۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴

رفع زردی دندان با روش‌های خانگی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از سلامت نیوز،رفع زردی دندان با روش‌های خانگی. سفیدی دندان‌ها با افزایش سن به مرور کمتر شده و رو به زردی می‌رود و این امر کاملا طبیعی است. بسیاری از مردم جهت از بین بردن زردی دندان‌های خود ا...

سفید کردن دندان و رفع زردی دندان / انواع بلیچینگ دندان چیست / استتفاده از ژل و قالب های سفید کننده دندان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از سلامت نیوز،رفع زردی دندان با روش‌های خانگی. سفیدی دندان‌ها با افزایش سن به مرور کمتر شده و رو به زردی می‌رود و این امر کاملا طبیعی است. بسیاری از مردم جهت از بین بردن زردی دندان‌های خود از روش‌های خانگی استفاده می‌کنند.

رفع زردی دندان با روش‌های خانگی

اما کدام روش موثرتر می‌باشد؟ این مقاله به شما می‌گوید تا چگونه از زردی دندان‌ها خلاص شوید.

به طور کلی با افزایش سن و کم شدن ذخیره کلسیم بدن، دندان‌ها شروع به تحلیل رفتن می‌کنند. زرد شدن دندان ها، تحلیل رفتن لثه ها، شل شدن دندان‌ها درون فک و … از جمله اتفاقاتی است که ممکن است افراد در اثر افزایش سن یا مصرف غذاهای نا مناسب با آن روبرو شوند.

زرد شدن دندان از جمله مواردی است که می‌توان تا حد زیادی آن را کنترل کرد. حتی روش‌های خانگی بسیاری وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان زردی دندان‌ها را تا حد زیادی کنترل کرد.

سایر علل زرد شدن دندان‌ها عبارتند از:
– مصرف برخی داروهای خاص
– مصرف آنتی بیوتیک در دوران کودکی
– مصرف تتراسایکلین در بارداری (از ماه چهارم حاملگی)
– تغذیه با شیر مادر می‌تواند (شیر مادر می‌تواند به طور طبیعی باعث زرد شدن دندان‌های کودکان شود)
– استفاده از دهان شویه‌های حاوی کلرهگزدین
– مصرف داروی آکنه مینوسیکلین
– قرار گرفتن سر و پردن تحت شیمی درمانی یا پرتودرمانی
– استفاده بیش از حد فلوراید
– پر کردن دندان با نقره

پیشگیری از زردی دندان‌ها
بهترین راه برای جلوگیری از زرد شدن دندان‌ها، رعایت بهداشت دهان و دندان است. این بدان معناست که باید روزانه ۲-۳ بار مسواک بزنید و ترجیحاً بعد از هر وعده غذایی باید این کار را انجام دهید.

سعی کنید هر روز از نخ دندان هم استفاده کنید. نخ دندان بهترین روش برای خارج کردن جرم و ذرات ریز مواد غذایی از لابلای دندان‌ها و جلوگیری از زرد شدن دندان‌ها است.

سایر روش‌های دیگر برای پیشگیری از زردی رنگ دندان عبارتند از:
– ترک سیگار
– محدود کردن نوشیدن قهوه، چای و نوشیدنی‌های الکلی
– نوشیدن مقدار زیادی آب
– مهمتر از همه اینها، می‌توانید از محصولات سفید کننده دندان استفاده کنید.
از بین بردن زردی دندان

راهکارهای طبیعی زیر برای از بین بردن زردی دندان به شما کمک خواهند کرد. بهتر است که چند درمان را از بین راهکارهای زیر انتخاب کنید و در هفته به‌صورت گردشی آزمایش کنید تا روش مناسب خود را پیدا کنید.

مسواک زدن
اولین راهکار برای رفع زردی دندان مسواک زدن صحیح و بیشتر از قبل است. به‌خصوص پس از مصرف خوراکی‌هایی که موجب زرد شدن دندان می‌شوند.

روزی دو بار و هر بار به مدت ۲ تا ۳ دقیقه مسواک بزنید. مطمئن شوید که تمام قسمت‌های دندان‌ها و شکاف‌های موجود را به‌خوبی تمیز می‌کنید. درضمن برای حفاظت از لثه‌ها، بهتر است که به‌صورت دورانی مسواک بزنید. بخش‌های بیرونی، داخلی و روی دندان‌هایتان را نیز تمیز کنید.

جوش شیرین و پراکسید هیدروژن
استفاده از جوش شیرین و پراکسید هیدروژن بر روی خمیر دندان یکی از موارد رفع زردی دندان با روش خانگی می‌باشد. مطالعاتی که اخیرا انجام شده نشان می‌دهد که خمیر دندان‌هایی که دارای پراکسید هیدروژن هستند، باعث کاهش لکه و زردی دندان‌ها می‌شوند. همچنین به مرور موجب سفیدتر شدن دندان‌ها می‌گردند.

ویتامین C
یک مطالعه در سال ۲۰۰۷، نشان داد که کمبود ویتامین C با ایجاد لایه‌ای از باکتری‌ها روی دندان‌ها و لثه‌ها ممکن است باعث بیماری پریودونتیت یا بدتر شدن آن شود. این ساختار باکتریایی باعث تغییر رنگ دندان‌ها نیز می‌شود.
این بدان معناست که حفظ ویتامین C باعث کاهش تغییر رنگ دندان می‌شود. تحقیقات بیشتری در مورد اینکه آیا مصرف ویتامین C ممکن است اثر سفید کنندگی روی دندان داشته باشد یا نه در دسترس نیست.

روغن نارگیل
برخی معتقدند مالیدن روغن نارگیل روی دندان‌ها می‌تواند جرم و باکتری‌ها را از دندان و دهان پاک کند و این به‌نوبهٔ خود موجب سفید کردن دندان می‌شود. برای این کار همیشه از روغن‌های ارگانیک و باکیفیت استفاده کنید تا حاوی مواد مضر نباشند.

۱ یا ۲ قاشق چای‌خوری از روغن مایع نارگیل را در دهان بریزید و ۱۰ تا ۳۰ دقیقه آن را در دهان‌تان بچرخانید. مراقب باشید روغن به انتهای گلویتان نرسد و آن را قورت ندهید، چرا که با باکتری‌ها و سمومی دهان‌تان ترکیب شده است و بهداشتی نیست.

پس از گذشت زمان لازم، روغن را از دهان خارج کنید. آن را به سینک دستشویی نریزید، زیرا ممکن است راه عبور آب را ببندد. اکنون دهان‌تان را با آب بشویید و سپس یک لیوان آب بنوشید. در آخر دندان‌هایتان را مسواک بزنید.

سرکه سیب
استفاده از سرکه سیب در مقادیر کم، با کاهش رنگ لکه‌های روی دندان سبب سفید شدن دندان‌ها می‌شود. برخی مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می‌دهد که سرکه سیب یک اثر سفید کننده روی دندان‌ها دارد. اما در نظر داشته باشید که استفاده بیش از حد از سرکه سیب ممکن است به سطح دندان‌ها آسیب برساند؛ بنابراین بایستی با احتیاط از آن استفاده کنید.

زغال فعال
ذغال فعال (activated charcoal) هم یکی دیگه از ترکیباتی هست که میتوانید در خانه برای رفع زردی دندان استفاده کنید. اعتقاد بر این هست که زغال فعال فوق العاده جاذب هست و میتواند رنگدانه‌ها، لکه و زردی دندان رو از بین ببرد. علاوه بر این تاثیر خوبی هم در از بین بردن باکتری‌ها و سموم دهان هم دارد.

برای استفاده از این روش باید کپسول یا قرص زغال فعال رو از عطاری یا داروخانه تهیه کنید. پودر زغال فعال رو بر روی مسواک بریزید و با حرکات دایره‌ای ملایم، به مدت ۲ دقیقه دندانهاتون رو مسواک بزنید.

پوست لیموترش، پرتقال یا موز
برخی از افراد مدعی هستند که با مالیدن لیمو ترش، پرتقال یا پوست موز روی دندان‌هایتان، می‌توانید آن‌ها را سفید کنید. اعتقاد بر این است که ترکیب دی-لیمونین موجود در پوست برخی از میوه‌ها، به سفید شدن دندان‌ها کمک می‌کند.

پوست میوه را به‌مدت ۲ دقیقه به‌آرامی روی دندان‌هایتان بمالید. سپس دهان‌تان را آب بکشید و دندان‌هایتان را مسواک بزنید.

با اینکه با کمبود بررسی‌های علمی جهت اثبات تأثیر پوست میوه بر سفید شدن دندان‌ها مواجه هستیم، اما در سال ۲۰۱۰، محققان اثر سفیدکنندگی خمیردندان حاوی ۵ درصد دی‌-لیمونین را در پاک کردن لکه‌های ناشی از مصرف چای و سیگار بررسی کردند.

لکه‌های زرد دندان‌های افرادی که از این خمیردندان استفاده کرده بودند، پس از ۴ هفته نسبتا کم شده بود. آن‌ها ۲ بار در روز با خمیر دندانی حاوی دی-لیمونین و نوعی مادهٔ سفیدکننده مسواک زده بودند. اما این خمیردندان نتوانست لکه‌های قدیمی ناشی از مصرف سیگار یا چای را از بین ببرد.

برای اثبات اثربخشی دی-لیمونین در پاک کردن لکه‌ها و سفید کردن دندان‌ها به بررسی‌های بیشتری نیاز است.

در سال ۲۰۱۷، تحقیقی مشخص کرد که اسیدسیتریک گرفته‌شده از پوست ۴ نوع پرتقال، به‌طور بالقوه می‌تواند در سفید کردن دندان‌ها مؤثر باشد. در این بررسی مشخص شد که عصارهٔ گرفته شده از پوست نارنگی، در سفید کردن دندان‌ها، بهترین نتیجه را به‌دست می‌دهد.

زردچوبه
طبق نظر برخی دندان پزشکان و متخصصان طب سنتی، درمان زردی دندان با زردچوبه ممکن است. زردچوبه محصولی طبیعی است و همین باعث می‌شود بیشتر از محصولات تجاری مورد توجه قرار بگیرد. درمان زردی دندان با زردچوبه عوارض سفیدکننده‌های تجاری (مانند ورم و درد لثه) را ندارد.

درمان زردی دندان با زردچوبه هنوز به صورت علمی اثبات نشده و شواهد درمان زردی دندان با زردچوبه به منظور درمان قطعی زردی دندان بر اساس تجارب شخصی است.

برای از بین بردن زردی دندان بر اثر سیگار، مقداری پودر زردچوبه با کیفیت را روی مسواک مرطوب بزنید (مسواک را به منبع اصلی زردچوبه نزنید، زیرا باعث گسترش باکتری می‌شود). برای رفع زردی دندان در خانه در این روش، دندان‌ها را مانند همیشه مسواک بزنید و اجازه دهید این پودر حداقل ۵ دقیقه در دهان تان بماند. دهان خود را با آب بشویید و یکبار دیگر با خمیردندان به خوبی مسواک بزنید.

درمان‌های دندانپزشکی
روش‌های خانگی شامل روش‌های طبیعی و روش‌های دندانپزشکی هستند. در این قسمت به روش‌های دندانپزشکی که میتوان آن‌ها را در خانه انجام داد اشاره می‌کنیم:

خمیر دندان سفید کننده
استفاده از خمیر دندان سفید کننده، یکی دیگر از موارداز بین بردن زردی دندان با روش خانگی می‌باشد. مواد موجود در این خمیر دندان دارای ترکیباتی است که در از بین بردن پلاک دندان و جرم گیری موثر می‌باشند. از جمله این مواد می‌توان به پراکسید هیدروژن و پراکسید کاربامید اشاره کرد که به روشن شدن رنگ دندان‌ها کمک می‌کند.

نوارهای سفید کننده
این روش نیز مانند روش قبلی است با این تفاوت که به جای استفاده از سینی از نوارهای حاوی ژل سفید کننده استفاده می‌شود. زمان استفاده این نوارها نیز معمولا نیم ساعت بوده، اما اثر آن‌ها در روشن شدن دندان کمتر از کیت‌های سفید کننده است.

شستشو با محلول سفید کننده
استفاده از ژل‌های شستشو که حاوی مواد سفید کننده هستند، از دیگر موارد رفع زردی دندان با روش خانگی است. این ژل‌های شستشو نیز با درصدهای مختلف حاوی موادی مانند پراکسید هیدروژن و پراکسید کاربامید می‌باشند. استفاده از این ژل‌ها به صورت دوبار در روز و هر بار به مدت یک دقیقه موجب می‌شود که دندان‌ها در طول سه ماه یک تا دو درجه روشن‌تر شوند.

حرف آخر
روش‌های بسیار زیادی وجود دارد که به شما کمک میکند تا در خانه و با استفاده از ترکیبات ساده، زردی دندان‌ها رو از بین ببرید و دندان‌هایی سفیدتر و درخشانتر داشته باشید، اما با این حال باید در استفاده از تمام این روش‌ها محتاط باشید. چراکه ممکن است در اثر استفاده بیش از حد یا نادرست از هرکدام از این روشها، مینای دندان آسیب ببیند و یا آسیب‌های جدی‌تری برای دندان‌ها به وجود بیاورد.

در واقع بهترین راه برای سفید کردن دندان این هست که از ایجاد لکه بر روی دندان‌ها جلوگیری کنیم، بهداشت دهان و دندان را در بهترین سطح رعایت کنیم و به طور منظم به دندانپزشکی مراجعه کنیم.

اندیشه معاصر را در اینستاگرام دنبال کنید.

برای عضویت در کانال اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار