۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵

مهمترین عامل اختلال در بی اشتهایی عصبی کودکان چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،مهمترین عامل اختلال در بی اشتهایی عصبی کودکان چیست؟. دکتر ندا هوشیار در مورد اختلال بی اشتهایی عصبی گفت: گرسنگی مهمترین عامل اختلال بی اشتهایی عصبی در کودکان است، در این اختلال، مصرف موادغذایی به ش...

مهمترین عامل اختلال در بی اشتهایی عصبی کودکان چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،مهمترین عامل اختلال در بی اشتهایی عصبی کودکان چیست؟. دکتر ندا هوشیار در مورد اختلال بی اشتهایی عصبی گفت: گرسنگی مهمترین عامل اختلال بی اشتهایی عصبی در کودکان است، در این اختلال، مصرف موادغذایی به شدت محدود و منجر به کاهش وزن نسبت به سن و قد می شود.

مهمترین عامل اختلال در بی اشتهایی عصبی کودکان چیست؟

این روانشناس با بیان اینکه بی اشتهایی عصبی در کودکان نوعی اختلال در خوردن است و میزان مصرف موادغذایی مبتلایان که شامل غذاهای پرکربوهیدرات و چربی است، محدود می شود، افزود:  بهترین کار برای رفع این مشکل تشویق کودک  به داشتن عادات سالم غذایی و نگرش واقع‌بینانه نسبت به وزن و رژیم غذایی و به داشتن عادات سالم غذایی نسبت به وزن و رژیم غذایی است .

هوشیار گفت: آغاز این بیماری اغلب به شکل گرسنگی و سپس کاهش وزن شدید است و کودکان مبتلا به بی‌اشتهایی معمولا ار نظر عاطفی وابسته هستند و  ممکن است خود را از اطرافیان دور بدانند و از مشکلات روانی دیگری مانند اضطراب هم رنج ببرند.

وی عوامل بی اشتهایی عصبی در کودکان را شامل تاثیرات خانوادگی، ژنتیک، عدم تعادل شیمیایی و مسائل مرتبط با رشد عنوان کرد و افزود:  بیشترین اختلال این بیماری در کودکان به دلیل سابقه بیماری جسمی و سایر مشکلات روانی همچون افسردگی در خانواده ها است. چرا که بی اشتهایی عصبی به عنوان خطر، در کمین کودکان است که دلیل آن سخت گیری خانواده ها در مصرف موادغذایی است و بیش از حد، به نوع تغذیه کودک توجه می کنند.

هوشیار علایم بی اشتهایی عصبی در کودکان را شامل وزن کم، انکار احساس گرسنگی، وسواس درتهیه غذا، گوشه گیری، تندخویی و افسردگی، پوست خشک، یبوست، شکم درد، لاغربودن غیرطبیعی، رشد کم موها، زردی پوست، بی‌ حالی و خستگی شدید عنوان کرد.

وی با بیان اینکه مشکلات قلبی، خون، دستگاه گوارش، کلیه ها، مشکلات سیستم غدد درون ریز و مشکلات استخوانی را از عوارض بی اشتهایی عصبی است، افزود: برای جلوگیری از بی اشتهایی عصبی در کودکان، تشویق کودک برای داشتن عادات غذایی سالم و نگرش واقع بینانه نسبت به وزن و رژیم غذایی نیز ممکن است کمک کننده باشد.

این روانشناس در مورد درمان بی اشتهایی کودکان و بزرگسالان و مبارزه با این احساس روانی اظهارکرد: بی اشتهایی و سوء تغذیه‌ای که در بین کودکان ایجاد می‌شود، ممکن است به سیستم های ارگانی بدن آسیب برساند و حتی می‌تواند درطولانی مدت کشنده باشد و این عوارض شاید به مشکلات جسمی منجرشود. بنابراین در وهله اول بازگرداندن وضعیت تغذیه‌ای بیمار به حالت طبیعی در درمان بی اشتهایی عصبی است. چرا که کم آبی بدن و گرسنگی ممکن است موجب اختلال جدی در تندرستی شود.

هوشیار در ادامه به برنامه های روان پزشکی برای کودکان مبتلا به بی اشتهایی عصبی اشاره کرد و گفت: این برنامه‌ها نیز شامل ترکیبی از مدارای رفتاری، روان درمانی انفرادی، درمان و آموزش خانوادگی و دارو است.

وی هدف اصلی از درمان های بی اشتهایی عصبی در کودکان را  اقدام به اصلاح تفکرات منفی آنها و رساندن وزن بدن به اندازه متعادل عنوان کرد:این درمان ها کمک می کند تا مشکلات عاطفی کودکان برطرف شود و تغییر و تحولی در رفتارشان رخ دهد .

اندیشه معاصر را در اینستاگرام دنبال کنید.

برای عضویت در کانال اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط