه ،هراسان و بیسواد.

بعد از این ورود بزرگ ، زندگی مجموعه ای از انتخاب هایی خواهد بود که خودمان داریم. انتخاب های ما می توانند بهترین دوست یا بدترین دشمن مان باشند . ما را به اهداف مان برسانند یا به سیاره ای دور افتاده بفرستند تا دور خودمان بچرخیم. این  انتخاب ها ریشه ی همه ی نتایج هستند، هر انتخاب رفتاری را آغاز می کند که بلند مدت تبدیل به عادت ها می شوند.

بزرگترین چالش ما این است که برای اتخاذ تصمیماتمان به آنها توجه نمی کنیم و یا بسیاری از انتخاب های ما توسط فرهنگ و تربیت خانوادگی مان شکل می گیرد و از آنجایی که این موهبت انگشت دراز کردن به سمت دیگران نصیبمان شده ، در بسیاری از انتخاب های غلطمان از این موهبت بهره می جوییم.

کتاب اثر مرکب

کتاب اثر مرکب

پذیرش مسئولیت ۱۰۰ درصدی 

ما باید مسئولیت صددرصدی را بپذیریم یعنی ۱۰۰ درصد بدهیم و انتظار صفر درصدی داشته باشیم. اینگونه صاحب قدرت می شویم و همه چیز بر عهده ماست و آسیبی نمی خوریم. ما باید صرفنظر از اتفاقاتی که برایمان افتاده ، مسئولیت کامل آنها را برعهده بگیریم ، خوب یا بد ، شکست یا موفقیت ، مالک آنها باشیم.

وقتی ما از دوران کودکی به بزرگسالی فارغ التحصیل خواهیم شد که مسئولیت کامل زندگی خود را برعهده بگیریم. برای آنکه از انتخابهای خود آگاه شوید ، بهتر است که هر اقدامی را که به آن جنبه از زندگیتان مربوط می شود را شناسایی نمایید. اگر تصمیم گرفتید از شر بدهی های خود خلاص شوید ، باید هر یک پنی را ذخیره نمایید. اگر تصمیم گرفتید که وزنتان را کم کنید ، باید هر چیزی را که در دهانتان بگذارید ، ثبت کنید.

ثبت کردن یکی از راه های موفقیت

ثبت کردن ، آگاهی های جدیدی را در ما ایجاد میکند ، پس با داشتن این آگاهی ، رفتارهای مثبتی در فرد شکل می گیرد . از ترکیب این آگاهی و رفتارهای مثبت ، متوجه می شویم  که کنترل  بیشتری در رفتارهایش خواهد داشت. ثبت کردن ، تمرین ساده ای است.

علت مفید بودنش این است که از اقدامات تان در جنبه هایی از زندگی که می خواهید بهبود دهید، آگاهی لحظه به لحظه به شما می دهد. برای رسیدن به این عادت می توانیم  با ضرب آهنگی آرام و ساده شروع کنیم .

به این منظور تنها یک عادت را برای یک هفته ثبت کنید و عادتی را انتخاب کنید که بیشترین کنترل را روی شما دارد. این همان جایی است که باید از آن شروع کنید. وقتی شروع به دریافت پاداش های اثر مرکب کردید، به طور طبیعی آن را در سایر جنبه های زندگی تان نیز به کار خواهید بست. به عبارت دیگر ، خودتان ثبت کردن را انتخاب خواهید کرد.

بازنده و بردن بودن

بازنده بودن ، یک عادت و برنده بودن نیز همین طور است. بیایید عادت های موفقیت و برنده شدن را آرام آرام به زندگیتان تزریق کنید.

عادت های مخرب را حذف و به جای آن ها عادت های مثبت و سازنده را جایگزین کنید . اگر تا به امروز زندگی خود را روی خلبان خودکارگذاشته بودید و به عاداتتان اجازه داده بودید هدایتتان نماید ، خودتان را از این قلاب نجات دهید.

اگرچه که عادات ما را قادر میکند که از کمترین میزان انرژی هوشیاری خود برای کارهای روزانه استفاده نماییم پس اگر عادات ما برای کارهای روتین باشد، بسیار مفید خواهد بود و می توانیم از انرژی ذهنمان برای ایجاد خلاقیت بیشتر و افکار غنی تر استفاده نماییم.

یادمان باشد که افراد موفق لزوما نابغه نیستند، بلکه آنها از عادات خوب ، شایسته بیشتری برخوردار بوده ، نسبت به اعمالشان مطلع و هوشیار بوده و دارای مهارت بیشتری میباشند.

پس در این کتاب اثر مرکب مشخص می سازد که  انتخاب به تنهایی کافی نیست. مهم اینست که  چه چیزی شما را در انتخاب هایتان ثابت قدم نگه میدارد؟ نیروی اراده صرف را فراموش کنید و نیروی چرایی را جایگزین آن نمایید. انتخابهای شما تنها زمانی معنادار میشود که آن را با رویا و اهدافتان گره بزنید.

قدرت چرای شما همان چیزی است که باعث میشود به تلاش و کوشش خودتان ادامه دهید. مادامی که چراهای شما مشخص نشده باشد چگونگی های شما بی معنا می باشد. نقطه دستیابی به قدرت چرایی از طریق ارزش های اصلی و درونی مان مشخص می شود . اینکه چه کسی هستیم و برای چه زندگی می کنیم. ارزش های اصلی ما مانند قطب نمای درونی است. پیدا کردن این ارزشهای واقعی اصل است. اگر هنوز ارزشهایتان را پیدا نکردید پس دچار تناقض بین خواست و رفتار می شوید و همیشه ناراضی خواهید بود. وقتی ارزشها تعین شده تصمیم گیری ساده تر است.

این روانشناس افزود: این کتاب تاکید دارد بر اینکه اگر شما  پیشرفتی را که دوست دارید ندارید، اما توانایی آن را در خود احساس می کنید. تنها به این دلیل است که اهدافتان را به روشنی تعریف نکرده اید. هر آنچه را به روشنی تصور کنید ، از صمیم قلب بخواهید ، با تمام وجود آن را باور داشته باشید و مشتاقانه برای رسیدن به آن تلاش کنید ، بدون تردید برایتان رخ می دهد.

شما تنها چیزهایی را بدست می آورید که آنها را می بینید . ما روزانه میلیاردها حس مختلف (بصری- صوتی و فیزیکی ) را می بینیم و برویشان تمرکز می کنیم برای آنکه دیوانه نشویم فقط بروی یک درصد تمرکز میکنیم و آن یک درصد همان چیزی است که ذهن ما میخواهد برویش تمرکز کند هدف گذاری راز پنهان را آشکار میکند .اما فقط خواستن کافی نیست. اگر میخواهی بیشتر داشته باشی باید بیشتر تبدیل شوی . موفقیت چیزی نیست که فقط بخواهی دنبال آن بگردی چون در این صورت فقط از تو دوری می کند، بلکه موفقیت چیزی است که با تبدیل شدن به شخصیتی که میخواهی بشوی به دست می آید.

قانون تکانش

دکتر مهناز عسکریان به خبرنگار اندیشه معاصر گفت: اصل بعدی در کسب موفقیت قانون تکانش است. تکانش بی شک بزرگترین و قدرتمندترین نیروهای موفقیت است. شما نمیتوانید تکانش را ببینید اما اثرات آن را حس میکنید.

بهره برداری از قدرت تکانش بزرگ به این شکل است که براساس قانون اول نیوتون که به قانون اینرسی معروف است. در این قانون اجسام ساکن تمایل دارند حالت سکون خود را حفظ کنند ، مگر آن که توسط نیروی خارجی ، مجبور به حرکت شوند.

اجسام در حال حرکت تمایل دارند در حرکت بمانند ، مگر آن که چیزی مانع از حرکت آن ها شود. ایجاد تکانش کار ساده ای نیست. اگر یک بار آن راایجاد کنیم دیگر به راحتی موفق خواهیم شد. اولین گام همیشه سخت ترین گام خواهد بود، حرکت دادن از حالت سکون.

شما به انرژی زیادی نیاز دارید، تا اینرسی را شکسته و موفقیت جدیدی را حاصل نمایید. به همین دلیل است که آدمهای موفق موفقتر ، آدمهای پولدار پولدارتر و آدمهای شاد شادتر می شوند زیرا آنها دارای تکانش هستند. تکانش به صورت دوطرفه کار می کند . می تواند برای شما یا بر علیه شما کار کند.

بنابراین عادت های منفی وقتی به حال خودشان رها می شوند ، می توانند جریانی را ایجاد کنند که شما را به سمت گرداب بدشانسی و نتایج بد سوق دهند.

قدرت رویه ها

درپایان دکتر مهناز عسکریان بیان داشتند: در این میان اصلا از قدرت رویه ها غافل نمانید. بسیاری از تمایلات و خواسته های ما دچار شکست می شوند چون دارای سازوکار اجرایی درست نیستند. وقتی زمان آن فرارسید که رفتارها ، نگرشهای جدیدتان باید با رویه های روزانه ، ماهانه مطابقت پیدا کنند تا منجر به تغییر مثبت شوند.

رویه چیزی است که شما آن را هر روز بدون شکست انجام می دهید و آگاهانه به آن فکر نمی کنید. برای رسیدن به اهداف جدید و ایجاد عادات مثبت لازم است رویه های جدیدی ایجاد کنید تا از اهداف تان پشتیبانی کنید. هرچه چالش بزرگتر باشد، رویه های مربوط به آن باید دقیقتر و سخت تر باشد.

در این میان قدرت ثابت قدم بودن را نادیده نگیرید. این مزیت رقابتی است بین افراد شکست خورده و موفق. پس قسمتهایی از زندگیتان را که در آن ثابت قدم نیستید را بنویسید و برای آن تعهد نامه برای خودتان وضع نمایید.

دکتر مهناز عسکریان

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط